|
|||||||||
Tajuk |
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
|
||||||||
Objektif |
Menjelaskan sebab dan kesan Perang Dunia Kedua di Eropah terutama yang melibatkan Britain Itali,Jerman dan Amerika Syarikat (abad ke-20) |
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
Pembentangan kumpulan . |
||||||||
KBAT |
Menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% Pelajar dapat menjelaskan sebab -sebab Perang Dunia Kedua terutama yang melibatkan Jepun dan Amerika Syarikat (abad ke-20) sekurang-kurangnya dalam 3 aspek. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan. Pembinaan Negara Bangsa :Pembangunan ekonomi pada abad ke-20.
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
Permainan kad AKU PUNYA 1. Membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan. 2. Setiap kumpulan diberi KAD bagi satu aspek/tajuk 3. Mereka diberi masa 5 minit untuk membaca secara pantas maklumat berkenaan tokoh tersebut 4. Sementara itu guru menyusun maklumat berkenaan tokoh tersebut secara rawak atas meja yang disusun panjang. 5. Pelajar yang telah habis membaca boleh mula mencari padanan maklumat tentang tokoh kumpulan mereka. Mereka boleh merujuk buku untuk memastikan mereka tidak tersalah ambil kad kumpulan lain. 6. Kumpulan yang tersalah ambil kad perlu segera kembalikan ke meja maklumat 7. Kumpulan yang tersalah ambil kad dan tidak memulangkannya akan didenda oleh kumpulan pemilik kad “AKU PUNYA” 8. Kad yang telah diambil perlu disusun mengikut cerita yang sebenar. Pelajar perlu melengkapkan ayat bagi maklumat yang ada dalam kad tersebut.
|
||||||||
KBAT |
menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Buih/Menerangkan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
Aktiviti PdPc berjalan lancar dengan penglibatan aktif semua pelajar.Suasana kelas agak bising tetapi terkawal kerana pelajar berlumba-lumba untuk mendapatkan kad kumpulan masing-masing.Bagi yang tersalah ambil kad, mereka juga berlari ke meja maklumat bagi mengelakkan daripada didenda. Pembentangan berjalan lancar. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
Menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
|
||||||||
Konsep/Istilah |
1. Ultranasionalisme |
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% Pelajar dapat menjelaskan sebab dan kesan Perang Dunia Kedua terutama yang melibatkan Jepun dan Amerika Syarikat (abad ke-20) sekurang-kurangnya dalam 3 aspek. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan.
: Sumbangan Tokoh. |
||||||||
Objektif |
· Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj · Tun Abdul Razak bin Dato' Hussein, · Tun Hussein bin Onn · Tun Dr Mahathir bin Mohamad. |
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Buih/Menerangkan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
Pembentangan berjalan lancar. Pelajar dapat menjelaskan sumbangan setiap tokoh terlibat. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
Menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Pelbagai Alir/sebab dan akibat |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% Pelajar dapat menjelaskan sebab dan kesan Perang Dingin terutama yang melibatkan Russia dan Amerika Syarikat (abad ke-20) sekurang-kurangnya dalam 2 aspek.Mereka juga dapat melengkapkan Jadual perbandingan antara Blok Kapitalis dengan Blok Komunis. |
|
|||||||||
Tajuk |
Mula Tema 4: Pengisian Kemerdekaan.
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
Mengumpul dan mengelas |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Pokok/Membuat pengelasan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% Pelajar dapat menghuraikan sistem pemerintahan Malaysia pada abad ke-20,tambahan pula mereka juga mempelajari topik ini dalam subjek Pengajian Am. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan.
: Wawasan 2020. |
||||||||
Objektif |
.Menerangkan cabaran dan hala tuju negara. |
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
3. Rumusan pembentangan. |
||||||||
KBAT |
menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Buih/Menerangkan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
1. masyarakat demokratik yang matang |
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% Pelajar dapat menjelaskan cabaran utama Wawasan 2020 sekurang-kurangnya dengan menghuraikan 5 daripada 9 cabaran berkenaan. Keseluruhannya pembentangan agak menarik dan menghiburkan.. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
Menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Alir/membuat urutan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
90% Pelajar dapat menjelaskan langkah-langkah mendapatkan kedaulatan dan dekolonisasi oleh orang tempatan di China pada abad ke 20. Sebenarnya skop bagi tajuk ini agak luas .Guru memberi gambaran keseluruhan terlebih dahulu sebelum memperincikan setiap aspek. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan. Pembinaan Negara Bangsa :Pembangunan sosial pada abad ke-20.
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Buih/Menerangkan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% Pelajar dapat menjelaskan usaha-usaha ke arah pembangunan sosial dalam aspek pendidikan negara pada abad ke-20. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan.
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
Mengumpul dan mengelas |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Pokok/Membuat pengelasan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
Pembentang dapat menjelaskan asas-asas dasar luar dan penglibatan Malaysia dalam organisasi antarabangsa.Tamat bahagian A. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 4:Dekolonisasi dan pengembalian kedaulatan di India (abad ke-20) |
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
Menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Alir/membuat urutan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
Objektif PdPc tercapai walaupun skop tajuk ini agak luas .Pelajar juga dijelaskan dengan banyak perkara misalnya peranan Mahatma Gandhi dan sebagainya. |
No comments:
Post a Comment