Pages

Monday, February 13, 2012

Minggu 7 (13/2/12-17/2/12)

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh13/2/12(Isnin)
Kelas6AK4/5
TajukMula Tema 2: Transformasi Masyarakat
  • Peluasan kuasa asing
Objektif
  1. menghuraikan faktor-faktor yang mendorong kemunculan dasar peluasan kuasa asing
  2. menjelaskan definisi bagi setiap konsep
Kaedah/Aktiviti
  1. soal-jawab
  2. perbincangan
Kbkk
  1. menjelaskan
  2. memberi sebab
  3. menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kebebasan
  2. berdikari
Konsep/Istilah
  1. Mekantilisme
  2. Imperialisme
  3. Kolonialisme
RefleksiPelajar dapat membuat perkaitan antara ketiga-tiga konsep yang mendorong kemunculan dasar peluasan kuasa asing.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh14/2/12(Selasa)
Kelas4S3
Tajuk
Bab 3 : Tamadun Awal AsiaTenggara
  • Bentuk dan ciri-ciri kerajaan awal
Objektif
  1. Menyatakan bentuk-bentuk kerajaan awal di Asia Tenggara
  2. Membandingkan ciri-ciri kerajaan agraria dan maritim
  3. Membincangkan aspek saling bergantung antara kerajaan agraria dan kerajaan maritim
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. Menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Berbangga dengan aset negara
Konsep/Istilah
  1. Kerajaan
    Agraria
  2. Kerajaan
    Maritim
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s .71-83
RefleksiPelajar dapat membandingkan ciri-ciri kerajaan agraria dan maritim serta membincangkan aspek saling bergantung antara kerajaan agraria dan kerajaan maritim.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh15/2/12(Rabu)
Kelas6AK1
TajukMula Tema 2: Transformasi Masyarakat
  • Peluasan kuasa asing
  • Imperialisme Belanda di Indonesia
Objektif
  1. menghuraikan faktor-faktor yang mendorong kemunculan dasar peluasan kuasa asing
  2. menjelaskan definisi bagi setiap konsep
  3. menganalisis dasar-dasar ekonomi yang diperkenalkan oleh Belanda di Indonesia dan ciri-cirinya .
Kaedah/Aktiviti
  1. soal-jawab
  2. perbincangan
  3. menyusun perkembangan setiap dasar ekonomi beserta ciri-ciri dan kesan-kesannya.
Kbkk
  1. menjelaskan
  2. memberi sebab
  3. menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. kebebasan
  2. berdikari
Konsep/Istilah
  1. Mekantilisme
  2. Imperialisme
  3. Kolonialisme
  4. Sistem Kultur/ Tanaman Paksa
  5. Dasar Liberal
  6. Dasar Etika
RefleksiPelajar dapat membuat perkaitan antara ketiga-tiga konsep yang mendorong kemunculan dasar peluasan kuasa asing serta mencirikan dasar-dasar ekonomi yang diperkenalkan oleh Belanda di Indonesia.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh15/2/12(Rabu)
Kelas4S1
Tajuk
Bab 2 : Peningkatan tamadun (Yunani, Rom, India dan China)
  • Sumbangan tamadun.
  • Kemunculan agama dan ajaran utama dunia.
Objektif
  1. Menyatakan sumbangan setiap tamadun serta membandingkannya antara satu sama lain.
  2. Menghuraikan prinsip-prinsip utama setiap agama dan ajaran dunia.
  3. menyatakan kepentingan agama dan ajaran utama dunia dalam perkembangan tamadun manusia.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Kepatuhan kepada Tuhan
Konsep/Istilah
  1. Sistem demokrasi dan republik.
  2. Akidah
  3. Syariah
  4. Hukum karma
  5. Moksya
  6. Pagan
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s 63-64.
RefleksiPelajar dapat menyenaraikan sumbangan setiap tamadun dalam pelbagai aspek serta membandingkannya antara satu sama lain.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh16/2/12(Khamis)
Kelas6AK4/5
Tajuk
Imperialisme Belanda di Indonesia
Objektif
  1. menganalisis dasar-dasar ekonomi yang diperkenalkan oleh Belanda di Indonesia dan ciri-cirinya .
Kaedah/Aktiviti
  1. menyusun perkembangan setiap dasar ekonomi beserta ciri-ciri dan kesan-kesannya.
Kbkk
  1. menjelaskan
  2. memberi sebab
  3. menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. menyelidik
  2. mencirikan
Konsep/Istilah
  1. Sistem Kultur/ Tanaman Paksa
  2. Dasar Liberal
  3. Dasar Etika
RefleksiPelajar dapat mencirikan dasar-dasar ekonomi yang diperkenalkan oleh Belanda di Indonesia.

Mata pelajaranSejarah
Tarikh16/2/12(Khamis)
Kelas4S3
Tajuk
Bab 3 : Tamadun Awal AsiaTenggara
  • Pengaruh agama Hindu dan Buddha dalam kerajaan awal.
Objektif
  1. Menghuraikan cara-cara kedatangan pengaruh Hindu-Buddha.
  2. Menjelaskan contoh-contoh pengaruh Hindu-Buddha dalam sistem pemerintahan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. Menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Ketaatan kepada pemerintah/pemimpin.
Konsep/Istilah
  1. Dharma
  2. Orde kosmos.
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s .84-88
RefleksiPelajar dapat menghuraikan cara-cara kedatangan pengaruh Hindu-Buddha dan pengaruhnya dalam sistem pemerintahan.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh17/2/12(Jumaat)
Kelas6AK1
Catatan
Mengawasi kelas peperiksaan:Muet Listening

Mata pelajaranSejarah
Tarikh17/2/12(Jumaat)
Kelas4S1
Tajuk
Bab 3 : Tamadun Awal AsiaTenggara
  • Bentuk dan ciri-ciri kerajaan awal
Objektif
  1. Menyatakan bentuk-bentuk kerajaan awal di Asia Tenggara
  2. Membandingkan ciri-ciri kerajaan agraria dan maritim
  3. Membincangkan aspek saling bergantung antara kerajaan agraria dan kerajaan maritim
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. Menghubungkait
Nilai/Unsur patriotisme
  1. Berbangga dengan aset negara
Konsep/Istilah
  1. Kerajaan Agraria
  2. Kerajaan Maritim
Sumber rujukanBuku Teks Tingkatan Empat m/s .71-83
RefleksiPelajar dapat membandingkan ciri-ciri kerajaan agraria dan maritim serta membincangkan aspek saling bergantung antara kerajaan agraria dan kerajaan maritim.

No comments:

Post a Comment