|
|||||||||
Tajuk
|
KERJA KURSUS (SEJARAH KERTAS 4)
·
Pembetulan
proposal.
|
||||||||
Objektif
|
1.
Mengenalpasti langkah-langkah yang tepat dalam
penghasilan kerja kursus pelajar.
2.
Memastikan proposal yang dihasilkan tepat seperti format
yang dikehendaki oleh MPM.
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
2.
Bagi proposal yang kurang menepati format yang ditetapkan,
guru menerangkan komen yang telah ditulis pada proposal pelajar bagi
membolehkan pelajar membuat penambahbaikan terhadap proposal tersebut.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
latar/tempoh
masa kajian.
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Hanya 30% pelajar berjaya menghasilkan proposal yang tepat seperti
format yang dikehendaki oleh MPM.Pelajar
lain kebanyakannya gagal menghasilkan sorotan kajian lepas yang baik dan
relevan.
Kesalahan ketara juga adalah dari segi
tatabahasa dan kurangnya sumber berkaitan sorotan kajian lepas. Pelajar diingatkan agar menghantar pembetulan proposal
pada minggu depan.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
KERJA KURSUS (SEJARAH KERTAS 4):.
|
||||||||
Objektif
|
1.
Mengenalpasti langkah-langkah yang tepat dalam
penghasilan kerja kursus pelajar.
2.
Memastikan proposal yang dihasilkan tepat seperti format
yang dikehendaki oleh MPM
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
2.
Bagi proposal yang kurang menepati format yang ditetapkan,
guru menerangkan komen yang telah ditulis pada proposal pelajar bagi
membolehkan pelajar membuat penambahbaikan terhadap proposal tersebut.
|
||||||||
KBAT
|
Menganalisis
|
||||||||
i-Think/Proses
Pemikiran
|
Peta
Alir/membuat urutan
|
||||||||
Nilai/Unsur
patriotisme/
Kemahiran
insaniah
|
kerjasama
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
latar/tempoh
masa kajian.
|
||||||||
Sumber
rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
50% pelajar berjaya
menghasilkan proposal yang tepat seperti
format yang dikehendaki oleh MPM.Pelajar
lain kebanyakannya gagal menghasilkan sorotan kajian lepas yang baik dan
relevan.Pelajar diingatkan agar menghantar pembetulan proposal pada minggu
depan.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
MULA TEMA 2:Pembangunan dan
Penerokaan.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menilai
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Dakap/Hubungan seluruh
bahagian
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menghuraikan konsep dan ciri-ciri
sistem ekonomi. serta kegiatan ekonomi pada zaman Nabi Muhammad SAW (abad
ke-7) dan kerajaan Abbasiyah (abad ke-11-12M).
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Perbincangan Contoh soalan STPM
2013: Sejauhmanakah kegiatan ekonomi
masyarakat Malaysia pada hari ini merupakan cerminan kepada kegiatan ekonomi
penduduk Melaka pada zaman Kesultanan Melayu Melaka.
1.
Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan.
2.
Setiap kumpulan membincangkan 1 isi dan menghasilkan esei
jawapan lengkap bagi isi berkenaan sahaja
dalam masa 20 minit.
3.
Setiap wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan.
4.
Pelajar lain membuat catatan fakta penting.
·
|
||||||||
KBAT
|
Menaakul
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta buih berganda/membanding beza
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
Kiwi .
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
Pembentangan berjalan lancar.Semua
kumpulan dapat menghuraikan isi dengan baik sesuai dengan kehendak
soalan.Guru membuat sedikit penambahbaikan terhadap jawapan pelajar.Pelajar
juga kelihatan begitu bersemangat bertanya dan mengemukakan pendapat.
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
|
||||||||
Objektif
|
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
|
||||||||
KBAT
|
Membuat gambaran mental
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Bulatan/Mendefinisikan
mengikut konteks
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menjelaskan konsep/definisi
Baitulmal serta
menghuraikan peranan institusi ekonomi Baitulmal dan
pelaksanaannya pada zaman Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7-8M) dan
Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M) sekurang-kurangnya dengan menyatakan
2 peranan..
|
|
|||||||||
Tajuk
|
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
MULA TEMA 2:Pembangunan dan
Penerokaan.
|
||||||||
Objektif
|
1.
Menghuraikan
konsep dan ciri-ciri sistem ekonomi.
2.
Membincangkan
kegiatan ekonomi pada zaman Nabi Muhammad SAW (abad ke-7) dan kerajaan
Abbasiyah (abad ke-11-12M)
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti
|
Kuliah dan sumbang saran
|
||||||||
KBAT
|
Menilai
|
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran
|
Peta Dakap/Hubungan seluruh
bahagian
|
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/
Kemahiran insaniah
|
1.
usaha
tangga kejayaan
2.
ikhtiar
mencari rezeki yang halal lagi baik.
|
||||||||
Konsep/Istilah
|
|
||||||||
Sumber rujukan
|
|
||||||||
Refleksi
|
100%
pelajar dapat menghuraikan konsep dan ciri-ciri
sistem ekonomi. serta kegiatan ekonomi pada zaman Nabi Muhammad SAW (abad
ke-7) dan kerajaan Abbasiyah (abad ke-11-12M).
|
No comments:
Post a Comment