Pages

Thursday, August 13, 2020

2020 Minggu 30 (9-13/8/2020)

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

9/7/2020 (Ahad)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

10.20-12.00

Tajuk

SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM

  • ULANGKAJI.

Objektif

1.      Menghuraikan fakta penting bagi soalan  Peperiksaan Percubaan tahun-tahun lepas dan tahun semasa.

2.      Menjelaskan kata kunci dan perangkap soalan serta teknik menjawab soalan mengikut standard yang sepatutnya .

Kaedah/Aktiviti

Kuliah dan sumbang saran

KBAT

Menganalisis

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Pokok/Membuat pengelasan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

     

       Kegigihan/daya usaha

   

Konsep/Istilah

1.       mikrokosmos

2.       makrokosmos

Sumber rujukan

  1. Soalan Peperiksaan Percubaan pelbagai negeri tahun-tahun lepas dan tahun semasa.

Refleksi

Perbincangan berjalan lancar Pelajar membuat catatan ringkas.. Bahan berkaitan telah diberi kepada pelajar kumpulan Whatsapp kelas..

 

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

10/8/2020 (Isnin)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 27 pelajar

Masa

9.00-10.20

Tajuk    

Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran

  • Institusi pemerintahan
  • :Sistem Beraja di Rusia  abad ke 16-20M (sambungan)

Objektif

  1. Menghuraikan kedudukan dan peranan raja/maharaja dalam pemerintahan di Rusia

Kaedah/Aktiviti

  1. Pembentangan kumpulan iaitu setiap kumpulan membentangkan peranan bagi seorang raja.

KBAT

Mensintesis

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Buih/Menerangkan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. Taat setia kepada raja dan negara.

Konsep/Istilah

  1. Sistem Beraja 
  2. Tsar/Tsarina

Sumber rujukan

  1.  Sistem Beraja di Rusia
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 

Refleksi

Semua kumpulan berjaya menjelaskan peranan raja/Rusia dalam pelbagai aspek sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 3 isi 

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

10/8/2020 (Isnin)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

12.00-1.20

Tajuk

SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM

  • ULANGKAJI.

Objektif

       1.      Menghuraikan fakta penting bagi soalan  Peperiksaan Percubaan Semenanjung 2016 hingga  2019.

Kaedah/Aktiviti

Kuliah dan sumbang saran

KBAT

Menganalisis

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Pokok/Membuat pengelasan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  

Kegigihan/daya usaha

Konsep/Istilah

1.      Tanzimat

2.      Pemerintahan pusat dan wilayah

3.      Nasionalisme Mesir dan Syria.

Sumber rujukan

Soalan Peperiksaan Percubaan pelbagai negeri

Refleksi

Keseluruhan pelajar mengulangkaji dan membuat catatan.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

11/8/2020 (Selasa)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 27 pelajar

Masa

7.40-9.00

Tajuk

Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran

  • Institusi pemerintahan
  • : Sistem Pembesar di China abad ke-16-20

Objektif

  1. Menjelaskan maksud/konsep sistem pembesar.
  2. menghuraikan dan membandingkan peranan pembesar dalam pemerintahan.

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah dan sumbang saran
  2. Membahagikan peranan pembesar kepada 2 bahagian iaitu di peringkat pusat dan wilayah.

KBAT

Mengumpul dan mengelas

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Buih/Menerangkan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. Taat setia kepada raja dan negara.

Konsep/Istilah

  1. Sistem Pembesar
  2. gentry
  3. Censorate

Sumber rujukan

  1.  Sistem Pembesar di China
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 

Refleksi

100%  pelajar dapat menjelaskan dan membandingkan peranan pembesar dalam pemerintahan.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 3 aspek berkaitan .

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari  

11/8/2020 (Selasa)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A1/ 21 pelajar

Masa

9 .00-10.20

Tajuk

Ulangkaji

Objektif

Menyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari.

Kaedah/Aktiviti

  1. kuiz berkumpulan
  2. Setiap wakil kumpulan akan mengambil kertas undi yang disediakan oleh guru.
  3. Soalan ditanya oleh guru berdasarkan nombor yang terdapat pada kertas undi berkenaan.

KBAT

menganalisis

i-Think/Proses Pemikiran

tiada

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. Kerjasama
  2. Semangat setiakawan.

Konsep/Istilah

1.      Kepentingan Laut Hitam

Sumber rujukan

  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Sasbadi 

Refleksi

Pengendalian kuiz berjalan lancar dengan penglibatan aktif setiap ahli kumpulan. Bagaimanapun, ada sesetengah soalan mudah yang tidak dapat dijawab oleh pelajar kerana belum habis mengulangkaji.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

11/8/2020 (Selasa)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

12.00-1.20

Tajuk

SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM

  • ULANGKAJI.

Objektif

       1.      Menghuraikan fakta penting bagi soalan  Peperiksaan Percubaan tahun-tahun lepas dan tahun semasa

Kaedah/Aktiviti

Kuliah dan sumbang saran

KBAT

Menganalisis

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Pokok/Membuat pengelasan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

1.      kerjasama   

2.      Kegigihan/daya usaha

3.       Rela berkorban

Konsep/Istilah

1.      Baitul Hikmah

2.      Sumbangan Ibnu Sina, Ibn.Batuttah dan al-Khawarizmi.

Sumber rujukan

  1. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  2. Soalan Peperiksaan Percubaan pelbagai negeri tahun-tahun lepas dan tahun semasa.

Refleksi

Pelajar membuat catatan fakta penting bagi setiap tajuk yang dibincangkan.Pelajar juga merujuk bahan edaran yang disediakan oleh guru.

 

 

Tarikh

12-13 Ogos 2020

Kelas

6A1 & 6A5

Catatan

Peperiksaan STPM Penggal 2.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

12/8/2020 (Rabu)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 27 pelajar

Masa

7.40-9.00

Tajuk

Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran

  • Institusi pemerintahan
  • : Sistem Pembesar di Rusia abad ke-16-20

Objektif

  1. Menjelaskan maksud/konsep sistem pembesar.
  2. menghuraikan dan membandingkan peranan pembesar dalam pemerintahan.

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah dan sumbang saran

KBAT

Mengumpul dan mengelas

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Buih/Menerangkan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. Taat setia kepada raja dan negara.

Konsep/Istilah

  1. Duma
  2. Zemskii Sabor
  3. Prikazi
  4. Zemstvo
  5. Komun

Sumber rujukan

  1.  Sistem Pembesar di Rusia
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 

Refleksi

100% pelajar dapat menjelaskan peranan pembesar dalam pemerintahan.di Rusia sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 perkara

 

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

13/8/2020 (Khamis)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 27 pelajar

Masa

12.00-1.20

Tajuk

Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran

  •  Negara bangsa
  • :Raja mutlak dan raja berperlembagaan di England abad ke-16-18. 

Objektif

  1. Menjelaskan konsep Raja mutlak dan raja berperlembagaan 
  2. Membincangkan dan membandingkan sistem pemerintahan beraja mutlak dan raja berperlembagaan  di England. 

Kaedah/Aktiviti

  1. Perbincangan bersama rakan sebelah bagi mencari jawapan kepada setiap aspek yang diminta oleh guru.
  2. Latihan esei dengan mencari jawapan kepada tempat kosong yang disediakan dalam soalan.

KBAT

1.       Mengumpul dan mengelas,

2.      Membanding beza

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Buih/Menerangkan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. Taat setia kepada raja dan negara.

Konsep/Istilah

  1. House of Lords
  2. House of Commons

Sumber rujukan

  1. Raja mutlak dan raja berperlembagaan di England.  
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Dinasti Tudor dan Dinasti Stuart
  4. House of Lords
  5. House of Commons
  6. English Revolution
  7. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 

Refleksi

100% pelajar berusaha mencari jawapan sama ada dengan merujuk internet atau buku rujukan.Bahan berkenaan akan dibentangkan pada hari berikutnya  untuk perkongsian bersama rakan.

 

No comments:

Post a Comment