Pages

Wednesday, October 14, 2020

2020 Minggu 39 (11-15/10/2020)

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

11/10/2020 (Ahad)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 24 pelajar

Masa

9.00-10.20**masa relief

Tajuk

Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa

  • Perang Dunia Kedua 1942 – 1945 (Eropah)

Objektif

Menjelaskan sebab dan kesan Perang Dunia Kedua  di Eropah terutama yang melibatkan  Britain Itali,Jerman dan Amerika Syarikat (abad ke-20)

Kaedah/Aktiviti

Pembentangan kumpulan .

KBAT

Menganalisis

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. sedia berkorban mempertahankan tanah air

Konsep/Istilah 

  1. Kuasa Berikat
  2. Pakatan Paksi

Sumber rujukan

  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Perang Dunia Kedua 
  4. World War
  5. Perjanjian Versailles  
  6. Adolf Hitler-Wikipedia
  7. Benito Mussolini
  8. Supreme Commander for the Allied Powers (SCAP)

Refleksi

100% Pelajar dapat menjelaskan sebab -sebab Perang Dunia Kedua terutama yang melibatkan  Jepun dan Amerika Syarikat (abad ke-20) sekurang-kurangnya dalam 3 aspek.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

11/10/2020 (Ahad)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

10.20-12.00

Tajuk

Tema 4: Pengisian Kemerdekaan. 

Pembinaan Negara Bangsa :Pembangunan ekonomi pada abad ke-20.

  • :(i) Dasar Pembangunan Luar Bandar
  • :(ii) Dasar Ekonomi Baru (DEB)
  • :(iii) Dasar Pembangunan Nasional (DPN) iaitu Dasar Perindustrian Negara dan  Dasar Pertanian Negara

Objektif

  1. Menganalisis usaha-usaha ke arah pembangunan ekonomi.

Kaedah/Aktiviti

Permainan kad AKU PUNYA

1.      Membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan.

2.      Setiap  kumpulan diberi KAD bagi satu aspek/tajuk

3.      Mereka diberi masa 5  minit untuk membaca secara pantas maklumat berkenaan tokoh tersebut

4.      Sementara itu guru menyusun maklumat berkenaan tokoh tersebut secara rawak atas meja yang disusun panjang.

5.      Pelajar yang telah habis membaca boleh mula mencari padanan maklumat tentang tokoh kumpulan mereka. Mereka boleh merujuk buku untuk memastikan mereka tidak tersalah ambil kad kumpulan lain.

6.      Kumpulan yang tersalah ambil kad perlu segera kembalikan ke meja maklumat

7.      Kumpulan yang tersalah ambil kad dan tidak memulangkannya akan didenda oleh kumpulan pemilik kad “AKU PUNYA”

8.      Kad yang telah diambil perlu disusun mengikut cerita yang sebenar. Pelajar perlu melengkapkan ayat bagi maklumat yang ada dalam kad tersebut.

  1. Pelajar perlu membaca/membentangkan ayat dalam kad mereka dengan lengkap

KBAT

menganalisis

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Buih/Menerangkan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

  1. Rancangan Pembangunan Negara Fasa 1 dan 2
  2. Dasar Ekonomi Baru.

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  

Refleksi

Aktiviti PdPc berjalan lancar dengan penglibatan aktif semua pelajar.Suasana kelas agak bising tetapi terkawal kerana pelajar berlumba-lumba untuk mendapatkan kad kumpulan masing-masing.Bagi yang tersalah ambil kad, mereka juga berlari ke meja maklumat bagi mengelakkan daripada didenda. Pembentangan berjalan lancar.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

12/10/2020 (Isnin)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 24 pelajar

Masa

9.00-10.20

Tajuk

Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa

  • Perang Dunia Kedua 1942 – 1945 (Asia)

Objektif

  1. Menjelaskan sebab dan kesan Perang Dunia Kedua di Asia terutama yang melibatkan  Jepun  (abad ke-20)

Kaedah/Aktiviti

  1. Pembentangan  kumpulan .

KBAT

Menganalisis

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. sedia berkorban mempertahankan tanah air

Konsep/Istilah 

1.      Ultranasionalisme

Sumber rujukan

  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Perang Dunia Kedua 
  4. World War
  5. Perjanjian Versailles  
  6. Adolf Hitler-Wikipedia
  7. Benito Mussolini
  8. Supreme Commander for the Allied Powers (SCAP)

Refleksi

100% Pelajar dapat menjelaskan sebab dan kesan Perang Dunia Kedua terutama yang melibatkan  Jepun dan Amerika Syarikat (abad ke-20) sekurang-kurangnya dalam 3 aspek.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

12/10/2020 (Isnin)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

12.00-1.20

Tajuk

Tema 4: Pengisian Kemerdekaan. 

  • Pembinaan Negara Bangsa :pada abad ke-20

: Sumbangan Tokoh.

Objektif

  1. Menilai sumbangan tokoh iaitu:

·         Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj

·         Tun Abdul Razak bin Dato' Hussein,

·         Tun Hussein bin Onn

·         Tun Dr Mahathir bin Mohamad. 

Kaedah/Aktiviti

  1. Pembentangan  kumpulan
  2. Sesi soal-jawab
  3. Rumusan pembentangan.

KBAT

menganalisis

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Buih/Menerangkan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

  1. Dasar Pandang ke Timur.

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.

Refleksi

Pembentangan berjalan lancar. Pelajar dapat menjelaskan sumbangan setiap tokoh terlibat.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

13/10/2020 (Selasa)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 24 pelajar

Masa

7.40-9.00

Tajuk

Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa

  • Perang Dingin 1945 – 1955

Objektif

  1. Menjelaskan sebab dan kesan Perang Dingin  terutama yang melibatkan  Russia dan Amerika Syarikat (abad ke-20)

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah
  2. Sesi soal-jawab
  3. Jadual perbandingan antara Blok Kapitalis dengan Blok Komunis.

KBAT

Menganalisis

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. keberanian

Konsep/Istilah 

  1. Perang Dingin
  2. Doktrin Truman

Sumber rujukan

  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Perang Dingin
  4. Doktrin Truman

Refleksi

100% Pelajar dapat menjelaskan sebab dan kesan  Perang Dingin  terutama yang melibatkan  Russia dan Amerika Syarikat (abad ke-20) sekurang-kurangnya dalam 2 aspek.Mereka juga dapat melengkapkan Jadual perbandingan antara Blok Kapitalis dengan Blok Komunis.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari  

13/10/2020 (Selasa)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A1/ 21 pelajar

Masa

9 .00-10.20

Tajuk

Mula Tema 4: Pengisian Kemerdekaan. 

  • Sistem pemerintahan Malaysia pada abad ke-20
  • : (i) Persekutuan
  • : (ii) Raja Berperlembagaan
  • : (iii) Demokrasi Berparlimen 

Objektif

  1. Menghuraikan bentuk pemerintahan Malaysia.

Kaedah/Aktiviti

  1. Pembentangan oleh kumpulan Joannes
  2. sumbang  saran
  3. rumusan pembentangan.

KBAT

Mengumpul dan mengelas

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Pokok/Membuat pengelasan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

  1. Persekutuan
  2. Raja Berperlembagaan
  3. Demokrasi Berparlimen

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.   

Refleksi

100% Pelajar dapat menghuraikan sistem pemerintahan Malaysia pada abad ke-20,tambahan pula mereka juga mempelajari topik ini dalam subjek Pengajian Am.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

13/10/2020 (Selasa)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

12.00-1.20

Tajuk

Tema 4: Pengisian Kemerdekaan. 

  • Pembinaan Negara Bangsa :pada abad ke-20

: Wawasan 2020.

Objektif

.Menerangkan cabaran dan hala tuju negara. 

Kaedah/Aktiviti

  1. Pembentangan kumpulan
  2. Sesi soal-jawab

3.      Rumusan pembentangan.

KBAT

menganalisis

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Buih/Menerangkan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

1.      masyarakat demokratik yang matang

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.

Refleksi

100% Pelajar dapat menjelaskan  cabaran utama Wawasan 2020 sekurang-kurangnya dengan menghuraikan 5 daripada 9 cabaran berkenaan. Keseluruhannya pembentangan agak menarik dan menghiburkan..

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

14/10/2020 (Rabu)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 24 pelajar

Masa

7.40-9.00

Tajuk

Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa

  •  Dekolonisasi dan pengembalian kedaulatan  di China (abad ke-20)

Objektif

  1. Menerangkan langkah-langkah mendapatkan kedaulatan dan dekolonisasi oleh orang tempatan di China pada abad ke 20.

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah dan sumbang saran.

KBAT

Menganalisis

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Alir/membuat urutan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. keberanian

Konsep/Istilah 

  1. Dekolonisasi
  2. Tiga prinsip rakyat (San Min Chu)
  3. Kuomintang
  4. Long March

Sumber rujukan

  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Dr.Sun Yat Sen
  4. Kuomintang 
  5. Parti Komunis China
  6. Perang China-Jepun 1937
  7. Jeneral Chiang Kai Shek
  8. Mao Tze Tung
  9. Tung Meng Hui

Refleksi

90% Pelajar dapat menjelaskan langkah-langkah mendapatkan kedaulatan dan dekolonisasi oleh orang tempatan di China pada abad ke 20.  Sebenarnya skop bagi tajuk ini agak luas .Guru memberi gambaran keseluruhan terlebih dahulu sebelum memperincikan setiap aspek.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

14/10/2020 (Rabu)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A1/ 21 pelajar

Masa

9 .00-10.20

Tajuk

Tema 4: Pengisian Kemerdekaan. 

Pembinaan Negara Bangsa :Pembangunan sosial pada abad ke-20.

  • :(i) Bahasa kebangsaan
  • :(ii) Dasar Pendidikan Kebangsaan
  • :(iii) Dasar Kebudayaan Kebangsaan
  •  (iv) Rukun Negara

Objektif

  1. Menganalisis usaha-usaha ke arah pembangunan sosial.

Kaedah/Aktiviti

  1. kuliah
  2. sumbang  saran

KBAT

menganalisis

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Buih/Menerangkan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

  1. Rukun Negara

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  

Refleksi

100% Pelajar dapat menjelaskan usaha-usaha ke arah pembangunan sosial dalam aspek pendidikan negara pada abad ke-20.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

14/10/2020 (Rabu)

Kelas/Bilangan Pelajar

6A5/ 16 pelajar

Masa

12.00-1.20

Tajuk

Tema 4: Pengisian Kemerdekaan. 

  • Perhubungan luar Malaysia pada abad ke-20
  • :(i) Komanwel 
  • :(ii) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu 
  • :(iii) Association of South East Asian Nations 
  • :(iv) Pergerakan Negara Berkecuali (NAM)
  • : (v) Pertubuhan Persidangan Islam (OIC)

Objektif

  1. Mengenal pasti asas-asas dasar luar negara.
  2. Membincangkan penglibatan Malaysia dalam organisasi antarabangsa 

Kaedah/Aktiviti

  1. Pembentangan  kumpulan
  2. Sesi soal-jawab
  3. Rumusan pembentangan

KBAT

Mengumpul dan mengelas

 i-Think/Proses Pemikiran 

Peta Pokok/Membuat pengelasan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

kerjasama

Konsep/Istilah

  1. Asas-asas dasar luar

Sumber    rujukan

  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.

Refleksi

Pembentang dapat  menjelaskan asas-asas dasar luar dan penglibatan Malaysia dalam organisasi antarabangsa.Tamat bahagian A.

 

Mata pelajaran

Sejarah

Tarikh/Hari

15/10/2020 (Khamis)

Kelas/Bilangan Pelajar

6R5/ 24 pelajar

Masa

12.00-1.20

Tajuk

Tema 4:Dekolonisasi dan pengembalian kedaulatan  di  India (abad ke-20)

Objektif

  1. Menerangkan langkah-langkah mendapatkan kedaulatan dan dekolonisasi oleh orang tempatan di India pada abad ke 20.

Kaedah/Aktiviti

  1. Kuliah dan sumbang saran.

KBAT

Menganalisis

i-Think/Proses Pemikiran

Peta Alir/membuat urutan

Nilai/Unsur  patriotisme/

Kemahiran insaniah

  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. keberanian

Konsep/Istilah 

  1. Dekolonisasi
  2. Pergerakan Khalifat
  3. satyagraha
  4. ahimsa
  5. swadesi

Sumber rujukan

  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Mahatma Gandhi
  4. Indian National Congress
  5. Rowlatt Act 1919
  6. Montagu-Chelmsford Reforms
  7. Communal Award  and Poona Pact 1932
  8. Pandit Jawaharlal Nehru
  9. Muhammad Ali Jinnnah
  10. Pembahagian India

Refleksi

Objektif  PdPc tercapai walaupun skop tajuk ini agak luas .Pelajar juga dijelaskan  dengan banyak perkara misalnya peranan Mahatma Gandhi dan sebagainya. 

 

 

 

 

No comments:

Post a Comment