|
|||||||||
Tajuk |
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
|
||||||||
Objektif |
1. Menghuraikan fakta penting bagi soalan Peperiksaan Percubaan tahun-tahun lepas dan tahun semasa. 2. Menjelaskan kata kunci dan perangkap soalan serta teknik menjawab soalan mengikut standard yang sepatutnya . |
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
Kuliah dan sumbang saran |
||||||||
KBAT |
Menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Pokok/Membuat pengelasan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
Kegigihan/daya usaha
|
||||||||
Konsep/Istilah |
1. mikrokosmos 2. makrokosmos |
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
Perbincangan berjalan lancar Pelajar membuat catatan ringkas.. Bahan berkaitan telah diberi kepada pelajar kumpulan Whatsapp kelas..
|
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
Mensintesis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Buih/Menerangkan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
Semua kumpulan berjaya menjelaskan peranan raja/Rusia dalam pelbagai aspek sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 3 isi |
|
|||||||||
Tajuk |
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
|
||||||||
Objektif |
1. Menghuraikan fakta penting bagi soalan Peperiksaan Percubaan Semenanjung 2016 hingga 2019. |
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
Kuliah dan sumbang saran |
||||||||
KBAT |
Menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Pokok/Membuat pengelasan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
Kegigihan/daya usaha |
||||||||
Konsep/Istilah |
1. Tanzimat 2. Pemerintahan pusat dan wilayah 3. Nasionalisme Mesir dan Syria. |
||||||||
Sumber rujukan |
Soalan Peperiksaan Percubaan pelbagai negeri |
||||||||
Refleksi |
Keseluruhan pelajar mengulangkaji dan membuat catatan. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
Mengumpul dan mengelas |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Buih/Menerangkan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% pelajar dapat menjelaskan dan membandingkan peranan pembesar dalam pemerintahan.sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 3 aspek berkaitan . |
|
|||||||||
Tajuk |
Ulangkaji |
||||||||
Objektif |
Menyatakan maklumat penting bagi tajuk yang telah dipelajari. |
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
tiada |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
|
||||||||
Konsep/Istilah |
1. Kepentingan Laut Hitam |
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
Pengendalian kuiz berjalan lancar dengan penglibatan aktif setiap ahli kumpulan. Bagaimanapun, ada sesetengah soalan mudah yang tidak dapat dijawab oleh pelajar kerana belum habis mengulangkaji. |
|
|||||||||
Tajuk |
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
|
||||||||
Objektif |
1. Menghuraikan fakta penting bagi soalan Peperiksaan Percubaan tahun-tahun lepas dan tahun semasa |
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
Kuliah dan sumbang saran |
||||||||
KBAT |
Menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Pokok/Membuat pengelasan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
1. kerjasama 2. Kegigihan/daya usaha 3. Rela berkorban |
||||||||
Konsep/Istilah |
1. Baitul Hikmah 2. Sumbangan Ibnu Sina, Ibn.Batuttah dan al-Khawarizmi. |
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
Pelajar membuat catatan fakta penting bagi setiap tajuk yang dibincangkan.Pelajar juga merujuk bahan edaran yang disediakan oleh guru.
|
Tarikh |
12-13 Ogos 2020 |
Kelas |
6A1 & 6A5 |
Catatan |
Peperiksaan STPM Penggal 2. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
Mengumpul dan mengelas |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Buih/Menerangkan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% pelajar dapat menjelaskan peranan pembesar dalam pemerintahan.di Rusia sekurang-kurangnya dengan mengemukakan 2 perkara
|
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
1. Mengumpul dan mengelas, 2. Membanding beza |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Buih/Menerangkan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% pelajar berusaha mencari jawapan sama ada dengan merujuk internet atau buku rujukan.Bahan berkenaan akan dibentangkan pada hari berikutnya untuk perkongsian bersama rakan. |
No comments:
Post a Comment