Pages

Thursday, July 4, 2019

2019 Minggu 27 (30/6-4/7/19)



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
30/6/19 (Ahad)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
1.20-2.40
Tajuk
Tema 2: Transformasi Masyarakat 
  • Pengubahsuaian dalam  ekonomi  pada abad ke-19-20
Objektif
  1. Menghuraikan perubahan perkembangan ekonomi di Negeri-Negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. mekantilisme
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan  perubahan perkembangan ekonomi di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 5 kegiatan ekonomi yang terdapat semasa pentadbiran penjajah/kuasa asing.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
30/6/19 (Ahad)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R1/ 23 pelajar
Masa
7.40-9.00
Tajuk Mula Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Feudalisme di Jepun (abad ke-16)
Objektif
  1. Menjelaskan konsep sistem ekonomi Feudalisme dan kapitalisme.
  2. Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme di Jepun  pada abad ke-16.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. usaha gigih asas kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Feudalisme dan kapitalisme
  2. Mekantilisme
  3. Sekularisme
  4. Humanisme
  5. Institusi manor
  6. Ekonomi.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2.  Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Ekonomi Feudalisme di Jepun 
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan  sistem ekonomi Feudalisme di Jepun  pada abad ke-16.dengan memberi  contoh  yang sesuai dan mengaitkan dengan tajuk pelajaran yang lepas.



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
30/6/19 (Ahad)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
3.15-4.15**kelas tambahan
Tajuk
Tema 2: Transformasi Masyarakat 
  • Pengubahsuaian dalam pendidikan  pada abad ke-19-20
Objektif
  1. Menjelaskan sistem pendidikan di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak sebelum Perang Dunia Kedua.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan perbincangan beberapa contoh corak soalan misalnya:
1.      Pendidikan Vernakular/ Dasar pecah dan perintah
1.      Jelaskan jenis pendidikan vernakular yang diperkenalkan oleh British di Tanah Melayu pada abad ke-19.
2.      Sistem pendidikan di Negeri2 Melayu sebelum Perang Dunia ke-2 adalah mengikut dasar pecah dan perintah.Jelaskan.
3.      Bincangkan sistem pendidikan kolonial yang diperkenalkan oleh British di Tanah Melayu sebelum Perang Dunia ke-2.

2.      Ke arah penyatuan dalam sistem Pendidikan.
1.      Galurkan usaha kerajaan dalam menyatukan sistem pendidikan di Tanah Melayu pada  abad ke-20
2.      Jelaskan usaha yang telah dilakukan oleh British dalam menyatukan sistem pendidikan di Tanah Melayu selepas Perang Dunia ke-2 hingga merdeka.
3.      Jelaskan usaha yang telah dilakukan oleh British dalam menyatukan sistem pendidikan di Malaysia selepas Perang Dunia ke-2 hingga  1963.
4.      Jelaskan usaha yang telah dilakukan oleh British dalam menyatukan sistem pendidikan di Malaysia sejak merdeka hingga  Pembentukan Malaysia
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. vernakular
  2. dasar pecah dan perintah. 
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Skor A Sejarah STPM P3, Ilmu Bakti.
  4. Kertas Model STPM P3, Sasbadi.
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.    
Refleksi
Perbincangan berjalan lancar. 100% pelajar dapat menjelaskan sistem pendidikan semasa penjajahan yang berfokus kepada pelaksanaan  dasar pecah dan perintah British.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
1/7/19 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
7.40-9.00
Tajuk
Tema 2: Transformasi Masyarakat 
  • Pengubahsuaian dalam pendidikan  pada abad ke-19-20 (sambungan)
Objektif
Menjelaskan perubahan sistem pendidikan di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak selepas merdeka.
Kaedah/Aktiviti
1.      Guru meminta setiap wakil kumpulan melengkapkan jadual di papan tulis.
2.      Apabila semua ruangan kosong berjaya dilengkapkan, setiap wakil kumpulan perlu membentangkan bahagian yang ditugaskan tersebut.
3.      Selesai pembentangan, guru memberi komen dan penambahbaikan.
4.      Semua pelajar mencatat nota selepas jadual dikemaskini.
Usaha Penyatuan Sistem Pendidikan (Jadual kosong yg perlu dilengkapkan):
Sebelum Merdeka (1946-197)
Bil.
Tahun
Nama Rancangan/Laporan
Pencadang
Syor/Cadangan

Catatan
1

Rancgn Cheeseman



2

Laporan Barnes



3

Laporan Fenn-Wu



4

Ordinan Pelajaran 1952



5

Penyata Razak



Selepas Merdeka (1961-1996)
1

Laporan Rahman Talib


2

Akta Pelajaran 1961


3

J/K Kabinet Mengkaji Dasar Pelajaran Kebangsaan 1979


4

Akta Pendidikan 1996.










KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. vernakular
  2. dasar pecah dan perintah. 
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Skor A Sejarah STPM P3, Ilmu Bakti.
  4. Kertas Model STPM P3, Sasbadi.
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.    
Refleksi
Pembentangan  berjalan lancar. 100% pelajar memberi kerjasama.

                            
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
1/7/19 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 21 pelajar
Masa
9.00-10.20
Tajuk
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
Negara bangsa
  • :Negara persekutuan di Amerika Syarikat abad ke-18-19
Objektif
  1. Menganalisis  konsep negara persekutuan di  Amerika Syarikat
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Negara kesatuan
  2. negara persekutuan
Sumber rujukan
  1. Negara persekutuan di Amerika Syarikat 
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  4. Amerika Syarikat-Wikipedia
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan konsep negara  persekutuan Amerika Syarikat abad ke-18-19.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri dan dapat menyatakan perbandingannya dengan konsep negara kesatuan di Perancis.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
2/7/19 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
7.40-9.00
Tajuk
Tema 2: Transformasi Masyarakat 
  • Masyarakat pelbagai kaum  pada abad ke-19-20
Objektif
1.      Menghuraikan perkembangan masyarakat pelbagai kaum di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Sistem Tiket Kredit
  2. Sistem Kangchu
  3. Sistem Kangani
  4. Sistem  Kontrak 
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan perkembangan masyarakat pelbagai kaum di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak dengan memberi contoh yang sesuai.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
2/7/19 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 21 pelajar
Masa
12.00-1.20
Tajuk Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
 Negara bangsa
  • Penyatuan negara bangsa di Itali pada abad ke-19.
Objektif
  1. Menjelaskan faktor-faktor yang menggerakkan usaha penyatuan negara bangsa  di Itali .
  2. Menyusun proses penyatuan negara bangsa  di Itali .
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan  berpandukan rajah minda
  2. Sesi soal jawab
KBAT
Menyelesai masalah
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. negara bangsa
Sumber rujukan
  1. Penyatuan negara bangsa  Itali
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  4. Giuseppe Garibaldi
  5. Camillo Benso, Count of Cavour 
  6. Mazzini and Young Italy
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan faktor-faktor yang menggerakkan usaha penyatuan negara bangsa  di Itali sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 3 faktor .

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
3/7/19 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R1/ 23 pelajar
Masa
1.20-2.40
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Feudalisme di  China (abad ke-16)
Objektif
  1. Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme di China pada abad ke-16.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. usaha gigih asas kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Feudalisme dan kapitalisme
Sumber rujukan
  1. Ekonomi Feudalisme di  China .
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi Feudalisme di China pada abad ke-16 sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 4 ciri

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
3/7/19 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 21 pelajar
Masa
9.00-10.20
Tajuk Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
Negara bangsa
  • Penyatuan negara bangsa di Jerman pada abad ke-19.
Objektif
  1. Menjelaskan faktor-faktor yang menggerakkan usaha penyatuan negara bangsa  di Jerman .
  2. Menyusun proses penyatuan negara bangsa  di Jerman .
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan  berpandukan rajah minda
  2. Sesi soal jawab
KBAT
Menyelesai masalah
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. negara bangsa
Sumber rujukan
  1. Penyatuan negara bangsa  Jerman 
  2. Otto Eduard Von Bismark
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  5. Zollverein
  6. Carbonari
  7. Perang Prussia-Austria
Refleksi Tajuk ini agak sukar bagi sesetengah pelajar. Penerangan ringkas beserta peta alir yang sesuai dibuat sekali lagi oleh guru apabila didapati beberapa pelajar tidak dapat menjawab dengan baik soalan yang dikemukakan oleh guru.

  
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
4/7/19 (Khamis )
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
12.40-2.00
Tajuk
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Gerakan nasionalisme pada abad ke-20
: Faktor kemunculan
Objektif
Membincangkan faktor-faktor kemunculan nasionalisme dalam pelbagai aspek.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. sumbang  saran
  3. rumusan oleh guru dan pelajar
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. pengaruh agama Islam
  2. peranan bahasa dan kesusasteraan
  3. pengaruh kewartawanan
  4. peranan pendidikan
  5. peranan golongan intelektual
  6. pengaruh luar
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan  faktor-faktor kemunculan nasionalisme sekurang-kurangna dengan mengemukakan 4 aspek.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
4/7/19 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 21 pelajar
Masa
11.20-12.40
Tajuk Mula Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Feudalisme di Jepun (abad ke-16)
Objektif
1.      Menjelaskan konsep sistem ekonomi Feudalisme dan kapitalisme.
2.      Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme di Jepun  pada abad ke-16.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      Kerjasama
2.      usaha gigih asas kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Feudalisme dan kapitalisme
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2.  Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Ekonomi Feudalisme di Jepun 
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan  sistem ekonomi Feudalisme di Jepun  pada abad ke-16.dengan memberi  contoh  yang sesuai dan mengaitkan dengan tajuk pelajaran yang lepas.

No comments:

Post a Comment