Tarikh
|
1/9/19 (Ahad)
|
Catatan
|
Cuti
Umum sempena Hari Kemerdekaan Negara pada 31 Ogos yang jatuh pada hari Sabtu
|
Tarikh
|
2/9/19 (Isnin)
|
Catatan
|
Cuti Umum sempena Awal Muharram yang jatuh pada hari Ahad
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
Perjuangan
mencapai kemerdekaan.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Pelbagai Alir/sebab dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar dapat
menjelaskan proses perjuangan mencapai kemerdekaan di Myanmar dan Indonesia
mengikut kronologi pada abad ke-20 bermula dengan zaman pendudukan Jepun
hingga merdeka dengan dibantu oleh carta alir.Tamat tema 3..
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema
4:Dekolonisasi dan pengembalian kedaulatan di India (abad ke-20)
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Objektif PdPc tercapai walaupun skop tajuk ini agak
luas .Pelajar juga dijelaskan dengan
banyak perkara misalnya peranan Mahatma Gandhi dan sebagainya.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
·
MEMBINA
PENGENALAN ESEI
|
||||||||
Objektif
|
2.
Menghasilkan pengenalan esei yang ringkas, padat dan
tepat.
3.
Membahagikan pengenalan kepada 3 jenis berdasarkan bentuk
soalan.
4.
Membina ayat terakhir dalam pengenalan dengan memberi
penegasan dan mengaitkan dengan soalan. Contohnya, bagi soalan
perbandingan, sebaik-baiknya ditulis,
bagi “aspek tersebut”, jelas ada perbandingan antara “a” dengan “b”
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Latihan
menulis pengenalan esei berdasarkan 3 jenis/bentuk soalan:
1.
Pengenalan yang menggunakan pendefinisian konsep dan
takrifan. Contoh Soalan: Huraikan struktur masyarakat feudal di Jepun pada
zaman kesyogunan Tokugawa.
2.
Pengenalan yang menghuraikan latar belakang. Contoh
Soalan:Bincangkan ciri-ciri masarakat maritim di Jepun..
3.
Pengenalan yang tidak menggunakan takrifan sebagai isi.Hal
ini kerana kehendak soalan adalah berfokus kepada konsep
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Masyarakat
maritim
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
Pelajar berusaha menghasilkan pengenalan esei. Guru meronda dari meja
ke meja dan membaca pengenalan esei pelajar yang berjaya menyiapkannya lebih
awal. Bagaimanapun, hanya 30% yang berjaya menghasilkan pengenalan yang baik.
Selebihnya, pelajar masih terlupa tentang konsep 1H5W .Justeru, jadilah
pengenalan esei yang tidak lengkap misalnya tiada garis masa dan tempat.
Pelajar berkenaan berusaha lagi bagi menghasilkan pengenalan esei yang lebih
baik.
Catatan:
Proses
ulangkaji bagi kelas ini lebih awal kerana terdapat 2 guruang mengajar.
Pembahagian Tema telah ditetapkan iaitu saya hanya mengajar Tema 1 dan 3
manakala tema 2 dan 4 diajar oleh guru lain.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Tema
4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
Perhubungan
luar (abad ke-20).
|
||||||||
Objektif
|
·
Soviet Union dan Amerika
Syarikat dalam PBB
·
United Kingdom dan India dalam Komanwel
·
United Kingdom dan Amerika Syarikat
dalam NATO.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Mengumpul
dan mengelas
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
Pelajar terlibat mencari bahan berkaitan bersama ahli kumpulan masing-masing.
Ada juga yang minta kebenaran untuk google bagi mencari maklumat tambahan. Pembentangan
berjalan lancar.Tamat silibus P1.
|
|
|||||||||||||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Mula
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan
|
||||||||||||||||||
Objektif
|
|
||||||||||||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
2.
Penegasan isi/huraian oleh pelajar dan guru.
|
||||||||||||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||||||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||||||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1. Kerjasama
2. Mempertahankan
kedaulatan negara
|
||||||||||||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||||||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||||||||||||
Refleksi
|
Semua
kumpulan berjaya melengkapkan jadual dengan ketepatan fakta 95%. Isi tambahan
dibantu oleh guru.
100% Pelajar
dapat menjelaskan isi penting yang dilengkapkan dalam jadual
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
·
MEMBINA
PENGENALAN ESEI
|
||||||||
Objektif
|
2.
Menghasilkan pengenalan esei yang ringkas, padat dan
tepat.
3.
Membahagikan pengenalan kepada 3 jenis berdasarkan bentuk
soalan.
4.
Membina ayat terakhir dalam pengenalan dengan memberi
penegasan dan mengaitkan dengan soalan. Contohnya, bagi soalan
perbandingan, sebaik-baiknya ditulis,
bagi “aspek tersebut”, jelas ada perbandingan antara “a” dengan “b”
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Latihan
menulis pengenalan esei berdasarkan 3 jenis/bentuk soalan:
1.
Pengenalan yang menggunakan pendefinisian konsep dan
takrifan. Contoh Soalan: Huraikan struktur masyarakat feudal di Jepun pada
zaman kesyogunan Tokugawa.
2.
Pengenalan yang menghuraikan latar belakang. Contoh
Soalan:Bincangkan ciri-ciri masarakat maritim di Jepun..
3.
Pengenalan yang tidak menggunakan takrifan sebagai isi.Hal
ini kerana kehendak soalan adalah berfokus kepada konsep
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Masyarakat
maritim
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
Pelajar berusaha menghasilkan pengenalan esei. Guru meronda dari meja
ke meja dan membaca pengenalan esei pelajar yang berjaya menyiapkannya lebih
awal. Bagaimanapun, hanya 20% yang berjaya menghasilkan pengenalan yang baik.
Selebihnya, pelajar masih alpa iaitu terlupa konsep 1H5W .Justeru, pengenalan
esei mereka tidak begitu lengkap misalnya tiada garis masa dan tempat.
Pelajar berkenaan berusaha lagi untuk menghasilkan pengenalan esei yang lebih
baik.
|
No comments:
Post a Comment