|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
4: Pengisian Kemerdekaan
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Mengumpul
dan mengelas
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1. kerjasama
2. kreatif dan
inovatif dalam usaha membangunkan ekonomi negara
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% proses pembentangan
teratur dan terkawal. Penjelasan isi mudah difahami.
|
Tarikh
|
9/9/19
(ISNIN)
|
Catatan
|
CUTI
UMUM SEMPENA HARI
KEPUTERAAN DYMM YANG DIPERTUAN AGONG KE-16
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
4: Pengisian Kemerdekaan
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1. kerjasama
2.
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Pembentangan berjalan lancar.
Keadaan kelas terkawal. Pelajar juga membuat catatan fakta penting.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
|
||||||||
Objektif
|
1. Menghuraikan langkah-langkah
menghasilkan isi esei
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Latihan
menghuraikan isi esei berdasarkan panduan berikut:
1.
Jika
soalan tanya langkah-langkah, isi esei mesti ada kata kerja “me..”
2.
Menggunakan
kata kunci yang diguna dalam soalan. Jangan ubah/guna perkataan lain walaupun
sama maksudnya.
3.
Ayat
pertama setiap perenggan perlu dinyatakan mengikut urutan iaitu Isi, Huraian dan Contoh.
4.
Bagi
soalan Sejauhmanakah, sila guna perkataan Walaubagaimanapun untuk isi
seterusnya.
5.
Penegasan pada akhir ayat.:Pada akhir ayat bagi setiap perenggan isi, perlu ada Penegasan iaitu taakulan/nilai fakta bagi
setiap isi. Contohnya..Soalan berkenaan struktur masyarakat feudal di
Jepun.
6.
Isi:
Maharaja sebagai ketua negara
7.
Huraian:
Maharaja memerintah pada teori/simbol
8.
Contoh:
rakyat hanya berjumpa Shogun jika ada
urusan.
9.
Penegasan:
Maharaja berada pada lapisan tertinggi
dalam struktur masyarakat.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1.
kerjasama.
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
feudal
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
30% Pelajar berjaya menghasilkan
isi esei yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan.Manakala selebihnya perlu
membuat latihan dengan lebih kerap melalui latihan kendiri untuk disemak oleh
guru di luar waktu PdPc.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
|
||||||||
Objektif
|
1. Menghuraikan langkah-langkah
menghasilkan isi esei
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Latihan
menghuraikan isi esei berdasarkan panduan berikut:
1.
Jika
soalan tanya langkah-langkah, isi esei mesti ada kata kerja “me..”
2.
Menggunakan
kata kunci yang diguna dalam soalan. Jangan ubah/guna perkataan lain walaupun
sama maksudnya.
3.
Ayat
pertama setiap perenggan perlu dinyatakan mengikut urutan iaitu Isi, Huraian dan Contoh.
4.
Bagi
soalan Sejauhmanakah, sila guna perkataan Walaubagaimanapun untuk isi
seterusnya.
5.
Penegasan pada akhir ayat.:Pada akhir ayat bagi setiap perenggan isi, perlu ada Penegasan iaitu taakulan/nilai fakta bagi
setiap isi. Contohnya..Soalan berkenaan struktur masyarakat feudal di
Jepun.
6.
Isi:
Maharaja sebagai ketua negara
7.
Huraian:
Maharaja memerintah pada teori/simbol
8.
Contoh:
rakyat hanya berjumpa Shogun jika ada
urusan.
9.
Penegasan:
Maharaja berada pada lapisan tertinggi
dalam struktur masyarakat.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama.
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
lord
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
40% Pelajar berjaya menghasilkan
isi esei yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan.Manakala selebihnya
perlu menyambung tugasan di rumah dan membawanya keesokan hari untuk disemak
dan dibincang bersama rakan sekelas.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
|
||||||||
Objektif
|
1. Menghuraikan langkah-langkah
menghasilkan isi esei
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Latihan
menghuraikan isi esei berdasarkan panduan berikut:
1.
Jika
soalan tanya langkah-langkah, isi esei mesti ada kata kerja “me..”
2.
Menggunakan
kata kunci yang diguna dalam soalan. Jangan ubah/guna perkataan lain walaupun
sama maksudnya.
3.
Ayat
pertama setiap perenggan perlu dinyatakan mengikut urutan iaitu Isi, Huraian dan Contoh.
4.
Bagi
soalan Sejauhmanakah, sila guna perkataan Walaubagaimanapun untuk isi
seterusnya.
5.
Penegasan pada akhir ayat.:Pada akhir ayat bagi setiap perenggan isi, perlu ada Penegasan iaitu taakulan/nilai fakta bagi
setiap isi. Contohnya..Soalan berkenaan struktur masyarakat feudal di
Jepun.
6.
Isi:
Maharaja sebagai ketua negara
7.
Huraian:
Maharaja memerintah pada teori/simbol
8.
Contoh:
rakyat hanya berjumpa Shogun jika ada
urusan.
9.
Penegasan:
Maharaja berada pada lapisan tertinggi
dalam struktur masyarakat.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama.
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
sistem
manor
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
40% Pelajar berjaya menghasilkan
isi esei yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan.Manakala selebihnya
perlu berusaha dengan lebih gigih.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
4: Pengisian Kemerdekaan
|
||||||||
Objektif
|
Menerangkan
sistem pemerintahan yang menuju ke arah pembinaan negara bangsa Thailand
(Abad ke-20).
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
·
Pembentangan kumpulan:
Kump 1 :Kebangkitan
golongan tentera zaman pemerintahan
Pya Manopakorn
Kump. 2 :Pentadbiran
awam zaman Pya Bahol
Kump. 3 :Pemerintahan
dictator ketenteraan zaman Phibun Songkhram
Kump. 4 :Pentadbiran
awam (1945-1947)
Kump.5 :Pemerintahan
Tentera (1948-1970-an)
Kump.6 :Pemerintahan
demokrasi (1973-1976)
Kump.7 :Pentadbiran selepas era demokrasi (1976-1988)
·
Sesi soal-jawab
·
Rumusan pembentangan
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1. kerjasama
2. Sedia berkorban
demi kepentingan negara
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Pembentangan berjalan lancar. Sesi
soal-jawab memberansangkan .Pelajar aktif bertanya soalan dan memberi
pendapat..
|
|
|||||||||
Tajuk
|
ULANGKAJI:
·
MEMBINA
ISI ESEI (SAMBUNGAN).
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menghasilkan
isi esei yang jelas dan tepat mengikut format.
2.
Menghuraikan langkah-langkah menghasilkan kesimpulan
esei.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Membuat semakan terhadap kerja rumah pada
hari sebelumnya.
1.
Pelajar
menghantar esei mereka
2.
Guru
membaca isi esei dan membuat pembetulan spontan untuk makluman pelajar lain.
Latihan
menghuraikan kesimpulan esei berdasarkan panduan berikut:
1.
Sebaik-baiknya
gunakan perkataan kesimpulan sahaja. Jika menggunakan perkataan lain,biarlah
jelas maksudnya.
2.
Gunakan
lebih daripada satu ayat.
3.
Jangan
senaraikan/ulang semula isi
4.
Masukkan
unsur futuristik (apa yang berlaku selepas itu).Contoh: …perkembangan ekonomi
masyarakat agraria Belanda membolehkan mereka muncul sebagai salah sebuah
kuasa penjajah yang kuat ada abad ke-19.
5.
Pembeza
ayat pertama dan kedua dipisahkan oleh perkataan “Namun begitu” dll yang
sesuai.
6.
Beri
pendapat yang dikaitkan dengan fakta,tetapi hendaklah selaras dengan kehendak
soalan.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. kerjasama.
2. Kegigihan/daya usaha
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
Unsur
futuristik
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
60% Pelajar menyiapkan tugasan
yang diberi pada hari sebelumnya manakala selebihnya tidak menyiapkannya. Pelajar yang tidak
menyiapkan tugasan diberi peluang sekali lagi untuk menyiapkan esei mereka.
Semua pelajar yang menyiapkan tugasan, diberi peluang membacakan jawapan
mereka. Guru memberi komen dan penambahbaikan terhadap jawapan pelajar.
Pelajar yang tidak memberi perhatian diminta menyebut semula
sekurang-kurangnya satu isi yang telah disampaikan oleh rakan mereka yang
membentangkan jawapan.
Pelajar juga membuat catatan fakta
penting berdasarkan jawapan rakan dan komen guru.
Selepas proses ini selesai, guru
menerangkan bahagian kesimpulan pula, 20% Pelajar berjaya menghasilkan
kesimpulan esei yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan. Ada pelajar yang
berjaya menghasilkan kesimpulan esei dengan baik dan ada juga yang
sederhana.Semua pelajar yang dah siap keseluruhan esei diminta menghantar
esei mereka untuk diberi komen dan markah secara bertulis oleh guru.
|
No comments:
Post a Comment