Tarikh
|
17/9/18 (Isnin)
|
Catatan
|
Cuti Umum: Hari Malaysia 16 Sept yang jatuh pada hari Ahad.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
4: Pengisian Kemerdekaan
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1. kerjasama
2.
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Pembentangan berjalan lancar.
Keadaan kelas terkawal. Pelajar juga membuat catatan fakta penting.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema
4:Dekolonisasi dan pengembalian kedaulatan di India (abad ke-20)
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Pembentangan
berjaya dihabiskan.walaupun skop tajuk ini agak luas .Pelajar juga
dijelaskan dengan banyak perkara
misalnya peranan Mahatma Gandhi dan sebagainya.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
4: Pengisian Kemerdekaan
|
||||||||
Objektif
|
Menerangkan
sistem pemerintahan yang menuju ke arah pembinaan negara bangsa Thailand
(Abad ke-20).
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
·
Pembentangan kumpulan:
Kump 1 :Kebangkitan
golongan tentera zaman pemerintahan
Pya Manopakorn
Kump. 2 :Pentadbiran
awam zaman Pya Bahol
Kump. 3 :Pemerintahan
dictator ketenteraan zaman Phibun Songkhram
Kump. 4 :Pentadbiran
awam (1945-1947)
Kump.5 :Pemerintahan
Tentera (1948-1970-an)
Kump.6 :Pemerintahan
demokrasi (1973-1976)
Kump.7 :Pentadbiran selepas era demokrasi (1976-1988)
·
Sesi soal-jawab
·
Rumusan pembentangan
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1. kerjasama
2. Sedia berkorban
demi kepentingan negara
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Pembentangan berjalan lancar. Sesi
soal-jawab memberansangkan .Pelajar aktif bertanya soalan dan memberi
pendapat..
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema
4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
Perhubungan
luar (abad ke-20).
|
||||||||
Objektif
|
·
Soviet Union dan Amerika
Syarikat dalam PBB
·
United Kingdom dan India dalam Komanwel
·
United Kingdom dan Amerika Syarikat
dalam NATO.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Mengumpul
dan mengelas
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
Pelajar terlibat mencari bahan berkaitan bersama ahli kumpulan masing-masing.
Ada juga yang minta kebenaran untuk google bagi mencari maklumat tambahan.
Pembentangan berjalan lancar .Tamat silibus P1. |
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
4: Pengisian Kemerdekaan
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
Pelajar dapat menjelaskan sumbangan tokoh berkenaan dalam proses pembinaan
negara bangsa sekurang-kurangnya dalam 2 aspek..
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
4: Pengisian Kemerdekaan
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
95% Pelajar
berjaya mencari maklumat bagi setiap satu
pertubuhan berkenaan dan melengkapkan catatan peta minda di papan tulis.
Maklumat selebihnya dilengkapkan oleh guru.Tamat silibus
tingkatan 6 Atas/Penggal 3. .
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
·
MEMBINA
PENGENALAN ESEI
|
||||||||
Objektif
|
2.
Menghasilkan pengenalan esei yang ringkas, padat dan
tepat.
3.
Membahagikan pengenalan kepada 3 jenis berdasarkan bentuk
soalan.
4.
Membina ayat terakhir dalam pengenalan dengan memberi
penegasan dan mengaitkan dengan soalan. Contohnya, bagi soalan
perbandingan, sebaik-baiknya ditulis,
bagi “aspek tersebut”, jelas ada perbandingan antara “a” dengan “b”
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Latihan
menulis pengenalan esei berdasarkan 3 jenis/bentuk soalan:
1.
Pengenalan yang menggunakan pendefinisian konsep dan
takrifan. Contoh Soalan: Huraikan struktur masyarakat feudal di Jepun pada
zaman kesyogunan Tokugawa.
2.
Pengenalan yang menghuraikan latar belakang. Contoh Soalan:Bincangkan
ciri-ciri masarakat maritime di Jepun..
3.
Pengenalan yang tidak menggunakan takrifan sebagai isi.Hal
ini kerana kehendak soalan adalah berfokus kepada konsep
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Masyarakat maritim
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
Pelajar berusaha menghasilkan pengenalan esei. Guru meronda dari meja
ke meja dan membaca pengenalan esei pelajar yang berjaya menyiapkannya lebih
awal. Bagaimanapun, hanya 50% yang berjaya menghasilkan pengenalan yang baik.
Selebihnya, pelajar masih alpa iaitu terlupa konsep 1H5W .Justeru, jadilah
pengenalan esei yang tidak lengkap misalnya tiada garis masa dan tempat.
Pelajar berkenaan berusaha menghasilkan pengenalan esei yang lebih baik.
|
No comments:
Post a Comment