Pages

Friday, October 12, 2018

2018 Minggu 41 (8-12/10/18).

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
8/10/18 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
Ulangkaji
Objektif
Menyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari.
Kaedah/Aktiviti
1.      Kuiz berkumpulan
·         Setiap kumpulan telah menyediakan soalan dan jawapan masing-masing.
·         Kumpulan pertama akan menyoal kumpulan kedua dan seterusnya hingga habis pusingan pertama .
·         Seterusnya kumpulan 2 akan menyoal kumpulan pertama dan kumpulan-kumpulan lain hingga habis pusingan kedua.Begitulah seterusnya hingga habis semua kumpulan (6 kumpulan)..
·         Bermakna setiap kumpulan berpeluang untuk menyoal dan disoal.
KBAT
menganalisis
i -Think/Proses   Pemikiran
 Hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      Kerjasama
2.       Ketelitian dalam menentukan fakta
Konsep/Istilah
1.      Hukum adat
Refleksi
Semua kumpuan  bersedia dengan soalan dan jawapan masing-masing.. Suasana PdPc sangat ceria dengan penglibatan aktif setiap kumpulan. 100% pelajar memberi kerjasama dalam aktiviti berkumpulan.
Pengendalian kuiz berjalan lancar. Bagaimanapun, tidak semua kumpulan berpeluang menyoal kerana kesuntukan masa. Hanya 3 kumpulan berpeluang menyoal.
Aktiviti pdpc akan disambung pada hari berikutnya


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
8/10/18 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 24 pelajar
6S1B/ 13 pelajar
Masa
1.20-2.50
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan Peperiksaan Percubaan STPM. .
Objektif
  1. Menghasilkan huraian esei beserta contoh yang baik bagi soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  • Kuliah dan sumbang saran
  • Merujuk skema yang telah dikongsi oleh guru dalam kumpulan Whatsapp .kelas dan telegram
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
TIADA
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Ketelitian dalam setiap tindakan
Konsep/Istilah
  1. Perang Dunia kedua
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Skema jawapan Peperiksaan Percubaan STPM P1.
Refleksi
30% Pelajar dapat menghasilkan esei yang agak baik manakala selebihnya perlukan lebih bimbingan dan latihan mengarang esei.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
2/10/18 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
7.30-8.30
Tajuk
Ulangkaji
Objektif
Menyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari.
Kaedah/Aktiviti
1.      Kuiz berkumpulan (sambungan)
·         kumpulan 4 hingga 6  akan menyoal kumpulan pertama dan kumpulan-kumpulan lain hingga habis pusingan 6. Kumpulan.
KBAT
menganalisis
i -Think/Proses   Pemikiran
 Hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      Kerjasama
2.       Ketelitian dalam menentukan fakta
Konsep/Istilah
1.      Giyu Gun
Refleksi
Semua kumpuan  bersedia dengan soalan dan jawapan masing-masing.. Suasana PdPc sangat ceria dengan penglibatan aktif setiap kumpulan. 100% pelajar memberi kerjasama dalam aktiviti berkumpulan.
Pengendalian kuiz berjalan lancar..Semua  kumpulan berpeluang menyoal dan disoal. Juara setakat ini disandang oleh kumpulan Balqis.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
9/10/18 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 24 pelajar
6S1B/ 13 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan contoh soalan dan jawapan bagi Tema 2..
Objektif
  1. Menganalisis tajuk penting bagi  Tema 2 .
  2. Merujuk jadual analisis soalan dan membuat perbandingan akan kepentingan sesuatu tajuk dalam Tema 2.  .
Kaedah/Aktiviti
1.      Kuliah dan sumbang saran.
2.      Latihan mengarang esei soalan berikut:
·         Bincangkan pembaharuan yang dilakukan oleh Tsar Peter the Great (1689-1725) sepanjang tempoh pemerintahan baginda.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat ingin maju
  2. Usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Pembaharuan Peter the Great
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Q & A Sejarah STPM, Pelangi.
Refleksi
Pelajar membuat latihan mengarang esei.Guru membuat pemantauan. dari meja ke meja untuk menyemak/membuat penambahbaikan terhadap pengenalan , huraian isi,penegasan dan kesimpulan oleh pelajar Hanya 20% pelajar berjaya menyiapkan keseluruhan esei. Selebihnya perlu menyambungnya di rumah.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
10/10/18 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
11.15-12.45
Tajuk
Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan Peperiksaan Percubaan STPM..
Objektif
Menghasilkan huraian esei beserta contoh yang baik bagi soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
1.      Kuliah dan sumbang saran
2.      Merujuk skema yang telah dikongsi oleh guru dalam kumpulan Whatsapp .kelas dan telegram
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
TIADA
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Ketelitian dalam setiap tindakan
Konsep/Istilah
Cabaran dan strategi Wawasan 2020.
Sumber rujukan
Skema jawapan Peperiksaan Percubaan STPM P3.
Refleksi
100% Pelajar gagal menghasilkan esei yang  baik dan perlukan lebih bimbingan .Mereka perlu lebih serius dalam membuat latihan mengarang esei dalam kelas.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
10/10/18 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 24 pelajar
6S1B/ 13 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
ULANGKAJI:
·         Latihan mengarang esei.
Objektif
1.      Menghasilkan esei yang jelas dan tepat mengikut format. 
Kaedah/Aktiviti
·         Membuat semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
1.      Pelajar menghantar esei mereka
2.      Guru membaca keseluruhan esei dan membuat pembetulan/penambahbaikan bersama pelajar.

·         Latihan mengarang esei berdasarkan senarai soalan yang ada dalam topik tumpuan. Pelajar diberi kebebasan memilih soalan yang dikehendaki untuk membuat latihan .

KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
        1.      kerjasama.
        2.      Kegigihan/daya usaha
Konsep/Istilah
1.      Persekutuan
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Q & A Sejarah STPM, Pelangi.
  4. Soalan percubaan pelbagai negeri, 2018.
Refleksi
50% Pelajar menyiapkan tugasan yang diberi pada hari sebelumnya. Guru memberi komen dan penambahbaikan terhadap jawapan pelajar..
Bagi tugasan hari ini, guru membuat semakan dari meja ke meja untuk menyemak/membuat penambahbaikan terhadap pengenalan , huraian isi,penegasan dan kesimpulan oleh pelajar.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
11/10/18 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
ULANGKAJI:
·         LATIHAN MENGARANG  ESEI
Objektif
1.      Menghasilkan  esei yang jelas dan tepat mengikut format.
Kaedah/Aktiviti
1.      .Latihan menngarang  esei berpandukan soalan yang terdapat dalam topik tumpuan.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.       Kegigihan/daya usaha
2.       kerjasama
Konsep/Istilah
Mendemokrasikan pendidikan
Sumber rujukan
1.      Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
  1. Bahan kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM
  2. Analisis Soalan Topik tumpuan 2018
  3. Soalan percubaan dari Semenanjung dan soalan tahun-tahun lepas.
Refleksi
70% pelajar berusaha mengarang esei dengan tekun manakala selebihnya masih berbual dan membuat kerja lain. Mereka perlu ditegur beberapa kali, barulah mula mencari pen dan kertas serta bahn berkaitan.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
11/10/18 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 24 pelajar
6S1B/ 13 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
Ulangkaji
Objektif
Menyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari.
Kaedah/Aktiviti
1.       Kuiz berkumpulan
·         Setiap kumpulan telah menyediakan soalan masing-masing.
·         Kumpulan pertama akan menyoal kumpulan kedua dan seterusnya hingga habis pusingan pertama.
·         Seterusnya kumpulan 2 akan menyoal kumpulan pertama dan kumpulan-kumpulan lain hingga habis pusingan kedua.Begitulah seterusnya hingga habis semua kumpulan
·         Bermakna setiap kumpulan berpeluang untuk menyoal dan disoal.
KBAT
menganalisis
i-Think/Proses   Pemikiran
Hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.       Kerjasama
2.      Ketelitian dalam menentukan fakta
Konsep/Istilah
1.       Duma
2.      Commune
Refleksi
Semua kumpuan  bersedia dengan soalan dan jawapan masing-masing. Pengendalian kuiz berjalan lancar. Suasana PdPc sangat ceria dengan penglibatan aktif setiap kumpulan. 100% pelajar memberi kerjasama dalam aktiviti berkumpulan. Hanya 3 kumpulan berpeluang menyoal kerana kesuntukan masa.
Aktiviti pdpc akan disambung esok.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
12/10/18 (Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
9.45-10.45
Tajuk
Ulangkaji
  • Bahagian B: Sejarah Asia Tenggara
Objektif
Menghasilkan esei yang baik mengikut format yang tepat.
Kaedah/Aktiviti
1.      Membuat semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
2.      Latihan esei berdasarkan soalan dalam topic tumpuan dan analisis peperiksaan sebenar.
3.      Rangka jawapan diberi kepada pelajar melalui group Whatsapp    kelas
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerajinan
Konsep/Istilah
1.      Quan
2.      Mandarin
Sumber rujukan
1.      Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
  1. Analisis Soalan Topik tumpuan 2018
3.      Soalan percubaan dari Semenanjung dan soalan tahun-tahun lepas.
Refleksi
60% Pelajar menyiapkan tugasan yang diberi pada hari sebelumnya. Guru memberi komen dan penambahbaikan terhadap jawapan pelajar secara bersemuka..
Bagi tugasan hari ini, pelajar perlu menghantar pada hari berikutnya.

 
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
12/10/18 (Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 24 pelajar
6S1B/ 14 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
Ulangkaji
Objektif
Menyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari.
Kaedah/Aktiviti
1.       Kuiz berkumpulan (sambungan)
·         Setiap kumpulan telah menyediakan soalan masing-masing.
·         kumpulan 3 hingga 6 akan menyoal kumpulan pertama dan kumpulan-kumpulan lain hingga habis pusingan.Begitulah seterusnya hingga habis semua kumpulan
KBAT
menganalisis
i-Think/Proses   Pemikiran
Hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.       Kerjasama
2.      Ketelitian dalam menentukan fakta
Konsep/Istilah
1.       Zemskii Sabor
Refleksi
Semua kumpulan  bersedia dengan soalan dan jawapan masing-masing. Pengendalian kuiz berjalan lancar.. 100% pelajar memberi reaksi positif dalam aktiviti berkumpulan. Semua kumpulan berpeluang menyoal
dan disoal. Juara setakat ini disandang oleh kumpulan Kimochi.

No comments:

Post a Comment