Pages

Thursday, February 20, 2020

2020 Minggu 8 (16-20/2/2020)



Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
16/2/2020 ( Ahad)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A5/ 17 pelajar
Masa
7.40-9.00
Tajuk
KERJA KURSUS (SEJARAH KERTAS 4)
·         Pembetulan proposal.
Objektif
1.      Mengenalpasti langkah-langkah yang tepat  dalam penghasilan kerja kursus pelajar. 
2.      Memastikan proposal yang dihasilkan tepat seperti format yang dikehendaki oleh MPM.
Kaedah/Aktiviti
  1. Membuat perbincangan secara bersemuka  terhadap  proposal setiap pelajar yang telah disemak oleh guru.
2.      Bagi proposal yang kurang menepati format yang ditetapkan, guru menerangkan komen yang telah ditulis pada proposal pelajar bagi membolehkan pelajar  membuat penambahbaikan terhadap proposal tersebut.
  1. Guru membaca,meneliti   dan membuat perbincangan bersama pelajar agar mereka memperbetulkan proposal berkenaan.
  2. Guru juga memberi komen untuk perhatian pelajar lain juga supaya mereka dapat membuat pemanbahbaikan terhadap proposal masing-masing.
  3.  Proposal yang baik dan menepati format, tidak perlu lagi dibuat semula
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
latar/tempoh masa kajian.
Sumber rujukan
  1. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  2. Manual KK Majlis Peperiksaan Malaysia (Manual Calon).
Refleksi
Hanya 30% pelajar berjaya menghasilkan  proposal yang tepat seperti format yang dikehendaki oleh MPM.Pelajar lain kebanyakannya gagal menghasilkan sorotan kajian lepas yang baik dan relevan. Kesalahan ketara juga  adalah dari segi tatabahasa dan kurangnya sumber berkaitan sorotan kajian lepas. Pelajar diingatkan agar menghantar pembetulan proposal pada minggu depan.

Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
16/2/2020 ( Ahad)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A1/ 21 pelajar
Masa
10.40-11.20 
Tajuk
KERJA KURSUS (SEJARAH KERTAS 4):.
  • Pembetulan proposal.
Objektif
1.      Mengenalpasti langkah-langkah yang tepat  dalam penghasilan kerja kursus pelajar. 
2.      Memastikan proposal yang dihasilkan tepat seperti format yang dikehendaki oleh MPM
Kaedah/Aktiviti
  1. Membuat perbincangan secara bersemuka  terhadap  proposal setiap pelajar yang telah disemak oleh guru.
2.      Bagi proposal yang kurang menepati format yang ditetapkan, guru menerangkan komen yang telah ditulis pada proposal pelajar bagi membolehkan pelajar  membuat penambahbaikan terhadap proposal tersebut.
  1. Guru membaca,meneliti   dan membuat perbincangan bersama pelajar agar mereka memperbetulkan proposal berkenaan.
  2. Guru juga memberi komen untuk perhatian pelajar lain juga supaya mereka dapat membuat pemanbahbaikan terhadap proposal masing-masing.
  3.  Proposal yang baik dan menepati format, tidak perlu lagi dibuat semula
KBAT
Menganalisis
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Alir/membuat urutan
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
kerjasama
Konsep/Istilah
latar/tempoh masa kajian.
Sumber rujukan
  1. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  2. Manual KK Majlis Peperiksaan Malaysia (Manual Calon).
Refleksi
50% pelajar berjaya menghasilkan  proposal yang tepat seperti format yang dikehendaki oleh MPM.Pelajar lain kebanyakannya gagal menghasilkan sorotan kajian lepas yang baik dan relevan.Pelajar diingatkan agar menghantar pembetulan proposal pada minggu depan.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
17/2/2020 ( Isnin)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A5/ 17 pelajar
Masa
12.00-1.20
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
MULA TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Ekonomi:Sistem  Ekonomi.
Objektif
  1. Menghuraikan konsep dan ciri-ciri sistem ekonomi.
  2. Membincangkan kegiatan ekonomi pada zaman Nabi Muhammad SAW (abad ke-7) dan kerajaan Abbasiyah (abad ke-11-12M)
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menilai
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Dakap/Hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. usaha tangga kejayaan.
  2. ikhtiar mencari rezeki yang halal lagi baik.
Konsep/Istilah
  1. Sadaqat .
  2. Fai
  3. Ghanimah
  4. Usyur.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar dapat menghuraikan konsep dan ciri-ciri sistem ekonomi. serta kegiatan ekonomi pada zaman Nabi Muhammad SAW (abad ke-7) dan kerajaan Abbasiyah (abad ke-11-12M).





Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
18/2/2020 ( Selasa)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A5/ 17 pelajar
Masa
12.00-1.20
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Ekonomi:Sistem ekonomi.
Objektif
  1. Membincangkan kegiatan ekonomi pada zaman Kesultanan Melaka (abad ke-15).
Kaedah/Aktiviti
Perbincangan Contoh soalan STPM 2013: Sejauhmanakah kegiatan ekonomi masyarakat Malaysia pada hari ini merupakan cerminan kepada kegiatan ekonomi penduduk Melaka pada zaman Kesultanan Melayu Melaka.

1.      Pelajar dibahagikan kepada beberapa kumpulan.
2.      Setiap kumpulan membincangkan 1 isi dan menghasilkan esei jawapan lengkap bagi isi berkenaan sahaja  dalam masa 20 minit.
3.      Setiap wakil kumpulan membentangkan hasil perbincangan.
4.      Pelajar lain membuat catatan fakta penting.
  1. Sesi soal-jawab.
·     
KBAT
Menaakul
i-Think/Proses Pemikiran
Peta buih berganda/membanding beza
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. usaha tangga kejayaan.
  2. ikhtiar mencari rezeki yang halal lagi baik.
Konsep/Istilah
Kiwi .
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar. 
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
Pembentangan berjalan lancar.Semua kumpulan dapat menghuraikan isi dengan baik sesuai dengan kehendak soalan.Guru membuat sedikit penambahbaikan terhadap jawapan pelajar.Pelajar juga kelihatan begitu bersemangat bertanya dan mengemukakan pendapat.


Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
19/2/2020 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A5/ 17 pelajar
Masa
9.00-10.20 
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Ekonomi:Institusi ekonomi (Baitulmal)..
Objektif
  1. Menjelaskan konsep/definisi Baitulmal.
  2. Menganalisis peranan institusi ekonomi Baitulmal dan pelaksanaannya pada  zaman Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7-8M) dan Khalifah Abbasiyah (abad  ke-9-11M).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Membuat gambaran mental 
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Bulatan/Mendefinisikan mengikut konteks
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
  1. kerjasama.
  2. kesyukuran.
  3. pengagihan harta negara secara adil dan berhemah.
Konsep/Istilah
  1. Baitulmal .
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar dapat menjelaskan konsep/definisi Baitulmal serta menghuraikan  peranan institusi ekonomi Baitulmal dan pelaksanaannya pada  zaman Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7-8M) dan Khalifah Abbasiyah (abad  ke-9-11M) sekurang-kurangnya dengan menyatakan 2 peranan..





Mata pelajaran
Sejarah
Tarikh/Hari
19/2/2020 (Rabu)
Kelas/Bilangan Pelajar
6A1/ 21 pelajar
Masa
1.20-2.40 
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
MULA TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Ekonomi:Sistem ekonomi.
Objektif
1.      Menghuraikan konsep dan ciri-ciri sistem ekonomi.
2.      Membincangkan kegiatan ekonomi pada zaman Nabi Muhammad SAW (abad ke-7) dan kerajaan Abbasiyah (abad ke-11-12M)
Kaedah/Aktiviti
Kuliah dan sumbang saran
KBAT
Menilai
i-Think/Proses Pemikiran
Peta Dakap/Hubungan seluruh bahagian
Nilai/Unsur  patriotisme/
Kemahiran insaniah
1.      usaha tangga kejayaan
2.      ikhtiar mencari rezeki yang halal lagi baik.
Konsep/Istilah
  1. Sadaqat .
  2. Fai
  3. Ghanimah
  4. Usyur.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia
Refleksi
100% pelajar dapat menghuraikan konsep dan ciri-ciri sistem ekonomi. serta kegiatan ekonomi pada zaman Nabi Muhammad SAW (abad ke-7) dan kerajaan Abbasiyah (abad ke-11-12M).


No comments:

Post a Comment