Pages

Thursday, August 6, 2020

2020 Minggu 29 (2-6/8/2020)


Tarikh

2/8/2020 (Ahad)

Catatan

CUTI SEMPENA HARI RAYA AIDIL ADHA.


Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

3/8/2020 (Isnin)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 26 pelajar

Masa

9.00-10.20

Tajuk

  1. Masyarakat Industri  (abad ke-18-19M)
  2. Masyarakat Industri di England (abad ke-18-19 M)

Objektif

  1. Menjelaskan definisi dan ciri-ciri masyarakat Industri secara umum dan di England.

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Perbincangan jawapan bagi soalan berikut:  
  • Terangkan maksud masyarakat industri dan ciri-ciri masyarakat  Industri.
  • Bincangkan faktor-faktor perkembangan masyarakat  Industri di England pada abad ke-18-19M.

KBAT

Mengumpul dan mengelas

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. Semangat cinta negara

Konsep/Istilah

  1. Rusuhan Luddite
  2. Golongan Proletariat

3.      Akta Kombinasi.

4.      Eropah Barat

  1. Sanitasi

Sumber rujukan

  1. Revolusi Perindustrian-Pengertian dan latar belakang
  2. INDUSTRIAL REVOLUTION
  3. Revolusi Perindustrian-Wikipedia Bahasa Melayu
  4. History of technology
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi. 
  6. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  

Refleksi

100% pelajar dapat menjelaskan definisi dan ciri-ciri masyarakat Industri secara umum.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 ciri . Mereka juga dapat menjelaskan faktor perkembangan masyarakat  Industri di England pada abad ke-18-19M sekurang-kurangnya dengan mengemukakan  3 faktor .

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

3/8/2020 (Isnin)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

12.00-1.20

Tajuk

Ulangkaji

Objektif

Menyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari.

Kaedah/Aktiviti

  1. kuiz berkumpulan
  2. Setiap wakil kumpulan akan mengambil kertas undi yang disediakan oleh guru.
  3. Soalan ditanya oleh guru berdasarkan nombor yang terdapat pada kertas undi berkenaan.

KBAT

menganalisis

i-Think/Proses Pemikiran

tiada

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. Kerjasama
  2. Semangat setiakawan.

Konsep/Istilah

1.      Uslub (kaedah) berfikir menurut al-Quran

Sumber rujukan

  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  5. Soalan Peperiksaan Percubaan pelbagai negeri tahun-tahun lepas dan tahun semasa

Refleksi

Pengendalian kuiz berjalan lancar. Suasana PdPc sangat ceria dengan penglibatan aktif setiap kumpulan.Keadaan kelas adalah terkawal.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

4/8/2020 (Selasa)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 26 pelajar

Masa

7.40-9.00

Tajuk

  1. Masyarakat Industri di Jerman (abad ke-18-19M)

Objektif

  1. Menjelaskan definisi dan ciri-ciri masyarakat  Industri di Jerman

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Perbincangan jawapan bagi soalan berikut:  
  • Perkembangan revolusi  industri di Jerman meninggalkan pelbagai kesan dari sudut politik,ekonomi dan sosial.Bincangkan.

KBAT

Mengumpul dan mengelas

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. Semangat cinta negara

Konsep/Istilah

  1. junker
  2. sosialisme
  3. Eropah Tengah
  4. Sistem Guild.

Sumber rujukan

  1. Revolusi Perindustrian-Pengertian dan latar belakang
  2. INDUSTRIAL REVOLUTION
  3. Revolusi Perindustrian-Wikipedia Bahasa Melayu
  4. History of technology
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi. 
  6. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.  

Refleksi

100% pelajar dapat menjelaskan definisi dan ciri-ciri masyarakat  Industri di Jerman  sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 4 ciri .

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

4/8/2020 (Selasa)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A1/ 21 pelajar

Masa

9.00-10.20

Tajuk

SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM

  • PERBINCANGAN  JAWAPAN PEPERIKSAAN PERCUBAAN PENGGAL 2.

Objektif

1. Menghuraikan fakta penting bagi soalan  Peperiksaan Percubaan

     Penggal 2

2. Menjelaskan kata kunci dan perangkap soalan serta teknik menjawab  

     soalan mengikut standard yang sepatutnya .

Kaedah/Aktiviti

Kuliah dan sumbang saran

KBAT

Menganalisis

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Pokok/Membuat pengelasan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

     

   .      Kegigihan/daya usaha

 

Konsep/Istilah

Golongan Al-Riddah

Sumber rujukan

Soalan dan skema Peperiksaan Percubaan Penggal 2.

Refleksi

Perbincangan berjalan lancar Pelajar membuat catatan ringkas.. Bahan berkaitan telah diberi kepada pelajar melalui Whatsapp .

 

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

4/8/2020 (Selasa)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

1.20-2.40

Tajuk

Ulangkaji

Objektif

Menyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari.

Kaedah/Aktiviti

  1. kuiz berkumpulan
  2. Setiap wakil kumpulan akan mengambil kertas undi yang disediakan oleh guru.
  3. Soalan ditanya oleh guru berdasarkan nombor yang terdapat pada kertas undi berkenaan.

KBAT

menganalisis

i-Think/Proses Pemikiran

tiada

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

Kerjasama

Konsep/Istilah

Zaman pemerintahan kerajaan kecil

Refleksi

Pengendalian kuiz berjalan lancar dengan penglibatan aktif setiap ahli kumpulan. Bagaimanapun, ada sesetengah soalan mudah yang tidak dapat dijawab oleh pelajar kerana belum habis mengulangkaji.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

5/8/2020 (Rabu)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 26 pelajar

Masa

7.40-9.00

Tajuk

Mula Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran

  • Institusi pemerintahan
  • :Sistem Beraja di China  abad ke 16-20M

Objektif

  1. Menjelaskan definisi dan ciri-ciri sistem beraja secara umum.
  2. menghuraikan kedudukan dan peranan raja/maharaja dalam pemerintahan di China dalam pelbagai aspek

Kaedah/Aktiviti

  1. Perbincangan dalam kumpulan untuk mencari peranan raja/maharaja dalam pemerintahan di China dalam pelbagai aspek
  2. Setiap kumpulan disediakan sekeping mini whiteboard dan 1-2 batang pen marker
  3. Pembentangan kumpulan
  4. Sesi soal -jawab dan sumbang saran

KBAT

Mengumpul dan mengelas

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Bulatan/mendefinisikan mengikut konteks

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. Taat setia kepada raja dan negara.

Konsep/Istilah

  1. Sistem Beraja 

Sumber rujukan

  1. Dinasti Qing/Ching
  2. Maharani Dowager Tsu Hsi
  3. Sistem Beraja di China
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  5. Teks Sejarah Pra-U,Longman.
  6. Nota lengkap sejarah STPM,Fajar Bakti. 
  7. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 

Refleksi

100% pelajar dapat menjelaskan  peranan raja/maharaja dalam pemerintahan di China dalam pelbagai aspek .Pembentangan berjalan lancar. Majoriti pelajar memberi kerjsama dengan bertanya pelbagai soalan manakala segelintirnya kurang memberi fokus kepada pembentanagn rakan mereka.

 

Pelajar yang kurang membei fokus ditanya soalan berkenaan pembentanagn pelajar sebagai amaran agar memberi tumpuan pada masa akan datang.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

5/8/2020 (Rabu )

Kelas/Bilangan Pelajar

6A1/ 21 pelajar

Masa

9.00-10.20

Tajuk

Ulangkaji

Objektif

Menyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari.

Kaedah/Aktiviti

kuiz berkumpulan (sambungam)

KBAT

menganalisis

i-Think/Proses Pemikiran

tiada

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

Semangat setiakawan.

Konsep/Istilah

Uslub (kaedah) berfikir menurut al-Quran

Sumber rujukan

  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 
  4. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  5. Soalan Peperiksaan Percubaan pelbagai negeri tahun-tahun lepas dan tahun semasa

Refleksi

Pengendalian kuiz berjalan lancar. Suasana PdPc sangat ceria dengan penglibatan aktif setiap kumpulan.Keadaan kelas adalah terkawal.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

5/8/2020 (Rabu)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

12.00-1.20

Tajuk

Ulangkaji

Objektif

Menyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari.

Kaedah/Aktiviti

kuiz berkumpulan (sambungan)

KBAT

menganalisis

i-Think/Proses Pemikiran

tiada

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

Kerjasama

Konsep/Istilah

Kepentingan Laut Hitam

Refleksi

Pengendalian kuiz berjalan lancar dengan penglibatan aktif setiap ahli kumpulan. Bagaimanapun, ada sesetengah soalan mudah yang tidak dapat dijawab oleh pelajar kerana belum habis mengulangkaji.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

6/8/2020 (Khamis)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 26 pelajar

Masa

12.00-1.20

Tajuk    

Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran

  • Institusi pemerintahan
  • :Sistem Beraja di Rusia  abad ke 16-20M

Objektif

  1. Menghuraikan kedudukan dan peranan raja/maharaja dalam pemerintahan di Rusia

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Pembahagian kumpulan pembentangan dan tugasan bagi mencari peranan setiap raja di Rusia.

KBAT

Mensintesis

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Buih/Menerangkan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. Taat setia kepada raja dan negara.

Konsep/Istilah

  1. Sistem Beraja 
  2. Tsar/Tsarina

Sumber rujukan

  1.  Sistem Beraja di Rusia
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 

Refleksi

Semua kumpulan bekerjasama mencari fakta berkaitan. 

 

No comments:

Post a Comment