Pages

Sunday, February 2, 2020

2020 Minggu 6 (2-6/2/2020)



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
2/2/2020 ( Ahad)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A5/ 17 pelajar
Masa
7.40-9.00
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Bentuk pemerintahan: Pemerintahan raja/sultan dan amir.
Objektif
  1. Menjelaskan sistem pemerintahan raja/sultan dan amir pada zaman pemerintahan kerajaan Andalusia (abad ke-13) dan India (abad ke-16-17M)
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan dan Peta Pelbagai Alir/Sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Taat setia kepada pemerintah
Konsep/Istilah
  1. Amir
  2. Khutub Khanah Akhbar
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
PdPc tidak dapat dihabiskan kerana guru terlibat menguruskan program Jejak Menara yang bermula pada jam 8.30 pagi dan melibatkan semua pelajar tingkatan 6.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
2/2/2020 ( Ahad)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A1/ 21 pelajar
Masa
10.40-12.00 
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM

TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
Sistem pemerintahan:
·         Kandungan dan peranan Piagam Madinah.
·         Struktur pemerintahan di Madinah.
Objektif
1.      Menghuraikan kandungan dan peranan Piagam Madinah .
2.      Memerihalkan struktur pemerintahan di Madinah.
3.      Menjelaskan tindakan Nabi Muhammad s.a.w. di Madinah dalam pelbagai aspek seperti akidah,politik ekonomi,ketenteraan dan sosial
Kaedah/Aktiviti
1.      Pembentangan
2.      Sesi soal-jawab
3.      Latihan Topikal 1.3 :Latihan berkumpulan berkaitan Sistem pemerintahan (rujuk lampiran)
KBAT
Menilai
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. Kerjasama
  2. Taat kepada pemimpin 
  3. Setia kepada negara
Konsep/Istilah
  1. Nas
  2. Piagam
  3. Wahyu
  4. taqwa
Sumber rujukan
1.       Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2.       Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.
3.      Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
  1. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,MPM..
Refleksi
100% pelajar dapat menghuraikan kandungan dan peranan Piagam Madinah sekurang-kurangnya dalam 2 aspek.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
3/2/2020 ( Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A5/ 17 pelajar
Masa
12.00-1.20
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Bentuk pemerintahan:Pemerintahan raja/sultan dan amir.
Objektif
1.      Menjelaskan sistem pemerintahan raja/sultan dan amir pada zaman pemerintahan kerajaan Andalusia (abad ke-13) dan India (abad ke-16-17M)
Kaedah/Aktiviti
1.      Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan dan Peta Pelbagai Alir/Sebab dan akibat
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      Taat setia kepada pemerintah
Konsep/Istilah
1.      Amir
2.      Khutub Khanah Akhbar
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar dapat  menjelaskan sistem pemerintahan raja/sultan dan amir pada zaman pemerintahan kerajaan Andalusia (abad ke-13) dan India (abad ke-16-17M) sekurang-kurangnya dalam 2 aspek.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
4/2/2020 ( Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A5/ 17 pelajar
Masa
12.00-1.20
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Pertahanan dan pembukaan wilayah:Jihad.
Objektif
1.      Menjelaskan pengertian jihad pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7M).
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks.
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      Sedia berkorban untuk negara dan agama
2.      Mempertahankan maruah dan hak
Konsep/Istilah
1.      Jihad
2.      Berleybey
Sumber rujukan
1.       Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2.       Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.
3.      Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
  1. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,MPM.
Refleksi
100% pelajar dapat  menjelaskan pengertian jihad pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7M). Konsep jihad turut dikaitkan dengan situasi sebagai pelajar.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
5/2/2020 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A1/ 21 pelajar
Masa
1.20-2.40 
Tajuk
KERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
1.      Perbincangan Tema
  • Penyediaan Cadangan Penyelidikan:
  1. Tajuk
  2. Pengenalan
  3. Objektif
  4. Permasalahan kajian
  5. Skop kajian
  6. Sorotan kajian lepas
  7. Kaedah kajian
  8. Pembahagian struktur esei
  9.  Penutup 
  10. .Bibliografi
Objektif
  1. Mengenalpasti langkah-langkah atau perkara utama yang perlu ada dalam kertas cadangan penyelidikan.
  2. Menghuraikan konsep dan cara pelaksanaan setiap item yang ada dalam penyediaan cadangan penyelidikan.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Mencirikan
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
Sorotan kajian lepas.
Sumber rujukan
  1. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  2. Manual PBS,Majlis Peperiksaan Malaysia(Manual Calon).
Refleksi
 100% pelajar dapat   mengenalpasti langkah-langkah atau perkara utama yang perlu ada dalam kertas cadangan penyelidikan.
** Tajuk-tajuk awal berkenaan KK telah diterangkan semasa Taklimat KK pada 3/2/2020 di Bilik Seminar bersama semua pelajar Sejarah STPM. Misalnya Pengenalan kepada KK, Konsep dan teori ilmu sejarah Panduan Umum Kaedah Penyelidikan dan Penulisan Sejarah, cara pembinaan tajuk dan sebagainya yang berkaitan..
Bahan berkenaan juga telah dikongsi kepada pelajar melalui kumpulan Whatsapp.Pelajar perlu menyiapkan proposal berpandukan penerangan dan bahan yang disediakan oleh guru.



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
5/2/2020 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A5/ 17 pelajar
Masa
9.00-10.20 
Tajuk
KERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
Perbincangan Tema
  • Penyediaan Cadangan Penyelidikan:
1.      Tajuk
2.      Pengenalan
3.      Objektif
4.      Permasalahan kajian
5.      Skop kajian
6.      Sorotan kajian lepas
7.      Kaedah kajian
8.      Pembahagian struktur esei 
9.      Penutup Bibliografi
Objektif
1.      Mengenalpasti langkah-langkah atau perkara utama yang perlu ada dalam kertas cadangan penyelidikan
2.      .Menghuraikan konsep dan cara pelaksanaan setiap item yang ada dalam penyediaan cadangan penyelidikan.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Mencirikan
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
Sorotan kajian lepas.
Sumber rujukan
  1. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  2. Manual PBS,Majlis Peperiksaan Malaysia(Manual Calon).
Refleksi
 100% pelajar dapat   mengenalpasti langkah-langkah atau perkara utama yang perlu ada dalam kertas cadangan penyelidikan.** Tajuk-tajuk awal berkenaan KK telah diterangkan semasa Taklimat KK pada 3/2/2020 di Bilik Seminar bersama semua pelajar Sejarah STPM. Misalnya Pengenalan kepada KK, Konsep dan teori ilmu sejarah Panduan Umum Kaedah Penyelidikan dan Penulisan Sejarah, cara pembinaan tajuk dan sebagainya yang berkaitan..Bahan berkenaan juga telah dikongsi kepada pelajar melalui kumpulan Whatsapp.Pelajar perlu menyiapkan proposal berpandukan penerangan dan bahan yang disediakan oleh guru.


No comments:

Post a Comment