Pages

Saturday, February 11, 2012

Minggu 6 (6/2/12-11/2/12)

Tarikh
6/2/12
Catatan
Cuti Umum:Maulidur-Rasul

Mata pelajaranSejarah
Tarikh7/2/12 (Selasa)
Kelas4S3
Tajuk
Bab 2 : Peningkatan tamadun (Yunani, Rom, India dan China)
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun dari segi sosial (Pendidikan,falsafah, sains dan teknologi)
Objektif
  1. Menyatakan peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani dalam aspek perundangan,peluasan kuasa dan ekonomi serta membandingkannya antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Menghargai nilai ilmu pengetahuan
Konsep/Istilah
  1. Zaman Vedik
  2. peperiksaan awam China
  3. Stoisisme
  4. legalisme
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 53-58.
RefleksiPelajar dapat menyatakan setiap konsep berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh8/2/12(Rabu)
Kelas6AK1
TajukDasar pintu tertutup dan pintu terbuka.
Objektif
  1. mengesan sebab-sebab sesebuah negara mengamalkan dasar berkenaan
  2. membandingkan dasar pintu tertutup dan dasar pintu terbuka yang diamalkan di Siam dan Vietnam.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmembanding beza
Nilai/Unsur patriotismeberusaha mengekalkan kedaulatan bangsa dan negara
Konsep/Istilahisolasi
RefleksiPelajar dapat membandingkan dasar pintu tertutup dan dasar pintu terbuka yang diamalkan di Siam dan Vietnam.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh8/2/12(Rabu)
Kelas4S1
Tajuk
Bab 2 : Peningkatan tamadun (Yunani, Rom, India dan China)
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun dari segi sosial (Pendidikan,falsafah, sains dan teknologi)
Objektif
  1. Menyatakan peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani dalam aspek perundangan,peluasan kuasa dan ekonomi serta membandingkannya antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Menghargai nilai ilmu pengetahuan
Konsep/Istilah
  1. Zaman Vedik
  2. peperiksaan awam China
  3. Stoisisme
  4. legalisme
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 53-58.
RefleksiPelajar dapat menyatakan setiap konsep berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh9/2/12(Khamis)
Kelas6AK4/5
TajukSistem ekonomi di Asia
Objektifmenganalisa perubahan dalam sistem ekonomi tradisi yang lebih menumpukan aktiviti pertanian kepada aspek yang lebih luas dalam ekonomi moden iaitu turut melibatkan aktiviti perdagangan.
Kaedah/Aktiviti
  1. meminta pelajar menyenaraikan aktiviti ekonomi masyarakat setempat.
  2. guru menerangkan aktiviti ekonomi masyarakat Asia semasa penjajahan Barat
Kbkk
  1. menganalisis
  2. membanding beza
Nilai/Unsur patriotisme
  1. menghargai sumber alam
  2. sedia berubah kearah kebaikan.
Konsep/Istilah
  1. ekonomi dualisme
  2. Zamindar
  3. Hyakusho
RefleksiPelajar dapat menyenaraikan aktiviti ekonomi masyarakat Asia semasa penjajahan Barat. Mereka juga dapat menyenaraikan ciri-ciri perbandingan antara ekonomi tradisi dan ekonomi moden/komersial.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh9/2/12(Khamis)
Kelas4S3
Tajuk
Bab 2 : Peningkatan tamadun (Yunani, Rom, India dan China)
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun dari segi sosial (Seni bina, Bahasa dan kesusasteraan,serta sistem sosial)
Objektif
  1. Menyatakan peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani dalam aspek perundangan,peluasan kuasa dan ekonomi serta membandingkannya antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Menghargai peninggalan sejarah
Konsep/Istilah
  1. Acropolis
  2. Parthenon
  3. Aqueduct
  4. epik
  5. cerita inkarnasi
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 59-63.
RefleksiPelajar dapat menyatakan setiap konsep berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh10/2/12(Jumaat)
Kelas6AK1
TajukDasar pintu tertutup dan pintu terbuka.
Objektif
  1. mengesan sebab-sebab sesebuah negara mengamalkan dasar berkenaan
  2. membandingkan dasar pintu tertutup dan dasar pintu terbuka yang diamalkan di China dan Jepun.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmembanding beza
Nilai/Unsur patriotismeberusaha mengekalkan kedaulatan bangsa dan negara
Konsep/Istilahisolasi
RefleksiPelajar dapat membandingkan dasar pintu tertutup dan dasar pintu terbuka yang diamalkan di China dan Jepun.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh10/2/12(Jumaat)
Kelas4S1
Tajuk
Bab 2 : Peningkatan tamadun (Yunani, Rom, India dan China)
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun dari segi sosial (Seni bina, Bahasa dan kesusasteraan,serta sistem sosial)
Objektif
  1. Menyatakan peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani dalam aspek perundangan,peluasan kuasa dan ekonomi serta membandingkannya antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Menghargai peninggalan sejarah
Konsep/Istilah
  1. Acropolis
  2. Parthenon
  3. Aqueduct
  4. epik
  5. cerita inkarnasi
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 59-63.
RefleksiPelajar dapat menyatakan setiap konsep berkenaan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh11/2/12(Sabtu ganti-Jadual Khamis)
Kelas6AK4/5
TajukDasar pintu tertutup dan pintu terbuka.
Objektif
  1. mengesan sebab-sebab sesebuah negara mengamalkan dasar berkenaan
  2. membandingkan dasar pintu tertutup dan dasar pintu terbuka yang diamalkan di Siam, Vietnam, China dan Jepun.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang saran
Kbkkmembanding beza
Nilai/Unsur patriotismeberusaha mengekalkan kedaulatan bangsa dan negara
Konsep/Istilahisolasi
RefleksiPelajar dapat membandingkan dasar pintu tertutup dan dasar pintu terbuka yang diamalkan di Siam, Vietnam, China dan Jepun.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh11/2/12(Sabtu ganti-Jadual Khamis)
Kelas4S3
Tajuk
Bab 2 : Peningkatan tamadun (Yunani, Rom, India dan China)
  • Sumbangan tamadun.
  • Kemunculan agama dan ajaran utama dunia.
Objektif
  1. Menyatakan sumbangan setiap tamadun serta membandingkannya antara satu sama lain.
  2. Menghuraikan prinsip-prinsip utama setiap agama dan ajaran dunia.
  3. menyatakan kepentingan agama dan ajaran utama dunia dalam perkembangan tamadun manusia.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kepatuhan kepada Tuhan
Konsep/Istilah
  1. Sistem demokrasi dan republik.
  2. Akidah
  3. Syariah
  4. Hukum karma
  5. Moksya
  6. Pagan
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 63-64.
RefleksiPelajar dapat menyenaraikan sumbangan setiap tamadun dalam pelbagai aspek serta membandingkannya antara satu sama lain.

No comments:

Post a Comment