Pages

Wednesday, September 18, 2019

2019 Minggu 38 (15-19/9/19)



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
15/9/19 (Ahad)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
10.40-12.00
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan 
  • Pembinaan negara bangsa
  • :Sumbangan tokoh
Objektif
  1. Menilai sumbangan tokoh:
  • (i) Macapagal 
  • (ii) Phibun Songkram
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Orang Terjujur..
  2. proklamasi diraja.
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
Refleksi
100% Pelajar dapat menjelaskan sumbangan tokoh berkenaan dalam proses pembinaan negara bangsa sekurang-kurangnya dalam 2 aspek..


Tarikh
16 SEPTEMBER 2019  (ISNIN)






Catatan





CUTI UMUM:


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
17/9/19 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
7.40-9.00
Tajuk
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan 
  • Perhubungan luar
  • :Penglibatan dalam organisasi antarabangsa
Objektif
  1. Membincangkan penglibatan negara dalam organisasi antarabangsa di Filipina dan Thailand  (Abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
  1. Meminta pelajar mencari maklumat bagi setiap satu pertubuhan berkenaan dan melengkapkan catatan peta minda di papan tulis.
KBAT
menganalisis
 i-Think/Proses Pemikiran 
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (United Nations)
  2. South East Asia Treaty Organisation (SEATO)
  3. Association of South East Asian Nations (ASEAN)
Sumber    rujukan
  1. .Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
Refleksi
95% Pelajar berjaya mencari maklumat bagi setiap satu pertubuhan berkenaan dan melengkapkan catatan peta minda di papan tulis. Maklumat selebihnya dilengkapkan oleh guru.Tamat silibus tingkatan   6 Atas/Penggal 3. .


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
17/9/19 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 21 pelajar
Masa
10.40-12.00
Tajuk
ULANGKAJI:
·         MEMBINA ISI  ESEI (SAMBUNGAN).
  • MEMBINA KESIMPULAN  ESEI.
Objektif
1.      Menghasilkan isi esei yang jelas dan tepat mengikut format.
2.      Menghuraikan langkah-langkah menghasilkan kesimpulan esei.   
Kaedah/Aktiviti
 Membuat semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
1.      Pelajar menghantar esei mereka
2.      Guru membaca isi esei dan membuat pembetulan spontan untuk makluman pelajar lain.
Latihan menghuraikan kesimpulan esei berdasarkan panduan berikut:
1.      Sebaik-baiknya gunakan perkataan kesimpulan sahaja. Jika menggunakan perkataan lain,biarlah jelas maksudnya.
2.      Gunakan lebih daripada satu ayat.
3.      Jangan senaraikan/ulang semula isi
4.      Masukkan unsur futuristik (apa yang berlaku selepas itu).Contoh: …perkembangan ekonomi masyarakat agraria Belanda membolehkan mereka muncul sebagai salah sebuah kuasa penjajah yang kuat ada abad ke-19.
5.      Pembeza ayat pertama dan kedua dipisahkan oleh perkataan “Namun begitu” dll yang sesuai.
6.      Beri pendapat yang dikaitkan dengan fakta,tetapi hendaklah selaras dengan kehendak soalan.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
        1.      kerjasama.
        2.      Kegigihan/daya usaha
Konsep/Istilah
1.      Unsur futuristik
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Analisis soalan tahun 2013-2017.
  4. Soalan percubaan dari Semenanjung dan soalan tahun-tahun lepas.
Refleksi
80% Pelajar menyiapkan tugasan yang diberi pada hari sebelumnya manakala selebihnya  tidak menyiapkannya. Pelajar yang tidak menyiapkan tugasan diberi peluang sekali lagi untuk menyiapkan esei mereka. Semua pelajar yang menyiapkan tugasan, diberi peluang membacakan jawapan mereka. Guru memberi komen dan penambahbaikan terhadap jawapan pelajar. Pelajar yang tidak memberi perhatian diminta menyebut semula sekurang-kurangnya satu isi yang telah disampaikan oleh rakan mereka yang membentangkan jawapan.
Pelajar juga membuat catatan fakta penting berdasarkan jawapan rakan dan komen guru.
Selepas proses ini selesai, guru menerangkan bahagian kesimpulan pula, 30% Pelajar berjaya menghasilkan kesimpulan esei yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan. Ada pelajar yang berjaya menghasilkan kesimpulan esei dengan baik dan ada juga yang sederhana.Semua pelajar yang dah siap keseluruhan esei diminta menghantar esei mereka untuk diberi komen dan markah secara bertulis oleh guru.



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
18/9/19 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R1/ 23 pelajar
Masa
1.20-2.40
Tajuk
ULANGKAJI:
·         MEMBINA ISI  ESEI (SAMBUNGAN).
  • MEMBINA KESIMPULAN  ESEI.
Objektif
1.      Menghasilkan isi esei yang jelas dan tepat mengikut format.
2.      Menghuraikan langkah-langkah menghasilkan kesimpulan esei.   
Kaedah/Aktiviti
 Membuat semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
1.      Pelajar menghantar esei mereka
2.      Guru membaca isi esei dan membuat pembetulan spontan untuk makluman pelajar lain.
Latihan menghuraikan kesimpulan esei berdasarkan panduan berikut:
1.      Sebaik-baiknya gunakan perkataan kesimpulan sahaja. Jika menggunakan perkataan lain,biarlah jelas maksudnya.
2.      Gunakan lebih daripada satu ayat.
3.      Jangan senaraikan/ulang semula isi
4.      Masukkan unsur futuristik (apa yang berlaku selepas itu).Contoh: …perkembangan ekonomi masyarakat agraria Belanda membolehkan mereka muncul sebagai salah sebuah kuasa penjajah yang kuat ada abad ke-19.
5.      Pembeza ayat pertama dan kedua dipisahkan oleh perkataan “Namun begitu” dll yang sesuai.
6.      Beri pendapat yang dikaitkan dengan fakta,tetapi hendaklah selaras dengan kehendak soalan..
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
        1.      kerjasama.
        2.      Kegigihan/daya usaha
Konsep/Istilah
2.      Unsur futuristik
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Analisis soalan tahun 2013-2017.
  4. Soalan percubaan dari Semenanjung dan soalan tahun-tahun lepas.
Refleksi
100% Pelajar menyiapkan tugasan yang diberi pada hari sebelumnya manakala selebihnya  belum menyiapkannya. Pelajar yang tidak menyiapkan tugasan diberi peluang sekali lagi untuk menyiapkan esei mereka. Semua pelajar yang menyiapkan tugasan, diberi peluang membacakan jawapan mereka. Guru memberi komen dan penambahbaikan terhadap jawapan pelajar.
Selepas proses ini selesai, guru menerangkan bahagian kesimpulan pula, 50% Pelajar berjaya menghasilkan kesimpulan esei yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan. Ada pelajar yang berjaya menghasilkan kesimpulan esei dengan baik dan ada juga yang sederhana.Semua pelajar yang telah berjaya menyiapkan  keseluruhan esei diminta menghantar esei mereka untuk diberi komen dan markah secara bertulis oleh guru


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
18/9/19 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 21 pelajar
Masa
7.40-9.00
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan contoh soalan dan jawapan bagi Tema 1..
Objektif
  1. Menganalisis tajuk penting bagi  Tema 1 .
  2. Merujuk jadual analisis soalan dan membuat perbandingan akan kepentingan sesuatu tajuk dalam Tema 1.  .
Kaedah/Aktiviti
1.      Kuliah dan sumbang saran.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Semangat ingin maju
  2. Usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Masyarakat agraria dan maritim
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Analisis soalan tahun 2013-2017.
  4. Soalan percubaan dari Semenanjung dan soalan tahun-tahun lepas
Refleksi
Pelajar membuat catatan fakta penting dengan merujuk guru jika ada konsep yang tidak difahami.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
19/9/19 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
11.20-12.40
Tajuk
Ulangkaji
Bahagian A: Sejarah Malaysia.
  • MEMBINA PENGENALAN ESEI
Objektif
1.      Menganalisis tajuk penting bagi  Bahagian A
2.      Merujuk jadual analisis soalan dan membuat perbandingan akan kepentingan sesuatu tajuk dalam Bahagian A
Kaedah/Aktiviti
1.      Penegasan sekali lagi tentang langkah-langkah menghasilkan esei yang baik iaitu dengan yang sama seperti semasa mereka berada dalam Penggal 1 dan 2..
2.      Penerangan tentang perbezaan teknik menjawab sekiranya ayat terakhir dalam soalan berubah daripada perkataan Jelaskan kepada Bincangkan. Begitu juga dengan soalan sejauhmanakah.
3.      Perbincangan pelbagai contoh dan corak soalan.
4.      Membina pengenalan esei berpandukan soalan berikut:
·         Pembesar merupakan golongan yang memonopoli kuasa politik ekonomi dan sosial dalam masyarakat melayu tradisional sebelum campur tangan British. Bincangkan.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      Semangat ingin maju
2.      Usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah
1.      Perkataan Bincangkan yang berada di belakang ayat
Sumber rujukan
1.      Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
2.      Analisis soalan tahun 2013-2017.
3.      Bahan kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM
4.      Soalan percubaan dari Semenanjung dan soalan tahun-tahun lepas.
Refleksi
Semua pelajar berusaha menghasilkan pengenalan esei. Guru bergerak dari meja ke meja memantau kerja pelajar. Pelajar yang berjaya menyiapkan pengenalan yang baik telah dibacakan oleh guru untuk makluman/panduan rakan pelajar yang lain. Bagi pengenalan yang kurang baik, guru membuat penambahbaikan.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
19/9/19 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 21 pelajar
Masa
8.20-9.40
Tajuk
ULANGKAJI:
·         LATIHAN MENULIS  ESEI
Objektif
1.      Menghasilkan isi esei yang jelas dan tepat mengikut format.
2.      Menghuraikan langkah-langkah menghasilkan kesimpulan esei.   
Kaedah/Aktiviti
Membuat semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
·         Pelajar menghantar esei mereka
·         Guru menyemak dan membuat penambahbaikan hasil kerja  pelajar .
·         Esei disemak dengan pelajar berada di sebelah guru supaya senang guru memberi penerangan terhadap kekuatan dan kelemahan esei tersebut..

Latihan menulis esei berpandukan soalan berikut:
·         Huraikan ciri-ciri masyarakat maritim di Jepun pada abad ke-16 dan 17.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.       Kegigihan/daya usaha
2.       kerjasama
Konsep/Istilah
Unsur futuristik
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Analisis soalan tahun 2013-2017.
  4. Soalan percubaan dari Semenanjung dan soalan tahun-tahun lepas.
Refleksi
Pelajar yang menghantar esei hari sebelumnya adalah seramai 80%.. Pelajar yang sudah siap membuat tugasan hari sebelumnya, mula berlatih membuat esei baru sambil menunggu giliran nama dipanggil untuk guru memeriksa dan membuat penambahbaikan esei bersama pelajar , manakala pelajar lain masih menyambung tugasan hari sebelumnya.

No comments:

Post a Comment