Pages

Sunday, February 9, 2020

2020 Minggu 7 (9-13/2/2020)



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
9/2/2020 ( Ahad)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A1/ 21 pelajar
Masa
10.40-12.00 
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM

TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
  • Kepemimpinan Nabi Muhammad SAW.
  • Institusi khalifah:Pemilihan Khalifah al-Rasyidin dan Umayyah, abad ke-7-8M.
Objektif
1.      Menghuraikan ciri-ciri kepemimpinan Nabi Muhammad SAW
  1. Menghuraikan konsep dan ciri-ciri khalifah.
3.      Menjelaskan kaedah pemilihan khalifah.
Kaedah/Aktiviti
1.      Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Akidah
  2. khulafa
  3. baiah
Sumber rujukan
1.       Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2.       Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.
3.      Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
  1. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,MPM.
Refleksi
100% pelajar dapat memerihalkan struktur pemerintahan di Madinah.  Pelajar juga  dapat menghuraikan ciri-ciri kepemimpinan Nabi Muhammad SAW sekurang-kurangnya dalam 3 aspek..Pelajar juga dapat menghuraikan konsep dan ciri-ciri khalifah.serta menjelaskan kaedah pemilihan khalifah.
Soalan latihan akan disiapkan sebagai kerja rumah.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
9/2/2020 ( Ahad)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A5/ 17 pelajar
Masa
7.40-9.00
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Pertahanan dan pembukaan wilayah:Peperangan.
Objektif
  1. Menghuraikan etika dan strategi peperangan pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7M).  
  2. Menjelaskan peristiwa Perang Badar,Uhud dan Khandak sebagai contoh.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menilai
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
Khandak/Al-Ahzab
Sumber rujukan
1.       Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2.       Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.
3.      Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
4.      Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,MPM
Refleksi
l.100% pelajar dapat  menghuraikan etika dan strategi peperangan pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7M) beserta contoh peperangan sekurang-kurangnya dengan memberi 2 contoh .


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
10/2/2020 ( Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A5/ 17 pelajar
Masa
12.00-1.20
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Pertahanan dan pembukaan wilayah:Kepemimpinan.
Objektif
  1. Menilai kepemimpinan dan sumbangan tokoh Mesir (abad ke-12) iaitu Salehuddin al-Ayyubi dan Khalifah Uthmaniyah (abad ke-15) iaitu Sultan Muhammad al-Fatih.  
Kaedah/Aktiviti
1.      Kuliah dan sumbang saran
2.      Latihan Topikal 1.7 (rujuk lampiran)
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta buih berganda/membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. keberanian
Konsep/Istilah
  1. Dinasti Ayyubiyah.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia..
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan ciri-ciri dan contoh-contoh kepemimpinan dan sumbangan tokoh Mesir (abad ke-12) iaitu Salehuddin al-Ayyubi dan Khalifah Uthmaniyah (abad ke-15) iaitu Sultan Muhammad al-Fatih sekurang-kurangnya dalam 2 aspek.  Latihan topikal perlu disiapkan di rumah.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
11/2/2020 ( Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A5/ 17 pelajar
Masa
12.00-1.20
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
  • Perhubungan luar:Diplomatik.
Objektif
  1. Membincangkan bentuk perhubungan  luar  dari segi hubungan diplomatik pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7).
Kaedah/Aktiviti
  1. Sesi soal-jawab
  2. Peneguhan fakta penting oleh guru
KBAT
Menghubungkait
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. Kerajaan Byzantine
  2. Perjanjian Hudaibiyah
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia..
Refleksi
100% pelajar yang hadir dapat menjelaskan bentuk perhubungan  luar  dari segi hubungan diplomatik pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7).


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
12/2/2020 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A5/ 17 pelajar
Masa
9.00-10.20 
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar:
  • Perhubungan luar:Naungan.
Objektif
  1. Membincangkan bentuk perhubungan  luar dari segi hubungan naungan melalui pembayaran Jizyah pada zaman Khalifah al-Rasyidin dan Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M)
Kaedah/Aktiviti
  1. Sesi soal-jawab
  2. Peneguhan fakta penting oleh guru
KBAT
Menyusun mengikut kronologi
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. Jizyah
  2. naungan
  3. Zimmi
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar dapat  menjelaskan bentuk perhubungan  luar dari segi hubungan naungan melalui pembayaran Jizyah pada zaman Khalifah al-Rasyidin dan Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M.
Tamat TEMA 1


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
12/2/2020 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A1/ 21 pelajar
Masa
1.20-2.40 
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM

TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Sumbangan khalifah/ tokoh:Khalifah al-Rasyidin, abad ke-7-8M
  • Sumbangan khalifah/ tokoh:Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M), dan Abbasiyah (abad ke-8-9M)..
Objektif
  1. Menilai sumbangan khalifah al-Rasyidin iaitu Khalifah Abu Bakar dan Khalifah Umar al-Khattab serta. khalifah Umayyah iaitu Khalifah Umar Abdul Aziz dan Abbasiyah iaitu Khalifah Harun al-Rasyid.
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Buih/Menerangkan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Al-Siddiq
  2. kharaj
  3. Jizyah
  4. Ain-Zubaidah
  5. Baitul Hikmah
Sumber rujukan
1.       Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi
2.       Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.
3.      Teks Pra-U STPM Sejarah Islam, Sasbadi
  1. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,MPM.
Refleksi
100% pelajar memberi perhatian.Mereka dapat menjelaskan sumbangan khalifah al-Rasyidin iaitu Khalifah Abu Bakar dan Khalifah Umar al-Khattab sekurang-kurangnya dengan memberi contoh dalam 2 aspek.
Pelajar juga dapat menjelaskan sumbangan khalifah Umayyah iaitu Khalifah Umar Abdul Aziz dan Abbasiyah iaitu Khalifah Harun al-Rasyid sekurang-kurangnya dengan memberi contoh dalam 2 aspek..
** selepas tajuk ini, PdPc akan dimulakan dengan Tema 2 kerana kelas ini diajar oleh 2 guru dengan tauk yang telah diagihkan.

No comments:

Post a Comment