|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Mula
Tema 1: Masyarakat.
:
Raja
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
dan membandingbeza
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Taat
setia kepada raja dan negara
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
Pelajar dapat menjelaskan konsep dan peranan raja di Vietnam dan
Thailand (Abad ke-19) serta membuat perbandingan ringkas antara kedua-duanya
sekurang-kurangnya dalam 2 aspek utama .
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
1: Masyarakat.
:Pembesar
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Objektif
PdPc tercapai .100%Pelajar dapat menjelaskan konsep, hierarki dan
peranan pembesar di Vietnam dan Thailand (Abad ke-19) dan membuat
perbandingan ringkas antara keduanya. Pelajar juga dapat menyatakan
perbandingan konsep pembesar bagi kedua-dua negara sekurang-kurangnya dari
segi golongan yang layak menjadi pembesar.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Membanding
beza
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Menghargai
kemajuan dalam bidang Pertanian
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar dapat
menjelaskan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang
Pertanian di England pada abad ke-17-18 sekurang-kurangnya
dengan menyebut 3 faktor perkembangan dan 3 kesan berkaitan..
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema
3:Kemajuan dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Membanding
beza
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Menghargai
kemajuan pemikiran dan ilmu pengetahuan
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Pembentang
dapat menjelaskan proses perubahan pemikiran dan kemajuan ilmu
pengetahuan kesan daripada Renaisans, Reformasi Protestan, Revolusi
Sains, dan Gerakan Pencerahan sekurang-kurangnya dengan menjelaskan 3
perkara bagi setiap aspek .
|
Tarikh
|
30/7/19 (Selasa)
|
Catatan
|
CUTI UMUM SEMPENA MAJLIS
PERTABALAN
DYMM YANG DIPERTUAN AGONG KE-16.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Membanding
beza
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Menghargai
kemajuan dalam bidang Pertanian
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%Pelajar dapat
menjelaskan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang
Pertanian di Belanda pada abad ke-17-18 sekurang-kurangnya
dengan menyatakan 3 jenis tanaman
utama beserta kegunaannya dan 2 faktor berkaitan..
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema
3:Kemajuan dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
·
Membahagikan pelajar kepada 3
kumpulan.
·
Setiap kumpulan diberi KAD yang ada nama 1 tokoh
·
Mereka
diberi masa 5 minit untuk membaca
secara pantas maklumat berkenaan tokoh tersebut
·
Sementara
itu guru menyusun maklumat berkenaan tokoh tersebut secara rawak atas meja
yang disusun panjang.
·
.Pelajar
yang telah habis membaca boleh mula mencari padanan maklumat tentang tokoh
kumpulan mereka. Mereka boleh merujuk buku untuk memastikan mereka tidak
tersalah ambil kad kumpulan lain.
·
Kumpulan
yang tersalah ambil kad perlu segera kembalikan ke meja maklumat
·
Kumpulan
yang tersalah ambil kad dan tidak memulangkannya akan didenda oleh kumpulan
pemilik kad “AKU
PUNYA”
·
Kad yang
telah diambil perlu disusun mengikut cerita yang sebenar. Pelajar perlu
melengkapkan ayat bagi maklumat yang ada dalam kad tersebut.
·
Pelajar
perlu membaca/membentangkan ayat dalam kad mereka dengan lengkap
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih berganda/Membanding beza
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Menghargai
idea dan sumbangan tokoh
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
Pelajar bekerjasama mencari kad sumbangan tokoh berkenaan untuk dilengkapkan.
Pembentangan berjalan lancar.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
1: Masyarakat.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan konsep dan susun lapis masyarakat di Vietnam dan
Indonesia (Abad ke-19) dan membuat perbandingan umum antara keduanya sekurang-kurangnyanya
dengan memberi perbandingan ringkas dari segi jawatan dan hierarki..
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema
3:Kemajuan dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Menghargai
kemajuan pemikiran dan ilmu pengetahuan
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
Pelajar dapat menjelaskan proses perubahan pendidikan daripada sistem
pendidikan tradisional kepada pendidikan moden sekurang-kurangnya dengan
memberi 4 ciri
|
No comments:
Post a Comment