Pages

Thursday, September 12, 2019

2019 Minggu 37 (8-12/9/19)


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
8/9/19 (Ahad)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
10.40-12.00
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan 
  • Pembangunan ekonomi
Objektif
  1. Menjelaskan dasar-dasar ekonomi negara di Filipina dan Thailand (Abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh 4 kumpulan.2 kumpulan membentangkan pembangunan ekonomi bagi Filipina dan 2 kumpulan lagi untuk Thailand
  2. Tugasan pembentangan diberi lebih awal
  3. Penegasan isi oleh guru
  4. sumbang  saran
KBAT
Mengumpul dan mengelas
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      kerjasama
2.      kreatif dan inovatif dalam usaha membangunkan ekonomi negara
Konsep/Istilah
  1. Rancangan Pembangunan Ekonomi
  2. Akta Insentif Eksport
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
Refleksi
100% proses pembentangan teratur dan terkawal. Penjelasan isi mudah difahami.

  

Tarikh
9/9/19 (ISNIN)
Catatan
CUTI UMUM SEMPENA HARI
KEPUTERAAN DYMM YANG DIPERTUAN AGONG KE-16 


  


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
10/9/19 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
7.40-9.00
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan 
  • Pembinaan negara bangsa
  • :Bentuk pemerintahan (Filipina)
Objektif
  1. Menerangkan sistem pemerintahan yang menuju ke arah pembinaan negara bangsa Filipina (Abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan  kumpulan
  2. Rumusan oleh pembentang dan guru
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      kerjasama
2.  
Konsep/Istilah
  1. demokrasi 
  2. ketenteraan
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
Refleksi
Pembentangan berjalan lancar. Keadaan kelas terkawal. Pelajar juga membuat catatan fakta penting.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
10/9/19 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 21 pelajar
Masa
10.40-12.00
Tajuk
  • ULANGKAJI: MEMBINA ISI  ESEI.
Objektif
       1.      Menghuraikan langkah-langkah menghasilkan isi esei 
Kaedah/Aktiviti
Latihan menghuraikan isi esei berdasarkan panduan berikut:
1.      Jika soalan tanya langkah-langkah, isi esei mesti ada kata kerja “me..”
2.      Menggunakan kata kunci yang diguna dalam soalan. Jangan ubah/guna perkataan lain walaupun sama maksudnya.
3.      Ayat pertama setiap perenggan perlu dinyatakan mengikut urutan iaitu Isi, Huraian dan Contoh.
4.      Bagi soalan Sejauhmanakah, sila guna perkataan Walaubagaimanapun untuk isi seterusnya.
5.      Penegasan pada akhir ayat.:Pada akhir ayat bagi setiap perenggan isi, perlu ada Penegasan iaitu taakulan/nilai fakta bagi setiap isi. Contohnya..Soalan berkenaan struktur masyarakat feudal di Jepun.
6.      Isi: Maharaja sebagai ketua negara
7.      Huraian: Maharaja memerintah pada teori/simbol
8.      Contoh: rakyat hanya berjumpa  Shogun jika ada urusan.
9.      Penegasan: Maharaja  berada pada lapisan tertinggi dalam struktur masyarakat.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      kerjasama.
 
Konsep/Istilah
1.      feudal
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Analisis soalan tahun 2013-2018.
  4. Soalan percubaan tahun-tahun lepas.
Refleksi
30% Pelajar berjaya menghasilkan isi esei yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan.Manakala selebihnya perlu membuat latihan dengan lebih kerap melalui latihan kendiri untuk disemak oleh guru di luar waktu PdPc.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
11/9/19 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R1/ 23 pelajar
Masa
1.20-2.40
Tajuk
  • ULANGKAJI: MEMBINA ISI  ESEI.
Objektif
       1.      Menghuraikan langkah-langkah menghasilkan isi esei 
Kaedah/Aktiviti
Latihan menghuraikan isi esei berdasarkan panduan berikut:
1.      Jika soalan tanya langkah-langkah, isi esei mesti ada kata kerja “me..”
2.      Menggunakan kata kunci yang diguna dalam soalan. Jangan ubah/guna perkataan lain walaupun sama maksudnya.
3.      Ayat pertama setiap perenggan perlu dinyatakan mengikut urutan iaitu Isi, Huraian dan Contoh.
4.      Bagi soalan Sejauhmanakah, sila guna perkataan Walaubagaimanapun untuk isi seterusnya.
5.      Penegasan pada akhir ayat.:Pada akhir ayat bagi setiap perenggan isi, perlu ada Penegasan iaitu taakulan/nilai fakta bagi setiap isi. Contohnya..Soalan berkenaan struktur masyarakat feudal di Jepun.
6.      Isi: Maharaja sebagai ketua negara
7.      Huraian: Maharaja memerintah pada teori/simbol
8.      Contoh: rakyat hanya berjumpa  Shogun jika ada urusan.
9.      Penegasan: Maharaja  berada pada lapisan tertinggi dalam struktur masyarakat.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama.
 
Konsep/Istilah
lord
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Analisis soalan tahun 2013-2018.
  4. Soalan percubaan tahun-tahun lepas.
Refleksi
40% Pelajar berjaya menghasilkan isi esei yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan.Manakala selebihnya perlu menyambung tugasan di rumah dan membawanya keesokan hari untuk disemak dan dibincang bersama rakan sekelas.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
11/9/19 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 21 pelajar
Masa
7.40-9.00
Tajuk
  • ULANGKAJI: MEMBINA ISI  ESEI.(sambungan)
Objektif
       1.      Menghuraikan langkah-langkah menghasilkan isi esei 
Kaedah/Aktiviti
Latihan menghuraikan isi esei berdasarkan panduan berikut:
1.      Jika soalan tanya langkah-langkah, isi esei mesti ada kata kerja “me..”
2.      Menggunakan kata kunci yang diguna dalam soalan. Jangan ubah/guna perkataan lain walaupun sama maksudnya.
3.      Ayat pertama setiap perenggan perlu dinyatakan mengikut urutan iaitu Isi, Huraian dan Contoh.
4.      Bagi soalan Sejauhmanakah, sila guna perkataan Walaubagaimanapun untuk isi seterusnya.
5.      Penegasan pada akhir ayat.:Pada akhir ayat bagi setiap perenggan isi, perlu ada Penegasan iaitu taakulan/nilai fakta bagi setiap isi. Contohnya..Soalan berkenaan struktur masyarakat feudal di Jepun.
6.      Isi: Maharaja sebagai ketua negara
7.      Huraian: Maharaja memerintah pada teori/simbol
8.      Contoh: rakyat hanya berjumpa  Shogun jika ada urusan.
9.      Penegasan: Maharaja  berada pada lapisan tertinggi dalam struktur masyarakat.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama.
 
Konsep/Istilah
sistem manor
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Analisis soalan tahun 2013-2018.
  4. Soalan percubaan tahun-tahun lepas.
Refleksi
40% Pelajar berjaya menghasilkan isi esei yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan.Manakala selebihnya perlu berusaha dengan lebih gigih.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
12/9/19 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
11.20-12.40
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan 
  • Pembinaan negara bangsa
  • Bentuk pemerintahan (Thailand)
Objektif
Menerangkan sistem pemerintahan yang menuju ke arah pembinaan negara bangsa Thailand (Abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
·          Pembentangan  kumpulan:
Kump 1 :Kebangkitan golongan tentera zaman   pemerintahan Pya Manopakorn
Kump. 2 :Pentadbiran awam zaman Pya Bahol
Kump. 3 :Pemerintahan dictator ketenteraan zaman Phibun Songkhram
Kump. 4 :Pentadbiran awam (1945-1947)
   Kump.5 :Pemerintahan Tentera (1948-1970-an)
   Kump.6 :Pemerintahan demokrasi (1973-1976)
   Kump.7 :Pentadbiran  selepas era demokrasi (1976-1988)

·          Sesi soal-jawab
·          Rumusan pembentangan
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
       1.      kerjasama
       2.      Sedia berkorban demi kepentingan negara
Konsep/Istilah
  1. demokrasi 
  2. ketenteraan
  3. Kerajaan awam
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
Refleksi
Pembentangan berjalan lancar. Sesi soal-jawab memberansangkan .Pelajar aktif bertanya soalan dan memberi pendapat..


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
12/9/19 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 21 pelajar
Masa
8.20-9.40
Tajuk
ULANGKAJI:
·         MEMBINA ISI  ESEI (SAMBUNGAN).
  • MEMBINA KESIMPULAN  ESEI.
Objektif
1.      Menghasilkan isi esei yang jelas dan tepat mengikut format.
2.      Menghuraikan langkah-langkah menghasilkan kesimpulan esei.   
Kaedah/Aktiviti
 Membuat semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
1.      Pelajar menghantar esei mereka
2.      Guru membaca isi esei dan membuat pembetulan spontan untuk makluman pelajar lain.
Latihan menghuraikan kesimpulan esei berdasarkan panduan berikut:
1.      Sebaik-baiknya gunakan perkataan kesimpulan sahaja. Jika menggunakan perkataan lain,biarlah jelas maksudnya.
2.      Gunakan lebih daripada satu ayat.
3.      Jangan senaraikan/ulang semula isi
4.      Masukkan unsur futuristik (apa yang berlaku selepas itu).Contoh: …perkembangan ekonomi masyarakat agraria Belanda membolehkan mereka muncul sebagai salah sebuah kuasa penjajah yang kuat ada abad ke-19.
5.      Pembeza ayat pertama dan kedua dipisahkan oleh perkataan “Namun begitu” dll yang sesuai.
6.      Beri pendapat yang dikaitkan dengan fakta,tetapi hendaklah selaras dengan kehendak soalan.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
        1.      kerjasama.
        2.      Kegigihan/daya usaha
Konsep/Istilah
1.      Unsur futuristik
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Analisis soalan tahun 2013-2017.
  4. Soalan percubaan dari Semenanjung dan soalan tahun-tahun lepas.
Refleksi
60% Pelajar menyiapkan tugasan yang diberi pada hari sebelumnya manakala selebihnya  tidak menyiapkannya. Pelajar yang tidak menyiapkan tugasan diberi peluang sekali lagi untuk menyiapkan esei mereka. Semua pelajar yang menyiapkan tugasan, diberi peluang membacakan jawapan mereka. Guru memberi komen dan penambahbaikan terhadap jawapan pelajar. Pelajar yang tidak memberi perhatian diminta menyebut semula sekurang-kurangnya satu isi yang telah disampaikan oleh rakan mereka yang membentangkan jawapan.
Pelajar juga membuat catatan fakta penting berdasarkan jawapan rakan dan komen guru.
Selepas proses ini selesai, guru menerangkan bahagian kesimpulan pula, 20% Pelajar berjaya menghasilkan kesimpulan esei yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan. Ada pelajar yang berjaya menghasilkan kesimpulan esei dengan baik dan ada juga yang sederhana.Semua pelajar yang dah siap keseluruhan esei diminta menghantar esei mereka untuk diberi komen dan markah secara bertulis oleh guru.


No comments:

Post a Comment