Pages

Thursday, August 22, 2019

2019 Minggu 34 (18-22/8/19)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
18/8/19 (Ahad)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
10.40-12.00
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
  • Penentangan terhadap kuasa asing.
Objektif
  1. menilai peranan tokoh di  Indonesia dan Myanmar :
  • (i) Diponegoro 
  • (ii)Thibaw 
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Perbincngan contoh soalan dan fakta berkaitan esei:
·         Thibaw merupakan pemerintah terakhir Dinasti Konbaung.Huraikan peranan Thibaw dalam pemerintahan Myanmar.
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih berganda/Membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      Menghargai jasa dan sumbangan tokoh.
2.      Sedia berkorban mempertahankan negara
Konsep/Istilah
  1. pembatalan sistem kontrak sewa tanah
  2. anarki
Sumber    rujukan
Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
Refleksi
100%  Pelajar dapat  menjelaskan dan membandingbeza peranan tokoh berkenaan serta mengaitkannya dengan peristiwa penentangan terhadap penjajah di negara masing-masing sekurang-kurangnya dengan memberi satu perbezaan dan satu  persamaan antara kedua-dua tokoh.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
18/8/19 (Ahad)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
3.15-4.15** kelas tambahan
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
  • Pengubahsuaian dalam pentadbiran di Indonesia dan Myanmar (Abad ke-19).
Objektif
  1. Menghuraikan kesan penjajahan asing terhadap pentadbiran tempatan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      kerjasama
2.      berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. Patih
  2. Wedana
  3. Controleur
Sumber    rujukan
  1. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
Refleksi
Objektif PdPc tercapai 90%.Sesi soal-jawab terkawal dengan penyoalan oleh pelajar berkenaan soalan yang sesuai dengan tajuk..

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
19/8/19 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
9.00-10.20
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
  • Pengubahsuaian dalam ekonomi di Indonesia dan Myanmar (Abad ke-19).
Objektif
  1. Menghuraikan kesan penjajahan asing terhadap perkembangan ekonomi.tempatan.
  2. Membincangkan perkembangan ekonomi..
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
        1.      kerjasama
        2.      berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. Sistem Tanaman Paksa/Sistem Kultur
  2. Sistem/Dasar Liberal
  3. Golongan chettiar.
Sumber    rujukan
  1. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
Refleksi
100% Pelajar dapat  membincangkan kesan penjajahan asing terhadap   perkembangan ekonomi di  Indonesia dan Myanmar  pada abad ke-19 sekurang-kurangnya dengan memberi  satu aspek kemajuan misalnya dalam kemudahan asas..

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
19/8/19 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R1/ 23 pelajar
Masa
12.00-1.20
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Perkembangan Intelektual :Perkembangan ilmu di England dan Perancis (abad ke-17-19)
Objektif
  1. Membincangkan proses perubahan pemikiran dan kemajuan ilmu pengetahuan kesan daripada Renaisans, Reformasi Protestan, Revolusi Sains, dan Gerakan Pencerahan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Guru mengedarkan rajah minda kosong untuk dilengkap isi oleh setiap kumpulan
  2. Pembentangan oleh setiap kumpulan
  3. Rumusan pembentangan dan penegasan oleh guru.
KBAT
Membanding beza
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Menghargai kemajuan pemikiran dan  ilmu pengetahuan
Konsep/Istilah
  1. Renaisans
  2. Reformasi Protestan
  3. Revolusi Sains
  4. Gerakan Pencerahan (Enlightenment)
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
Pembentang dapat menjelaskan proses perubahan pemikiran dan kemajuan ilmu pengetahuan  kesan daripada Renaisans, Reformasi Protestan, Revolusi Sains, dan  Gerakan Pencerahan sekurang-kurangnya dengan menjelaskan 3 perkara bagi setiap aspek .

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
19/8/19 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 21 pelajar
Masa
1.20-2.40
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Tranformasi sosial, Ekonomi dan Kemunculan Intelektual Tempatan di China
Objektif
  1. Menjelaskan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.
  2. Menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di China .
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. sedia menerima perubahan yang positif.
Konsep/Istilah 
  1. transformasi 
  2. Gerakan Menguatkan Diri
  3. nepotisme
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100% Pelajar dapat menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di China  kesan daripada penjajahan Barat terhadap negara berkenaan sekurang-kurangnya dalam satu aspek misalnya yang berkait dengan pembaharuan dalam Gerakan Menguatkan Diri dan Gerakan Islah


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
20/8/19 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
7.40-9.00
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
  • Pengubahsuaian dalam  pendidikan di Indonesia dan Myanmar (Abad ke-19).
Objektif
  1. Menghuraikan kesan penjajahan asing terhadap pendidikan tempatan.
  2. Membincangkan perkembangan pendidikan
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
Menilai
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
       1.      kerjasama
       2.      berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. Pendidikan sekular
  2. Sistem/Dasar Liberal
  3. Golongan chettiar.
Sumber    rujukan
  1. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
Refleksi
100% Pelajar dapat  membincangkan kesan penjajahan asing terhadap perkembangan  pendidikan di  Indonesia dan Myanmar  pada abad ke-19 sekurang-kurangnya dalam dua aspek  .

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
20/8/19 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 21 pelajar
Masa
10.40-12.00
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Transformasi sosial, Ekonomi dan Kemunculan Intelektual Tempatan di India.
Objektif
  1. Menjelaskan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.
  2. Menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di  India.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. sumbang saran 
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. sedia menerima perubahan yang positif.
Konsep/Istilah 
  1. jajman
  2. jajmani
  3. kamin 
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100% Pelajar dapat menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di  India kesan daripada penjajahan Barat terhadap negara berkenaan  sekurang-kurangnya dalam satu aspek  misalnya yang berkait dengan pembaharuan sosial  oleh pertubuhan Hindu dan Islam.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
21/8/19 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R1/ 23 pelajar
Masa
1.20-2.40
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sumbangan tokoh : England dan Perancis (abad ke-18-19)
Objektif
  1. Menilai idea dan sumbangan tokoh:
  • Charles Louis Montesquieu 
  •  Adam Smith 
  •  Jean Jacques Rousseau.
Kaedah/Aktiviti
  1. Permainan KAD “AKU PUNYA”
·         Membahagikan pelajar kepada 3 kumpulan.
·         Setiap  kumpulan diberi KAD yang ada nama 1 tokoh
·         Mereka diberi masa 5  minit untuk membaca secara pantas maklumat berkenaan tokoh tersebut
·         Sementara itu guru menyusun maklumat berkenaan tokoh tersebut secara rawak atas meja yang disusun panjang.
·         .Pelajar yang telah habis membaca boleh mula mencari padanan maklumat tentang tokoh kumpulan mereka. Mereka boleh merujuk buku untuk memastikan mereka tidak tersalah ambil kad kumpulan lain.
·         Kumpulan yang tersalah ambil kad perlu segera kembalikan ke meja maklumat
·         Kumpulan yang tersalah ambil kad dan tidak memulangkannya akan didenda oleh kumpulan pemilik kad “AKU PUNYA”
·         Kad yang telah diambil perlu disusun mengikut cerita yang sebenar. Pelajar perlu melengkapkan ayat bagi maklumat yang ada dalam kad tersebut.
·         Pelajar perlu membaca/membentangkan ayat dalam kad mereka dengan lengkap
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses   Pemikiran
Peta Buih berganda/Membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Menghargai idea dan sumbangan tokoh
Konsep/Istilah
  1. harem
  2. Doktrin pengasingan kuasa
  3. meritokrasi
  4. Physiokrat
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Charles Louis Montesquieu 
  4.  Adam Smith 
  5.  Jean Jacques Rousseau
  6. Lettres Persanes
  7. Spirit of the Laws
  8. The Wealth of Nations
  9. The Theory of Moral Sentiments
  10. Enlightenment
  11. The Social Contract
Refleksi
100% Pelajar bekerjasama mencari  kad sumbangan tokoh berkenaan untuk dilengkapkan. Pembentangan berjalan lancar.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
21/8/19 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 21 pelajar
Masa
7.40-9.00
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Perang Dunia Pertama 1914 – 1918
Objektif
  1. Menjelaskan  sebab -sebab Perang Dunia Pertama terutama yang melibatkan Jerman dan Rusia (abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
1.      Pelajar membuat pembentangan berkumpulan
2.      Satu kumpulan hanya membentangkan satu fakta
3.      Tugas telah diagihkan hari sebelumnya
4.      Sesi soal-jawab
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. sedia berkorban mempertahankan tanah air
Konsep/Istilah 
  1. Perang Dunia
  2. Triple Alliance
  3. Triple Entente 
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Perang Dunia Pertama
  4. World War 
  5. Treaty of Brest-Litovsk
  6. Perjanjian Versailles
Refleksi
Setiap kumpulan membentang 1 isi.Pelajar lain mendengar dan membuat catatan jika perlu,100% pelajar dapat menjelaskan sebab -sebab Perang Dunia Pertama  terutama yang melibatkan  Jerman dan Rusia (abad ke-20) sekurang-kurangnya dengan memberi 2 sebab.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
22/8/19 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
11.20-12.40
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 
  • Gerakan nasionalisme 
  • : Faktor kemunculan
Objektif
  1. Menganalisis faktor-faktor kemunculan nasionalisme di Indonesia dan Myanmar (Abad ke-19) dalam aspek:
  • (i)pengaruh agama
  • (ii)peranan bahasa dan kesusasteraan
  • (iii) pengaruh kewartawanan
  • (iv) peranan pendidikan
  • (v) peranan golongan intelektual
  • (vi) pengaruh luar.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan kumpulan
  2. Pembentangan. Setiap kumpulan hanya membentangkan satu faktor..
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Pongyi
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
Refleksi
100%  Pelajar dapat  menjelaskan pelbagai faktor kemunculan nasionalisme di  Indonesia dan Myanmar  pada abad ke-19 sekurang-kurangnya dengan menyatakan 3 faktor. .


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
22/8/19 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 21 pelajar
Masa
8.20-9.40
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Perang Dunia Pertama 1914 – 1918 (sambungan)
Objektif
       1.      Menjelaskan  kesan-kesan Perang Dunia Pertama terutama yang melibatkan Jerman dan Rusia (abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
       1.      Sambungan pembentangan berkumpulan.
       2.      Sesi soal-jawab 
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. sedia berkorban mempertahankan tanah air
Konsep/Istilah 
  1. Perang Dunia
  2. Triple Alliance
  3. Triple Entente 
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Perang Dunia Pertama
  4. World War 
  5. Treaty of Brest-Litovsk
  6. Perjanjian Versailles
Refleksi
100%Pelajar dapat menjelaskan kesan-kesan Perang Dunia Pertama  terutama yang melibatkan  Jerman, Austria-Hungary dan Rusia (abad ke-20) sekurang-kurangnya dalam 2 aspek.

No comments:

Post a Comment