|
|||||||||
Tajuk
|
ULANGKAJI:
1.
MEMBINA
ISI ESEI (SAMBUNGAN).
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menghasilkan
isi esei yang jelas dan tepat mengikut format.
2.
Menghuraikan langkah-langkah menghasilkan kesimpulan
esei.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Membuat semakan terhadap kerja rumah pada
hari sebelumnya.
1.
Pelajar
menghantar esei mereka
2.
Guru
membaca isi esei dan membuat pembetulan spontan untuk makluman pelajar lain.
3.
Guru
menyemak dan membuat penambahbaikan hasil kerja pelajar.
Latihan menghuraikan kesimpulan
esei berdasarkan panduan berikut:
1.
Sebaik-baiknya
gunakan perkataan kesimpulan sahaja. Jika
menggunakan perkataan lain,biarlah
jelas maksudnya.
2.
Gunakan
lebih daripada satu ayat.
3.
Jangan
senaraikan/ulang semula isi
4.
Masukkan
unsur futuristik (apa yang berlaku selepas itu).Contoh: …Jelaskan peranan
pembesar di Negeri-negeri Melayu sebelum campur tangan kuasa Barat pada tahun
1874.
5.
Pembeza
ayat pertama dan kedua dipisahkan oleh perkataan “Namun begitu” dll yang
sesuai.
6.
Beri
pendapat yang dikaitkan dengan fakta,tetapi hendaklah selaras dengan kehendak
soalan.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1. kerjasama.
2. Kegigihan/daya usaha
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
Kawasan
pegangan
2.
Surat
tauliah
|
||||||||
Sumber rujukan
|
1.
Sejarah Asia Tenggara,Penggal
3,Pelangi
|
||||||||
Refleksi
|
Hanya 30% Pelajar menyiapkan
tugasan yang diberi pada hari sebelumnya, yang merangkumi isi lengkap
manakala selebihnya tidak
menyiapkannya. Terdapat banyak kelemahan yang perlu ditambah baik misalnya
esei tiada penegasan isi.
Bagi pelajar yang telah menyiapkan
keseluruhan isi esei, mereka berlatih membuat bahagian kesimpulan pula,
manakala pelajar lain masih menyambung
proses mengarang isi esei.Bagi pelajar yang membina kesimpulan esei,
sebahagian besar daripada mereka berjaya menghasilkan kesimpulan esei yang
baik dalam tempoh masa yang ditetapkan. .
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
|
||||||||
Objektif
|
Menghasilkan esei yang baik
mengikut format yang tepat.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Perbincangan
dan penambahbaikan jawapan esei pelajar (sambungan tugasan bagi hari
sebelumnya.)
2.
Menghasilkan esei berpandukan soalan berikut:
·
Huraikan
peranan undang-undang Hukum Adat dalam masyarakat Melayu sebelum kedatangan
kuasa Barat.
3. Rangka jawapan
diberi kepada pelajar melalui group Whatsapp kelas)
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
tiada
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1.
Semangat ingin maju
2.
Usaha tangga kejayaan
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Kesan positif
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1.
Sejarah Asia Tenggara,Penggal
3,Pelangi
4.
Soalan
percubaan tahun-tahun lepas.
|
||||||||
Refleksi
|
90% pelajar berjaya menyiapkan
esei hari sebelumnya .Selebihnya tidak menyiapkan tugasan yang diberi..Semua
esei yang dhantar telah disemak dan dibuat penambahbaikan untuk panduan
bersama Pelajar yang dah siap, boleh mula mengarang esei baru manakala yang
belum siap, perlu menyambung tugasan terdahulu.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
ULANGKAJI:
LATIHAN MENULIS ESEI
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menghasilkan esei yang jelas dan tepat mengikut format.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Membuat
semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
2.
Latihan
menulis esei berpandukan soalan yang terdapat dalam topik tumpuan.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
Kegigihan/daya usaha
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Middle Kingdom.
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Hanya 20% pelajar menghantar esei
hari sebelumnya untuk disemak dan ditambah baik bersama guru. Pelajar lain
menyambung tugasan dalam kelas. Pelajar yang sudah menghantar latihan
terdahulu, memulakan tugasan baru sambil menunggu giliran untuk guru memanggil nama mereka bagi menyemak dan membuat penambahbaikan esei mereka
bersama-sama..
|
|
|||||||||
Tajuk
|
ULANGKAJI:
LATIHAN MENULIS ESEI
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menghasilkan esei yang jelas dan tepat mengikut format.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Membuat
semakan terhadap kerja rumah pada hari sebelumnya.
2.
Latihan
menulis esei berpandukan soalan yang terdapat dalam topik tumpuan.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1.
Kegigihan/daya
usaha
2.
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Badan Penapis (Do Sat Vien)
|
||||||||
Sumber rujukan
|
1.
Sejarah
Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
|
||||||||
Refleksi
|
40% pelajar menghantar esei hari
sebelumnya untuk disemak dan ditambah baik bersama guru. Pelajar lain
menyambung tugasan dalam kelas. Pelajar yang dah siap memulakan tugasan baru
sambil menunggu giliran untuk guru menyemak dan membuat penambahbaikan
bersama pelajar.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
ULANGKAJI:
LATIHAN MENULIS ESEI
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menghasilkan esei yang mengikut format.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Membuat semakan terhadap kerja
rumah pada hari sebelumnya.
1.
Pelajar
menghantar esei mereka
2.
Guru
menyemak dan membuat penambahbaikan hasil kerja pelajar .
3.
Esei
disemak dengan pelajar berada di sebelah guru supaya senang guru memberi
penerangan terhadap kekuatan dan kelemahan esei tersebut.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Pokok/Membuat pengelasan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
Daya usaha
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Kapal mohor merah
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
80% Pelajar menyiapkan tugasan
yang diberi pada hari sebelumnya manakala selebihnya tidak menyiapkannya. Pelajar yang tidak
menyiapkan tugasan diberi peluang untuk menyiapkan esei mereka Semua pelajar
yang menyiapkan tugasan, dipanggil ke meja depan, duduk di sebelah guru. Guru
memberi komen dan penambahbaikan terhadap jawapan pelajar serta memberi
markah secara bertulis.
|
|
|||||||||
Catatan
|
Peperiksaan Percubaan Penggal 1,
kali ke-dua:
Sejarah
|
||||||||
Refleksi
|
Pelajar menjawab peperiksaan kali ke-dua
sebagai persediaan yang lebih mantap dalam menghadapi peperiksaan sebenar..
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
|
||||||||
Objektif
|
Menyatakan maklumat penting bagi tajuk
yang telah dipelajari.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1. Kuiz berkumpulan
·
Setiap
kumpulan telah menyediakan soalan masing-masing.
·
Kumpulan
pertama akan menyoal kumpulan kedua dan seterusnya hingga habis pusingan
pertama.
·
Seterusnya
kumpulan 2 akan menyoal kumpulan pertama dan kumpulan-kumpulan lain
hingga habis pusingan kedua.Begitulah seterusnya hingga habis semua
kumpulan
·
Bermakna
setiap kumpulan berpeluang untuk menyoal dan disoal.
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Hubungan seluruh bahagian
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1. Kerjasama
2. Ketelitian dalam menentukan fakta
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1. Duma
2. Commune
|
||||||||
Refleksi
|
Semua kumpuan bersedia dengan soalan dan jawapan
masing-masing. Pengendalian kuiz berjalan lancar. Suasana PdPc sangat ceria
dengan penglibatan aktif setiap kumpulan. 100% pelajar memberi kerjasama
dalam aktiviti berkumpulan. Hanya 2 kumpulan berpeluang menyoal kerana
kesuntukan masa.
Aktiviti pdpc akan disambung pada
hari seterusnya.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
|
||||||||
Objektif
|
Menyatakan maklumat penting bagi
tajuk yang telah dipelajari.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Kuiz
berkumpulan
·
Setiap
kumpulan telah menyediakan soalan dan jawapan masing-masing.
·
Kumpulan
pertama akan menyoal kumpulan kedua dan seterusnya hingga habis pusingan
pertama .
·
Seterusnya
kumpulan 2 akan menyoal kumpulan pertama dan kumpulan-kumpulan lain
hingga habis pusingan kedua.Begitulah seterusnya hingga habis semua
kumpulan (6 kumpulan)..
·
Bermakna
setiap kumpulan berpeluang untuk menyoal dan disoal.
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i
-Think/Proses Pemikiran
|
Hubungan seluruh bahagian
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1. Kerjasama
2. Ketelitian
dalam menentukan fakta
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
Hukum adat
|
||||||||
Refleksi
|
Semua kumpuan bersedia dengan soalan dan jawapan
masing-masing.. Suasana PdPc sangat ceria dengan penglibatan aktif setiap
kumpulan. 100% pelajar memberi kerjasama dalam aktiviti berkumpulan.
Pengendalian kuiz berjalan lancar.
Bagaimanapun, tidak semua kumpulan berpeluang menyoal kerana kesuntukan masa.
Hanya 2 kumpulan berpeluang menyoal.
Aktiviti pdpc akan disambung pada
hari berikutnya
|
|
|||||||||
Tajuk
|
Ulangkaji
|
||||||||
Objektif
|
Menyatakan maklumat penting bagi
tajuk yang telah dipelajari.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1. Kuiz berkumpulan (sambungan)
·
Setiap
kumpulan telah menyediakan soalan masing-masing.
·
kumpulan
3 dan 4 akan menyoal kumpulan pertama dan kumpulan-kumpulan lain hingga
habis pusingan.Begitulah seterusnya hingga habis semua kumpulan
|
||||||||
KBAT
|
menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Hubungan seluruh bahagian
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1. Kerjasama
2. Ketelitian dalam menentukan fakta
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1. Zemskii Sabor
|
||||||||
Refleksi
|
Semua kumpulan bersedia dengan soalan dan jawapan
masing-masing. Pengendalian kuiz berjalan lancar.. 100% pelajar memberi reaksi
positif dalam aktiviti berkumpulan. Semua kumpulan berpeluang menyoal
dan disoal. Juara setakat ini
disandang oleh kumpulan Ros.
|
No comments:
Post a Comment