|
|||||||||
Tajuk
|
1.
Mula Tema 1:Masyarakat.
·
Masyarakat feudal
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menjelaskan konsep feudalisme dari segi definisi dan
ciri-ciri.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Kuliah
dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Semangat cinta negara
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Feudalisme
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menjelaskan
definisi masyarakat feudal melalui rajah minda yang diterangkan guru dalam slide ppt. Pelajar dapat menjelaskan
sekurang-kurangnya 4 ciri masyarakat feudal.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tiada aktiviti PdPc kerana semua
pelajar tingkatan 6 terlibat dalam kelas tambahan Bahasa Melayu.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan ciri-ciri feudalisme di England sekurang-kurangnya dalam 3 aspek.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Mengumpul dan
mengelas
Membanding beza
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan konsep dan ciri-ciri feudalisme di negara Jepun
sekurang-kurangkan dalam 2 aspek. Pelajar juga berjaya menghasilkan rajah perbandingan ciri-ciri feudalisme di
England dan Jepun dengan bantuan guru.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH
KERTAS 4:KK
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis/ Membuat
keputusan
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Ketelusan dalam menghasilkan tugasan
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Dapatan hasil kajian.
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Terdapat pelajar yang perlu membuat pembetulan esei
kerana isi kandungannya agak bercanggah dengan objektif dan permasalahan
kajian.
Semua pelajar sebenarnya telah diberi
peluang membuat penambahbaikan terhadap hasil KK masing-masing sejak awal
lagi tetapi hingga peperiksaan Penggal 2 menjelang, masih terdapat pelajar yang membuat
kesalahan dalam menghasilkan kerja
yang berkualiti. Justeru mereka diminta menumpukan masa terhadap proses
mengulangkaji. Kerja pembetulan esei disambung selepas Peperiksaan Penggal 2
tamat.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Mengumpul dan
mengelas
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menjelaskan
konsep dan ciri-ciri masyarakat
agraria di Belanda pada abad ke-16 hingga abad ke-17 sekurang-kurangnya dalam
2 aspek. Mereka juga dapat menjelaskan perbandingan antara sistem tanah rang
dengan sistem penggiliran tanaman .
|
|
|||||||||
Tajuk
|
1.
Masyarakat feudal di Jepun (abad
ke-16-17M)
2.
Perbandingan Masyarakat feudal di England dan Jepun (abad ke-16-17M)
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menjelaskan konsep dan ciri-ciri feudalisme di negara
Jepun.
2.
Menganalisis
perbandingan konsep dan ciri-ciri feudalisme di England dan Jepun
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Kuliah
dan sumbang saran
2.
Nota/rajah/peta
minda berkaitan
|
||||||||
KBAT
|
Mengumpul dan
mengelas
Membanding beza
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Semangat cinta negara
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
Sistem
Sankin Kotai(kehadiran bergilir dari tempat kediaman ke Edo yang dikenakan ke
atas setiap Daimyo sekali setahun)
2.
Bakufu(Pegawai
pengintip bagi pihak Shogun dan menyekat petani di kawasan tertentu untuk
mengutip cukai)
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan konsep dan ciri-ciri feudalisme di negara Jepun
sekurang-kurangkan dalam 4 aspek. Pelajar juga berjaya menghasilkan rajah perbandingan ciri-ciri feudalisme di
England dan Jepun
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH
KERTAS 4:KK
|
||||||||
Objektif
|
Menjelaskan perkara yang perlu
ditambahbaik oleh setiap pelajar berkenaan..
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Pelajar membawa laptop dan menyambung tugasan membuat pembetulan esei.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis/ Membuat
keputusan
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
-
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Ketelusan dalam menghasilkan tugasan
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Dapatan hasil kajian.
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
Manual KK Sejarah STPM,Majlis
Peperiksaan Malaysia.
|
||||||||
Refleksi
|
Semua
pelajar menyambung tugasan membuat pembetulan untuk kali terakhir sebelum
mencetaknya untuk dihantar kepada guru.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Mengumpul dan
mengelas
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Semangat cinta negara
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Masyarakat agraria
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan deinisi dan ciri -ciri masyarakat agraria secara umum dan yang terdapat di
China sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 3 ciri .
|
No comments:
Post a Comment