|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
|
||||||||
Objektif
|
Menghasilkan
isi esei yang jelas dan tepat mengikut format.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Latihan mengarang esei.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. kerjasama.
2. Kegigihan/daya usaha
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
jahala
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
60% Pelajar membuat tugasan/kerja rumah . Jawapan yang telah
lengkap disemak dan dibuat penambahbaikan oleh guru secara bersemuka.
Manakala pelajar yang belum menyiapkan tugasan di rumah, diminta meneruskan
usaha mengarang isi esei.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
|
||||||||
Objektif
|
1. Menghuraikan langkah-langkah
menghasilkan kesimpulan esei.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Latihan
menghuraikan kesimpulan esei berdasarkan panduan berikut:
1.
Sebaik-baiknya
gunakan perkataan kesimpulan sahaja. Jika menggunakan perkataan lain,biarlah
jelas maksudnya.
2.
Gunakan
lebih daripada satu ayat.
3.
Jangan
senaraikan/ulang semula isi
4.
Masukkan
unsur futuristik (apa yang berlaku selepas itu).Contoh: …disebabkan kekufuran
dan kejahilan masyarakat jahiliyah, Allah menurunkan kitab suci al-Quran
sebagai pedoman kepada mereka.
5.
Pembeza
ayat pertama dan kedua dipisahkan oleh perkataan “Namun begitu” dll yang
sesuai.
6.
Beri pendapat
yang dikaitkan dengan fakta,tetapi hendaklah selaras dengan kehendak soalan.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta
Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. kerjasama.
2. Kegigihan/daya
usaha
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Unsur futuristik
|
||||||||
Sumber rujukan
|
1.
Bahan
kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM
2.
Soalan Peperiksaan
Percubaan pelbagai negeri tahun-tahun lepas dan tahun semasa
|
||||||||
Refleksi
|
80% Pelajar berjaya menghasilkan
kesimpulan esei yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan.Manakala
selebihnya berjaya menyiapkan melebihi tempoh masa yang guru tetapkan.
Walaubagaimanapun keseluruhannya
pelajar berjaya menyiapkan kesimpulan esei mengikut kehendak soalan yang
dikemukakan.
Ada pelajar yang berjaya
menghasilkan kesimpulan esei dengan baik dan ada juga yang sederhana.
Latihan pengukuhan diberi sebagai
kerja rumah.
|
|
|||||||||
Catatan
|
Tiada aktiviti PdPc pada hari ini
kerana semua pelajar tingkatan 6 terlibat dalam Kem Sejarah di SMK Badak,
anjuran PPD Bachok.
|
|
|||||||||
Catatan
|
CUTI UMUM HARI PEKERJA.
|
|
|||||||||
Catatan
|
Tiada aktiviti PdPc pada hari ini
kerana pelajar tingkatan 6 Atas
terlibat membantu guru dalam program Minggu Informasi Menuju Puncak Pelajar
Tingkatan 6 Sesi 2019/2020. Pelajar yang tidak terlibat dengan urusan
pendaftaran perlu berada di Dewan Terbuka PIBG sempena Majlis Persaraan Tuan
Pengetua.
|
No comments:
Post a Comment