Pages

Friday, July 6, 2018

2018 Minggu 27 (2-6/7/18).


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
2/7/18 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
Tema 2: Transformasi Masyarakat
  • Peluasan kuasa asing pada abad ke-19-20
Objektif
  1. Membincangkan faktor dan cara peluasan kuasa asing di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menyelesai masalah
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Dakap/hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. mekantilisme
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
  5. Skor kertas Aktual Sejarah Penggal 3,kertas model 8,ms 22 dan J110-J111. 
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan faktor dan cara peluasan kuasa asing di Negeri-negeri Melayu sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 isi penting.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
2/7/18 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 26 pelajar
Masa
1.20-2.50
Tajuk
  1. Masyarakat Industri di Jerman (abad ke-18-19M)
Objektif
  1. Menjelaskan definisi dan ciri-ciri masyarakat  Industri di Jerman
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Perbincangan jawapan bagi soalan berikut:  
  • Perkembangan revolusi  industri di Jerman meninggalkan pelbagai kesan dari sudut politik,ekonomi dan sosial.Bincangkan.
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat cinta negara
Konsep/Istilah
  1. junker
  2. sosialisme
  3. Eropah Tengah
Sumber rujukan
  1. Revolusi Perindustrian-Pengertian dan latar belakang
  2. INDUSTRIAL REVOLUTION
  3. Revolusi Perindustrian-Wikipedia Bahasa Melayu
  4. History of technology
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi. 
  6. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan definisi dan ciri-ciri masyarakat  Industri di Jerman  sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 4 ciri .


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
3/7/18 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
7.30-8.30
Tajuk
Tema 2: Transformasi Masyarakat
  • Peluasan kuasa asing pada abad ke-19-20
Objektif
Membincangkan faktor dan cara peluasan kuasa asing di Sabah, dan Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menyelesai masalah
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Dakap/hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
mekantilisme
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
  5. Skor kertas Aktual Sejarah Penggal 3,kertas model 8,ms 22 dan J110-J111. 
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan faktor dan cara peluasan kuasa asing di Sabah dan Sarawak, Pelajar membuat catatan fakta penting.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
3/7/18 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 26 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
Mula Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
  • Institusi pemerintahan
  • :Sistem Beraja di China  abad ke 16-20M
Objektif
  1. Menjelaskan definisi dan ciri-ciri sistem beraja secara umum.
  2. menghuraikan kedudukan dan peranan raja/maharaja dalam pemerintahan di China dalam pelbagai aspek
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan dalam kumpulan untuk mencari peranan raja/maharaja dalam pemerintahan di China dalam pelbagai aspek
  2. Setiap kumpulan disediakan sekeping mini whiteboard dan 1-2 batang pen marker
  3. Pembentangan kumpulan
  4. Sesi soal -jawab dan sumbang saran
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Taat setia kepada raja dan negara.
Konsep/Istilah
  1. Sistem Beraja 
Sumber rujukan
  1. Dinasti Qing/Ching
  2. Maharani Dowager Tsu Hsi
  3. Sistem Beraja di China
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  5. Teks Sejarah Pra-U,Longman.
  6. Nota lengkap sejarah STPM,Fajar Bakti. 
  7. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan  peranan raja/maharaja dalam pemerintahan di China dalam pelbagai aspek .Pembentangan berjalan lancar. Majoriti pelajar memberi kerjsama dengan bertanya pelbagai soalan manakala segelintirnya kurang memberi fokus kepada pembentanagn rakan mereka.

Pelajar yang kurang membei fokus ditanya soalan berkenaan pembentanagn pelajar sebagai amaran agar memberi tumpuan pada masa akan datang.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
4/7/18 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
11.15-12.45
Tajuk
Tema 2: Transformasi Masyarakat
  • Penentangan terhadap kuasa asing pada abad ke-19-20
Objektif
  1. Menilai sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di Negeri-negeri Melayu.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan kumpulan
  2. Sesi soal-jawab
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. xenophobia
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di Negeri-negeri Melayu.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 sebab beserta kesan penentangan . Pembentangan berjaya dihabiskan kerana satu kumpuln hanya membentangkan penentangan bagi satu negeri.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
4/7/18 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 26 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk    
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
  • Institusi pemerintahan
  • :Sistem Beraja di Rusia  abad ke 16-20M
Objektif
  1. Menghuraikan kedudukan dan peranan raja/maharaja dalam pemerintahan di Rusia
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentanagn kumpulan
KBAT
Mensintesis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Taat setia kepada raja dan negara.
Konsep/Istilah
  1. Sistem Beraja 
  2. Tsar/Tsarina
Sumber rujukan
  1.  Sistem Beraja di Rusia
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan peranan raja/maharaja sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 isi  Setiap kumpulan hanya membentangan peranan dan sumbangan bagi seorang Tsar.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
5/7/18 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
Tema 2: Transformasi Masyarakat
  • Penentangan terhadap kuasa asing pada abad ke-19-20
Objektif
1.      Menilai sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di  Sabah, dan Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
adat masyarakat Iban
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di Sabah, dan Sarawak.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 sebab beserta kesan penentangan .



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
5/7/18 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 26 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
  • Institusi pemerintahan
  • : Sistem Pembesar di China abad ke-16-20
Objektif
  1. Menjelaskan maksud/konsep sistem pembesar.
  2. menghuraikan dan membandingkan peranan pembesar dalam pemerintahan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Membahagikan peranan pembesar kepada 2 bahagian iaitu di peringkat pusat dan wilayah.
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Taat setia kepada raja dan negara.
Konsep/Istilah
  1. Sistem Pembesar
  2. gentry
  3. Censorate
Sumber rujukan
  1.  Sistem Pembesar di China
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan dan membandingkan peranan pembesar dalam pemerintahan.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 3 aspek berkaitan .

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
6/7/18 (Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
10.45-11.45
Tajuk
Tema 2: Transformasi Masyarakat 
  • Pengubahsuaian dalam pentadbiran pada abad ke-19-20
Objektif
  1. Menerangkan perubahan pentadbiran di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang  saran
  2. Rajah minda berkenaan perubahan pentadbiran misalnya struktur dalam Majlis Mesyuarat Negeri, Sistem Residen, Persekutuan 1896, dan  Majlis Mesyuarat Persekutuan
t
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Negeri Selat
  2. Negeri Melayu Bersekutu
  3. Negeri Melayu Tidak  Bersekutu
  4. Desentralisasi
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
  5. Soalan STPM 2014,Soalan 2, bahagian A.    
Refleksi
Semua pelajar membuat catatan rajah minda.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
6/7/18 (Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 26 pelajar
Masa
9.45-10.45
Tajuk
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
  • Institusi pemerintahan
  • : Sistem Pembesar di Rusia abad ke-16-20
Objektif
  1. Menjelaskan maksud/konsep sistem pembesar.
  2. menghuraikan dan membandingkan peranan pembesar dalam pemerintahan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Taat setia kepada raja dan negara.
Konsep/Istilah
  1. Duma
  2. Zemskii Sabor
  3. Prikazi
  4. Zemstvo
  5. Komun
Sumber rujukan
  1.  Sistem Pembesar di Rusia
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan peranan pembesar dalam pemerintahan.di Rusia sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 perkara



No comments:

Post a Comment