Pages

Monday, February 13, 2012

Minggu 8 (20/2/12-24/2/12)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh20/2/12(Isnin)
Kelas6AK4/5
TajukPeperangan Inggeris-Myanmar I dan II
Objektif
  1. mengkaji sebab-sebab peperangan
  2. menganalisis kesan-kesan peperangan dan isi-isi penting perjanjian berkenaan yang ternyata berat sebelah/ merugikan Myanmar.
Kaedah/AktivitiMenyusun perkembangan peristiwa mengikut kronologi.
Kbkk
  1. membanding beza
  2. menganalisis
  3. memberi sebab musabab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kebebasan
  2. keberanian
  3. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. anarki
  2. monopoli diraja
  3. Perjanjian Yandabo
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sebab-sebab dan kesan-kesan peperangan serta menyusun perkembangan peristiwa mengikut kronologi.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh21/2/12(Selasa)
Kelas4S3
Tajuk
Bab 3 : Tamadun Awal AsiaTenggara
  • Pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam bidang kesenian.
Objektif
  1. Menjelaskan contoh-contoh pengaruh Hindu-Buddha dalam bidang kesenian.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. Menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Menghargai
Konsep/Istilah
  1. Monumen
  2. Candi
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s .88-92
RefleksiPelajar dapat menjelaskan contoh-contoh pengaruh Hindu-Buddha dalam bidang kesenian.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh22/2/12(Rabu)
Kelas6AK1
TajukPeperangan Inggeris-Myanmar I dan II
Objektif
  1. mengkaji sebab-sebab peperangan
  2. menganalisis kesan-kesan peperangan dan isi-isi penting perjanjian berkenaan yang ternyata berat sebelah/ merugikan Myanmar.
Kaedah/AktivitiMenyusun perkembangan peristiwa mengikut kronologi.
Kbkk
  1. membanding beza
  2. menganalisis
  3. memberi sebab musabab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kebebasan
  2. keberanian
  3. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. anarki
  2. monopoli diraja
  3. Perjanjian Yandabo
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sebab-sebab dan kesan-kesan peperangan serta menyusun perkembangan peristiwa mengikut kronologi.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh22/2/12(Rabu)
Kelas4S1
Tajuk
Bab 3 : Tamadun Awal AsiaTenggara
  • Pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam kerajaan awal.
Objektif
  1. Menghuraikan cara-cara kedatangan pengaruh Hindu-Buddha.
  2. Menjelaskan contoh-contoh pengaruh Hindu-Buddha dalam sistem pemerintahan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. Menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Ketaatan kepada pemerintah/pemimpin.
Konsep/Istilah
  1. Dharma
  2. Orde kosmos.
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s .84-88
RefleksiPelajar dapat menghuraikan cara-cara kedatangan pengaruh Hindu-Buddha dan pengaruhnya dalam sistem pemerintahan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh23/2/12(Khamis)
Kelas6AK4/5
TajukPeperangan Inggeris-Myanmar III
Objektif
  1. Mengkaji sebab-sebab peperangan
  2. Menganalisis kesan-kesan peperangan yang menamatkan pemerintahan Dinasti Konbaung di Myanmar.
Kaedah/Aktiviti
  1. Menyusun perkembangan peristiwa mengikut kronologi.
  2. membuat rangka nota bagi ketiga-tiga siri peperangan.
  3. membahagikan senarai raja yang terlibat dalam setiap peperangan yang berbeza.
Kbkk
  1. menganalisis
  2. memberi sebab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kebebasan
  2. berdikari
  3. kerjasama
Konsep/IstilahIsu kasut
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sebab-sebab dan kesan-kesan peperangan dan menyusun perkembangan peristiwa mengikut kronologi.Pelajar juga dapat menyenaraikan raja yang berlainan bagi setiap siri peperangan yang berbeza.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh23/2/12(Khamis)
Kelas4S3
Tajuk
Bab 3 : Tamadun Awal AsiaTenggara
  • Pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam bidang Kesusasteraan/Bahasa dan tulisan.
Objektif
  1. Menjelaskan contoh-contoh pengaruh Hindu-Buddha dalam bidang Bahasa dan tulisan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. Menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Sedia berubah ke arah kebaikan
Konsep/Istilah
  1. Bahasa Sanskrit
  2. epik
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s .92-94.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan contoh-contoh pengaruh Hindu-Buddha dalam bidang Bahasa dan tulisan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh24/2/12(Jumaat)
Kelas6AK1
TajukPeperangan Inggeris-Myanmar III
Objektif
  1. Mengkaji sebab-sebab peperangan
  2. Menganalisis kesan-kesan peperangan yang menamatkan pemerintahan Dinasti Konbaung di Myanmar.
Kaedah/Aktiviti
  1. Menyusun perkembangan peristiwa mengikut kronologi.
  2. membuat rangka nota bagi ketiga-tiga siri peperangan.
  3. membahagikan senarai raja yang terlibat dalam setiap peperangan yang berbeza.
Kbkk
  1. menganalisis
  2. memberi sebab
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kebebasan
  2. berdikari
  3. kerjasama
Konsep/IstilahIsu kasut
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sebab-sebab dan kesan-kesan peperangan dan menyusun perkembangan peristiwa mengikut kronologi.Pelajar juga dapat menyenaraikan raja yang berlainan bagi setiap siri peperangan yang berbeza.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh24/2/12(Jumaat)
Kelas4S1
Tajuk
Bab 3 : Tamadun Awal AsiaTenggara
  • Pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam bidang Kesenian dan Kesusasteraan/Bahasa dan tulisan.
Objektif
  1. Menjelaskan contoh-contoh pengaruh Hindu-Buddha dalam bidang Kesenian dan Kesusasteraan(Bahasa dan tulisan).
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. Menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Menghargai
Konsep/Istilah
  1. Monumen
  2. Candi
  3. Bahasa Sanskrit
  4. epik
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s .88-94
RefleksiPelajar dapat menjelaskan contoh-contoh pengaruh Hindu-Buddha dalam bidang kesenian dan Kesusasteraan/Bahasa dan tulisan.

No comments:

Post a Comment