Pages

Wednesday, October 7, 2020

2020 Minggu 38 (4-8/10/2020)

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

4/10/2020 (Ahad)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

10.20-12.00

Tajuk

Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.

  • Perjuangan mencapai kemerdekaan  pada abad ke-20

: Kemerdekaan.

Objektif

  1. Menganalisis langkah-langkah mencapai kemerdekaan.

Kaedah/Aktiviti

  1. Penerangan berpandukan rajah minda
  2. kuliah dan sumbang  saran
  3. Perbincangan berdasarkan contoh soalan tahun-tahun lepas.

KBAT

menganalisis

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Alir/membuat urutan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

  1. Parti Perikatan
  2. Sistem Ahli

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 

Refleksi

100 % Pelajar dapat menjelaskan dan menganalisis langkah-langkah mencapai kemerdekaan pada abad ke-20 mengikut kronologi. Pelajar menyalin catatan rajah minda yang ditulis oleh guru di papan tulis.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

5/10/2020 (Isnin)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 24 pelajar

Masa

9.00-10.20

Tajuk

Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa

  • Tranformasi sosial, Ekonomi dan Kemunculan Intelektual Tempatan di China

Objektif

  1. Menjelaskan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.
  2. Menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di China .

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah dan sumbang saran

KBAT

Menganalisis

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. kerjasama
  2. sedia menerima perubahan yang positif.

Konsep/Istilah 

  1. transformasi 
  2. Gerakan Menguatkan Diri
  3. nepotisme

Sumber rujukan

  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.

Refleksi

100% Pelajar dapat menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di China  kesan daripada penjajahan Barat terhadap negara berkenaan sekurang-kurangnya dalam satu aspek misalnya yang berkait dengan pembaharuan dalam Gerakan Menguatkan Diri dan Gerakan Islah

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

5/10/2020 (Isnin)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

12.00-1.20

Tajuk

Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa. 

  • Perjuangan mencapai kemerdekaan  pada abad ke-20

: Pembentukan Malaysia.

Objektif

  1. Membincangkan faktor-faktor pembentukan Malaysia.
  2. Membincangkan reaksi dalam dan luar negara terhadap pembentukan Malaysia.
  3. Membincangkan isi-isi Perjanjian Malaysia 1963. 

Kaedah/Aktiviti

  1. Pembentangan  kumpulan Pelajar dibahagi kepada 6 kumpulan.Setiap kumpulan membentang aspek berbeza
  2. Sesi soal-jawab
  3. Rumusan pembentangan

KBAT

menganalisis

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

  1. konfrontasi
  2. Ganyang Malaysia

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  

Refleksi

Pembentangan berjalan lancar, Nota ditulis dengan ringkas dan dalam bentuk rajah minda. Pelajar mencatat nota dalam mini white board yang diberi kepada setiap kumpulan. Satu kumpulan membentangkan 1 aspek.sahaja

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

6/10/2020 (Selasa)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 24 pelajar

Masa

7.40-9.00

Tajuk

Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa

  • Transformasi sosial, Ekonomi dan Kemunculan Intelektual Tempatan di India.

Objektif

  1. Menjelaskan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.
  2. Menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di  India.

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah
  2. sumbang saran 

KBAT

Menganalisis

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. kerjasama
  2. sedia menerima perubahan yang positif.

Konsep/Istilah 

  1. jajman
  2. jajmani
  3. kamin 

Sumber rujukan

  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.

Refleksi

100% Pelajar dapat menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di  India kesan daripada penjajahan Barat terhadap negara berkenaan  sekurang-kurangnya dalam satu aspek  misalnya yang berkait dengan pembaharuan sosial  oleh pertubuhan Hindu dan Islam.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari  

6/10/2020 (Selasa)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A1/ 21 pelajar

Masa

9 .00-10.20

Tajuk

Tema 2: Transformasi Masyarakat 

  • Pengubahsuaian dalam pendidikan  pada abad ke-19-20 (sambungan)

Objektif

Menjelaskan perubahan sistem pendidikan di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak selepas merdeka.

Kaedah/Aktiviti

1.      Guru meminta setiap wakil kumpulan melengkapkan jadual di papan tulis.

2.      Apabila semua ruangan kosong berjaya dilengkapkan, setiap wakil kumpulan perlu membentangkan bahagian yang ditugaskan tersebut.

3.      Selesai pembentangan, guru memberi komen dan penambahbaikan.

4.      Semua pelajar mencatat nota selepas jadual dikemaskini.

Usaha Penyatuan Sistem Pendidikan (Jadual kosong yg perlu dilengkapkan):

 

Sebelum Merdeka (1946-197)

Bil.

Tahun

Nama Rancangan/Laporan

Pencadang

Syor/Cadangan

 

Catatan

1

 

Rancgn Cheeseman

 

 

 

2

 

Laporan Barnes

 

 

 

3

 

Laporan Fenn-Wu

 

 

 

4

 

Ordinan Pelajaran 1952

 

 

 

5

 

Penyata Razak

 

 

 

Selepas Merdeka (1961-1996)

1

 

Laporan Rahman Talib

 

 

2

 

Akta Pelajaran 1961

 

 

3

 

J/K Kabinet Mengkaji Dasar Pelajaran Kebangsaan 1979

 

 

4

 

Akta Pendidikan 1996.

 

 









KBAT

menganalisis

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Alir/membuat urutan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

  1. vernakular
  2. dasar pecah dan perintah. 

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Skor A Sejarah STPM P3, Ilmu Bakti.
  4. Kertas Model STPM P3, Sasbadi.
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.    

Refleksi

Pembentangan  berjalan lancar. 100% pelajar memberi kerjasama.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

6/10/2020 (Selasa)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

12.00-1.20

Tajuk

Mula Tema 4: Pengisian Kemerdekaan. 

  • Sistem pemerintahan Malaysia pada abad ke-20
  • : (i) Persekutuan
  • : (ii) Raja Berperlembagaan
  • : (iii) Demokrasi Berparlimen 

Objektif

  1. Menghuraikan bentuk pemerintahan Malaysia.

Kaedah/Aktiviti

  1. Pembentangan oleh kumpulan Joannes
  2. sumbang  saran
  3. rumusan pembentangan.

KBAT

Mengumpul dan mengelas

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Pokok/Membuat pengelasan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

  1. Persekutuan
  2. Raja Berperlembagaan
  3. Demokrasi Berparlimen

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.   

Refleksi

100% Pelajar dapat menghuraikan sistem pemerintahan Malaysia pada abad ke-20,tambahan pula mereka juga mempelajari topik ini dalam subjek Pengajian Am.

 

 

 

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

7/10/2020 (Rabu)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 24 pelajar

Masa

7.40-9.00

Tajuk

Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa

  • Perang Dunia Pertama 1914 – 1918

Objektif

  1. Menjelaskan  sebab -sebab Perang Dunia Pertama terutama yang melibatkan Jerman dan Rusia (abad ke-20).

Kaedah/Aktiviti

1.      Pelajar membuat pembentangan berkumpulan

2.      Satu kumpulan hanya membentangkan satu fakta

3.      Tugas telah diagihkan hari sebelumnya

4.      Sesi soal-jawab

KBAT

Menganalisis

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. sedia berkorban mempertahankan tanah air

Konsep/Istilah 

  1. Perang Dunia
  2. Triple Alliance
  3. Triple Entente 

Sumber rujukan

  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Perang Dunia Pertama
  4. World War 
  5. Treaty of Brest-Litovsk
  6. Perjanjian Versailles

Refleksi

Setiap kumpulan membentang 1 isi.Pelajar lain mendengar dan membuat catatan jika perlu,100% pelajar dapat menjelaskan sebab -sebab Perang Dunia Pertama  terutama yang melibatkan  Jerman dan Rusia (abad ke-20) sekurang-kurangnya dengan memberi 2 sebab.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

7/10/2020 (Rabu)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A1/ 21 pelajar

Masa

9 .00-10.20

Tajuk

Tema 2: Transformasi Masyarakat 

  • Masyarakat pelbagai kaum  pada abad ke-19-20

Objektif

1.      Menghuraikan perkembangan masyarakat pelbagai kaum di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak

Kaedah/Aktiviti

  1. kuliah
  2. sumbang  saran

KBAT

menganalisis

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Alir/membuat urutan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

  1. Sistem Tiket Kredit
  2. Sistem Kangchu
  3. Sistem Kangani
  4. Sistem  Kontrak 

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  

Refleksi

100% pelajar dapat menjelaskan perkembangan masyarakat pelbagai kaum di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak dengan memberi contoh yang sesuai.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

7/10/2020 (Rabu)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

12.00-1.20

Tajuk

Tema 4: Pengisian Kemerdekaan. 

Pembinaan Negara Bangsa :Pembangunan sosial pada abad ke-20.

  • :(i) Bahasa kebangsaan
  • :(ii) Dasar Pendidikn Kebangsaan
  • :(iii) Dasar Kebudayaan Kebangsaan
  •  (iv) Rukun Negara

Objektif

  1. Menganalisis usaha-usaha ke arah pembangunan sosial.

Kaedah/Aktiviti

  1. kuliah
  2. sumbang  saran

KBAT

menganalisis

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Buih/Menerangkan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

  1. Rukun Negara

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  

Refleksi

100%Pelajar dapat menjelaskan usaha-usaha ke arah pembangunan sosial dalam aspek pendidikan negara pada abad ke-20.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

8/10/2020 (Khamis)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 24 pelajar

Masa

12.00-1.20

Tajuk

Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa

  • Perang Dunia Pertama 1914 – 1918 (sambungan)

Objektif

       1.      Menjelaskan  kesan-kesan Perang Dunia Pertama terutama yang melibatkan Jerman dan Rusia (abad ke-20).

Kaedah/Aktiviti

       1.      Sambungan pembentangan berkumpulan.

       2.      Sesi soal-jawab 

KBAT

Menganalisis

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. sedia berkorban mempertahankan tanah air

Konsep/Istilah 

  1. Perang Dunia
  2. Triple Alliance
  3. Triple Entente 

Sumber rujukan

  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Perang Dunia Pertama
  4. World War 
  5. Treaty of Brest-Litovsk
  6. Perjanjian Versailles

Refleksi

100%Pelajar dapat menjelaskan kesan-kesan Perang Dunia Pertama  terutama yang melibatkan  Jerman, Austria-Hungary dan Rusia (abad ke-20) sekurang-kurangnya dalam 2 aspek.

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment