Pages

Thursday, October 10, 2019

2019 Minggu 41 (6/9-10/10/19)



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
6/10/19 (Ahad)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
10.40-12.00
Catatan
Peperiksaan Percubaan Penggal 1 (Ulangan):

Sejarah 1
Refleksi
Pelajar menjawab soalan peperiksaan.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
7/10/19 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
9.00-10.20
Catatan
Peperiksaan Percubaan Penggal 1 Ulangan):

Seni Visual
Refleksi
Pelajar mengulangkaji.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
7/10/19 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R1/ 23 pelajar
Masa
12.00-1.20
Catatan
Peperiksaan Percubaan Penggal 1:

Refleksi
Pelajar mengulangkaji.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
7/10/19 (Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 18 pelajar
Masa
1.20-2.40
Catatan
Peperiksaan Percubaan Penggal 1:

Seni Visual
Refleksi
Pelajar mengulangkaji.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
8/10/19 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
7.40-9.00
Tajuk
Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan Peperiksaan Percubaan STPM..
Objektif
Menghasilkan huraian esei beserta contoh yang baik bagi soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
1.      Kuliah dan sumbang saran
2.      Merujuk skema yang telah dikongsi oleh guru dalam kumpulan Whatsapp .kelas dan telegram
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
TIADA
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Ketelitian dalam setiap tindakan
Konsep/Istilah
Peranan Undang-undang 99 Perak
Sumber rujukan
Skema jawapan Peperiksaan Percubaan STPM P3.
Refleksi
40% Pelajar gagal menghasilkan esei yang  baik dan perlukan lebih bimbingan .Mereka perlu lebih serius dalam membuat latihan mengarang esei dalam kelas.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
8/10/19 (Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 18 pelajar
Masa
10.40-12.00
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan Peperiksaan Percubaan STPM. .
Objektif
  1. Menghasilkan huraian esei beserta contoh yang baik bagi soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  • Kuliah dan sumbang saran
  • Merujuk skema yang telah dikongsi oleh guru dalam kumpulan Whatsapp .kelas dan telegram
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
TIADA
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Ketelitian dalam setiap tindakan
Konsep/Istilah
  1. Kesan Perang Dunia kedua ke atas Jerman.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Skema jawapan Peperiksaan Percubaan STPM P1.
Refleksi
50% Pelajar dapat menghasilkan esei yang agak baik manakala selebihnya perlukan lebih bimbingan dan latihan mengarang esei.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
9/10/19 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R1/ 23 pelajar
Masa
1.20-2.40
Tajuk
  1. Ulangkaji
  • Perbincangan  Soalan/Jawapan Peperiksaan Percubaan STPM. .
Objektif
  1. Menghasilkan huraian esei beserta contoh yang baik bagi soalan yang diberi.
Kaedah/Aktiviti
  • Kuliah dan sumbang saran
  • Merujuk skema yang telah dikongsi oleh guru dalam kumpulan Whatsapp .kelas dan telegram
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
TIADA
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Ketelitian dalam setiap tindakan
Konsep/Istilah
  1. Perang Dunia kedua
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  
  3. Skema jawapan Peperiksaan Percubaan STPM P1.
Refleksi
30% Pelajar dapat menghasilkan esei yang agak baik manakala selebihnya perlukan lebih bimbingan dan latihan mengarang esei.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
9/10/19 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 18 pelajar
Masa
7.40-9.00
Tajuk
ULANGKAJI:
·         Latihan mengarang esei.
Objektif
1.      Menghasilkan esei yang jelas dan tepat mengikut format. 
Kaedah/Aktiviti
·         Membuat semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
1.      Pelajar menghantar esei mereka
2.      Guru membaca keseluruhan esei dan membuat pembetulan/penambahbaikan bersama pelajar.

·         Latihan mengarang esei berdasarkan senarai soalan yang ada dalam topik tumpuan. Pelajar diberi kebebasan memilih soalan yang dikehendaki untuk membuat latihan .

KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
        1.      kerjasama.
        2.      Kegigihan/daya usaha
Konsep/Istilah
1.      Persekutuan
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Q & A Sejarah STPM, Pelangi.
  4. Soalan percubaan pelbagai negeri
Refleksi
50% Pelajar menyiapkan tugasan yang diberi pada hari sebelumnya. Guru memberi komen dan penambahbaikan terhadap jawapan pelajar..
Bagi tugasan hari ini, guru membuat semakan dari meja ke meja untuk menyemak/membuat penambahbaikan terhadap pengenalan , huraian isi,penegasan dan kesimpulan oleh pelajar.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
10/10/19 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A6/ 23 pelajar
Masa
11.20-12.40
Tajuk
Ulangkaji
Bahagian A: Sejarah Malaysia.
·         MEMBINA ISI  ESEI
Objektif
1.      Menghasilkan esei yang baik mengikut format yang tepat.
Kaedah/Aktiviti
1.      Perbincangan dan penambahbaikan jawapan pengenalan esei pelajar (sambungan tugasan bagi hari sebelumnya.)
Latihan menghuraikan isi esei berdasarkan panduan berikut:
1.      Jika soalan tanya langkah-langkah, isi esei mesti ada kata kerja “me..”
2.      Menggunakan kata kunci yang diguna dalam soalan. Jangan ubah/guna perkataan lain walaupun sama maksudnya.
3.      Ayat pertama setiap perenggan perlu dinyatakan mengikut urutan iaitu Isi, Huraian dan Contoh.
4.      Bagi soalan Sejauhmanakah, sila guna perkataan Walaubagaimanapun untuk isi seterusnya.
5.      Penegasan pada akhir ayat.:Pada akhir ayat bagi setiap perenggan isi, perlu ada Penegasan iaitu taakulan/nilai fakta bagi setiap isi.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
tiada
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      Semangat ingin maju
2.      Usaha tangga kejayaan
Konsep/Istilah
Kesan positif
Sumber rujukan
1.      Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi 
2.      Analisis soalan tahun 2013-2018.
3.      Bahan kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM
4.      Soalan percubaan dan soalan sebenar tahun-tahun lepas.
Refleksi
100% pelajar berjaya menghasilkan pengenalan esei hari sebelumnya Bagaimanapun, hanya 80 % yang berjaya menghasilkan pengenalan yang baik..Selebihnya masih perlukan bimbingan..Semua esei telah disemak dan dibuat penambahbaikan umtuk panduan bersama.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
10/10/19 (Khamis)
Kelas/Bilangan Pelajar
6R5/ 18 pelajar
Masa
8.20-9.40
Tajuk
ULANGKAJI:
LATIHAN MENULIS  ESEI
Objektif
1.      Menghasilkan  esei yang jelas dan tepat mengikut format.
Kaedah/Aktiviti
1.      Membuat semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
2.      Latihan menulis esei berpandukan soalan yang terdapat dalam topik tumpuan.
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Pokok/Membuat pengelasan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
Kegigihan/daya usaha
Konsep/Istilah
Middle Kingdom.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Analisis soalan tahun 2013-2017.
  4. Soalan percubaan dari Semenanjung dan soalan tahun-tahun lepas
Refleksi
Hanya 20% pelajar menghantar esei hari sebelumnya untuk disemak dan ditambah baik bersama guru. Pelajar lain menyambung tugasan dalam kelas. Pelajar yang sudah menghantar latihan terdahulu, memulakan tugasan baru sambil menunggu giliran untuk guru memanggil  nama mereka bagi menyemak dan  membuat penambahbaikan esei mereka bersama-sama..




No comments:

Post a Comment