|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
1: Masyarakat.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Membanding
beza
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Pembentangan
berjalan lancar dalam tempoh masa yang ditetapkan kerana satu kumpulan hanya
membentang satu aspek.100% Pelajar dapat menjelaskan ciri-ciri
ekonomi tradisional dan ekonomi komersial di Vietnam dan Indonesia pada abad
ke-19.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
2: Transformasi Masyarakat.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Pelbagai Alir/sebab dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Objektif
PdPc tercapai. 100% Pelajar dapat menjelaskan faktor dan cara
peluasan kuasa asing di Indonesia pada abad ke-19 sekurang-kurangnya dengan memberi satu
contoh bagi setiap faktor dan cara peluasan kuasa asing .
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema
3:Kemajuan dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif
|
Membincangkan
perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Perindustrian
di Jepun pada abad ke-19-20.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah
dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Membanding
beza
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Berfikiran
terbuka
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Industri-proto
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar dapat
menjelaskan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Perindustrian
di Jepun pada abad ke-19-20 dengan mengemukakan sekurang-kurangnya 3 daripada
7 faktor yang menyumbang kepada pertumbuhan industri .
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema
3:Kemajuan dan Pembangunan
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Menghargai
kemajuan pemikiran dan ilmu pengetahuan
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Objektif PdPc tercapai. Pelajar aktif
bertanya soalan.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
2: Transformasi Masyarakat.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Pelbagai Alir/sebab dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Objektif PdPc tercapai 100% .
Pelajar dapat menyatakan faktor-faktor dan kesan-kesan Perang-Inggeris-Myanmar
1,2 dan 3 sekurang-kurangnya dalam satu aspek misalnya yang berkait dengan
keruntuhan Dinasti Konbaung .Pelajar
juga membuat catatan nota ringkas.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Mula
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
|
||||||||
Objektif
|
Menganalisis
reaksi masyarakat tempatan di China terhadap peluasan kuasa Barat contohnya
melalui peristiwa Perang Candu I dan II,
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Pembentangan kumpulan
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Pelbagai Alir/sebab dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Objekti pdpc tercapai 100% .
Banyak aspek yang ditanya oleh pelajar kerana tajuk ini skopnya agak luas.
Bagaimanapun, pelajar dapat menjelaskan sekurang-kurangnya 3 faktor bagi
Perang Candu 1 dan 2 beserta kesannya.
|
Tarikh
|
7/8/19 (Rabu)
|
Catatan
|
Tiada PdPc kerana guru CRK.
Pelajar diberi tugasan menyiapkan nota.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
2: Transformasi Masyarakat.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Pelbagai Alir/sebab dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1. Kerjasama
2. Sedia
berkorban mempertahankan Negara
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
Pelajar dapat menjelaskan sebab-sebab penentangan masyarakat
tempatan terhadap kuasa asing di Indonesia dan Myanmar pada abad
ke-19 sekurang-kurangnya dengan menjelaskan 3 sebab..
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema
4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Pelbagai Alir/sebab dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
Pelajar dapat menjelaskan reaksi masyarakat tempatan di India terhadap
peluasan kuasa Barat dan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan
dalam pelbagai aspek , misalnya melalui Dahagi India sekurang-kurangnya
dengan memberi satu contoh bagi setiap aspek. Guru juga kongsikan bahan
powerpoint yang dihasilkan oleh guru sendiri untuk panduan bagi memudahkan
pelajar memahami tajuk ini..
|
No comments:
Post a Comment