|
|||||||||
Tajuk |
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA Mula Tema 1: Masyarakat.
: Raja |
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
Menganalisis dan membandingbeza |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Buih/Menerangkan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
Taat setia kepada raja dan negara |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% Pelajar dapat menjelaskan konsep dan peranan raja di Vietnam dan Thailand (Abad ke-19) serta membuat perbandingan ringkas antara kedua-duanya sekurang-kurangnya dalam 2 aspek utama . |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa Perhubungan luar (abad ke-20).
|
||||||||
Objektif |
· Soviet Union dan Amerika Syarikat dalam PBB · United Kingdom dan India dalam Komanwel · United Kingdom dan Amerika Syarikat dalam NATO. |
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
Mengumpul dan mengelas |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Pokok/Membuat pengelasan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
|
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% Pelajar terlibat mencari bahan berkaitan bersama ahli kumpulan masing-masing. Ada juga yang minta kebenaran untuk google bagi mencari maklumat tambahan. Pembentangan berjalan lancar.Tamat silibus P1. |
|
|||||||||
Tajuk |
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA Tema 1: Masyarakat.
:Pembesar |
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Buih/Menerangkan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
Objektif PdPc tercapai .100%Pelajar dapat menjelaskan konsep, hierarki dan peranan pembesar di Vietnam dan Thailand (Abad ke-19) dan membuat perbandingan ringkas antara keduanya. Pelajar juga dapat menyatakan perbandingan konsep pembesar bagi kedua-dua negara sekurang-kurangnya dari segi golongan yang layak menjadi pembesar. |
|
|||||||||
Tajuk |
Ulangkaji · MEMBINA PENGENALAN ESEI |
||||||||
Objektif |
2. Menghasilkan pengenalan esei yang ringkas, padat dan tepat. 3. Membahagikan pengenalan kepada 3 jenis berdasarkan bentuk soalan. 4. Membina ayat terakhir dalam pengenalan dengan memberi penegasan dan mengaitkan dengan soalan. Contohnya, bagi soalan perbandingan, sebaik-baiknya ditulis, bagi “aspek tersebut”, jelas ada perbandingan antara “a” dengan “b” |
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
Latihan menulis pengenalan esei berdasarkan 3 jenis/bentuk soalan: 1. Pengenalan yang menggunakan pendefinisian konsep dan takrifan. Contoh Soalan: Huraikan struktur masyarakat feudal di Jepun pada zaman kesyogunan Tokugawa. 2. Pengenalan yang menghuraikan latar belakang. Contoh Soalan:Bincangkan ciri-ciri masarakat maritim di Jepun.. 3. Pengenalan yang tidak menggunakan takrifan sebagai isi.Hal ini kerana kehendak soalan adalah berfokus kepada konsep
Soalan perbincangan ialah: 1. Bincangkan sistem pemerintahan Negara Persekutuan Amerika Syarikat pada abad ke-18-19M. 2. Bincangkan kegiatan dan sumbangan masyarakat Belanda terhadap aktiviti agraria pada abad ke-16M. |
||||||||
KBAT |
Menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
tiada |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
|
||||||||
Konsep/Istilah |
Masyarakat maritim |
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% Pelajar berusaha menghasilkan pengenalan esei. Guru meronda dari meja ke meja dan membaca pengenalan esei pelajar yang berjaya menyiapkannya lebih awal. Bagaimanapun, hanya 20% yang berjaya menghasilkan pengenalan yang baik. Selebihnya, pelajar masih alpa iaitu terlupa konsep 1H5W dan tidak dapat memberi penegasan yang baik untuk ayat terkhir pengenalan.Justeru, pengenalan esei mereka tidak begitu lengkap misalnya tiada garis masa dan tempat. Pelajar berkenaan berusaha lagi untuk menghasilkan pengenalan esei yang lebih baik. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan. Pembinaan Negara Bangsa :Pembangunan ekonomi pada abad ke-20.
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
Permainan kad AKU PUNYA 1. Membahagikan pelajar kepada beberapa kumpulan. 2. Setiap kumpulan diberi KAD bagi satu aspek/tajuk 3. Mereka diberi masa 5 minit untuk membaca secara pantas maklumat berkenaan tokoh tersebut 4. Sementara itu guru menyusun maklumat berkenaan tokoh tersebut secara rawak atas meja yang disusun panjang. 5. Pelajar yang telah habis membaca boleh mula mencari padanan maklumat tentang tokoh kumpulan mereka. Mereka boleh merujuk buku untuk memastikan mereka tidak tersalah ambil kad kumpulan lain. 6. Kumpulan yang tersalah ambil kad perlu segera kembalikan ke meja maklumat 7. Kumpulan yang tersalah ambil kad dan tidak memulangkannya akan didenda oleh kumpulan pemilik kad “AKU PUNYA” 8. Kad yang telah diambil perlu disusun mengikut cerita yang sebenar. Pelajar perlu melengkapkan ayat bagi maklumat yang ada dalam kad tersebut.
|
||||||||
KBAT |
menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Buih/Menerangkan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
Aktiviti PdPc berjalan lancar dengan penglibatan aktif semua pelajar.Suasana kelas agak bising tetapi terkawal kerana pelajar berlumba-lumba untuk mendapatkan kad kumpulan masing-masing.Bagi yang tersalah ambil kad, mereka juga berlari ke meja maklumat bagi mengelakkan daripada didenda. Pembentangan berjlan lancar. |
|
|||||||||
Tajuk |
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA Tema 1: Masyarakat.
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Buih/Menerangkan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% pelajar dapat menjelaskan konsep dan susun lapis masyarakat di Vietnam dan Indonesia (Abad ke-19) dan membuat perbandingan umum antara keduanya sekurang-kurangnyanya dengan memberi perbandingan ringkas dari segi jawatan dan hierarki.. |
|
|||||||||
Tajuk |
Ulangkaji · MEMBINA PENGENALAN ESEI (SAMBUNGAN) |
||||||||
Objektif |
1. Menghuraikan cara-cara membuat pengenalan esei yang baik. 2. Menghasilkan pengenalan esei yang ringkas, padat dan tepat. 3. Membahagikan pengenalan kepada 3 jenis berdasarkan bentuk soalan. 4. Membina ayat terakhir dalam pengenalan dengan memberi penegasan dan mengaitkan dengan soalan. Contohnya, bagi soalan perbandingan, sebaik-baiknya ditulis, bagi “aspek tersebut”, jelas ada perbandingan antara “a” dengan “b” |
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
Latihan menulis pengenalan esei . |
||||||||
KBAT |
Menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
tiada |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
1. Semangat ingin maju 2. Usaha tangga kejayaan |
||||||||
Konsep/Istilah |
kegitan dan sumbangan aktiviti agraria. |
||||||||
Sumber rujukan |
Bahan kursus teknik menjawab soalan Sejarah STPM |
||||||||
Refleksi |
100% Pelajar berusaha menghasilkan pengenalan esei. Pelajar yang beraya menyiapkan pengenalan lebih awal diminta membaca pengenalan tersebut untuk perhatian rakan yang lain. Pengenalan yang baik dijadikan contoh manakala yang kurang baik dibuat penambahbaikan bersama guru dan pelajar lain .Terdapat peningkatan kemahran yang ketara dalam menghasilkan pengenalan dan penegasan pengenalan esei. Pelajar juga berusaha lagi untuk menghasilkan pengenalan esei yang lebih baik. |
|
|||||||||
Tajuk |
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan.
: Sumbangan Tokoh. |
||||||||
Objektif |
· Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj · Tun Abdul Razak bin Dato' Hussein, · Tun Hussein bin Onn · Tun Dr Mahathir bin Mohamad. |
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Buih/Menerangkan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
Pembentangan berjalan lancar. Pelajar dapat menjelaskan sumbangan setiap tokoh terlibat. |
|
|||||||||
Tajuk |
BAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA Tema 1: Masyarakat.
|
||||||||
Objektif |
|
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
|
||||||||
KBAT |
Membanding beza |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Pokok/Membuat pengelasan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
Kerjasama |
||||||||
Konsep/Istilah |
|
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
Pembentangan berjalan lancar dalam tempoh masa yang ditetapkan kerana satu kumpulan hanya membentang satu aspek.100% Pelajar dapat menjelaskan ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi komersial di Vietnam dan Indonesia pada abad ke-19. |
|
|||||||||
Tajuk |
|
||||||||
Objektif |
1. Menghuraikan langkah-langkah menghasilkan isi esei |
||||||||
Kaedah/Aktiviti |
Latihan menghuraikan isi esei berdasarkan panduan berikut: 1. Jika soalan tanya langkah-langkah, isi esei mesti ada kata kerja “me..” 2. Menggunakan kata kunci yang diguna dalam soalan. Jangan ubah/guna perkataan lain walaupun sama maksudnya. 3. Ayat pertama setiap perenggan perlu dinyatakan mengikut urutan iaitu Isi, Huraian dan Contoh. 4. Bagi soalan Sejauhmanakah, sila guna perkataan Walaubagaimanapun untuk isi seterusnya. 5. Penegasan pada akhir ayat.:Pada akhir ayat bagi setiap perenggan isi, perlu ada Penegasan iaitu taakulan/nilai fakta bagi setiap isi. Contohnya..Soalan berkenaan struktur masyarakat feudal di Jepun. 6. Isi: Maharaja sebagai ketua negara 7. Huraian: Maharaja memerintah pada teori/simbol 8. Contoh: rakyat hanya berjumpa Shogun jika ada urusan. 9. Penegasan: Maharaja berada pada lapisan tertinggi dalam struktur masyarakat.
Soalan perbincangan ialah: 1. Bincangkan sistem pemerintahan Negara Persekutuan Amerika Syarikat pada abad ke-18-19M. |
||||||||
KBAT |
Menganalisis |
||||||||
i-Think/Proses Pemikiran |
Peta Pokok/Membuat pengelasan |
||||||||
Nilai/Unsur patriotisme/ Kemahiran insaniah |
1. kerjasama.
|
||||||||
Konsep/Istilah |
1. feudal |
||||||||
Sumber rujukan |
|
||||||||
Refleksi |
100% Pelajar berjaya menghasilkan 2 isi dan penegasan isi esei yang baik dalam tempoh masa yang ditetapkan. Guru memantau dan membuat penambahbaikana melalui rondaan dan perbincangan bersama guru dalam kelas. Isi seterusnya perlu disiapkan di rumah untuk perbincangan pada hari berikutnya. |
Poker Bonuses & Promotions: Best Sites for Playing Baccarat
ReplyDeletePoker sites can 인카지노 offer different promotions on various games like If you 바카라 can't 1xbet find the best online casino sites that offer Baccarat, that's because they are a lot cheaper.