|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
Pelajar dapat menjelaskan pelbagai faktor kemunculan nasionalisme
di Indonesia dan Myanmar pada abad ke-19 sekurang-kurangnya dengan
menyatakan 3 faktor. .
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema
4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Pelajar membuat pembentangan
berkumpulan
2. Satu kumpulan hanya
membentangkan satu fakta
3. Tugas telah
diagihkan hari sebelumnya
4.
Sesi soal-jawab
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Pelbagai Alir/sebab dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Setiap
kumpulan membentang 1 isi.Pelajar lain mendengar dan membuat catatan jika
perlu,100% pelajar dapat menjelaskan sebab -sebab Perang Dunia
Pertama terutama yang melibatkan Jerman dan Rusia (abad ke-20) sekurang-kurangnya
dengan memberi 2 sebab.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar
dapat menerangkan sebab penubuhan ,matlamat persatuan dan parti politik
berkenaan yang mendukung gerakan nasionalisme di Indonesia pada abad
ke-19 . Pelajar juga dapat membezakan parti politik yang dimaksudkan dengan
menyatakan sekurang-kurangnya 1 perkara dalam setiap aspek.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema
4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
|
||||||||
Objektif
|
1. Menjelaskan kesan-kesan
Perang Dunia Pertama terutama yang melibatkan Jerman dan Rusia (abad ke-20).
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1. Sambungan
pembentangan berkumpulan.
2. Sesi
soal-jawab
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Pelbagai Alir/sebab dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%Pelajar
dapat menjelaskan kesan-kesan Perang Dunia Pertama terutama yang
melibatkan Jerman, Austria-Hungary dan Rusia (abad ke-20)
sekurang-kurangnya dalam 2 aspek.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
90% Pelajar
dapat menerangkan sebab penubuhan ,matlamat persatuan dan parti politik
berkenaan yang mendukung gerakan nasionalisme di Myanmar pada abad
ke-19 . 10% lagi yang masih keliru dengan dibantu dengan meminta pelajar lain menyebut semula aspek
berkenaan..Akhirnya kumpulan ini dapat membezakan parti politik yang
dimaksudkan dengan menyatakan sekurang-kurangnya 1 perkara dalam setiap
aspek.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema
4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
|
||||||||
Objektif
|
Menjelaskan
sebab dan kesan Perang Dunia Kedua di
Eropah terutama yang melibatkan Britain Itali,Jerman dan Amerika
Syarikat (abad ke-20)
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Pembentangan
oleh kumpulan Vanessa .
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Pelbagai Alir/sebab dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
Pelajar dapat menjelaskan sebab -sebab Perang Dunia Kedua terutama yang
melibatkan Jepun dan Amerika Syarikat (abad ke-20) sekurang-kurangnya
dalam 2 aspek.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menilai
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Pelbagai Alir/sebab dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar dapat
menghuraikan dasar dan kesan pendudukan Jepun ke atas perjuangan mencapai
kemerdekaan di Myanmar dan
Indonesia (Abad ke-20) sekurang-kurangny dengan menyatakan 2 contoh
yang bersesuaian .
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
Perjuangan
mencapai kemerdekaan
|
||||||||
Objektif
|
1.
menilai penentangan rakyat Myanmar
dan Indonesia terhadap penjajah secara berperlembagaan.
2. menggalurkan
penentangan rakyat secara bersenjata
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menilai
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Pelbagai Alir/sebab dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1. Lima Prinsip
Pancasila
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1.
Sejarah Asia Tenggara,Penggal
3,Pelangi
|
||||||||
Refleksi
|
1% 100% Pelajar dapat menyusun langkah-langkah penentangan rakyat
secara bersenjata dan perjuangan secara berperlembagaan setelah dibantu
melalui carta alir yang bersesuaian.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema
4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Pelbagai Alir/sebab dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
Ultranasionalisme
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%Pelajar
dapat menjelaskan sebab dan kesan Perang Dunia Kedua terutama yang
melibatkan Jepun dan Amerika Syarikat (abad ke-20) sekurang-kurangnya
dalam 2 aspek.
|
No comments:
Post a Comment