|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan,
Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan dan Peta Pelbagai Alir/Sebab dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
PdPc tidak dapat
dihabiskan kerana guru terlibat menguruskan program Jejak Menara yang bermula
pada jam 8.30 pagi dan melibatkan semua pelajar tingkatan 6.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
Sistem
pemerintahan:
·
Kandungan
dan peranan Piagam Madinah.
·
Struktur
pemerintahan di Madinah.
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menghuraikan
kandungan dan peranan Piagam Madinah .
2.
Memerihalkan struktur pemerintahan di Madinah.
3.
Menjelaskan tindakan Nabi Muhammad s.a.w. di Madinah dalam
pelbagai aspek seperti akidah,politik ekonomi,ketenteraan dan sosial
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Pembentangan
2.
Sesi soal-jawab
3.
Latihan Topikal 1.3 :Latihan berkumpulan berkaitan Sistem pemerintahan (rujuk lampiran)
|
||||||||
KBAT
|
Menilai
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford
Fajar.
3. Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar
dapat menghuraikan kandungan dan peranan
Piagam Madinah sekurang-kurangnya dalam 2 aspek.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan,
Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menjelaskan sistem pemerintahan raja/sultan dan amir pada
zaman pemerintahan kerajaan Andalusia (abad ke-13) dan India (abad ke-16-17M)
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Kuliah dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan dan Peta Pelbagai Alir/Sebab dan akibat
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1.
Taat setia kepada pemerintah
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
Amir
2.
Khutub Khanah Akhbar
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menjelaskan sistem pemerintahan
raja/sultan dan amir pada zaman pemerintahan kerajaan Andalusia (abad ke-13)
dan India (abad ke-16-17M) sekurang-kurangnya
dalam 2 aspek.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan,
Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menjelaskan pengertian jihad pada zaman Nabi
Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7M).
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah
dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks.
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
1.
Sedia berkorban untuk negara dan agama
2.
Mempertahankan maruah dan hak
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
1.
Jihad
2.
Berleybey
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford
Fajar.
3. Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar
dapat menjelaskan pengertian jihad pada
zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7M). Konsep
jihad turut dikaitkan dengan situasi sebagai pelajar.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
KERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
1.
Perbincangan
Tema
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah
dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Mencirikan
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Sorotan
kajian lepas.
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat mengenalpasti
langkah-langkah atau perkara utama yang perlu ada dalam kertas cadangan
penyelidikan.
** Tajuk-tajuk awal berkenaan KK
telah diterangkan semasa Taklimat KK pada 3/2/2020 di Bilik Seminar bersama
semua pelajar Sejarah STPM. Misalnya Pengenalan kepada KK, Konsep dan teori
ilmu sejarah Panduan Umum Kaedah Penyelidikan dan Penulisan Sejarah, cara
pembinaan tajuk dan sebagainya yang berkaitan..
Bahan berkenaan juga telah
dikongsi kepada pelajar melalui kumpulan Whatsapp.Pelajar perlu menyiapkan
proposal berpandukan penerangan dan bahan yang disediakan oleh guru.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
KERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
Perbincangan Tema
1.
Tajuk
2.
Pengenalan
3.
Objektif
4.
Permasalahan
kajian
5.
Skop
kajian
6.
Sorotan
kajian lepas
7.
Kaedah
kajian
8.
Pembahagian
struktur esei
9.
Penutup Bibliografi
|
||||||||
Objektif
|
1.
Mengenalpasti langkah-langkah atau perkara utama yang
perlu ada dalam kertas cadangan penyelidikan
2.
.Menghuraikan konsep dan cara pelaksanaan
setiap item yang ada dalam penyediaan cadangan penyelidikan.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah
dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Mencirikan
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Sorotan
kajian lepas.
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat mengenalpasti
langkah-langkah atau perkara utama yang perlu ada dalam kertas cadangan
penyelidikan.** Tajuk-tajuk awal berkenaan KK
telah diterangkan semasa Taklimat KK pada 3/2/2020 di Bilik Seminar bersama
semua pelajar Sejarah STPM. Misalnya Pengenalan kepada KK, Konsep dan teori
ilmu sejarah Panduan Umum Kaedah Penyelidikan dan Penulisan Sejarah, cara
pembinaan tajuk dan sebagainya yang berkaitan..Bahan berkenaan juga telah
dikongsi kepada pelajar melalui kumpulan Whatsapp.Pelajar perlu menyiapkan
proposal berpandukan penerangan dan bahan yang disediakan oleh guru.
|
No comments:
Post a Comment