Pages

Friday, September 14, 2018

2018 Minggu 37 (10-14/9/18).



Tarikh
10/9/18 (Isnin)
Catatan
Cuti Umum: Hari Keputeraaan Yang Di-Pertuan Agong (8 Sept.) .
                    :Hari Keputeraaan Yang Di-Pertua Negeri Sarawak (9  
                     Sept.) .

Tarikh
11/9/18 (Selasa)
Catatan
Cuti Umum: Awal Muharram

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
12/9/18 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
11.15-12.45
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
Perjuangan mencapai kemerdekaan.
  • : Kemerdekaan Myanmar dan Indonesia
Objektif
  1. Menghuraikan langkah-langkah mencapai kemerdekaan di Myanmar dan Indonesia.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Magdalene
  2. Sesi soal-jawab.
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Thakin
  2. Tentera Kemerdekaan Burma 
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
Refleksi
100% Pelajar dapat menjelaskan proses perjuangan mencapai kemerdekaan di Myanmar dan Indonesia mengikut kronologi pada abad ke-20 bermula dengan zaman pendudukan Jepun hingga merdeka dengan dibantu oleh carta alir.Tamat tema 3..

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
12/9/18 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 24 pelajar
Masa
7.00-8.30
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Perang Dingin 1945 – 1955
Objektif
  1. Menjelaskan sebab dan kesan Perang Dingin  terutama yang melibatkan  Russia dan Amerika Syarikat (abad ke-20)
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. Sesi soal-jawab
  3. Jadual perbandingan antara Blok Kapitalis dengan Blok Komunis.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. keberanian
Konsep/Istilah 
  1. Perang Dingin
  2. Doktrin Truman
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Perang Dingin
  4. Doktrin Truman
Refleksi
100% Pelajar dapat menjelaskan sebab dan kesan Perang Dingin  terutama yang melibatkan  Russia dan Amerika Syarikat (abad ke-20) sekurang-kurangnya dalam 2 aspek.Mereka juga dapat melengkapkan Jadual perbandingan antara Blok Kapitalis dengan Blok Komunis.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
13/9/18 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Mula Tema 4: Pengisian Kemerdekaan
  • Sistem pemerintahan
Objektif
  1. Menghuraikan bentuk pemerintahan Filipina dan Thailand (Abad ke-20)
Kaedah/Aktiviti
  1. Setiap kumpulan ditugaskan untuk mencari maklumat dan melengkapkan Jadual berikut:
Negara

Latar  belakang
Corak /Sistem pemerintahan
Ketua negara dan kuasa
Badan pemerintah dan kuasa
Pentadbiran tempatan
THAILAND





FILIPINA





      2.   Penegasan isi/huraian oleh pelajar dan guru.
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      Kerjasama
2.      Mempertahankan kedaulatan negara
Konsep/Istilah
  1. Republik
  2. Raja Berperlembagaan
  3. Demokrasi Berparlimen 
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
Refleksi
Semua kumpulan berjaya melengkapkan jadual dengan ketepatan fakta 95%. Isi tambahan dibantu oleh guru. 100% Pelajar dapat menjelaskan isi penting yang dilengkapkan dalam jadual.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
14/9/18 (Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
9.45-10.45
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan 
  • Pembangunan ekonomi
Objektif
  1. Menjelaskan dasar-dasar ekonomi negara di Filipina dan Thailand (Abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh 4 kumpulan.2 kumpulan membentangkan pembangunan ekonomi bagi Filipina dan 2 kumpulan lagi untuk Thailand
  2. Tugasan pembentangan diberi lebih awal
  3. Penegasan isi oleh guru
  4. sumbang  saran
KBAT
Mengumpul dan mengelas
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      kerjasama
2.      kreatif dan inovatif dalam usaha membangunkan ekonomi negara
Konsep/Istilah
  1. Rancangan Pembangunan Ekonomi
  2. Akta Insentif Eksport
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
Refleksi
100% proses pembentangan teratur dan terkawal. Penjelasan isi mudah diahami.
    
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
14/9/18 (Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 24 pelajar
Masa
10.45-11.45
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  •  Dekolonisasi dan pengembalian kedaulatan  di China (abad ke-20)
Objektif
  1. Menerangkan langkah-langkah mendapatkan kedaulatan dan dekolonisasi oleh orang tempatan di China pada abad ke 20.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Erikson dan Izue.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. keberanian
Konsep/Istilah 
  1. Dekolonisasi
  2. Tiga prinsip rakyat (San Min Chu)
  3. Kuomintang
  4. Long March
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Dr.Sun Yat Sen
  4. Kuomintang 
  5. Parti Komunis China
  6. Perang China-Jepun 1937
  7. Jeneral Chiang Kai Shek
  8. Mao Tze Tung
  9. Tung Meng Hui
Refleksi
Pembentang dapat menjelaskan langkah-langkah mendapatkan kedaulatan dan dekolonisasi oleh orang tempatan di China pada abad ke 20 mengikut kronologi tetapi merangkumi 80% fakta sahaja.Manakala fakta selebihnya dijelaskan oleh guru. Sebenarnya skop bagi tajuk ini agak luas dan pelajar hanya merujuk satu bahan rujukan sahaja menyebabkan isi pembentangan kurang lengkap.

No comments:

Post a Comment