Pages

Thursday, August 8, 2019

2019 Minggu 32 (4/8-8/8/19)



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
4/8/19 (Ahad)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
10.40-12.00
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 1: Masyarakat. 
  • Sistem ekonomi.
Objektif
  1. Menjelaskan  ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi komersial di Vietnam dan Indonesia (Abad ke-19).
Kaedah/Aktiviti
  1. Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan untuk membuat perbincangan tajuk berbeza yang telah diagihkan.
  2. Pembentangan dan sumbang  saran
KBAT
Membanding beza
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Dwiekonomi
Sumber    rujukan
  1. Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi
Refleksi
Pembentangan berjalan lancar dalam tempoh masa yang ditetapkan kerana satu kumpulan hanya membentang satu aspek.100% Pelajar dapat  menjelaskan ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi komersial di Vietnam dan Indonesia pada abad ke-19.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
5/8/19 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
9.00-10.20
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
  • Peluasan kuasa asing.
Objektif
  1. Membincangkan  faktor dan cara peluasan kuasa asing di  Indonesia  (Abad ke-19).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran.
KBAT
Menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Dasar Liberal
  2. Perang Napoleon 
Sumber    rujukan
  1. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  2. Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi
Refleksi
Objektif PdPc tercapai. 100% Pelajar dapat  menjelaskan faktor dan cara peluasan kuasa asing di  Indonesia pada abad ke-19  sekurang-kurangnya dengan memberi satu contoh bagi setiap faktor dan cara peluasan kuasa asing  .


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
5/8/19 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R1/ 23 pelajar
Masa
12.00-1.20
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Perkembangan ekonomi :Perindustrian di Jepun (abad ke-19-20)
Objektif
Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Perindustrian di  Jepun pada abad ke-19-20.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Membanding beza
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
Industri-proto 
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100% Pelajar dapat menjelaskan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Perindustrian di Jepun pada abad ke-19-20 dengan mengemukakan sekurang-kurangnya 3 daripada 7 faktor yang menyumbang kepada pertumbuhan industri .


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
4/8/19 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 21 pelajar
Masa
1.20-2.40
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Kemajuan pendidikan : Jerman (abad ke-18-19)
Objektif
  1. Menghuraikan proses perubahan pendidikan daripada sistem pendidikan tradisional kepada pendidikan moden.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan Sumbang saran/sesi soal-jawab   
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Menghargai kemajuan pemikiran dan  ilmu pengetahuan
Konsep/Istilah
  1. Golongan Pietisme
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Pietisme 
  4. Volksschule 
  5. Realschule
  6. Abitur
Refleksi
 Objektif PdPc tercapai. Pelajar aktif bertanya soalan.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
6/8/19 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
7.40-9.00
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
  • Peluasan kuasa asing.
Objektif
  1. Membincangkan faktor dan cara peluasan kuasa asing di   Myanmar dalam Perang Inggeris-Myanmar 1,2 dan 3(Abad ke-19).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Kerjasama
  2. sedia berkorban mempertahankan Negara
Konsep/Istilah
  1. Pelarian orang Arakan.
  2. Perjanjian Yandabo.
  3. Masalah kasut
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah STPM Penggal 3,Pelangi
Refleksi
Objektif PdPc tercapai 100% . Pelajar dapat menyatakan faktor-faktor dan kesan-kesan Perang-Inggeris-Myanmar 1,2 dan 3 sekurang-kurangnya dalam satu aspek misalnya yang berkait dengan keruntuhan Dinasti Konbaung .Pelajar juga membuat catatan nota ringkas.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
6/8/19 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 21 pelajar
Masa
10.40-12.00
Tajuk
Mula Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Reaksi masyarakat China terhadap perluasan kuasa Barat.
Objektif
Menganalisis reaksi masyarakat tempatan di China terhadap peluasan kuasa Barat contohnya melalui peristiwa Perang Candu I dan II, 
Kaedah/Aktiviti
Pembentangan   kumpulan
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Kerjasama
  2. sedia berkorban mempertahankan negara 
Konsep/Istilah
  1. Cohong
  2. Peristiwa kapal Lady Hughes
  3. Peristiwa kapal Lorcha Arrow
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Cohong  
  4. Kow tow
  5. Perang Candu
Refleksi
Objekti pdpc tercapai 100% . Banyak aspek yang ditanya oleh pelajar kerana tajuk ini skopnya agak luas. Bagaimanapun, pelajar dapat menjelaskan sekurang-kurangnya 3 faktor bagi Perang Candu 1 dan 2 beserta kesannya.


           
Tarikh
  7/8/19 (Rabu)
Catatan
  Tiada PdPc kerana guru CRK.
  Pelajar diberi tugasan menyiapkan nota.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
8/8/19 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
11.20-12.40
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
  • Penentangan terhadap kuasa asing.
Objektif
  1. Menganalisis sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di  Indonesia dan Myanmar (Abad ke-19).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. sumbang  saran
  3. Perbincangan contoh-contoh soalan ‘perangkap’ yang mungkin dikemukakan bagi tajuk ini misalnya dengan menggunakan kata kunci pada abad ke-19 atau fokus terus kepada sesuatu tempoh masa yang dengan itu membezakan kehendak soalan sama ada memerlukan pelajar menghuraikan semua penentangan pada abad ke-19 atau pelajar hanya perlu nyatakan satu penentangan sahaja.
KBAT
Menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      Kerjasama
2.      Sedia berkorban mempertahankan Negara
Konsep/Istilah
  1. pembatalan sistem kontrak sewa tanah
  2. anarki
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti..
  2. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
Refleksi
100% Pelajar dapat  menjelaskan sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di  Indonesia dan Myanmar  pada abad ke-19 sekurang-kurangnya dengan menjelaskan 3 sebab..


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
8/8/19 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 21 pelajar
Masa
8.20-9.40
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Reaksi masyarakat India terhadap perluasan kuasa Barat.
Objektif
  1. Menganalisis reaksi masyarakat tempatan di India terhadap peluasan kuasa Barat contohnya melalui peristiwa Dahagi India 1857.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan kumpulan
  2. Sesi soal-jawab
  3. Rumusan oleh guru dan pembentang
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Kerjasama
  2. sedia berkorban mempertahankan Negara
Konsep/Istilah 
  1. sepoi
  2. dahagi
  3. dowri
  4. suttee
  5. thugee
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
100% Pelajar dapat menjelaskan reaksi masyarakat tempatan di India terhadap peluasan kuasa Barat dan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek , misalnya melalui Dahagi India sekurang-kurangnya dengan memberi satu contoh bagi setiap aspek. Guru juga kongsikan bahan powerpoint yang dihasilkan oleh guru sendiri untuk panduan bagi memudahkan pelajar memahami tajuk ini..

No comments:

Post a Comment