|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menghuraikan ciri-ciri kepemimpinan Nabi Muhammad SAW
3.
Menjelaskan kaedah pemilihan khalifah.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Kuliah dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford
Fajar.
3. Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat memerihalkan
struktur pemerintahan di Madinah. Pelajar juga dapat menghuraikan ciri-ciri kepemimpinan
Nabi Muhammad SAW sekurang-kurangnya dalam 3 aspek..Pelajar juga dapat menghuraikan konsep
dan ciri-ciri khalifah.serta menjelaskan kaedah pemilihan khalifah.
Soalan latihan akan disiapkan
sebagai kerja rumah.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan,
Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah
dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menilai
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Khandak/Al-Ahzab
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford
Fajar.
3. Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
4. Sukatan Pelajaran Sejarah
STPM,MPM
|
||||||||
Refleksi
|
l.100% pelajar dapat menghuraikan etika dan strategi
peperangan pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin
(abad ke-7M) beserta contoh peperangan sekurang-kurangnya dengan memberi 2
contoh .
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan,
Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
1.
Kuliah dan sumbang saran
2.
Latihan Topikal 1.7 (rujuk lampiran)
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
buih berganda/membanding beza
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menjelaskan
ciri-ciri dan contoh-contoh kepemimpinan dan sumbangan tokoh Mesir (abad
ke-12) iaitu Salehuddin al-Ayyubi dan Khalifah Uthmaniyah (abad ke-15) iaitu
Sultan Muhammad al-Fatih sekurang-kurangnya dalam 2 aspek. Latihan topikal perlu
disiapkan di rumah. |
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH
KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA
1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menghubungkait
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar yang hadir dapat menjelaskan bentuk perhubungan luar dari
segi hubungan diplomatik pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah
al-Rasyidin (abad ke-7).
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan
Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Menyusun mengikut kronologi
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Alir/urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar dapat menjelaskan bentuk perhubungan luar
dari segi hubungan naungan melalui pembayaran Jizyah pada zaman Khalifah
al-Rasyidin dan Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M.
Tamat TEMA 1
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Buih/Menerangkan
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford
Fajar.
3. Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
|
||||||||
Refleksi
|
100% pelajar memberi
perhatian.Mereka dapat menjelaskan sumbangan khalifah al-Rasyidin iaitu
Khalifah Abu Bakar dan Khalifah Umar al-Khattab sekurang-kurangnya dengan
memberi contoh dalam 2 aspek.
Pelajar juga dapat menjelaskan sumbangan
khalifah Umayyah iaitu Khalifah Umar Abdul Aziz dan Abbasiyah
iaitu Khalifah Harun al-Rasyid sekurang-kurangnya dengan memberi
contoh dalam 2 aspek..
** selepas tajuk ini, PdPc akan
dimulakan dengan Tema 2 kerana kelas ini diajar oleh 2 guru dengan tauk yang
telah diagihkan.
|
No comments:
Post a Comment