Pages

Friday, September 7, 2018

2018 Minggu 36 (3-7/9/18).

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
3/9/18 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Gerakan nasionalisme 
  • : Faktor kemunculan
Objektif
  1. Menganalisis faktor-faktor kemunculan nasionalisme di Indonesia dan Myanmar (Abad ke-19) dalam aspek:
  • (i)pengaruh agama
  • (ii)peranan bahasa dan kesusasteraan
  • (iii) pengaruh kewartawanan
  • (iv) peranan pendidikan
  • (v) peranan golongan intelektual
  • (vi) pengaruh luar.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan kumpulan
  2. Pembentangan. Setiap kumpulan hanya membentangkan satu faktor..
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Pongyi
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
Refleksi
100%  Pelajar dapat  menjelaskan pelbagai faktor kemunculan nasionalisme di  Indonesia dan Myanmar  pada abad ke-19 sekurang-kurangnya dengan menyatakan 3 faktor. .



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
3/9/18 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 24 pelajar
Masa
1.20-2.50
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Perang Dunia Pertama 1914 – 1918
Objektif
  1. Menjelaskan  sebab -sebab Perang Dunia Pertama terutama yang melibatkan Jerman dan Rusia (abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
1.      Pelajar membuat pembentangan berkumpulan
2.      Satu kumpulan hanya membentangkan satu fakta
3.      Tugas telah diagihkan hari sebelumnya
4.      Sesi soal-jawab
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. sedia berkorban mempertahankan tanah air
Konsep/Istilah 
  1. Perang Dunia
  2. Triple Alliance
  3. Triple Entente 
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Perang Dunia Pertama
  4. World War 
  5. Treaty of Brest-Litovsk
  6. Perjanjian Versailles
Refleksi
Setiap kumpulan membentang 1 isi.Pelajar lain mendengar dan membuat catatan jika perlu,100% pelajar dapat menjelaskan sebab -sebab Perang Dunia Pertama  terutama yang melibatkan  Jerman dan Rusia (abad ke-20) sekurang-kurangnya dengan memberi 2 sebab.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
4/9/18 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
7.30-8.30
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Gerakan nasionalisme 
  • : Parti politik dan persatuan
Objektif
  1. Menerangkan sebab penubuhan ,matlamat persatuan dan parti politik yang mendukung gerakan nasionalisme di Indonesia  (Abad ke-19) iaitu:
  • (i) Sarekat Islam
  • (ii) Partai Nasional Indonesia(PNI)
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Angie
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Sarekat Dagang Islam
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
Refleksi
100% Pelajar dapat  menerangkan sebab penubuhan ,matlamat persatuan dan parti politik berkenaan yang mendukung gerakan nasionalisme di  Indonesia pada abad ke-19 . Pelajar juga dapat membezakan parti politik yang dimaksudkan dengan menyatakan sekurang-kurangnya 1 perkara dalam setiap aspek.




Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
4/9/18 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 24 pelajar
Masa
9.45-11.15
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Perang Dunia Pertama 1914 – 1918 (sambungan)
Objektif
       1.      Menjelaskan  kesan-kesan Perang Dunia Pertama terutama yang melibatkan Jerman dan Rusia (abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
       1.      Sambungan pembentangan berkumpulan.
       2.      Sesi soal-jawab 
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. sedia berkorban mempertahankan tanah air
Konsep/Istilah 
  1. Perang Dunia
  2. Triple Alliance
  3. Triple Entente 
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Perang Dunia Pertama
  4. World War 
  5. Treaty of Brest-Litovsk
  6. Perjanjian Versailles
Refleksi
100%Pelajar dapat menjelaskan kesan-kesan Perang Dunia Pertama  terutama yang melibatkan  Jerman, Austria-Hungary dan Rusia (abad ke-20) sekurang-kurangnya dalam 2 aspek.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
5/9/18 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
11.15-12.45
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Gerakan nasionalisme 
  • : Parti politik dan persatuan (sambungan)
Objektif
  1. Menerangkan sebab penubuhan ,matlamat persatuan dan parti politik yang mendukung gerakan nasionalisme di  Myanmar (Abad ke-19) iaitu:
  • (iii) Young Men Buddhist Association (YMBA)
  • (iv) Poor Man’s Party (Parti Sinyetha)
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan kumpulan Johannes
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. sistem pemerintahan dua lapis/dyarchy
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
Refleksi
90% Pelajar dapat  menerangkan sebab penubuhan ,matlamat persatuan dan parti politik berkenaan yang mendukung gerakan nasionalisme di  Myanmar pada abad ke-19 . 10% lagi yang masih keliru dengan dibantu dengan  meminta pelajar lain menyebut semula aspek berkenaan..Akhirnya kumpulan ini dapat membezakan parti politik yang dimaksudkan dengan menyatakan sekurang-kurangnya 1 perkara dalam setiap aspek.





Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
5/9/18 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 24 pelajar
Masa
7.00-8.30
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Perang Dunia Kedua 1942 – 1945 (Eropah)
Objektif
Menjelaskan sebab dan kesan Perang Dunia Kedua  di Eropah terutama yang melibatkan  Britain Itali,Jerman dan Amerika Syarikat (abad ke-20)
Kaedah/Aktiviti
Pembentangan oleh kumpulan Vanessa .
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. sedia berkorban mempertahankan tanah air
Konsep/Istilah 
  1. Kuasa Berikat
  2. Pakatan Paksi
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Perang Dunia Kedua 
  4. World War
  5. Perjanjian Versailles  
  6. Adolf Hitler-Wikipedia
  7. Benito Mussolini
  8. Supreme Commander for the Allied Powers (SCAP)
Refleksi
100% Pelajar dapat menjelaskan sebab -sebab Perang Dunia Kedua terutama yang melibatkan  Jepun dan Amerika Syarikat (abad ke-20) sekurang-kurangnya dalam 2 aspek.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
6/9/18 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan
  • : Pendudukan Jepun 1941-1945 di Myanmar dan Indonesia
Objektif
  1. Menghuraikan dasar dan kesan pendudukan Jepun ke atas perjuangan mencapai kemerdekaan di Myanmar dan Indonesia  (Abad ke-20). 
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan kumpulan Evander
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Gunseikan
  2. PUTERA
  3. PETA
  4. MASJUMI 
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
Refleksi
100% Pelajar dapat menghuraikan dasar dan kesan pendudukan Jepun ke atas perjuangan mencapai kemerdekaan  di Myanmar dan Indonesia  (Abad ke-20) sekurang-kurangny dengan menyatakan 2 contoh yang bersesuaian .

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
7/9/18 (Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
9.45-10.45
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
Perjuangan mencapai kemerdekaan
  •  Perjuangan secara berperlembagaan dan bersenjata di Myanmar dan Indonesia
Objektif
1.      menilai penentangan rakyat Myanmar dan  Indonesia  terhadap     penjajah secara berperlembagaan.
       2.     menggalurkan penentangan rakyat secara bersenjata
     
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan kumpulan Balqis
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
1.      Lima Prinsip Pancasila
Sumber    rujukan
1.      Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
Refleksi
1% 100% Pelajar dapat  menyusun langkah-langkah penentangan rakyat secara bersenjata dan perjuangan secara berperlembagaan setelah dibantu melalui carta alir yang bersesuaian.
     








Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
7/9/18 (Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 24 pelajar
Masa
10.45-11.45
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Perang Dunia Kedua 1942 – 1945 (Asia)
Objektif
  1. Menjelaskan sebab dan kesan Perang Dunia Kedua di Asia terutama yang melibatkan  Jepun  (abad ke-20)
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Shahid.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. sedia berkorban mempertahankan tanah air
Konsep/Istilah 
1.      Ultranasionalisme
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Perang Dunia Kedua 
  4. World War
  5. Perjanjian Versailles  
  6. Adolf Hitler-Wikipedia
  7. Benito Mussolini
  8. Supreme Commander for the Allied Powers (SCAP)
Refleksi
100%Pelajar dapat menjelaskan sebab dan kesan Perang Dunia Kedua terutama yang melibatkan  Jepun dan Amerika Syarikat (abad ke-20) sekurang-kurangnya dalam 2 aspek.




No comments:

Post a Comment