|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
4: Pengisian Kemerdekaan
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
Pelajar dapat menjelaskan sumbangan tokoh berkenaan dalam proses pembinaan
negara bangsa sekurang-kurangnya dalam 2 aspek..
|
Tarikh
|
16 SEPTEMBER 2019 (ISNIN)
|
Catatan
|
CUTI UMUM:
|
|
|||||||||
Tajuk
|
BAHAGIAN
B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Tema
4: Pengisian Kemerdekaan
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
95% Pelajar
berjaya mencari maklumat bagi setiap satu
pertubuhan berkenaan dan melengkapkan catatan peta minda di papan tulis.
Maklumat selebihnya dilengkapkan oleh guru.Tamat silibus
tingkatan 6 Atas/Penggal 3. .
|
|
|||||||||
Tajuk
|
ULANGKAJI:
·
MEMBINA
ISI ESEI (SAMBUNGAN).
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menghasilkan
isi esei yang jelas dan tepat mengikut format.
2.
Menghuraikan langkah-langkah menghasilkan kesimpulan
esei.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Membuat semakan terhadap kerja rumah pada
hari sebelumnya.
1.
Pelajar
menghantar esei mereka
2.
Guru
membaca isi esei dan membuat pembetulan spontan untuk makluman pelajar lain.
Latihan
menghuraikan kesimpulan esei berdasarkan panduan berikut:
1.
Sebaik-baiknya
gunakan perkataan kesimpulan sahaja. Jika menggunakan perkataan lain,biarlah
jelas maksudnya.
2.
Gunakan
lebih daripada satu ayat.
3.
Jangan
senaraikan/ulang semula isi
4.
Masukkan
unsur futuristik (apa yang berlaku selepas itu).Contoh: …perkembangan ekonomi
masyarakat agraria Belanda membolehkan mereka muncul sebagai salah sebuah
kuasa penjajah yang kuat ada abad ke-19.
5.
Pembeza
ayat pertama dan kedua dipisahkan oleh perkataan “Namun begitu” dll yang
sesuai.
6.
Beri
pendapat yang dikaitkan dengan fakta,tetapi hendaklah selaras dengan kehendak
soalan.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. kerjasama.
2. Kegigihan/daya usaha
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
Unsur
futuristik
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
80% Pelajar menyiapkan tugasan
yang diberi pada hari sebelumnya manakala selebihnya tidak menyiapkannya. Pelajar yang tidak
menyiapkan tugasan diberi peluang sekali lagi untuk menyiapkan esei mereka.
Semua pelajar yang menyiapkan tugasan, diberi peluang membacakan jawapan
mereka. Guru memberi komen dan penambahbaikan terhadap jawapan pelajar. Pelajar
yang tidak memberi perhatian diminta menyebut semula sekurang-kurangnya satu
isi yang telah disampaikan oleh rakan mereka yang membentangkan jawapan.
Pelajar juga membuat catatan fakta
penting berdasarkan jawapan rakan dan komen guru.
Selepas proses ini selesai, guru
menerangkan bahagian kesimpulan pula, 30% Pelajar berjaya menghasilkan
kesimpulan esei yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan. Ada pelajar yang
berjaya menghasilkan kesimpulan esei dengan baik dan ada juga yang
sederhana.Semua pelajar yang dah siap keseluruhan esei diminta menghantar
esei mereka untuk diberi komen dan markah secara bertulis oleh guru.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
ULANGKAJI:
·
MEMBINA
ISI ESEI (SAMBUNGAN).
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menghasilkan
isi esei yang jelas dan tepat mengikut format.
2.
Menghuraikan langkah-langkah menghasilkan kesimpulan
esei.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Membuat semakan terhadap kerja rumah pada
hari sebelumnya.
1.
Pelajar
menghantar esei mereka
2.
Guru
membaca isi esei dan membuat pembetulan spontan untuk makluman pelajar lain.
Latihan
menghuraikan kesimpulan esei berdasarkan panduan berikut:
1.
Sebaik-baiknya
gunakan perkataan kesimpulan sahaja. Jika menggunakan perkataan lain,biarlah
jelas maksudnya.
2.
Gunakan
lebih daripada satu ayat.
3.
Jangan
senaraikan/ulang semula isi
4.
Masukkan
unsur futuristik (apa yang berlaku selepas itu).Contoh: …perkembangan ekonomi
masyarakat agraria Belanda membolehkan mereka muncul sebagai salah sebuah
kuasa penjajah yang kuat ada abad ke-19.
5.
Pembeza
ayat pertama dan kedua dipisahkan oleh perkataan “Namun begitu” dll yang
sesuai.
6.
Beri
pendapat yang dikaitkan dengan fakta,tetapi hendaklah selaras dengan kehendak
soalan..
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. kerjasama.
2. Kegigihan/daya usaha
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
2.
Unsur
futuristik
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% Pelajar menyiapkan tugasan
yang diberi pada hari sebelumnya manakala selebihnya belum menyiapkannya. Pelajar yang tidak
menyiapkan tugasan diberi peluang sekali lagi untuk menyiapkan esei mereka.
Semua pelajar yang menyiapkan tugasan, diberi peluang membacakan jawapan
mereka. Guru memberi komen dan penambahbaikan terhadap jawapan pelajar.
Selepas proses ini selesai, guru
menerangkan bahagian kesimpulan pula, 50% Pelajar berjaya menghasilkan
kesimpulan esei yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan. Ada pelajar yang
berjaya menghasilkan kesimpulan esei dengan baik dan ada juga yang
sederhana.Semua pelajar yang telah berjaya menyiapkan keseluruhan esei diminta menghantar esei
mereka untuk diberi komen dan markah secara bertulis oleh guru
|
|
|||||||||
Tajuk
|
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Kuliah
dan sumbang saran.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Pelajar
membuat catatan fakta penting dengan merujuk guru jika ada konsep yang tidak difahami.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
Bahagian A: Sejarah Malaysia.
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menganalisis tajuk penting
bagi Bahagian A
2.
Merujuk jadual analisis soalan dan
membuat perbandingan akan kepentingan sesuatu tajuk dalam Bahagian A
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Penegasan
sekali lagi tentang langkah-langkah menghasilkan esei yang baik iaitu dengan
yang sama seperti semasa mereka berada dalam Penggal 1 dan 2..
2.
Penerangan
tentang perbezaan teknik menjawab sekiranya ayat terakhir dalam soalan
berubah daripada perkataan Jelaskan
kepada Bincangkan. Begitu juga
dengan soalan sejauhmanakah.
3.
Perbincangan
pelbagai contoh dan corak soalan.
4.
Membina
pengenalan esei berpandukan soalan berikut:
·
Pembesar
merupakan golongan yang memonopoli kuasa politik ekonomi dan sosial dalam masyarakat
melayu tradisional sebelum campur tangan British. Bincangkan.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1.
Semangat ingin maju
2.
Usaha tangga kejayaan
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
Perkataan
Bincangkan yang berada di belakang
ayat
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1.
Sejarah Asia Tenggara,Penggal
3,Pelangi
2.
Analisis
soalan tahun 2013-2017.
3.
Bahan
kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM
4.
Soalan
percubaan dari Semenanjung dan soalan tahun-tahun lepas.
|
||||||||
Refleksi
|
Semua pelajar berusaha
menghasilkan pengenalan esei. Guru bergerak dari meja ke meja memantau kerja
pelajar. Pelajar yang berjaya menyiapkan pengenalan yang baik telah dibacakan
oleh guru untuk makluman/panduan rakan pelajar yang lain. Bagi pengenalan yang
kurang baik, guru membuat penambahbaikan.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
ULANGKAJI:
·
LATIHAN
MENULIS ESEI
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menghasilkan
isi esei yang jelas dan tepat mengikut format.
2.
Menghuraikan langkah-langkah menghasilkan kesimpulan
esei.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Membuat semakan terhadap kerja
rumah pada hari sebelumnya.
·
Pelajar
menghantar esei mereka
·
Guru
menyemak dan membuat penambahbaikan hasil kerja pelajar .
·
Esei disemak
dengan pelajar berada di sebelah guru supaya senang guru memberi penerangan
terhadap kekuatan dan kelemahan esei tersebut..
Latihan menulis esei berpandukan
soalan berikut:
·
Huraikan
ciri-ciri masyarakat maritim di Jepun pada abad ke-16 dan 17.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1.
Kegigihan/daya
usaha
2.
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Unsur futuristik
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Pelajar yang menghantar esei hari
sebelumnya adalah seramai 80%.. Pelajar yang sudah siap membuat tugasan hari sebelumnya,
mula berlatih membuat esei baru sambil menunggu giliran nama dipanggil untuk
guru memeriksa dan membuat penambahbaikan esei bersama pelajar , manakala
pelajar lain masih menyambung tugasan hari sebelumnya.
|
No comments:
Post a Comment