Pages

Monday, February 13, 2012

Minggu 9 (27/2/12-3/3/12)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh27/2/12 (Isnin)
Kelas6AK4/5
Tajuk
  1. Perluasan kuasa asing di Siam
  2. Pengilhakan kuasa Perancis di Indochina
Objektif
  1. Menganalisis ciri-ciri, sebab-sebab dan kesan-kesan campur tangan British dan Perancis di Siam.
  2. Mengkaji ciri-ciri, sebab-sebab dan kesan-kesan peluasan kuasa Perancis di Vietnam, Laos dan Kemboja.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. perbincangan dan imbas kembali/mengaitkan dengan sukatan tingkatan 6 Rendah iaitu dalam tajuk berkaitan Negeri-negeri Melayu Utara.
Kbkk
  1. menganalisis
  2. menghubungkait.
  3. menyelidik sebab dan akibat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. berdikari
  2. sedia berkorban mempertahankan maruah dan kedaulatan negara.
Konsep/Istilah
  1. hak wilayah asingan
  2. negeri naungan
  3. Peristiwa Paknam
  4. Ta Dao
  5. Pengilhakan
RefleksiPelajar dapat menjelaskan ciri-ciri, sebab-sebab dan kesan-kesan campur tangan British dan Perancis di Siam sera membuat perkaitan antara tajuk ini dengan Perluasan kuasa Perancis di Indochina.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh28/2/12(Selasa)
Kelas4S3
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Mekah.
  • Latar belakang
  • Ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliyah.
Objektif
  1. Menjelaskan latar belakang kemunculan tamadun Islam dan zaman Jahiliyah.
  2. Menyatakan ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliyah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. riba
  2. masyarakat Badwi dan Hadari
  3. Agama Hanif.
  4. kabilah.
  5. Jahiliyah.
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 98-102.
RefleksiPelajar dapat menyatakan latar belakang dan ciri- ciri masyarakat Arab Jahiliyah.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh29/2/12 (Rabu)
Kelas6AK1
Tajuk
  1. Perluasan kuasa asing di Siam
  2. Pengilhakan kuasa Perancis di Indochina
Objektif
  1. Menganalisis ciri-ciri, sebab-sebab dan kesan-kesan campur tangan British dan Perancis di Siam.
  2. Mengkaji ciri-ciri, sebab-sebab dan kesan-kesan peluasan kuasa Perancis di Vietnam, Laos dan Kemboja.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. perbincangan dan imbas kembali/mengaitkan dengan sukatan tingkatan 6 Rendah iaitu dalam tajuk berkaitan Negeri-negeri Melayu Utara.
Kbkk
  1. menganalisis
  2. menghubungkait.
  3. menyelidik sebab dan akibat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. berdikari
  2. sedia berkorban mempertahankan maruah dan kedaulatan negara.
Konsep/Istilah
  1. hak wilayah asingan
  2. negeri naungan
  3. Peristiwa Paknam
  4. Ta Dao
  5. Pengilhakan
RefleksiPelajar dapat menjelaskan ciri-ciri, sebab-sebab dan kesan-kesan campur tangan British dan Perancis di Siam sera membuat perkaitan antara tajuk ini dengan Perluasan kuasa Perancis di Indochina.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh29/2/12 (Rabu)
Kelas4S1
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Mekah.
  • Latar belakang
Objektif
  1. Menjelaskan latar belakang kemunculan tamadun Islam dan zaman Jahiliyah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Jahiliyah.
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 98-99.
RefleksiPelajar dapat menyatakan latar belakang masyarakat Arab Jahiliyah.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh1/3/12(Khamis)
Kelas6AK4/5
TajukPeperangan Inggeris-China / Perang Candu 1
Objektif
  1. menyusun proses peperangan
  2. menganalisis faktor-faktor pencetus peperangan dan kesan-kesannya terutama Perjanjian Nangking.
Kaedah/Aktiviti
  1. imbas kembali (mengaitkan tajuk ini dengan dasar tutup dan buka pintu)
  2. kuliah
  3. sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. berbangga dengan khazanah negara
  2. mempertahankan maruah bangsa dan negara.
Konsep/Istilah
  1. co-hong
  2. isolasi
  3. chung kuo
  4. fan kwae
  5. fan len
  6. kow tow
RefleksiPelajar dapat mengaitkan sebab-sebab peperangan dalam tajuk ini dengan tajuk sebelum ini iaitu dasar tutup dan buka pintu.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh1/3/12(Khamis)
Kelas4S3
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Mekah.
  • Kehidupan Nabi Muhammad s.a.w. sebelum dilantik menjadi Rasul.
Objektif
  1. Menyatakan latar belakang Nabi Muhammad s.a.w. sebelum dilantik menjadi Rasul.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Telaga Zam Zam
  2. Tahun Gajah
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 102-105.
RefleksiPelajar dapat menyatakan maksud Tahun Gajah dan menamakan siapakah datuk kepada Nabi Muhammad s.a.w.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh2/3/12(Jumaat)
Kelas6AK1
TajukPeperangan Inggeris-China / Perang Candu 1
Objektif
  1. menyusun proses peperangan
  2. menganalisis faktor-faktor pencetus peperangan dan kesan-kesannya terutama Perjanjian Nangking.
Kaedah/Aktiviti
  1. imbas kembali (mengaitkan tajuk ini dengan dasar tutup dan buka pintu)
  2. kuliah
  3. sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. berbangga dengan khazanah negara
  2. mempertahankan maruah bangsa dan negara.
Konsep/Istilah
  1. co-hong
  2. isolasi
  3. chung kuo
  4. fan kwae
  5. fan len
  6. kow tow
RefleksiPelajar dapat mengaitkan sebab-sebab peperangan dalam tajuk ini dengan tajuk sebelum ini iaitu dasar tutup dan buka pintu.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh2/3/12(Jumaat)
Kelas4S1
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Mekah.
  • Ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliyah.
Objektif
  1. Menyatakan ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliyah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. riba
  2. masyarakat Badwi dan Hadari
  3. Agama Hanif.
  4. kabilah.
  5. Jahiliyah.
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 100-102.
RefleksiPelajar dapat menyatakan ciri-ciri masyarakat Arab Jahiliyah.


Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh3/3/12(Sabtu ganti-Jadual Jumaat)
Kelas6AK1
TajukPeperangan Inggeris-China / Perang Candu 11
Objektif
  1. menyusun proses peperangan
  2. menganalisis faktor-faktor pencetus peperangan dan kesan-kesannya terutama Perjanjian Tientsin dan Konvensyen Peking.
Kaedah/Aktiviti
  1. Imbas kembali (mengaitkan tajuk ini dengan dasar tutup dan buka pintu serta Perang Candu 1)
  2. kuliah
  3. sumbang saran
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotisme
  1. berbangga dengan khazanah negara
  2. mempertahankan maruah bangsa dan negara.
Konsep/Istilah
  1. co-hong
  2. dekri maharaja
  3. chung kuo
  4. fan kwae
  5. fan len
  6. kow tow
RefleksiPelajar dapat mengaitkan tajuk ini dengan isi-isi penting Perjanjian Nangking semasa Perang Candu 1.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh3/3/12(Sabtu ganti-Jadual Jumaat)
Kelas4S1
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Mekah.
  • Kehidupan Nabi Muhammad s.a.w. sebelum dilantik menjadi Rasul.
Objektif
  1. Menyatakan latar belakang Nabi Muhammad s.a.w. sebelum dilantik menjadi Rasul.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Telaga Zam Zam
  2. Tahun Gajah
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 102-105.
RefleksiPelajar dapat menyatakan maksud Tahun Gajah dan menamakan siapakah datuk kepada Nabi Muhammad s.a.w.

No comments:

Post a Comment