Pages

Thursday, October 18, 2018

2018 Minggu 42 (15-19/10/18).

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
15/10/18 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
Ulangkaji
Objektif
Menyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuiz berkumpulan
  2. Setiap wakil kumpulan akan mengambil kertas undi yang disediakan oleh guru.
  3. Soalan ditanya oleh guru berdasarkan nombor yang terdapat pada kertas undi berkenaan.
KBAT
menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Kerjasama
  2. Semangat setiakawan.
Konsep/Istilah
  1. Undang-undang 99 Perak
  2. nepotisme
Refleksi
Pengendalian kuiz berjalan lancar. Suasana PdPc sangat ceria dengan penglibatan aktif setiap kumpulan.Keadaan kelas adalah terkawal.

  
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
15/10/18 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 24 pelajar
6S1B/ 13 pelajar
Masa
1.20-2.50
Tajuk
Ulangkaji
Objektif
Menyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuiz berkumpulan
  2. Setiap wakil kumpulan akan mengambil kertas undi yang disediakan oleh guru.
  3. Soalan ditanya oleh guru berdasarkan nombor yang terdapat pada kertas undi berkenaan.
KBAT
menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Kerjasama
  2. Semangat setiakawan.
Konsep/Istilah
1.      Magna Carta
2.      Habeas Corpus Act
3.      Sake
4.      Pengisytiharan Hak
5.      Revolusi Cemerlang
Refleksi
Pengendalian kuiz berjalan lancar. Suasana PdPc sangat ceria dengan penglibatan aktif setiap kumpulan.Pelajar seronok terutama ketika memilih kertas undi.Keadaan kelas adalah terkawal.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
16/10/18 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
7.30-8.30
Tajuk
Ulangkaji
Objektif
Menyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuiz berkumpulan (sambungan)
  2. Setiap wakil kumpulan akan mengambil kertas undi yang disediakan oleh guru.
  3. Soalan ditanya oleh guru berdasarkan nombor yang terdapat pada kertas undi berkenaan.
KBAT
menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Kerjasama
  2. Semangat setiakawan.
Konsep/Istilah
1.      Kabinet Negeri
Refleksi
Pengendalian kuiz berjalan lancar dengan penglibatan aktif setiap ahli kumpulan. Bagaimanapun, ada sesetengah soalan mudah yang tidak dapat dijawab oleh pelajar kerana belum habis mengulangkaji.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
16/10/18 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 24 pelajar
6S1B/ 13 pelajar
Masa
8.30-9.30
Tajuk
Ulangkaji
Objektif
Menyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuiz berkumpulan (sambungan)
  2. Setiap wakil kumpulan akan mengambil kertas undi yang disediakan oleh guru.
  3. Soalan ditanya oleh guru berdasarkan nombor yang terdapat pada kertas undi berkenaan.
KBAT
menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Kerjasama
  2. Semangat setiakawan.
Konsep/Istilah
1.      Holy Shod
Refleksi
Pengendalian kuiz berjalan lancar dengan penglibatan aktif setiap ahli kumpulan. Banyak soalan yang dapat dijawab dengan baik terutama oleh peserta kumpulan Kimochi.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
10/10/18 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
11.15-12.45
Tajuk
Ulangkaji
Objektif
  1. Menghuraikan fakta penting bagi  setiap soalan 
  2. Mengenalpasti fakta penting dan huraian beserta contoh yang sesuai
Kaedah/Aktiviti
         1.      Merujuk analisis soalan dan mengenalpasti soalan yang belum keluar atau telah lama tidak dikeluarkan dalam peperiksaan STPM sebenar.
         2.      Mengenalpasti kata kunci dan isi penting bagi soalan yang diulangkaji
         3.      Membuat catatan sama ada dalam bentuk rajah minda isi penting atau esei lengkap.
         4.      Secara umumnya,aktiviti mengulangkaji adalah bebas mengikut soalan yang dipilih oleh pelajar sendiri berpandukan buku rujukan milik Panitia yang dipinjamkan oleh guru.Guru hanya memantau dan memastikan pelajar tidak membuat kerja lain dan membantu apabila pelajar bertanya.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
       1.      kerjasama.
       2.      Kerajinan/ daya usaha
Konsep/Istilah
Majlis Raja2.
Sumber rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
  2. Koleksi Kertas Soalan STPM, Pelangi.
  3. Skor Kertas Aktual Penggal 3, Pelangi.
  4. Q & A STPM Sejarah Penggal 3, Pelangi.
  5. Skor A dalam STPM Penggal 3, Ilmu Bakti.
  6. Soalan dan Jawapan Percubaan STPM seluruh Malaysia
Refleksi
100 % Pelajar membuat ulangkaji dan membuat catatan mengikut keselesaan masing-masing. Ada yang dapat menunjukkan hasil ulangkaji dalam bentuk esei dan ada yang dalam bentuk nota ringkas/rajah minda.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
17/10/18 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 24 pelajar
6S1B/ 13 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan contoh soalan dan jawapan bagi semua Tema ..
Objektif
  1. Menganalisis tajuk penting bagi  semua Tema .
  2. Merujuk jadual analisis soalan dan membuat perbandingan akan kepentingan sesuatu tajuk dalam semua Tema.  .
Kaedah/Aktiviti
1.      Kuliah dan sumbang saran.
2.      Latihan mengarang esei
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat ingin maju
  2. Usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah
  1. kasta
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Q & A Sejarah STPM, Pelangi.
  4. Soalan dan Jawapan Percubaan STPM seluruh Malaysia
Refleksi
Pelajar membuat latihan mengarang esei.Guru membuat pemantauan. dari meja ke meja untuk menyemak/membuat penambahbaikan terhadap pengenalan , huraian isi,penegasan dan kesimpulan oleh pelajar Hanya 10% pelajar berjaya menyiapkan keseluruhan esei dalam kelas. Selebihnya perlu menyambungnya di rumah.

Tarikh
18/10/18 (Khamis)
Catatan
Tiada PdPc kerana semua pelajar 6S1E dan 6S3E terlibat dalam Pameran Seni Visual di Dewan Sri Sadong.

  
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
19/10/18 (Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S3E/ 24 pelajar
Masa
9.45-10.45
Refleksi
Tiada PdPc  kerana semua pelajar 6S3 terlibat dalam Ceramah Kerjaya anjuran ESSSA di Bilik Mesyuarat 4.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
19/10/18 (Jumaat)
Kelas/Bilangan Pelajar
6S1E/ 24 pelajar
6S1B/ 14 pelajar
Masa
7.00-8.00
Tajuk
ULANGKAJI:
·         Latihan mengarang esei.
Objektif
1.      Menghasilkan esei yang jelas dan tepat mengikut format. 
Kaedah/Aktiviti
·         Membuat semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
1.      Pelajar menghantar esei mereka
2.      Guru membaca keseluruhan esei dan membuat pembetulan/penambahbaikan bersama pelajar.

·         Latihan mengarang esei berdasarkan senarai soalan yang ada dalam topik tumpuan. Pelajar diberi kebebasan memilih soalan yang dikehendaki untuk membuat latihan .

KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
        1.      kerjasama.
        2.      Kegigihan/daya usaha
Konsep/Istilah
1.      swadesi
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Q & A Sejarah STPM, Pelangi.
  4. Soalan percubaan pelbagai negeri, 2018.
Refleksi
10% Pelajar menyiapkan tugasan yang diberi pada hari sebelumnya. Pelajar lain masih perlu menyambung tugasan dalam kelas.Semua pelajar 6S1E tiada dalam kelas kerana terlibat dalam mengemas kembali bahan pameran pada hari sebelumnya.

No comments:

Post a Comment