| |||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat.
| ||||||||
Objektif
|
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
· Thibaw merupakan pemerintah terakhir Dinasti Konbaung.Huraikan peranan Thibaw dalam pemerintahan Myanmar.
| ||||||||
KBAT
|
Menilai
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih berganda/Membanding beza
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. Menghargai jasa dan sumbangan tokoh.
2. Sedia berkorban mempertahankan negara
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
| ||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar dapat menjelaskan dan membandingbeza peranan tokoh berkenaan serta mengaitkannya dengan peristiwa penentangan terhadap penjajah di negara masing-masing sekurang-kurangnya dengan memberi satu perbezaan dan satu persamaan antara kedua-dua tokoh.
|
| |||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat.
| ||||||||
Objektif
|
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
| ||||||||
KBAT
|
Menilai
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih/Menerangkan
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. kerjasama
2. berfikiran terbuka
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
|
Objektif PdPc tercapai 90%.Sesi soal-jawab terkawal dengan penyoalan oleh pelajar berkenaan soalan yang sesuai dengan tajuk..
|
| |||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat.
| ||||||||
Objektif
|
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
| ||||||||
KBAT
|
Menilai
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih/Menerangkan
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. kerjasama
2. berfikiran terbuka
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar dapat membincangkan kesan penjajahan asing terhadap perkembangan ekonomi di Indonesia dan Myanmar pada abad ke-19 sekurang-kurangnya dengan memberi satu aspek kemajuan misalnya dalam kemudahan asas..
|
| |||||||||
Tajuk
|
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
| ||||||||
Objektif
|
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
| ||||||||
KBAT
|
Membanding beza
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Alir/membuat urutan
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
Menghargai kemajuan pemikiran dan ilmu pengetahuan
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
|
Pembentang dapat menjelaskan proses perubahan pemikiran dan kemajuan ilmu pengetahuan kesan daripada Renaisans, Reformasi Protestan, Revolusi Sains, dan Gerakan Pencerahan sekurang-kurangnya dengan menjelaskan 3 perkara bagi setiap aspek .
|
| |||||||||
Tajuk
|
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
| ||||||||
Objektif
|
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
| ||||||||
KBAT
|
Menganalisis
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar dapat menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di China kesan daripada penjajahan Barat terhadap negara berkenaan sekurang-kurangnya dalam satu aspek misalnya yang berkait dengan pembaharuan dalam Gerakan Menguatkan Diri dan Gerakan Islah
|
| |||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat.
| ||||||||
Objektif
|
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
| ||||||||
KBAT
|
Menilai
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih/Menerangkan
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. kerjasama
2. berfikiran terbuka
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar dapat membincangkan kesan penjajahan asing terhadap perkembangan pendidikan di Indonesia dan Myanmar pada abad ke-19 sekurang-kurangnya dalam dua aspek .
|
| |||||||||
Tajuk
|
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
| ||||||||
Objektif
|
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
| ||||||||
KBAT
|
Menganalisis
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar dapat menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di India kesan daripada penjajahan Barat terhadap negara berkenaan sekurang-kurangnya dalam satu aspek misalnya yang berkait dengan pembaharuan sosial oleh pertubuhan Hindu dan Islam.
|
| |||||||||
Tajuk
|
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
| ||||||||
Objektif
|
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
· Membahagikan pelajar kepada 3 kumpulan.
· Setiap kumpulan diberi KAD yang ada nama 1 tokoh
· Mereka diberi masa 5 minit untuk membaca secara pantas maklumat berkenaan tokoh tersebut
· Sementara itu guru menyusun maklumat berkenaan tokoh tersebut secara rawak atas meja yang disusun panjang.
· .Pelajar yang telah habis membaca boleh mula mencari padanan maklumat tentang tokoh kumpulan mereka. Mereka boleh merujuk buku untuk memastikan mereka tidak tersalah ambil kad kumpulan lain.
· Kumpulan yang tersalah ambil kad perlu segera kembalikan ke meja maklumat
· Kumpulan yang tersalah ambil kad dan tidak memulangkannya akan didenda oleh kumpulan pemilik kad “AKU PUNYA”
· Kad yang telah diambil perlu disusun mengikut cerita yang sebenar. Pelajar perlu melengkapkan ayat bagi maklumat yang ada dalam kad tersebut.
· Pelajar perlu membaca/membentangkan ayat dalam kad mereka dengan lengkap
| ||||||||
KBAT
|
Menganalisis
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih berganda/Membanding beza
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
Menghargai idea dan sumbangan tokoh
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar bekerjasama mencari kad sumbangan tokoh berkenaan untuk dilengkapkan. Pembentangan berjalan lancar.
|
| |||||||||
Tajuk
|
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
| ||||||||
Objektif
|
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1. Pelajar membuat pembentangan berkumpulan
2. Satu kumpulan hanya membentangkan satu fakta
3. Tugas telah diagihkan hari sebelumnya
4. Sesi soal-jawab
| ||||||||
KBAT
|
Menganalisis
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
|
Setiap kumpulan membentang 1 isi.Pelajar lain mendengar dan membuat catatan jika perlu,100% pelajar dapat menjelaskan sebab -sebab Perang Dunia Pertama terutama yang melibatkan Jerman dan Rusia (abad ke-20) sekurang-kurangnya dengan memberi 2 sebab.
|
| |||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
| ||||||||
Objektif
|
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
| ||||||||
KBAT
|
menganalisis
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih/Menerangkan
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
kerjasama
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar dapat menjelaskan pelbagai faktor kemunculan nasionalisme di Indonesia dan Myanmar pada abad ke-19 sekurang-kurangnya dengan menyatakan 3 faktor. .
|
| |||||||||
Tajuk
|
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
| ||||||||
Objektif
|
1. Menjelaskan kesan-kesan Perang Dunia Pertama terutama yang melibatkan Jerman dan Rusia (abad ke-20).
| ||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1. Sambungan pembentangan berkumpulan.
2. Sesi soal-jawab
| ||||||||
KBAT
|
Menganalisis
| ||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
| ||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
| ||||||||
Konsep/Istilah
|
| ||||||||
Sumber rujukan
|
| ||||||||
Refleksi
|
100%Pelajar dapat menjelaskan kesan-kesan Perang Dunia Pertama terutama yang melibatkan Jerman, Austria-Hungary dan Rusia (abad ke-20) sekurang-kurangnya dalam 2 aspek.
|
No comments:
Post a Comment