|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 2: Transformasi
Masyarakat
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan perubahan perkembangan ekonomi di Negeri-negeri Melayu,
Sabah, dan Sarawak.sekurang-kurangnya dengan
mengemukakan 5 kegiatan ekonomi yang terdapat semasa pentadbiran
penjajah/kuasa asing.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 2:Pemerintahan dan
Pentadbiran
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Mengumpul dan
mengelas,
Membanding beza
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar berusaha mencari jawapan sama ada dengan merujuk internet atau buku
rujukan.Bahan berkenaan dibentangkan untuk perkongsian bersama rakan.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 2: Transformasi
Masyarakat
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Perbincangan beberapa
contoh corak soalan dan latihan dalam kumpulan iaitu menjawab soalan esei
berdasarkan soalan berikut (pilih 1 daripada setiap kategori):
·
Pendidikan Vernakular/ Dasar pecah dan perintah
1.
Jelaskan
jenis pendidikan vernakular yang diperkenalkan oleh British di Tanah Melayu
pada abad ke-19.
2.
Sistem
pendidikan di Negeri2 Melayu sebelum Perang Dunia ke-2 adalah mengikut dasar
pecah dan perintah.Jelaskan.
3.
Bincangkan
sistem pendidikan colonial yang diperkenalkan oleh British di Tanah Melayu
sebelum Perang Dunia ke-2.
·
Ke arah penyatuan dalam sistem Pendidikan.
1.
Galurkan
usaha kerajaan dalam menyatukan sistem pendidikan di Tanah Melayu pada abad ke-20
2.
Jelaskan
usaha yang telah dilakukan oleh British dalam menyatukan sistem pendidikan di
Tanah Melayu selepas Perang Dunia ke-2 hingga merdeka.
3.
Jelaskan
usaha yang telah dilakukan oleh British dalam menyatukan sistem pendidikan di
Malaysia selepas Perang Dunia ke-2 hingga
1963.
4.
Jelaskan
usaha yang telah dilakukan oleh British dalam menyatukan sistem pendidikan di
Malaysia sejak merdeka hingga
Pembentukan Malaysia
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Perbincangan
berjalan lancar. 100% pelajar dapat menjelaskan sistem pendidikan semasa
penjajahan yang berfokus kepada pelaksanaan
dasar pecah dan perintah British. Mereka juga dapat menyatakan
perbandingan dengan dasar yang dirancang/dilaksanakan selepas Perang Dunia
ke-2.
PdPc
akan disambung pada hari berikutna kerana banyak aspek yang perlu
dibincangkan bagi tajuk ini.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 2:Pemerintahan dan
Pentadbiran
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menjelaskan
konsep Raja mutlak dan raja berperlembagaan
2.
Membincangkan
dan membandingkan sistem pemerintahan beraja mutlak dan raja
berperlembagaan di England.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Mencari
maklumat
2.
Perbincangan
jawapan pelajar
|
||||||||
KBAT
|
Mengumpul dan
mengelas,
Membanding beza
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Taat setia kepada raja dan negara.
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar berjaya menyiapkan tugasan mencari maklumat berkenaan.. Pelajar
berlumba-lumba mengangkat tangan untuk menjawab setiap aspek yang ditugaskan.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 2: Transformasi
Masyarakat
|
||||||||
Objektif
|
Menjelaskan perubahan sistem
pendidikan di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1. Pembentangan jawapan latihan dalam kumpulan
iaitu menjawab soalan esei berdasarkan soalan yang telah dibincangkan dalam
kumpulan masing-masing.
2. Ahli kumpulan lain diminta memberi komen
terhadap jawapan esei kumpulan yang membentang.Komen termasuklah dari segi
pengetahuan, taakulan dan komunikasi.
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Pembentangan berjalan lancar. 100% pelajar memberi
kerjasama. Masih banyak penambahbaikan yang perlu dibuat oleh pelajar dalam
penghasilan esei misalnya dari segi penegasan soalan dalam ayat terakhir
bahagian pengenalan, penegasan ayat dan kesimpulan. Penggunaan penanda wacana
juga kurang menarik. Latihan seperti ini perlu dibuat dengan lebih kerap
lagi.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 2:Pemerintahan dan
Pentadbiran
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Membanding beza
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Alir/membuat
urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar terlibat mencari bahan/maklumat. Pembentangan berjalan lancar.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 2: Transformasi
Masyarakat
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menghuraikan
perkembangan masyarakat pelbagai kaum di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan
Sarawak
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan perkembangan
masyarakat pelbagai kaum di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak dengan
memberi contoh yang sesuai.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema
2:Pemerintahan dan Pentadbiran
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Membuat gambaran mental
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan konsep
negara kesatuan dan negara persekutuan secara umum.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri perbandingan .
Mereka juga dapat menjelaskan konsep negara kesatuan di Perancis.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema
3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
: Faktor kemunculan
|
||||||||
Objektif
|
Membincangkan
faktor-faktor kemunculan nasionalisme dalam pelbagai aspek.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pelbagai
Alir/sebab dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan faktor-faktor
kemunculan nasionalisme sekurang-kurangna dengan mengemukakan 2 aspek.
|
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
Negara bangsa
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% pelajar dapat menjelaskan
konsep negara persekutuan
Amerika Syarikat abad ke-18-19.sekurang-kurangnya
dengan mengemukakan 2 ciri dan dapat menyatakan perbandingannya dengan konsep
negara kesatuan di Perancis. |
Tarikh
|
14/7/18
(Sabtu ganti)
|
Catatam
|
LDP dan sambutan Hari Guru
peringkat sekolah.
|
No comments:
Post a Comment