|
|||||||||
Tajuk |
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
: Kemerdekaan. |
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Alir/membuat urutan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100 % Pelajar dapat menjelaskan dan menganalisis langkah-langkah mencapai kemerdekaan pada abad ke-20 mengikut kronologi. Pelajar menyalin catatan rajah minda yang ditulis oleh guru di papan tulis. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
Menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% Pelajar dapat menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di China kesan daripada penjajahan Barat terhadap negara berkenaan sekurang-kurangnya dalam satu aspek misalnya yang berkait dengan pembaharuan dalam Gerakan Menguatkan Diri dan Gerakan Islah |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
: Pembentukan Malaysia. |
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
Pembentangan berjalan lancar, Nota ditulis dengan ringkas dan dalam bentuk rajah minda. Pelajar mencatat nota dalam mini white board yang diberi kepada setiap kumpulan. Satu kumpulan membentangkan 1 aspek.sahaja |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
Menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% Pelajar dapat menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di India kesan daripada penjajahan Barat terhadap negara berkenaan sekurang-kurangnya dalam satu aspek misalnya yang berkait dengan pembaharuan sosial oleh pertubuhan Hindu dan Islam. |
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tajuk |
Tema 2: Transformasi Masyarakat
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Objektif |
Menjelaskan perubahan sistem pendidikan di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak selepas merdeka. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kaedah/Aktiviti |
1. Guru meminta setiap wakil kumpulan melengkapkan jadual di papan tulis. 2. Apabila semua ruangan kosong berjaya dilengkapkan, setiap wakil kumpulan perlu membentangkan bahagian yang ditugaskan tersebut. 3. Selesai pembentangan, guru memberi komen dan penambahbaikan. 4. Semua pelajar mencatat nota selepas jadual dikemaskini. Usaha Penyatuan Sistem Pendidikan (Jadual kosong yg perlu dilengkapkan):
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
KBAT |
menganalisis |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Alir/membuat urutan |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Refleksi |
Pembentangan berjalan lancar. 100% pelajar memberi kerjasama. |
|
|||||||||
Tajuk |
Mula Tema 4: Pengisian Kemerdekaan.
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
Mengumpul dan mengelas |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Pokok/Membuat pengelasan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% Pelajar dapat menghuraikan sistem pemerintahan Malaysia pada abad ke-20,tambahan pula mereka juga mempelajari topik ini dalam subjek Pengajian Am. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
1. Pelajar membuat pembentangan berkumpulan 2. Satu kumpulan hanya membentangkan satu fakta 3. Tugas telah diagihkan hari sebelumnya 4. Sesi soal-jawab |
||||||||
KBAT |
Menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
Setiap kumpulan membentang 1 isi.Pelajar lain mendengar dan membuat catatan jika perlu,100% pelajar dapat menjelaskan sebab -sebab Perang Dunia Pertama terutama yang melibatkan Jerman dan Rusia (abad ke-20) sekurang-kurangnya dengan memberi 2 sebab. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 2: Transformasi Masyarakat
|
||||||||
Objektif |
1. Menghuraikan perkembangan masyarakat pelbagai kaum di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak |
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Alir/membuat urutan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% pelajar dapat menjelaskan perkembangan masyarakat pelbagai kaum di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak dengan memberi contoh yang sesuai. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan. Pembinaan Negara Bangsa :Pembangunan sosial pada abad ke-20.
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Buih/Menerangkan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100%Pelajar dapat menjelaskan usaha-usaha ke arah pembangunan sosial dalam aspek pendidikan negara pada abad ke-20. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
|
||||||||
Objektif |
1. Menjelaskan kesan-kesan Perang Dunia Pertama terutama yang melibatkan Jerman dan Rusia (abad ke-20). |
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
1. Sambungan pembentangan berkumpulan. 2. Sesi soal-jawab |
||||||||
KBAT |
Menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100%Pelajar dapat menjelaskan kesan-kesan Perang Dunia Pertama terutama yang melibatkan Jerman, Austria-Hungary dan Rusia (abad ke-20) sekurang-kurangnya dalam 2 aspek. |
No comments:
Post a Comment