|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
: Gerakan,
persatuan, kelab, dan kesatuan yang berkaitan dengan agama, ekonomi, sosial,
dan politik
|
||||||||
Objektif
|
Membincangkan sebab penubuhan dan
matlamat gerakan, persatuan, kelab, dan kesatuan yang mendukung gerakan
nasionalisme.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
.
|
||||||||
KBAT
|
Membanding beza
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Semua pelajar melibatkan diri dalam perbincangan
kumpulan.Mereka dapat menjelaskan gerakan, persatuan, kelab, dan kesatuan yang berkaitan
dengan agama, ekonomi, sosial, dan politik sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2
ciri .
|
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
Negara bangsa
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT
|
Menyelesai masalah
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Alir/membuat
urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100%
pelajar dapat menjelaskan
faktor-faktor yang menggerakkan usaha penyatuan negara bangsa di Itali sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2
faktor .
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
: Pendudukan Jepun 1941-1945
|
||||||||
Objektif
|
Menghuraikan dasar dan kesan
pendudukan Jepun ke atas gerakan mencapai kemerdekaan.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Pelbagai Alir/sebab dan
akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan dasar
dan kesan pendudukan Jepun ke atas gerakan mencapai kemerdekaan. sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 dasar/
kesan bagi setiap aspek .
|
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
Negara bangsa
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT
|
Menyelesai masalah
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Alir/membuat
urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
80% pelajar dapat mencapai
objekti yang disasarkan manakala selebihna perlu lebih fokus semasa proses
pdpc kerana tajuk ini agak sukar bagi sesetengah pelajar. Penerangan
ringkas beserta peta alir yang sesuai dibuat sekali lagi oleh guru. |
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
: Perjuangan secara berperlembagaan 1946-1960
·
Malayan
Union
·
Gerakan Anti-Penyerahan
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menilai
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Dakap/hubungan seluruh
bahagian
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan penentangan
orang Melayu terhadap Malayan Union
dan Gerakan Anti-Penyerahan di
Sarawak.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan
2 faktor dan kesan . Mereka juga dapat menilai perbezaan situasi perjuangan
di kedua-dua tempat dengan memberi contoh yang sesuai.
|
|
|||||||||
Tajuk |
Mula Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100%
pelajar dapat
menjelaskan sistem
ekonomi Feudalisme di Jepun pada abad ke-16.dengan memberi contoh
yang sesuai dan mengaitkan dengan tajuk pelajaran yang lepas.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 3: Nasionalisme dan
Pembentukan Negara Bangsa.
: Perjuangan secara
berperlembagaan 1946-1960:
·
Persekutuan
Tanah Melayu 1948
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan pembentukan
Persekutuan Tanah Melayu 1948 dan
menggalurkan perkembangan perlembagaan di Sabah dan Sarawak sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri penting dalam
perkembangan peristiwa berkenaan.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 3:Kemajuan
dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah
dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi Feudalisme di China pada abad ke-16
sekurang-kurangnya
dengan mengemukakan 2 ciri
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 3: Nasionalisme dan
Pembentukan Negara Bangsa.
: Perjuangan secara
berperlembagaan 1946-1960 :
·
Parti
Komunis Malaya.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
· Bincangkan langkah-langkah yang diambil oleh kerajaan
untuk mengatasi kegiatan Parti Komunis Malaya antara tahun 1948-1963.
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Parti Komunis Malaya.
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menyusun langkah-langkah mengatasi ancaman Parti Komunis Malaya.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 cara yang
berkesan .Semua pelajar menyalin nota rajah minda ang disusun mengikut
kronologi.Pelajar juga aktif memberi pendapat terhadap setiap langkah yang
diambil oleh kerajaan dalam menangani ancaman terhadap keselamatan negara.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 3:Kemajuan
dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif
|
Menghuraikan
sistem ekonomi Feudalisme di Jerman pada abad ke-16-18.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah
dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi Feudalisme di Jerman
pada abad ke-16-18
sekurang-kurangnya
dengan mengemukakan 2 ciri
|
No comments:
Post a Comment