Pages

Friday, July 20, 2018

2018 Minggu 29 (16-20/7/18).

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
16/7/18 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Gerakan nasionalisme pada abad ke-20
 : Gerakan, persatuan, kelab, dan kesatuan yang berkaitan dengan agama, ekonomi, sosial, dan politik 
Objektif
Membincangkan sebab penubuhan dan matlamat gerakan, persatuan, kelab, dan kesatuan yang mendukung gerakan nasionalisme.
Kaedah/Aktiviti
  1. Aktiviti/perbincangan berkumpulan.
  2. Setiap kumpulan diberi mini whiteboard  dan whiteboard marker .
  3. Pembentangan kumpulan berdasarkan fakta penting yang telah ditulis pada mini whiteboard   berkenaan.
.
KBAT
Membanding beza
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Gerakan Islah/ Islamiah
  2. Persatuan dan kelab Negeri-negeri Melayu
  3. Kesatuan Melayu Muda. 
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
  5. Kertas Model Sejarah STPM Penggal 3,Sasbadi, ms 19,22 dan 23 
Refleksi
Semua  pelajar melibatkan diri dalam perbincangan kumpulan.Mereka dapat menjelaskan  gerakan, persatuan, kelab, dan kesatuan yang berkaitan dengan agama, ekonomi, sosial, dan politik  sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri .


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
16/7/18 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 24 pelajar
Masa
1.20-2.50
Tajuk
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
 Negara bangsa
  • Penyatuan negara bangsa di Itali pada abad ke-19.
Objektif
  1. Menjelaskan faktor-faktor yang menggerakkan usaha penyatuan negara bangsa  di Itali .
  2. Menyusun proses penyatuan negara bangsa  di Itali .
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan  berpandukan rajah minda
  2. Sesi soal jawab
KBAT
Menyelesai masalah
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. negara bangsa
Sumber rujukan
  1. Penyatuan negara bangsa  Itali
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  4. Giuseppe Garibaldi
  5. Camillo Benso, Count of Cavour 
  6. Mazzini and Young Italy
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan faktor-faktor yang menggerakkan usaha penyatuan negara bangsa  di Itali sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 faktor .
  
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
17/7/18 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
7.30-8.30
Tajuk
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan  pada abad ke-20
: Pendudukan Jepun 1941-1945 
Objektif
Menghuraikan dasar dan kesan pendudukan Jepun ke atas gerakan mencapai kemerdekaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Dasar Niponisasi.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan dasar dan kesan pendudukan Jepun ke atas gerakan mencapai kemerdekaan. sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 dasar/ kesan bagi  setiap aspek .

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
17/7/18 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 24 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
Negara bangsa
  • Penyatuan negara bangsa di Jerman pada abad ke-19.
Objektif
  1. Menjelaskan faktor-faktor yang menggerakkan usaha penyatuan negara bangsa  di Jerman .
  2. Menyusun proses penyatuan negara bangsa  di Jerman .
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan  berpandukan rajah minda
  2. Sesi soal jawab
KBAT
Menyelesai masalah
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. negara bangsa
Sumber rujukan
  1. Penyatuan negara bangsa  Jerman 
  2. Otto Eduard Von Bismark
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  5. Zollverein
  6. Carbonari
  7. Perang Prussia-Austria
Refleksi
80% pelajar dapat mencapai objekti yang disasarkan manakala selebihna perlu lebih fokus semasa proses pdpc kerana tajuk ini agak sukar bagi sesetengah pelajar. Penerangan ringkas beserta peta alir yang sesuai dibuat sekali lagi oleh guru.
  
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
18/7/18 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
11.15-12.45
Tajuk
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan  pada abad ke-20
: Perjuangan secara berperlembagaan 1946-1960
·          Malayan Union
·          Gerakan Anti-Penyerahan
Objektif
  1. Menilai penentangan orang Melayu terhadap Malayan Union.
  2. Menjelaskan Gerakan Anti-Penyerahan di Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Dakap/hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Gerakan Anti-Penyerahan.
  2.  Malayan Union.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan penentangan orang Melayu terhadap Malayan Union  dan Gerakan Anti-Penyerahan di Sarawak.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 faktor dan kesan . Mereka juga dapat menilai perbezaan situasi perjuangan di kedua-dua tempat dengan memberi contoh yang sesuai.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
18/7/18 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 24 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
Mula Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Feudalisme di Jepun (abad ke-16)
Objektif
  1. Menjelaskan konsep sistem ekonomi Feudalisme dan kapitalisme.
  2. Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme di Jepun  pada abad ke-16.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. usaha gigih asas kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Feudalisme dan kapitalisme
  2. Mekantilisme
  3. Sekularisme
  4. Humanisme
  5. Institusi manor
  6. Ekonomi.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2.  Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Ekonomi Feudalisme di Jepun 
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan  sistem ekonomi Feudalisme di Jepun  pada abad ke-16.dengan memberi  contoh  yang sesuai dan mengaitkan dengan tajuk pelajaran yang lepas.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
19/7/18 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan  pada abad ke-20
: Perjuangan secara berperlembagaan 1946-1960:
·         Persekutuan Tanah Melayu 1948
Objektif
  1. Membincangkan pembentukan Persekutuan Tanah Melayu 1948.
  2. Menggalurkan perkembangan perlembagaan di Sabah dan Sarawak. 
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Perlembagaan 1941.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan pembentukan Persekutuan Tanah Melayu 1948  dan menggalurkan perkembangan perlembagaan di Sabah dan Sarawak  sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri penting dalam perkembangan peristiwa berkenaan.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
19/7/18 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 24 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Feudalisme di  China (abad ke-16)
Objektif
  1. Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme di China pada abad ke-16.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. usaha gigih asas kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Feudalisme dan kapitalisme
  2. Mekantilisme
  3. Sekularisme
  4. Humanisme
  5. Institusi manor
  6. Ekonomi.
Sumber rujukan
  1. Ekonomi Feudalisme di  China .
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi Feudalisme di China pada abad ke-16 sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
20/7/18 (Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
10.45-11.45
Tajuk
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan  pada abad ke-20
: Perjuangan secara berperlembagaan 1946-1960 :
·         Parti Komunis Malaya.
Objektif
  1. Menghuraikan langkah-langkah mengatasi ancaman Parti Komunis Malaya.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
  3. Latihan mengarang esei:
       ·         Bincangkan langkah-langkah yang diambil oleh kerajaan untuk mengatasi kegiatan Parti Komunis Malaya antara tahun 1948-1963.
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
Parti Komunis Malaya.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  4. Skor kertas Aktual Sejarah Penggal 3,kertas model 8,ms 22 dan J112-J113. 
Refleksi
100% pelajar dapat menyusun  langkah-langkah mengatasi ancaman Parti Komunis Malaya.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 cara yang berkesan .Semua pelajar menyalin nota rajah minda ang disusun mengikut kronologi.Pelajar juga aktif memberi pendapat terhadap setiap langkah yang diambil oleh kerajaan dalam menangani ancaman terhadap keselamatan negara.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
20/7/18 (Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 24 pelajar
Masa
9.45-10.45
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Feudalisme di Jerman  (abad ke-16-18)
Objektif
Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme  di Jerman  pada abad ke-16-18.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Berfikiran terbuka
  2. Kreatif dan inovatif
Konsep/Istilah
  1. Bundschuh
  2. Perang 30 Tahun
  3. Golongan borjouis
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi Feudalisme  di Jerman  pada abad ke-16-18 sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri

No comments:

Post a Comment