|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 2: Transformasi
Masyarakat
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat
menjelaskan perubahan perkembangan
ekonomi di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 5 kegiatan ekonomi yang
terdapat semasa pentadbiran penjajah/kuasa asing.
|
|
|||||||||
Tajuk | Mula Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100%
pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi Feudalisme di Jepun
pada abad ke-16.dengan memberi
contoh yang sesuai dan
mengaitkan dengan tajuk pelajaran yang lepas.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 2: Transformasi
Masyarakat
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah dan perbincangan
beberapa contoh corak soalan misalnya:
1.
Pendidikan Vernakular/ Dasar pecah dan
perintah
1.
Jelaskan
jenis pendidikan vernakular yang diperkenalkan oleh British di Tanah Melayu
pada abad ke-19.
2.
Sistem
pendidikan di Negeri2 Melayu sebelum Perang Dunia ke-2 adalah mengikut dasar
pecah dan perintah.Jelaskan.
3.
Bincangkan
sistem pendidikan kolonial yang diperkenalkan oleh British di Tanah Melayu
sebelum Perang Dunia ke-2.
2.
Ke arah penyatuan dalam sistem Pendidikan.
1.
Galurkan
usaha kerajaan dalam menyatukan sistem pendidikan di Tanah Melayu pada abad ke-20
2.
Jelaskan
usaha yang telah dilakukan oleh British dalam menyatukan sistem pendidikan di
Tanah Melayu selepas Perang Dunia ke-2 hingga merdeka.
3.
Jelaskan
usaha yang telah dilakukan oleh British dalam menyatukan sistem pendidikan di
Malaysia selepas Perang Dunia ke-2 hingga
1963.
4.
Jelaskan
usaha yang telah dilakukan oleh British dalam menyatukan sistem pendidikan di
Malaysia sejak merdeka hingga
Pembentukan Malaysia
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Perbincangan berjalan lancar. 100%
pelajar dapat menjelaskan sistem pendidikan semasa penjajahan yang berfokus
kepada pelaksanaan dasar pecah dan
perintah British.
|
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tajuk
|
Tema 2: Transformasi
Masyarakat
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Objektif
|
Menjelaskan
perubahan sistem pendidikan di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak
selepas merdeka.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1. Guru
meminta setiap wakil kumpulan melengkapkan jadual di papan tulis.
2. Apabila
semua ruangan kosong berjaya dilengkapkan, setiap wakil kumpulan perlu
membentangkan bahagian yang ditugaskan tersebut.
3. Selesai
pembentangan, guru memberi komen dan penambahbaikan.
4. Semua
pelajar mencatat nota selepas jadual dikemaskini.
Usaha Penyatuan Sistem Pendidikan (Jadual kosong yg
perlu dilengkapkan):
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Alir/membuat urutan
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
kerjasama
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Refleksi
|
Pembentangan
berjalan lancar. 100% pelajar memberi kerjasama.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema
2:Pemerintahan dan Pentadbiran
Negara bangsa
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta
Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menjelaskan konsep negara persekutuan Amerika Syarikat abad
ke-18-19.sekurang-kurangnya dengan
mengemukakan 2 ciri dan dapat menyatakan perbandingannya dengan konsep negara
kesatuan di Perancis.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 2: Transformasi
Masyarakat
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menghuraikan
perkembangan masyarakat pelbagai kaum di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan
Sarawak
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menjelaskan
perkembangan masyarakat pelbagai kaum di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan
Sarawak dengan memberi contoh yang sesuai.
|
|
|||||||||
Tajuk | Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
Negara bangsa
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT
|
Menyelesai
masalah
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta
Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% pelajar dapat menjelaskan
faktor-faktor yang menggerakkan usaha penyatuan negara bangsa di Itali sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 3
faktor .
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 3:Kemajuan
dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah
dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi
Feudalisme di China pada abad ke-16 sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 4 ciri
|
|
|||||||||
Tajuk | Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
Negara bangsa
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT
|
Menyelesai
masalah
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta
Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi | Tajuk ini agak sukar bagi sesetengah pelajar. Penerangan ringkas beserta peta alir yang sesuai dibuat sekali lagi oleh guru apabila didapati beberapa pelajar tidak dapat menjawab dengan baik soalan yang dikemukakan oleh guru. |
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara
Bangsa.
: Faktor kemunculan
|
||||||||
Objektif
|
Membincangkan
faktor-faktor kemunculan nasionalisme dalam pelbagai aspek.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta
Pelbagai Alir/sebab dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menjelaskan faktor-faktor kemunculan nasionalisme
sekurang-kurangna dengan mengemukakan 4 aspek.
|
|
|||||||||
Tajuk | Mula Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif |
1.
Menjelaskan konsep sistem ekonomi Feudalisme dan
kapitalisme.
2.
Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme di
Jepun pada abad ke-16.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
Kuliah
dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1.
Kerjasama
2.
usaha gigih asas kejayaan
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100%
pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi Feudalisme di Jepun
pada abad ke-16.dengan memberi
contoh yang sesuai dan
mengaitkan dengan tajuk pelajaran yang lepas.
|
No comments:
Post a Comment