Pages

Thursday, May 16, 2019

2019 Minggu 20 (12-16/5/19).



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
12/5/19 (Ahad)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R1/ 26 pelajar
Masa
7.40-9.00
Tajuk
1.      Mula Tema 1:Masyarakat.
·         Masyarakat feudal
Objektif
1.      Menjelaskan konsep feudalisme dari segi definisi dan ciri-ciri.
Kaedah/Aktiviti
1.      Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Semangat cinta negara
Konsep/Istilah
Feudalisme
Sumber rujukan
  1. Sukatan Baharu Sejarah STPM 
  2. Konsep feudalisme, takrif dan ciri-ciri
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  5. http://cikgustpm.blogspot.com/
  6. http://semekarcintaku.blogspot.com/
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan definisi masyarakat feudal melalui rajah minda yang diterangkan guru dalam slide ppt. Pelajar dapat menjelaskan sekurang-kurangnya 4 ciri masyarakat feudal.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
12/5/19 (Ahad)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
1.20-2.40
Tajuk
Tiada aktiviti PdPc kerana semua pelajar tingkatan 6 terlibat dalam kelas tambahan Bahasa Melayu.

 
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
13/5/19 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 23 pelajar
6R1/ 26 pelajar
Masa
9.00-10.20
1.20-2.40**waktu ganti
Tajuk
  1. Masyarakat feudal di England (abad ke-16-17M)
Objektif
  1. Menjelaskan konsep dan ciri-ciri feudalisme di England.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Nota/rajah/peta minda berkaitan
  3. Penerangan contoh soalan dan jawapan
  • Bincangkan struktur masyarakat feudal England pada abad ke-16 hingga abad ke-17.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat cinta negara
Konsep/Istilah
  1. Vassalage
  2. Institusi manor dan Lord Manor
  3. Lord
  4. Duke,Baron, dan Vassal
  5. Knight
  6. Serf (freeman,Villain,Sokeman,Border,Cottar)
Sumber rujukan
  1. Konsep feudalisme, takrif dan ciri-ciri
  2. Masyarakat Feudal di England
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  5. Q&A STPM Sejarah Dunia,Pelangi.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan  ciri-ciri feudalisme di England sekurang-kurangnya dalam 3 aspek.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
14/5/19 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 23 pelajar
Masa
12.00-1.20
Tajuk
  1. Masyarakat feudal di Jepun (abad ke-16-17M)
  2. Perbandingan Masyarakat feudal di England dan Jepun (abad ke-16-17M)
Objektif
  1. Menjelaskan konsep dan ciri-ciri feudalisme di negara Jepun.
  2. Menganalisis perbandingan konsep dan ciri-ciri feudalisme di England  dan Jepun 
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Nota/rajah/peta minda berkaitan
KBAT
Mengumpul dan mengelas
Membanding beza
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat cinta negara
Konsep/Istilah
  1. Sistem Sankin Kotai (kehadiran bergilir dari tempat kediaman ke Edo yang dikenakan ke atas setiap Daimyo sekali setahun)
  2. Bakufu (Pegawai pengintip bagi pihak Shogun dan menyekat petani di kawasan tertentu untuk mengutip cukai)
Sumber rujukan
  1. Sejarah Jepun
  2. Masyarakat Feudal di Jepun
  3. Feudalisme di Jepun
  4. Perbandingan antara Feudalisme di England dan Jepun
  5. Sejarah Asia, Teks Pra-U STPM,Longman.
  6. Nota lengkap Sejarah Asia, Fajar Bakti.
  7. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  8. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  9. Q&A STPM Sejarah Dunia,Pelangi.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan konsep dan ciri-ciri feudalisme di negara Jepun sekurang-kurangkan dalam 2 aspek. Pelajar juga berjaya menghasilkan rajah perbandingan ciri-ciri feudalisme di England  dan Jepun dengan bantuan guru. 

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
15/5/19 (Rabu )
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
9.00-10.20
Tajuk
SEJARAH KERTAS 4:KK
  • Membuat penambahbaikan terhadap KK Pelajar  
Objektif
  1. Menjelaskan perkara yang perlu ditambahbaik oleh setiap pelajar berkenaan..
Kaedah/Aktiviti
  1. Guru menerangkan satu persatu perkara yang perlu diperbetulkn oleh setiap pelajar.
KBAT
Menganalisis/ Membuat keputusan
 i-Think/Proses Pemikiran 
Tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Ketelusan dalam menghasilkan tugasan
Konsep/Istilah
Dapatan hasil kajian.
Sumber rujukan
  1. Manual KK Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
  2. Bahan kajian.
Refleksi
Terdapat  pelajar yang perlu membuat pembetulan esei kerana isi kandungannya agak bercanggah dengan objektif dan permasalahan kajian.
Semua pelajar sebenarnya telah diberi peluang membuat penambahbaikan terhadap hasil KK masing-masing sejak awal lagi  tetapi hingga peperiksaan Penggal 2 menjelang,  masih terdapat pelajar yang membuat kesalahan  dalam menghasilkan kerja yang berkualiti. Justeru mereka diminta menumpukan masa terhadap proses mengulangkaji. Kerja pembetulan esei disambung selepas Peperiksaan Penggal 2 tamat.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
15/5/19 (Rabu )
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 23 pelajar
Masa
9.00-10.20
Tajuk
  1. Masyarakat agraria di Belanda (abad ke-16-17M)
Objektif
  1. Menghuraikan definisi dan ciri-ciri masyarakat agraria di negara Belanda. 
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Perbincangan jawapan bagi soalan berikut: 
  • Terangkan ciri-ciri masyarakat agraria di Belanda pada abad ke-16 hingga abad ke-17.
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat cinta negara
  2. Menghargai sumber alam semulajadi
  3. Kerajinan dan daya usaha
Konsep/Istilah
  1. Sistem tanah rang
  2. Sistem penggiliran tanaman.
Sumber rujukan
  1. European Agrarian Society: Manorialism
  2. agrarian society in the netherlands
  3. Masyarakat agraria di Belanda
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  6. Q&A STPM Sejarah Dunia,Pelangi.
  7. Modul Sukses Sejarah P1
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan konsep dan  ciri-ciri masyarakat agraria di Belanda pada abad ke-16 hingga abad ke-17 sekurang-kurangnya dalam 2 aspek. Mereka juga dapat menjelaskan perbandingan antara sistem tanah rang dengan sistem penggiliran tanaman .
                   

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
15/5/19 (Rabu )
Kelas/Bilangan Pelajar
6R1/ 26 pelajar
Masa
1.20-2.40
Tajuk
1.      Masyarakat feudal di Jepun (abad ke-16-17M)
2.      Perbandingan Masyarakat feudal di England dan Jepun (abad ke-16-17M)
Objektif
1.      Menjelaskan konsep dan ciri-ciri feudalisme di negara Jepun.
2.      Menganalisis perbandingan konsep dan ciri-ciri feudalisme di England  dan Jepun 
Kaedah/Aktiviti
1.      Kuliah dan sumbang saran
2.      Nota/rajah/peta minda berkaitan
KBAT
Mengumpul dan mengelas
Membanding beza
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Semangat cinta negara
Konsep/Istilah
1.      Sistem Sankin Kotai(kehadiran bergilir dari tempat kediaman ke Edo yang dikenakan ke atas setiap Daimyo sekali setahun)
2.      Bakufu(Pegawai pengintip bagi pihak Shogun dan menyekat petani di kawasan tertentu untuk mengutip cukai)
Sumber rujukan
  1. Sejarah Jepun
  2. Masyarakat Feudal di Jepun
  3. Feudalisme di Jepun
  4. Perbandingan antara Feudalisme di England dan Jepun
  5. Sejarah Asia, Teks Pra-U STPM,Longman.
  6. Nota lengkap Sejarah Asia, Fajar Bakti.
  7. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  8. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  9. Q&A STPM Sejarah Dunia,Pelangi.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan konsep dan ciri-ciri feudalisme di negara Jepun sekurang-kurangkan dalam 4 aspek. Pelajar juga berjaya menghasilkan rajah perbandingan ciri-ciri feudalisme di England  dan Jepun 

  
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
16/5/19 (Khamis )
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
12.40-2.00
Tajuk
SEJARAH KERTAS 4:KK
  • Membuat penambahbaikan terhadap KK Pelajar  
Objektif
Menjelaskan perkara yang perlu ditambahbaik oleh setiap pelajar berkenaan..
Kaedah/Aktiviti
Pelajar membawa laptop dan  menyambung tugasan membuat pembetulan esei.
KBAT
Menganalisis/ Membuat keputusan
 i-Think/Proses Pemikiran 
-
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Ketelusan dalam menghasilkan tugasan
Konsep/Istilah
Dapatan hasil kajian.
Sumber rujukan
Manual KK Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
Semua pelajar menyambung tugasan membuat pembetulan untuk kali terakhir sebelum mencetaknya untuk dihantar kepada guru.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
16/5/19 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 24 pelajar
Masa
11.20-12.40
Tajuk
  1. Masyarakat agraria di China (abad ke-16-17M)
Objektif
  1. Menghuraikan definisi dan ciri-ciri masyarakat agraria secara umum.
  2. Menghuraikan  ciri-ciri masyarakat agraria di China.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran.
  2. Perbincangan jawapan bagi soalan berikut:  
    • Jelaskan ciri-ciri masyarakat agraria di China abad ke 16-17M. 
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Semangat cinta negara
Konsep/Istilah
Masyarakat agraria
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Q&A STPM Sejarah Dunia,Pelangi.
  4. Modul Sukses Sejarah P1
  5. Definisi dan ciri-ciri masyarakat agraria
  6. agrarian society in china
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan deinisi dan ciri -ciri masyarakat agraria secara umum dan yang terdapat di China sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 3 ciri .
                           

No comments:

Post a Comment