Pages

Saturday, July 14, 2018

2018 Minggu 28 (9-14/7/18).

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
9/7/18 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
Tema 2: Transformasi Masyarakat 
  • Pengubahsuaian dalam  ekonomi  pada abad ke-19-20
Objektif
  1. Menghuraikan perubahan perkembangan ekonomi di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. mekantilisme
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan  perubahan perkembangan ekonomi di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 5 kegiatan ekonomi yang terdapat semasa pentadbiran penjajah/kuasa asing.
     
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
9/7/18 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 24 pelajar
Masa
1.20-2.50
Tajuk
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
  •  Negara bangsa
  • :Raja mutlak dan raja berperlembagaan di England abad ke-16-18. 
Objektif
  1. Menjelaskan konsep Raja mutlak dan raja berperlembagaan 
  2. Membincangkan dan membandingkan sistem pemerintahan beraja mutlak dan raja berperlembagaan  di England. 
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan bersama rakan sebelah bagi mencari jawapan kepada setiap aspek yang diminta oleh guru.
KBAT
Mengumpul dan mengelas,
Membanding beza
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Taat setia kepada raja dan negara.
Konsep/Istilah
  1. House of Lords
  2. House of Commons
Sumber rujukan
  1. Raja mutlak dan raja berperlembagaan di England.  
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Dinasti Tudor dan Dinasti Stuart
  4. House of Lords
  5. House of Commons
  6. English Revolution
  7. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
Refleksi
100% pelajar berusaha mencari jawapan sama ada dengan merujuk internet atau buku rujukan.Bahan berkenaan dibentangkan untuk perkongsian bersama rakan.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
10/7/18 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
7.30-8.30
Tajuk
Tema 2: Transformasi Masyarakat 
  • Pengubahsuaian dalam pendidikan  pada abad ke-19-20
Objektif
  1. Menjelaskan perubahan sistem pendidikan di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
Perbincangan beberapa contoh corak soalan dan latihan dalam kumpulan iaitu menjawab soalan esei berdasarkan soalan berikut (pilih 1 daripada setiap kategori):
·         Pendidikan Vernakular/ Dasar pecah dan perintah
1.      Jelaskan jenis pendidikan vernakular yang diperkenalkan oleh British di Tanah Melayu pada abad ke-19.
2.      Sistem pendidikan di Negeri2 Melayu sebelum Perang Dunia ke-2 adalah mengikut dasar pecah dan perintah.Jelaskan.
3.      Bincangkan sistem pendidikan colonial yang diperkenalkan oleh British di Tanah Melayu sebelum Perang Dunia ke-2.

·         Ke arah penyatuan dalam sistem Pendidikan.
1.      Galurkan usaha kerajaan dalam menyatukan sistem pendidikan di Tanah Melayu pada  abad ke-20
2.      Jelaskan usaha yang telah dilakukan oleh British dalam menyatukan sistem pendidikan di Tanah Melayu selepas Perang Dunia ke-2 hingga merdeka.
3.      Jelaskan usaha yang telah dilakukan oleh British dalam menyatukan sistem pendidikan di Malaysia selepas Perang Dunia ke-2 hingga  1963.
4.      Jelaskan usaha yang telah dilakukan oleh British dalam menyatukan sistem pendidikan di Malaysia sejak merdeka hingga  Pembentukan Malaysia
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. vernakular
  2. dasar pecah dan perintah. 
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Skor A Sejarah STPM P3, Ilmu Bakti.
  4. Kertas Model STPM P3, Sasbadi.
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.    
Refleksi
Perbincangan berjalan lancar. 100% pelajar dapat menjelaskan sistem pendidikan semasa penjajahan yang berfokus kepada pelaksanaan  dasar pecah dan perintah British. Mereka juga dapat menyatakan perbandingan dengan dasar yang dirancang/dilaksanakan selepas Perang Dunia ke-2.
PdPc akan disambung pada hari berikutna kerana banyak aspek yang perlu dibincangkan bagi tajuk ini.
                                             
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
10/7/18 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 24 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
  •  Negara bangsa
  • :Raja mutlak dan raja berperlembagaan di England abad ke-16-18. 
Objektif
1.      Menjelaskan konsep Raja mutlak dan raja berperlembagaan
2.       Membincangkan dan membandingkan sistem pemerintahan beraja mutlak dan raja berperlembagaan  di England. 
Kaedah/Aktiviti
1.      Mencari maklumat
2.      Perbincangan jawapan pelajar
KBAT
Mengumpul dan mengelas,
Membanding beza
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Taat setia kepada raja dan negara.
Konsep/Istilah
  1. House of Lords
  2. House of Commons
Sumber rujukan
  1. Raja mutlak dan raja berperlembagaan di England.  
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Dinasti Tudor dan Dinasti Stuart
  4. House of Lords
  5. House of Commons
  6. English Revolution
  7. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
Refleksi
100% pelajar berjaya menyiapkan tugasan mencari maklumat berkenaan.. Pelajar berlumba-lumba mengangkat tangan untuk menjawab setiap aspek yang ditugaskan.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
11/7/18 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
11.15-12.45
Tajuk
Tema 2: Transformasi Masyarakat 
  • Pengubahsuaian dalam pendidikan  pada abad ke-19-20 (sambungan PdPc pada hari Selasa)
Objektif
Menjelaskan perubahan sistem pendidikan di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
1.      Pembentangan jawapan latihan dalam kumpulan iaitu menjawab soalan esei berdasarkan soalan yang telah dibincangkan dalam kumpulan masing-masing.
2.      Ahli kumpulan lain diminta memberi komen terhadap jawapan esei kumpulan yang membentang.Komen termasuklah dari segi pengetahuan, taakulan dan komunikasi.
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. vernakular
  2. dasar pecah dan perintah. 
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Skor A Sejarah STPM P3, Ilmu Bakti.
  4. Kertas Model STPM P3, Sasbadi.
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.    
Refleksi
Pembentangan  berjalan lancar. 100% pelajar memberi kerjasama. Masih banyak penambahbaikan yang perlu dibuat oleh pelajar dalam penghasilan esei misalnya dari segi penegasan soalan dalam ayat terakhir bahagian pengenalan, penegasan ayat dan kesimpulan. Penggunaan penanda wacana juga kurang menarik. Latihan seperti ini perlu dibuat dengan lebih kerap lagi.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
11/7/18 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 24 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
  •  Negara bangsa
  • :Raja mutlak dan raja berperlembagaan di  Perancis pada abad ke-16-18.
Objektif
  1. Membincangkan dan membandingkan sistem pemerintahan beraja mutlak dengan raja berperlembagaan  di Perancis
Kaedah/Aktiviti
  1. Pelajar telah dibahagikan kepada beberapa kumpulan.Setiap kumpulan membuat pembentangan/kupasan tentang satu isi.
  2. Sesi soal-jawab
  3. Rumusan oleh guru dan pembentang.
KBAT
Membanding beza
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Taat setia kepada raja dan negara.
Konsep/Istilah
  1. intendant
  2. Estet Pertama,Kedua dan Ketiga
  3. cahiers
Sumber rujukan
  1. Raja mutlak dan raja berperlembagaan di  Perancis
  2. Revolusi Perancis. 
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
Refleksi
100% pelajar terlibat mencari bahan/maklumat. Pembentangan berjalan lancar.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
12/7/18 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
Tema 2: Transformasi Masyarakat 
  • Masyarakat pelbagai kaum  pada abad ke-19-20
Objektif
1.      Menghuraikan perkembangan masyarakat pelbagai kaum di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Sistem Tiket Kredit
  2. Sistem Kangchu
  3. Sistem Kangani
  4. Sistem  Kontrak 
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan perkembangan masyarakat pelbagai kaum di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak dengan memberi contoh yang sesuai.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
12/7/18 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 24 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
  •  Negara bangsa
  • :Negara kesatuan dan negara persekutuan 
  • :Negara kesatuan  di Perancis abad ke-18-19
Objektif
  1. Menjelaskan  konsep negara kesatuan dan negara persekutuan secara umum.
  2. Menganalisis  konsep negara kesatuan  di Perancis
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Membuat gambaran mental
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Negara kesatuan
  2. negara persekutuan
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Negara kesatuan
  4. Negara persekutuan
  5. Negara kesatuan  di Perancis
  6. Perancis-wikipedia 
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan konsep negara kesatuan dan negara persekutuan secara umum.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri perbandingan . Mereka juga dapat menjelaskan konsep negara kesatuan  di Perancis.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
13/7/18 (Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
10.45-11.45
Tajuk
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Gerakan nasionalisme pada abad ke-20
: Faktor kemunculan
Objektif
Membincangkan faktor-faktor kemunculan nasionalisme dalam pelbagai aspek.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. sumbang  saran
  3. rumusan oleh guru dan pelajar
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. pengaruh agama Islam
  2. peranan bahasa dan kesusasteraan
  3. pengaruh kewartawanan
  4. peranan pendidikan
  5. peranan golongan intelektual
  6. pengaruh luar
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan  faktor-faktor kemunculan nasionalisme sekurang-kurangna dengan mengemukakan 2 aspek.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
13/7/18 (Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 24 pelajar
Masa
9.45-10.45
Tajuk
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
Negara bangsa
  • :Negara persekutuan di Amerika Syarikat abad ke-18-19
Objektif
  1. Menganalisis  konsep negara persekutuan di  Amerika Syarikat
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Negara kesatuan
  2. negara persekutuan
Sumber rujukan
  1. Negara persekutuan di Amerika Syarikat 
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  4. Amerika Syarikat-Wikipedia
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan konsep negara  persekutuan Amerika Syarikat abad ke-18-19.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri dan dapat menyatakan perbandingannya dengan konsep negara kesatuan di Perancis.

Tarikh

14/7/18 (Sabtu ganti)
Catatam

LDP dan sambutan Hari Guru peringkat sekolah.

No comments:

Post a Comment