Pages

Thursday, August 1, 2019

2019 Minggu 31 (28/7-1/8/19)



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
28/7/19 (Ahad)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
10.40-12.00
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Mula Tema 1: Masyarakat. 
  • Institusi pemerintahan
: Raja 
Objektif
  1. Memerihalkan konsep dan peranan raja di Vietnam dan Thailand (Abad ke-19)
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
Menganalisis dan membandingbeza
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Taat setia kepada raja dan negara
Konsep/Istilah
  1. Dinanti Chakri
  2. Dinasti Nguyen
  3. bun rami 
Sumber    rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.
Refleksi
100% Pelajar dapat  menjelaskan konsep dan peranan raja di Vietnam dan Thailand (Abad ke-19) serta membuat perbandingan ringkas antara kedua-duanya sekurang-kurangnya dalam 2 aspek utama .
  
Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
29/7/19 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
9.00-10.20
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 1: Masyarakat. 
  • Institusi pemerintahan
:Pembesar
Objektif
  1. Memerihalkan konsep, hierarki dan peranan pembesar di Vietnam dan Thailand (Abad ke-19)
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Quan
  2. golongan Mandarin
  3. krom
  4. khunnang 
Sumber    rujukan
  1. Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi
Refleksi
Objektif PdPc tercapai .100%Pelajar dapat  menjelaskan konsep, hierarki dan peranan pembesar  di Vietnam dan Thailand (Abad ke-19) dan membuat perbandingan ringkas antara keduanya. Pelajar juga dapat menyatakan perbandingan konsep pembesar bagi kedua-dua negara sekurang-kurangnya dari segi golongan yang layak menjadi pembesar.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
29/7/19 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R1/ 23 pelajar
Masa
12.00-1.20
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Perkembangan ekonomi :Pertanian di England (abad ke-17-18)
Objektif
  1. Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Pertanian di England pada abad ke-17-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Membanding beza
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Menghargai kemajuan dalam bidang Pertanian
Konsep/Istilah
  1. Peristiwa Black Death
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100% Pelajar dapat menjelaskan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Pertanian di England pada abad ke-17-18 sekurang-kurangnya dengan menyebut 3 faktor perkembangan dan 3 kesan berkaitan..

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
29/7/19 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 21 pelajar
Masa
1.20-2.40
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Perkembangan Intelektual :Perkembangan ilmu di England dan Perancis (abad ke-17-19)
Objektif
  1. Membincangkan proses perubahan pemikiran dan kemajuan ilmu pengetahuan kesan daripada Renaisans, Reformasi Protestan, Revolusi Sains, dan Gerakan Pencerahan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Guru mengedarkan rajah minda kosong untuk dilengkap isi oleh setiap kumpulan (6 kumpulan)
  2. Pembentangan oleh setiap kumpulan
  3. Rumusan pembentangan dan penegasan oleh guru.
KBAT
Membanding beza
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Menghargai kemajuan pemikiran dan  ilmu pengetahuan
Konsep/Istilah
  1. Renaisans
  2. Reformasi Protestan
  3. Revolusi Sains
  4. Gerakan Pencerahan (Enlightenment)
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
Pembentang dapat menjelaskan proses perubahan pemikiran dan kemajuan ilmu pengetahuan  kesan daripada Renaisans, Reformasi Protestan, Revolusi Sains, dan  Gerakan Pencerahan sekurang-kurangnya dengan menjelaskan 3 perkara bagi setiap aspek .


Tarikh
30/7/19 (Selasa)
Catatan
CUTI UMUM SEMPENA MAJLIS
PERTABALAN DYMM YANG DIPERTUAN AGONG KE-16. 

 




Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
31/7/19 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R1/ 23 pelajar
Masa
1.20-2.40
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Perkembangan ekonomi :Pertanian di Belanda (abad ke-17-18)
Objektif
  1. Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Pertanian di Belanda pada abad ke-17-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Membanding beza
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Menghargai kemajuan dalam bidang Pertanian
Konsep/Istilah
  1. Baltik dan Balkan.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100%Pelajar dapat menjelaskan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Pertanian di Belanda pada abad ke-17-18 sekurang-kurangnya dengan menyatakan  3 jenis tanaman utama beserta kegunaannya dan 2 faktor berkaitan..

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
31/7/19 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 21 pelajar
Masa
7.40-9.00
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sumbangan tokoh : England dan Perancis (abad ke-18-19)
Objektif
  1. Menilai idea dan sumbangan tokoh:
  • Charles Louis Montesquieu 
  •  Adam Smith 
  •  Jean Jacques Rousseau.
Kaedah/Aktiviti
  1. Permainan KAD “AKU PUNYA”
·         Membahagikan pelajar kepada 3 kumpulan.
·         Setiap  kumpulan diberi KAD yang ada nama 1 tokoh
·         Mereka diberi masa 5  minit untuk membaca secara pantas maklumat berkenaan tokoh tersebut
·         Sementara itu guru menyusun maklumat berkenaan tokoh tersebut secara rawak atas meja yang disusun panjang.
·         .Pelajar yang telah habis membaca boleh mula mencari padanan maklumat tentang tokoh kumpulan mereka. Mereka boleh merujuk buku untuk memastikan mereka tidak tersalah ambil kad kumpulan lain.
·         Kumpulan yang tersalah ambil kad perlu segera kembalikan ke meja maklumat
·         Kumpulan yang tersalah ambil kad dan tidak memulangkannya akan didenda oleh kumpulan pemilik kad “AKU PUNYA”
·         Kad yang telah diambil perlu disusun mengikut cerita yang sebenar. Pelajar perlu melengkapkan ayat bagi maklumat yang ada dalam kad tersebut.
·         Pelajar perlu membaca/membentangkan ayat dalam kad mereka dengan lengkap
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses   Pemikiran
Peta Buih berganda/Membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Menghargai idea dan sumbangan tokoh
Konsep/Istilah
  1. harem
  2. Doktrin pengasingan kuasa
  3. meritokrasi
  4. Physiokrat
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Charles Louis Montesquieu 
  4.  Adam Smith 
  5.  Jean Jacques Rousseau
  6. Lettres Persanes
  7. Spirit of the Laws
  8. The Wealth of Nations
  9. The Theory of Moral Sentiments
  10. Enlightenment
  11. The Social Contract
Refleksi
100% Pelajar bekerjasama mencari  kad sumbangan tokoh berkenaan untuk dilengkapkan. Pembentangan berjalan lancar.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
1/8/19 (Khamis )
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
11.20-12.40
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 1: Masyarakat. 
  • Sistem sosial.
Objektif
  1. Menjelaskan konsep dan susun lapis masyarakat di Vietnam dan Indonesia (Abad ke-19)
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. komun
  2. hierarki 
Sumber    rujukan
  1. Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan konsep dan susun lapis masyarakat di Vietnam dan Indonesia (Abad ke-19) dan membuat perbandingan umum antara keduanya sekurang-kurangnyanya dengan memberi perbandingan ringkas dari segi jawatan dan hierarki..


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
1/8/19 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 21 pelajar
Masa
8.20-9.40
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Kemajuan pendidikan : Perancis (abad ke-18-19)
Objektif
  1. Menghuraikan proses perubahan pendidikan daripada sistem pendidikan tradisional kepada pendidikan moden.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentanag oleh kumpulan Ernie
  2. sesi soal-jawab
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Menghargai kemajuan pemikiran dan  ilmu pengetahuan
Konsep/Istilah
  1. Universiti Penny
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Jules Ferry
Refleksi
100% Pelajar dapat menjelaskan proses perubahan pendidikan daripada sistem pendidikan tradisional kepada pendidikan moden sekurang-kurangnya dengan memberi 4 ciri

No comments:

Post a Comment