Pages

Thursday, September 6, 2012

Minggu 36(3-7/9//12)



Mata    pelajaranSejarah 2
Tarikh3/9/12  (Isnin)
Kelas6AK4
CatatanMengawasi kelas peperiksaan: Pengajian Am

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh3/9/12  (Isnin)
Kelas6RK1
TajukTema 4:Perang Dingin 1945 – 1955
Objektif
  1. Menjelaskan sebab dan kesan Perang Dingin  terutama yang melibatkan  Russia dan Amerika Syarikat (abad ke-20)
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Nor Amirah
  2.  Sesi soal-jawab
  3. Rumusan oleh pembentang dan guru.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. keberanian
Konsep/Istilah
  1. Perang Dingin
  2. Doktrin Truman
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Perang Dingin
  4. Doktrin Truman
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sebab dan kesan Perang Dingin  terutama yang melibatkan  Russia dan Amerika Syarikat (abad ke-20)



Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh3/9/12 (Isnin)
Kelas4S1
TajukMula Bab 9:Perkembangan di Eropah
  • Perubahan masyarakat dan budaya Eropah  Zaman Gelap
Objektif
  1. Menjelaskan pengertian dan ciri-ciri masyarakat Eropah pada Zaman Gelap.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. Menganalisis  keadaan masyarakat Eropah pada Zaman Gelap.
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Sedia menerima perubahan demi kemakmuran negara
Konsep/Istilah  
  1. Feudal
  2. Zaman Gelap.
  3. Baron 
  4. Viking
  5. Magyar.
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 214-216.
RefleksiPelajar dapat menghuraikan pengertian dan ciri-ciri masyarakat Eropah pada Zaman Gelap.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh4/9/12  (Selasa)
Kelas6RK1
TajukTema 4:Dekolonisasi dan pengembalian kedaulatan  di China dan India (abad ke-20)
Objektif
  1. Menerangkan langkah-langkah mendapatkan kedaulatan dan dekolonisasi oleh orang tempatan di China pada abad ke 20.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. keberanian
Konsep/Istilah
  1. Dekolonisasi
  2. Tiga prinsip rakyat(San Min Chu)
  3. Kuomintang
  4. Long March
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Dr.Sun Yat Sen
  4. Kuomintang 
  5. Parti Komunis China
  6. Perang China-Jepun 1937
  7. Jeneral Chiang Kai Shek
  8. Mao Tze Tung
  9. Tung Meng Hui
RefleksiPelajar dapat menjelaskan langkah-langkah mendapatkan kedaulatan dan dekolonisasi oleh orang tempatan di China pada abad ke 20 mengikut kronologi.

Mata      pelajaranSejarah 2
Tarikh5/9/12 (Rabu)
Kelas6AK1
CatatanMengawasi kelas peperiksaan: MUET/Writing


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh5/9/12 (Rabu)
Kelas6RK1
TajukTema 4:Dekolonisasi dan pengembalian kedaulatan  di  India (abad ke-20)
Objektif
  1. Menerangkan langkah-langkah mendapatkan kedaulatan dan dekolonisasi oleh orang tempatan di India pada abad ke 20.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. semangat cinta negara
  3. keberanian
Konsep/Istilah
  1. Dekolonisasi
  2. Pergerakan Khalifat
  3. Anugerah Perkauman
  4. Persidangan meja bulat
  5. teori bahagi dan keluar
  6. satyagraha
  7. ahimsa
  8. swadesi
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Mahatma Gandhi
  4. Indian National Congress
  5. Rowlatt Act 1919
  6. Montagu-Chelmsford Reforms
  7. Communal Award  and Poona Pact 1932
  8. Pandit Jawaharlal Nehru
  9. Muhammad Ali Jinnnah
  10. Pembahagian India
RefleksiPelajar dapat menjelaskan langkah-langkah mendapatkan kedaulatan dan dekolonisasi oleh orang tempatan di India pada abad ke 20 mengikut kronologi.

Mata    pelajaranSejarah2
Tarikh6/9/12  (Khamis)
Kelas6AK4/5
CatatanMengawasi kelas peperiksaan:Sejarah 2

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh6/9/12  (Khamis)
Kelas6RK1
TajukTema 4:Perhubungan luar
  • Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu (United Nations)
Objektif
  1. Menjelaskan latar belakang, matlamat dan pencapaian/sumbangan PBB.
  2. Menerangkan  kerjasama negara dalam organisasi antarabangsa selepas Perang Dunia Kedua terutama yang melibatkan peranan Soviet Union dan Amerika Syarikat (abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. sediaa menerima pendapat yang positif untuk kemajuan bersama.
  3. keberanian
Konsep/Istilah
  1. Liga Bangsa
  2. Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu 
  3. kuasa veto 
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu
  4. Pertubuhan Bangsa- Bangsa Bersatu-wikipedia
  5. Setiausaha Agung PBB
RefleksiPelajar dapat menjelaskan latar belakang, matlamat dan pencapaian/sumbangan PBB.

Mata    pelajaranSejarah
Tarikh7/9/12 (Jumaat)
Kelas6AK1
CatatanMengawasi kelas peperiksaan: MUET/Listening

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh7/9/12 (Jumaat)
Kelas4S1
TajukBab 9:Perkembangan di Eropah
  • Zaman Renaissance(1350-1600)
Objektif
  1. Menjelaskan pengertian dan ciri-ciri Zaman Renaissance
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Afiq Aiman.
  2. Sesi soal-jawab
  3. Rumusan oleh pembentang dan guru.
Kbkk
  1. Menganalisis  perubahan-perubahan yang berlaku dalam masyarakat Eropah selepas zaman gelap.
  2. Menghubungkait unsur-unsur Renaissance dengan perkembangan ilmu masa kini
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Sedia menerima perubahan demi kemakmuran negara
Konsep/Istilah  
  1. Renaissance
  2. Inkuiri
  3. Humanisme
  4. Reformation
  5. Zaman Gelap
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 217-220.
RefleksiPelajar dapat menghuraikan pengertian dan ciri-ciri masyarakat Zaman Renaissance dan membandingkannya dengan ciri-ciri masyarakat Eropah pada Zaman Gelap.

2 comments:

  1. RPH kemas kini tetapi cikgu diminta semak refleksi untuk rph 6RK1 pada 06.09.12.

    Terima kasih.

    htchong

    ReplyDelete
    Replies
    1. OK Puan, saya telah perbetulkan.Mungkin semasa saya publish ada masalah capaian internet,jadi apa yang nak diposkan tersilap.TQVM
      .

      Delete