|
|||||||||
Catatan
|
Peperiksaan Percubaan Penggal 1
(Ulangan):
Sejarah 1
|
||||||||
Refleksi
|
Pelajar menjawab soalan
peperiksaan.
|
|
|||||||||
Catatan
|
Peperiksaan Percubaan Penggal 1
Ulangan):
Seni Visual
|
||||||||
Refleksi
|
Pelajar mengulangkaji.
|
|
|||||||||
Catatan
|
Peperiksaan Percubaan Penggal 1:
|
||||||||
Refleksi
|
Pelajar mengulangkaji.
|
|
|||||||||
Catatan
|
Peperiksaan Percubaan Penggal 1:
Seni Visual
|
||||||||
Refleksi
|
Pelajar mengulangkaji.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
|
||||||||
Objektif
|
Menghasilkan
huraian esei beserta contoh yang baik bagi soalan yang diberi.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Kuliah dan sumbang saran
2.
Merujuk skema yang telah dikongsi
oleh guru dalam kumpulan Whatsapp .kelas dan telegram
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
TIADA
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
Ketelitian
dalam setiap tindakan
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Peranan Undang-undang 99 Perak
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
Skema
jawapan Peperiksaan Percubaan STPM P3.
|
||||||||
Refleksi
|
40%
Pelajar gagal menghasilkan esei yang baik dan perlukan lebih bimbingan .Mereka
perlu lebih serius dalam membuat latihan mengarang esei dalam kelas.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
TIADA
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
50%
Pelajar dapat menghasilkan esei yang agak baik manakala selebihnya
perlukan lebih bimbingan dan latihan mengarang esei.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
TIADA
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
30% Pelajar dapat
menghasilkan esei yang agak baik manakala selebihnya perlukan lebih
bimbingan dan latihan mengarang esei.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
ULANGKAJI:
·
Latihan
mengarang esei.
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menghasilkan
esei yang jelas dan tepat mengikut format.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
·
Membuat
semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
1.
Pelajar
menghantar esei mereka
2.
Guru
membaca keseluruhan esei dan membuat pembetulan/penambahbaikan bersama
pelajar.
·
Latihan
mengarang esei berdasarkan senarai soalan yang ada dalam topik tumpuan.
Pelajar diberi kebebasan memilih soalan yang dikehendaki untuk membuat
latihan .
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. kerjasama.
2. Kegigihan/daya usaha
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
Persekutuan
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
50% Pelajar menyiapkan tugasan
yang diberi pada hari sebelumnya. Guru memberi komen dan penambahbaikan
terhadap jawapan pelajar..
Bagi tugasan hari ini, guru
membuat semakan dari meja ke meja untuk menyemak/membuat penambahbaikan
terhadap pengenalan , huraian isi,penegasan dan kesimpulan oleh pelajar.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
Bahagian A: Sejarah Malaysia.
·
MEMBINA
ISI ESEI
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menghasilkan
esei yang baik mengikut format yang tepat.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Perbincangan
dan penambahbaikan jawapan pengenalan esei pelajar (sambungan tugasan bagi
hari sebelumnya.)
Latihan
menghuraikan isi esei berdasarkan panduan berikut:
1.
Jika
soalan tanya langkah-langkah, isi esei mesti ada kata kerja “me..”
2.
Menggunakan
kata kunci yang diguna dalam soalan. Jangan ubah/guna perkataan lain walaupun
sama maksudnya.
3.
Ayat
pertama setiap perenggan perlu dinyatakan mengikut urutan iaitu Isi, Huraian dan Contoh.
4.
Bagi
soalan Sejauhmanakah, sila guna perkataan Walaubagaimanapun untuk isi
seterusnya.
5.
Penegasan pada akhir ayat.:Pada akhir ayat bagi setiap perenggan isi, perlu ada Penegasan iaitu taakulan/nilai fakta bagi
setiap isi.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1.
Semangat ingin maju
2.
Usaha tangga kejayaan
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Kesan positif
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1.
Sejarah Asia Tenggara,Penggal
3,Pelangi
2.
Analisis
soalan tahun 2013-2018.
3.
Bahan
kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM
4.
Soalan
percubaan dan soalan sebenar tahun-tahun lepas.
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar berjaya menghasilkan
pengenalan esei hari sebelumnya Bagaimanapun, hanya 80 % yang berjaya
menghasilkan pengenalan yang baik..Selebihnya masih perlukan bimbingan..Semua
esei telah disemak dan dibuat penambahbaikan umtuk panduan bersama.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
ULANGKAJI:
LATIHAN MENULIS ESEI
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menghasilkan esei yang jelas dan tepat mengikut format.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Membuat
semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
2.
Latihan
menulis esei berpandukan soalan yang terdapat dalam topik tumpuan.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
Kegigihan/daya usaha
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Middle Kingdom.
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Hanya 20% pelajar menghantar esei
hari sebelumnya untuk disemak dan ditambah baik bersama guru. Pelajar lain
menyambung tugasan dalam kelas. Pelajar yang sudah menghantar latihan
terdahulu, memulakan tugasan baru sambil menunggu giliran untuk guru
memanggil nama mereka bagi menyemak
dan membuat penambahbaikan esei mereka
bersama-sama..
|
No comments:
Post a Comment