Pages

Thursday, July 11, 2019

2019 Minggu 28 (7-11/7/19)



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
7/7/19 (Ahad)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
1.20-2.40
Tajuk
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Gerakan nasionalisme pada abad ke-20
 : Gerakan, persatuan, kelab, dan kesatuan yang berkaitan dengan agama, ekonomi, sosial, dan politik 
Objektif
Membincangkan sebab penubuhan dan matlamat gerakan, persatuan, kelab, dan kesatuan yang mendukung gerakan nasionalisme.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Aktiviti mencari fakta utama
KBAT
Membanding beza
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Gerakan Islah/ Islamiah
  2. Persatuan dan kelab Negeri-negeri Melayu
  3. Kesatuan Melayu Muda. 
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
  5. Kertas Model Sejarah STPM Penggal 3,Sasbadi, ms 19,22 dan 23 
Refleksi
Semua  pelajar melibatkan diri mencari fakta utama.Mereka dapat menjelaskan  gerakan, persatuan, kelab, dan kesatuan yang berkaitan dengan agama, ekonomi, sosial, dan politik  sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri/tujuan perjuangan setiap persatuan berkenaan .

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
7/7/19 (Ahad)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R1/ 23 pelajar
Masa
7.40-9.00
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Feudalisme di Jerman  (abad ke-16-18)
Objektif
Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme  di Jerman  pada abad ke-16-18.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Berfikiran terbuka
  2. Kreatif dan inovatif
Konsep/Istilah
  1. Bundschuh
  2. Perang 30 Tahun
  3. Golongan borjouis
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi Feudalisme  di Jerman  pada abad ke-16-18 sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 4 ciri

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
8/7/19 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
7.40-9.00
Tajuk
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan  pada abad ke-20
: Pendudukan Jepun 1941-1945 
Objektif
Menghuraikan dasar dan kesan pendudukan Jepun ke atas gerakan mencapai kemerdekaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Dasar Niponisasi.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan dasar dan kesan pendudukan Jepun ke atas gerakan mencapai kemerdekaan. sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 4 dasar/ kesan bagi  setiap aspek .


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
8/7/19 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 21 pelajar
Masa
9.00-10.20
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Feudalisme di  China (abad ke-16)
Objektif
  1. Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme di China pada abad ke-16.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. usaha gigih asas kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Feudalisme dan kapitalisme
  2. Mekantilisme
  3. Sekularisme
  4. Humanisme
  5. Institusi manor
  6. Ekonomi.
Sumber rujukan
  1. Ekonomi Feudalisme di  China .
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi Feudalisme di China pada abad ke-16 sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
9/7/19 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
7.40-9.00
Tajuk
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan  pada abad ke-20
: Perjuangan secara berperlembagaan 1946-1960
·          Malayan Union
·          Gerakan Anti-Penyerahan
Objektif
  1. Menilai penentangan orang Melayu terhadap Malayan Union.
  2. Menjelaskan Gerakan Anti-Penyerahan di Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Dakap/hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Gerakan Anti-Penyerahan.
  2.  Malayan Union.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan penentangan orang Melayu terhadap Malayan Union  dan Gerakan Anti-Penyerahan di Sarawak.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 3 faktor dan kesan . Mereka juga dapat menilai perbezaan situasi perjuangan di kedua-dua tempat dengan memberi contoh yang sesuai.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
9/7/19 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 21 pelajar
Masa
12.00-1.20
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Feudalisme di Jerman  (abad ke-16-18)
Objektif
Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme  di Jerman  pada abad ke-16-18.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Berfikiran terbuka
  2. Kreatif dan inovatif
Konsep/Istilah
  1. Bundschuh
  2. Perang 30 Tahun
  3. Golongan borjouis
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi Feudalisme  di Jerman  pada abad ke-16-18 sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
9/7/19 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R1/ 23 pelajar
Masa
1.20-2.40
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Feudalisme di  Perancis (abad ke-16-18)
Objektif
  1. Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme  di Perancis pada abad ke-16-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Metayers
  2. Serf
  3. Manor
  4. Golongan Physiocratic
  5. Journeyman.
  6. Guild.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi Feudalisme  di Perancis pada abad ke-16-18. sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 3 ciri .


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
9/7/19 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 21 pelajar
Masa
9.00-10.20
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Feudalisme di  Perancis (abad ke-16-18)
Objektif
  1. Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme  di Perancis pada abad ke-16-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Metayers
  2. Serf
  3. Manor
  4. Golongan Physiocratic
  5. Journeyman.
  6. Guild.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi Feudalisme  di Perancis pada abad ke-16-18. sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri .


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
11/7/19 (Khamis )
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
12.40-2.00
Tajuk
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan  pada abad ke-20
: Perjuangan secara berperlembagaan 1946-1960:
·         Persekutuan Tanah Melayu 1948
Objektif
  1. Membincangkan pembentukan Persekutuan Tanah Melayu 1948.
  2. Menggalurkan perkembangan perlembagaan di Sabah dan Sarawak. 
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Perlembagaan 1941.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan pembentukan Persekutuan Tanah Melayu 1948  dan menggalurkan perkembangan perlembagaan di Sabah dan Sarawak  sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri penting dalam perkembangan peristiwa berkenaan.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
11/7/19 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 21 pelajar
Masa
11.20-12.40
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Kapitalisme di England  (abad ke-18-19)
Objektif
  1. Menghuraikan sistem ekonomi kapitalisme di England pada abad ke-16-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. Golongan Puritan
  2. Sistem Puddling
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi kapitalisme di England pada abad ke-16-18 sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 3 ciri .


No comments:

Post a Comment