Pages

Friday, September 21, 2018

2018 Minggu 38 (17-21/9/18).



Tarikh
17/9/18 (Isnin)
Catatan
Cuti Umum: Hari Malaysia 16 Sept yang jatuh pada hari Ahad.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
18/9/18 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
7.30-8.30
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan 
  • Pembinaan negara bangsa
  • :Bentuk pemerintahan (Filipina)
Objektif
  1. Menerangkan sistem pemerintahan yang menuju ke arah pembinaan negara bangsa Filipina (Abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Natalie dan Melvin
  2. Rumusan oleh pembentang dan guru
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      kerjasama
2.  
Konsep/Istilah
  1. demokrasi 
  2. ketenteraan
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
Refleksi
Pembentangan berjalan lancar. Keadaan kelas terkawal. Pelajar juga membuat catatan fakta penting.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
18/9/18 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 24 pelajar
Masa
9.45-11.15
Tajuk
Tema 4:Dekolonisasi dan pengembalian kedaulatan  di  India (abad ke-20)
Objektif
  1. Menerangkan langkah-langkah mendapatkan kedaulatan dan dekolonisasi oleh orang tempatan di India pada abad ke 20.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Fernando.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. keberanian
Konsep/Istilah 
  1. Dekolonisasi
  2. Pergerakan Khalifat
  3. satyagraha
  4. ahimsa
  5. swadesi
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Mahatma Gandhi
  4. Indian National Congress
  5. Rowlatt Act 1919
  6. Montagu-Chelmsford Reforms
  7. Communal Award  and Poona Pact 1932
  8. Pandit Jawaharlal Nehru
  9. Muhammad Ali Jinnnah
  10. Pembahagian India
Refleksi
Pembentangan berjaya dihabiskan.walaupun skop tajuk ini agak luas .Pelajar juga dijelaskan  dengan banyak perkara misalnya peranan Mahatma Gandhi dan sebagainya. 

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
19/9/18 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
11.15-12.45
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan 
  • Pembinaan negara bangsa
  • :Bentuk pemerintahan (Thailand)
Objektif
Menerangkan sistem pemerintahan yang menuju ke arah pembinaan negara bangsa Thailand (Abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
·          Pembentangan  kumpulan:
Kump 1 :Kebangkitan golongan tentera zaman   pemerintahan Pya Manopakorn
Kump. 2 :Pentadbiran awam zaman Pya Bahol
Kump. 3 :Pemerintahan dictator ketenteraan zaman Phibun Songkhram
Kump. 4 :Pentadbiran awam (1945-1947)
   Kump.5 :Pemerintahan Tentera (1948-1970-an)
   Kump.6 :Pemerintahan demokrasi (1973-1976)
   Kump.7 :Pentadbiran  selepas era demokrasi (1976-1988)

·          Sesi soal-jawab
·          Rumusan pembentangan
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
       1.      kerjasama
       2.      Sedia berkorban demi kepentingan negara
Konsep/Istilah
  1. demokrasi 
  2. ketenteraan
  3. Kerajaan awam
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
Refleksi
Pembentangan berjalan lancar. Sesi soal-jawab memberansangkan .Pelajar aktif bertanya soalan dan memberi pendapat..
         
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
19/9/18 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 24 pelajar
Masa
7.00-8.30
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
Perhubungan luar (abad ke-20).
  • Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu (United Nations)
  • Komanwel (Commonwealth of Nations)
  • North Atlantic Treaty Organisation (NATO).
Objektif
  1. Mencari dan mengumpulkan fakta penting berkenaan latar belakang, matlamat dan pencapaian/sumbangan PBB, Komanwel dan NATO
  2. Mengumpulkan data berkenaan  kerjasama negara dalam organisasi antarabangsa selepas  Perang Dunia Kedua terutama yang melibatkan peranan:
·         Soviet Union dan  Amerika Syarikat dalam PBB
·         United Kingdom dan India dalam Komanwel
·         United Kingdom dan Amerika Syarikat dalam NATO.
Kaedah/Aktiviti
  1. Aktiviti berkumpulan  mencari kata kunci utama pertubuhan ini dari segi latar belakang,matlamat,sumbangan dan pencapaian.
  2. Setiap kumpulan diberi tajuk/ tugasan berbeza
  3. Membentang dan membuat catatan.
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. sedia menerima pendapat yang positif untuk kemajuan bersama.
  3. keberanian
Konsep/Istilah 
  1. Liga Bangsa
  2. Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu 
  3. kuasa veto 
  4. Komanwel.
  5. Dasar Apartheid
  6. Negara-negara dominion
  7. Hubungan bilateral
  8. Hubungan multilateral
  9. Dyarchy(pemerintahan dua lapis) 
  10. USSR
  11.  NATO
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu
  4. Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu-wikipedia
  5. Setiausaha Agung PBB
  6. Komanwel-wikipedia
  7. Dasar Apartheid 
  8. CHOGM
  9. North Atlantic Treaty Organisation (NATO).
  10. Pakatan Warsaw 
  11. Soviet atomic bomb project 
Refleksi
100% Pelajar terlibat mencari bahan berkaitan bersama ahli kumpulan masing-masing. Ada juga yang minta kebenaran untuk google bagi mencari maklumat tambahan.
Pembentangan berjalan lancar .Tamat silibus P1.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
20/9/18 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan 
  • Pembinaan negara bangsa
  • :Sumbangan tokoh
Objektif
  1. Menilai sumbangan tokoh:
  • (i) Macapagal 
  • (ii) Phibun Songkram
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Orang Terjujur..
  2. proklamasi diraja.
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
Refleksi
100% Pelajar dapat menjelaskan sumbangan tokoh berkenaan dalam proses pembinaan negara bangsa sekurang-kurangnya dalam 2 aspek..

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
21/9/18 (Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
9.45-10.45
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan 
  • Perhubungan luar
  • :Penglibatan dalam organisasi antarabangsa
Objektif
  1. Membincangkan penglibatan negara dalam organisasi antarabangsa di Filipina dan Thailand  (Abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
  1. Meminta pelajar mencari maklumat bagi setiap satu pertubuhan berkenaan dan melengkapkan catatan peta minda di papan tulis.
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (United Nations)
  2. South East Asia Treaty Organisation (SEATO)
  3. Association of South East Asian Nations (ASEAN)
Sumber    rujukan
  1. .Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
Refleksi
95% Pelajar berjaya mencari maklumat bagi setiap satu pertubuhan berkenaan dan melengkapkan catatan peta minda di papan tulis. Maklumat selebihnya dilengkapkan oleh guru.Tamat silibus tingkatan   6 Atas/Penggal 3. .

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
21/9/18 (Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 24 pelajar
Masa
10.45-11.45
Tajuk
Ulangkaji
·         MEMBINA PENGENALAN ESEI
Objektif
  1. Menghuraikan cara-cara membuat pengenalan esei yang baik.
2.      Menghasilkan pengenalan esei yang ringkas, padat dan tepat.
3.      Membahagikan pengenalan kepada 3 jenis berdasarkan bentuk soalan.
4.      Membina ayat terakhir dalam pengenalan dengan memberi penegasan dan mengaitkan dengan soalan. Contohnya, bagi soalan perbandingan,  sebaik-baiknya ditulis, bagi “aspek tersebut”, jelas ada perbandingan antara “a” dengan “b
Kaedah/Aktiviti
Latihan menulis pengenalan esei berdasarkan 3 jenis/bentuk soalan:
1.      Pengenalan yang menggunakan pendefinisian konsep dan takrifan. Contoh Soalan: Huraikan struktur masyarakat feudal di Jepun pada zaman kesyogunan Tokugawa.
2.      Pengenalan yang menghuraikan latar belakang. Contoh Soalan:Bincangkan ciri-ciri masarakat maritime di Jepun..
3.      Pengenalan yang tidak menggunakan takrifan sebagai isi.Hal ini kerana kehendak soalan adalah berfokus kepada konsep 
  
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat ingin maju
  2. Usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah
Masyarakat maritim
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Modul suskses Sejarah P1 dari Pulau Pinang dan Kedah.
  4. Bahan kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM di SMKTAR pada 2014.
  5. Bahan kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM di SMK Serian pada 2016 dan 2017 oleh Ust Rosli Sulaiman.
Refleksi
100%  Pelajar berusaha menghasilkan pengenalan esei. Guru meronda dari meja ke meja dan membaca pengenalan esei pelajar yang berjaya menyiapkannya lebih awal. Bagaimanapun, hanya 50% yang berjaya menghasilkan pengenalan yang baik. Selebihnya, pelajar masih alpa iaitu terlupa konsep 1H5W .Justeru, jadilah pengenalan esei yang tidak lengkap misalnya tiada garis masa dan tempat. Pelajar berkenaan berusaha menghasilkan pengenalan esei yang lebih baik.


No comments:

Post a Comment