|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
|
||||||||
Objektif
|
Menyatakan maklumat penting bagi
tajuk yang telah dipelajari.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Kuiz berkumpulan
·
Setiap
kumpulan telah menyediakan soalan dan jawapan masing-masing.
·
Kumpulan
pertama akan menyoal kumpulan kedua dan seterusnya hingga habis pusingan
pertama .
·
Seterusnya
kumpulan 2 akan menyoal kumpulan pertama dan kumpulan-kumpulan lain
hingga habis pusingan kedua.Begitulah seterusnya hingga habis semua
kumpulan (6 kumpulan)..
·
Bermakna
setiap kumpulan berpeluang untuk menyoal dan disoal.
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i
-Think/Proses Pemikiran
|
Hubungan seluruh bahagian
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1. Kerjasama
2. Ketelitian
dalam menentukan fakta
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
Hukum adat
|
||||||||
Refleksi
|
Semua kumpuan bersedia dengan soalan dan jawapan
masing-masing.. Suasana PdPc sangat ceria dengan penglibatan aktif setiap
kumpulan. 100% pelajar memberi kerjasama dalam aktiviti berkumpulan.
Pengendalian kuiz berjalan lancar.
Bagaimanapun, tidak semua kumpulan berpeluang menyoal kerana kesuntukan masa.
Hanya 3 kumpulan berpeluang menyoal.
Aktiviti pdpc akan disambung pada
hari berikutnya
|
|
|||||||||
Tajuk
|
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
TIADA
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
30%
Pelajar dapat menghasilkan esei yang agak baik manakala selebihnya
perlukan lebih bimbingan dan latihan mengarang esei.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
|
||||||||
Objektif
|
Menyatakan maklumat penting bagi
tajuk yang telah dipelajari.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Kuiz
berkumpulan (sambungan)
·
kumpulan
4 hingga 6 akan menyoal kumpulan pertama dan kumpulan-kumpulan lain
hingga habis pusingan 6. Kumpulan.
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i
-Think/Proses Pemikiran
|
Hubungan seluruh bahagian
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1.
Kerjasama
2.
Ketelitian
dalam menentukan fakta
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
Giyu Gun
|
||||||||
Refleksi
|
Semua kumpuan bersedia dengan soalan dan jawapan
masing-masing.. Suasana PdPc sangat ceria dengan penglibatan aktif setiap
kumpulan. 100% pelajar memberi kerjasama dalam aktiviti berkumpulan.
Pengendalian kuiz berjalan lancar..Semua
kumpulan berpeluang menyoal dan
disoal. Juara setakat ini disandang oleh kumpulan Balqis.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Kuliah
dan sumbang saran.
2.
Latihan
mengarang esei soalan berikut:
·
Bincangkan
pembaharuan yang dilakukan oleh Tsar Peter the Great (1689-1725) sepanjang
tempoh pemerintahan baginda.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Pelajar membuat latihan mengarang
esei.Guru membuat pemantauan. dari meja ke meja untuk menyemak/membuat
penambahbaikan terhadap pengenalan , huraian isi,penegasan dan kesimpulan
oleh pelajar Hanya 20% pelajar berjaya menyiapkan keseluruhan esei.
Selebihnya perlu menyambungnya di rumah.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
|
||||||||
Objektif
|
Menghasilkan
huraian esei beserta contoh yang baik bagi soalan yang diberi.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Kuliah dan sumbang saran
2.
Merujuk skema yang telah dikongsi
oleh guru dalam kumpulan Whatsapp .kelas dan telegram
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
TIADA
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Ketelitian
dalam setiap tindakan
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Cabaran dan strategi Wawasan 2020.
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
Skema
jawapan Peperiksaan Percubaan STPM P3.
|
||||||||
Refleksi
|
100%
Pelajar gagal menghasilkan esei yang baik dan perlukan lebih bimbingan .Mereka
perlu lebih serius dalam membuat latihan mengarang esei dalam kelas.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
ULANGKAJI:
·
Latihan
mengarang esei.
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menghasilkan
esei yang jelas dan tepat mengikut format.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
·
Membuat
semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
1.
Pelajar
menghantar esei mereka
2.
Guru
membaca keseluruhan esei dan membuat pembetulan/penambahbaikan bersama
pelajar.
·
Latihan mengarang
esei berdasarkan senarai soalan yang ada dalam topik tumpuan. Pelajar diberi
kebebasan memilih soalan yang dikehendaki untuk membuat latihan .
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. kerjasama.
2. Kegigihan/daya usaha
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
Persekutuan
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
50% Pelajar menyiapkan tugasan
yang diberi pada hari sebelumnya. Guru memberi komen dan penambahbaikan
terhadap jawapan pelajar..
Bagi tugasan hari ini, guru
membuat semakan dari meja ke meja untuk menyemak/membuat penambahbaikan
terhadap pengenalan , huraian isi,penegasan dan kesimpulan oleh pelajar.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
ULANGKAJI:
·
LATIHAN
MENGARANG ESEI
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menghasilkan esei yang jelas dan tepat mengikut format.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
.Latihan
menngarang esei berpandukan soalan
yang terdapat dalam topik tumpuan.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1.
Kegigihan/daya
usaha
2.
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Mendemokrasikan
pendidikan
|
||||||||
Sumber rujukan
|
1.
Sejarah Asia Tenggara,Penggal
3,Pelangi
|
||||||||
Refleksi
|
70% pelajar berusaha mengarang
esei dengan tekun manakala selebihnya masih berbual dan membuat kerja lain.
Mereka perlu ditegur beberapa kali, barulah mula mencari pen dan kertas serta
bahn berkaitan.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
|
||||||||
Objektif
|
Menyatakan maklumat penting bagi
tajuk yang telah dipelajari.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1. Kuiz berkumpulan
·
Setiap
kumpulan telah menyediakan soalan masing-masing.
·
Kumpulan
pertama akan menyoal kumpulan kedua dan seterusnya hingga habis pusingan
pertama.
·
Seterusnya
kumpulan 2 akan menyoal kumpulan pertama dan kumpulan-kumpulan lain
hingga habis pusingan kedua.Begitulah seterusnya hingga habis semua
kumpulan
·
Bermakna
setiap kumpulan berpeluang untuk menyoal dan disoal.
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Hubungan seluruh bahagian
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1. Kerjasama
2. Ketelitian dalam menentukan fakta
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1. Duma
2. Commune
|
||||||||
Refleksi
|
Semua kumpuan bersedia dengan soalan dan jawapan
masing-masing. Pengendalian kuiz berjalan lancar. Suasana PdPc sangat ceria
dengan penglibatan aktif setiap kumpulan. 100% pelajar memberi kerjasama
dalam aktiviti berkumpulan. Hanya 3 kumpulan berpeluang menyoal kerana
kesuntukan masa.
Aktiviti pdpc akan disambung esok.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
|
||||||||
Objektif
|
Menghasilkan esei yang baik
mengikut format yang tepat.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Membuat
semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
2.
Latihan esei berdasarkan soalan dalam topic tumpuan dan
analisis peperiksaan sebenar.
3.
Rangka jawapan diberi kepada pelajar melalui group
Whatsapp kelas
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerajinan
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
Quan
2.
Mandarin
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1.
Sejarah Asia Tenggara,Penggal
3,Pelangi
3.
Soalan
percubaan dari Semenanjung dan soalan tahun-tahun lepas.
|
||||||||
Refleksi
|
60% Pelajar menyiapkan tugasan
yang diberi pada hari sebelumnya. Guru memberi komen dan penambahbaikan
terhadap jawapan pelajar secara bersemuka..
Bagi tugasan hari ini, pelajar perlu
menghantar pada hari berikutnya.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
|
||||||||
Objektif
|
Menyatakan maklumat penting bagi
tajuk yang telah dipelajari.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1. Kuiz berkumpulan (sambungan)
·
Setiap
kumpulan telah menyediakan soalan masing-masing.
·
kumpulan
3 hingga 6 akan menyoal kumpulan pertama dan kumpulan-kumpulan lain
hingga habis pusingan.Begitulah seterusnya hingga habis semua kumpulan
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Hubungan seluruh bahagian
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1. Kerjasama
2. Ketelitian dalam menentukan fakta
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1. Zemskii Sabor
|
||||||||
Refleksi
|
Semua kumpulan bersedia dengan soalan dan jawapan
masing-masing. Pengendalian kuiz berjalan lancar.. 100% pelajar memberi reaksi
positif dalam aktiviti berkumpulan. Semua kumpulan berpeluang menyoal
dan disoal. Juara setakat ini
disandang oleh kumpulan Kimochi.
|
No comments:
Post a Comment