Pages

Thursday, September 5, 2019

2019 Minggu 36 (1-5/9/19)



Tarikh
 1/9/19 (Ahad)
Catatan
Cuti Umum sempena Hari Kemerdekaan Negara pada 31 Ogos yang jatuh pada hari Sabtu  

Tarikh
2/9/19 (Isnin)
Catatan
Cuti Umum sempena Awal Muharram yang jatuh  pada hari Ahad


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
3/9/19 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
7.40-9.00
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
Perjuangan mencapai kemerdekaan.
  • : Kemerdekaan Myanmar dan Indonesia
Objektif
  1. Menghuraikan langkah-langkah mencapai kemerdekaan di Myanmar dan Indonesia.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Sesi soal-jawab.
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Thakin
  2. Tentera Kemerdekaan Burma 
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
Refleksi
100% Pelajar dapat menjelaskan proses perjuangan mencapai kemerdekaan di Myanmar dan Indonesia mengikut kronologi pada abad ke-20 bermula dengan zaman pendudukan Jepun hingga merdeka dengan dibantu oleh carta alir.Tamat tema 3..


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
3/9/19 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 21 pelajar
Masa
10.40-12.00
Tajuk
Tema 4:Dekolonisasi dan pengembalian kedaulatan  di  India (abad ke-20)
Objektif
  1. Menerangkan langkah-langkah mendapatkan kedaulatan dan dekolonisasi oleh orang tempatan di India pada abad ke 20.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. keberanian
Konsep/Istilah 
  1. Dekolonisasi
  2. Pergerakan Khalifat
  3. satyagraha
  4. ahimsa
  5. swadesi
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Mahatma Gandhi
  4. Indian National Congress
  5. Rowlatt Act 1919
  6. Montagu-Chelmsford Reforms
  7. Communal Award  and Poona Pact 1932
  8. Pandit Jawaharlal Nehru
  9. Muhammad Ali Jinnnah
  10. Pembahagian India
Refleksi
Objektif  PdPc tercapai walaupun skop tajuk ini agak luas .Pelajar juga dijelaskan  dengan banyak perkara misalnya peranan Mahatma Gandhi dan sebagainya. 

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
4/9/19 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R1/ 23 pelajar
Masa
1.20-2.40
Tajuk
Ulangkaji
·         MEMBINA PENGENALAN ESEI
Objektif
  1. Menghuraikan cara-cara membuat pengenalan esei yang baik.
2.      Menghasilkan pengenalan esei yang ringkas, padat dan tepat.
3.      Membahagikan pengenalan kepada 3 jenis berdasarkan bentuk soalan.
4.      Membina ayat terakhir dalam pengenalan dengan memberi penegasan dan mengaitkan dengan soalan. Contohnya, bagi soalan perbandingan,  sebaik-baiknya ditulis, bagi “aspek tersebut”, jelas ada perbandingan antara “a” dengan “b
Kaedah/Aktiviti
Latihan menulis pengenalan esei berdasarkan 3 jenis/bentuk soalan:
1.      Pengenalan yang menggunakan pendefinisian konsep dan takrifan. Contoh Soalan: Huraikan struktur masyarakat feudal di Jepun pada zaman kesyogunan Tokugawa.
2.      Pengenalan yang menghuraikan latar belakang. Contoh Soalan:Bincangkan ciri-ciri masarakat maritim di Jepun..
3.      Pengenalan yang tidak menggunakan takrifan sebagai isi.Hal ini kerana kehendak soalan adalah berfokus kepada konsep 
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat ingin maju
  2. Usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah
Masyarakat maritim
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Modul suskses Sejarah P1 .
  4. Bahan kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM
Refleksi
100%  Pelajar berusaha menghasilkan pengenalan esei. Guru meronda dari meja ke meja dan membaca pengenalan esei pelajar yang berjaya menyiapkannya lebih awal. Bagaimanapun, hanya 30% yang berjaya menghasilkan pengenalan yang baik. Selebihnya, pelajar masih terlupa tentang konsep 1H5W .Justeru, jadilah pengenalan esei yang tidak lengkap misalnya tiada garis masa dan tempat. Pelajar berkenaan berusaha lagi bagi menghasilkan pengenalan esei yang lebih baik.

Catatan:
Proses ulangkaji bagi kelas ini lebih awal kerana terdapat 2 guruang mengajar. Pembahagian Tema telah ditetapkan iaitu saya hanya mengajar Tema 1 dan 3 manakala tema 2 dan 4 diajar oleh guru lain.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
4/9/19 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 21 pelajar
Masa
7.40-9.00
Tajuk
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
Perhubungan luar (abad ke-20).
  • Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu (United Nations)
  • Komanwel (Commonwealth of Nations)
  • North Atlantic Treaty Organisation (NATO).
Objektif
  1. Mencari dan mengumpulkan fakta penting berkenaan latar belakang, matlamat dan pencapaian/sumbangan PBB, Komanwel dan NATO
  2. Mengumpulkan data berkenaan  kerjasama negara dalam organisasi antarabangsa selepas  Perang Dunia Kedua terutama yang melibatkan peranan:
·         Soviet Union dan  Amerika Syarikat dalam PBB
·         United Kingdom dan India dalam Komanwel
·         United Kingdom dan Amerika Syarikat dalam NATO.
Kaedah/Aktiviti
  1. Aktiviti berkumpulan  mencari kata kunci utama pertubuhan ini dari segi latar belakang,matlamat,sumbangan dan pencapaian.
  2. Setiap kumpulan diberi tajuk/ tugasan berbeza
  3. Membentang dan membuat catatan.
KBAT
Mengumpul dan mengelas
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
  2. sedia menerima pendapat yang positif untuk kemajuan bersama.
  3. keberanian
Konsep/Istilah 
  1. Liga Bangsa
  2. Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu 
  3. kuasa veto 
  4. Komanwel.
  5. Dasar Apartheid
  6. Negara-negara dominion
  7. Hubungan bilateral
  8. Hubungan multilateral
  9. Dyarchy(pemerintahan dua lapis) 
  10. USSR
  11.  NATO
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu
  4. Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu-wikipedia
  5. Setiausaha Agung PBB
  6. Komanwel-wikipedia
  7. Dasar Apartheid 
  8. CHOGM
  9. North Atlantic Treaty Organisation (NATO).
  10. Pakatan Warsaw 
  11. Soviet atomic bomb project 
Refleksi
100% Pelajar terlibat mencari bahan berkaitan bersama ahli kumpulan masing-masing. Ada juga yang minta kebenaran untuk google bagi mencari maklumat tambahan. Pembentangan berjalan lancar.Tamat silibus P1.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
5/9/19 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
11.20-12.40
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Mula Tema 4: Pengisian Kemerdekaan
  • Sistem pemerintahan
Objektif
  1. Menghuraikan bentuk pemerintahan Filipina dan Thailand (Abad ke-20)
Kaedah/Aktiviti
  1. Setiap kumpulan ditugaskan untuk mencari maklumat dan melengkapkan Jadual berikut:
Negara

Latar  belakang
Corak /Sistem pemerintahan
Ketua negara dan kuasa
Badan pemerintah dan kuasa
Pentadbiran tempatan
THAILAND





FILIPINA





      2.   Penegasan isi/huraian oleh pelajar dan guru.
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      Kerjasama
2.      Mempertahankan kedaulatan negara
Konsep/Istilah
  1. Republik
  2. Raja Berperlembagaan
  3. Demokrasi Berparlimen 
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
Refleksi
Semua kumpulan berjaya melengkapkan jadual dengan ketepatan fakta 95%. Isi tambahan dibantu oleh guru. 100% Pelajar dapat menjelaskan isi penting yang dilengkapkan dalam jadual


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
5/9/19 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 21 pelajar
Masa
8.20-9.40
Tajuk
Ulangkaji
·         MEMBINA PENGENALAN ESEI
Objektif
  1. Menghuraikan cara-cara membuat pengenalan esei yang baik.
2.      Menghasilkan pengenalan esei yang ringkas, padat dan tepat.
3.      Membahagikan pengenalan kepada 3 jenis berdasarkan bentuk soalan.
4.      Membina ayat terakhir dalam pengenalan dengan memberi penegasan dan mengaitkan dengan soalan. Contohnya, bagi soalan perbandingan,  sebaik-baiknya ditulis, bagi “aspek tersebut”, jelas ada perbandingan antara “a” dengan “b
Kaedah/Aktiviti
Latihan menulis pengenalan esei berdasarkan 3 jenis/bentuk soalan:
1.      Pengenalan yang menggunakan pendefinisian konsep dan takrifan. Contoh Soalan: Huraikan struktur masyarakat feudal di Jepun pada zaman kesyogunan Tokugawa.
2.      Pengenalan yang menghuraikan latar belakang. Contoh Soalan:Bincangkan ciri-ciri masarakat maritim di Jepun..
3.      Pengenalan yang tidak menggunakan takrifan sebagai isi.Hal ini kerana kehendak soalan adalah berfokus kepada konsep 
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat ingin maju
  2. Usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah
Masyarakat maritim
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Modul suskses Sejarah P1 .
  4. Bahan kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM
Refleksi
100%  Pelajar berusaha menghasilkan pengenalan esei. Guru meronda dari meja ke meja dan membaca pengenalan esei pelajar yang berjaya menyiapkannya lebih awal. Bagaimanapun, hanya 20% yang berjaya menghasilkan pengenalan yang baik. Selebihnya, pelajar masih alpa iaitu terlupa konsep 1H5W .Justeru, pengenalan esei mereka tidak begitu lengkap misalnya tiada garis masa dan tempat. Pelajar berkenaan berusaha lagi untuk menghasilkan pengenalan esei yang lebih baik.

No comments:

Post a Comment