Pages

Friday, September 14, 2012

Minggu 37(10-14/9/12)

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh10/9/12  (Isnin)
Kelas6RK1
TajukTema 4:Perhubungan luar
  • Komanwel (Commonwealth of Nations)
Objektif
  1. Menjelaskan latar belakang, matlamat dan pencapaian/sumbangan Komanwel.
  2. Menerangkan  kerjasama negara dalam organisasi antarabangsa selepas Perang Dunia Kedua terutama yang melibatkan peranan United Kingdom dan India(abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
  1.  Pembentangan oleh kumpulan Anastasia
  2.  Sesi soal-jawab
  3.  Rumusan oleh pembentang dan guru. 
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. sedia menerima pendapat yang positif untuk kemajuan bersama.
  3. keberanian
Konsep/Istilah  
  1. Komanwel.
  2. Dasar Apartheid
  3. Negara-negara dominion
  4. Hubungan bilateral
  5. Hubungan multilateral
  6. Dyarchy(pemerintahan dua lapis)
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Komanwel-wikipedia
  4. Dasar Apartheid 
  5. CHOGM
RefleksiPelajar dapat menjelaskan latar belakang, matlamat dan pencapaian/sumbangan Komanwel .

Mata   pelajaranSejarah 2
Tarikh10/9/12  (Isnin)
Kelas6AK4/5
CatatanMengawasi kelas peperiksaan: Geografi

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh10/9/12  (Isnin)
Kelas4S1
TajukBab 9:Perkembangan di Eropah
  • Gerakan Reformation.
Objektif
  1. Menjelaskan pengertian dan ciri-ciri Zaman Reformation.
  2. Menjelaskan kesan-kesan zaman Reformation
Kaedah/Aktiviti
  1.  Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis  perubahan-perubahan yang berlaku dalam masyarakat Eropah .
  2. Menghubungkait unsur-unsur Reformation dengan perkembangan ilmu masa kini.
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Sedia menerima perubahan demi kemakmuran negara
Konsep/Istilah  
  1. Reformation
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 220-221.
RefleksiPelajar dapat menghuraikan pengertian dan ciri-ciri masyarakat Zaman Reformation dan membandingkannya dengan ciri-ciri masyarakat Eropah pada Zaman Gelap.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh11/9/12  (Selasa)
Kelas6RK1
TajukTema 4:Perhubungan luar
  • North Atlantic Treaty Organisation (NATO).
Objektif
  1. Menjelaskan latar belakang, matlamat dan pencapaian/sumbangan NATO.
  2. Menerangkan  kerjasama negara dalam organisasi antarabangsa selepas Perang Dunia Kedua terutama yang melibatkan peranan United Kingdom dan Amerika Syarikat(abad ke-20).
Kaedah/Aktiviti
  1.  Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. sedia menerima pendapat yang positif untuk kemajuan bersama.
  3. keberanian
Konsep/Istilah  
  1. USSR
  2.  NATO
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. North Atlantic Treaty Organisation (NATO).
  4. Pakatan Warsaw 
  5. Soviet atomic bomb project 
RefleksiPelajar dapat menjelaskan latar belakang, matlamat dan pencapaian/sumbangan NATO .Tamat silibus tingkatan 6 Rendah.


Mata  pelajaranSejarah 2
Tarikh12/9/12 (Rabu)
Kelas6RK1
CatatanMengawasi kelas peperiksaan:Ekonomi

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh12/9/12  (Rabu)
Kelas6RK1
TajukUlangkaji
  • Tema 1
Objektif
  1. Menjelaskan setiap fakta penting dalam bentuk esei.
Kaedah/Aktiviti
  1. Seramai 34 pelajar dibahagikan kepada 11 kumpulan bermaksud purata 3 pelajar setiap kumpulan.
  2. Setiap kumpulan diberi soalan berbeza(mengikut cabutan undi),beserta contoh rujukan.
  3. Setiap kumpulan membuat perbincangan bagi menjawab soalan berkenaan berpandukan bahan rujukan, dalam bentuk esei.
  4. Guru memantau dan menjadi fasilitator.
  5. Rangka jawapan yang telah disemak oleh guru akan ditaip dalam bentuk esei.Guru menyemak jawapan sekali lagi dan membuat penambahbaikan.
  6. Selepas itu, setiap kumpulan akan emelkan contoh jawapan kepada guru.Guru membuat tapisan sekali lagi, seterusnya akan emelkan jawapan berkenaan kepada setiap pelajar.
  7. Ini bermaksud, dalam tempoh satu minggu, setiap pelajar akan mendapat 11 esei yang dihasilkan secara bersama.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. kegigihan
Konsep/Istilah  
  1. Masyarakat industri
  2. Masyarakat agraria
  3. Masyarakat maritim.
  4. feudalisme
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar bekerjasama dalam kumpulan masing-masing bagi mencari rangka jawapan.

Mata  pelajaranSejarah 2
Tarikh13/9/12 (Khamis)
Kelas6AK4/5
CatatanMengawasi kelas peperiksaan:MUET/Listening

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh13/9/12 (Khamis)
Kelas6RK1
TajukUlangkaji
  • Tema 1
Objektif
  1. Menjelaskan setiap fakta penting dalam bentuk esei.
Kaedah/Aktiviti
  1. Seramai 34 pelajar dibahagikan kepada 11 kumpulan bermaksud purata 3 pelajar setiap kumpulan.
  2. Setiap kumpulan diberi soalan berbeza,beserta contoh rujukan.
  3. Setiap kumpulan membuat perbincangan bagi menjawab soalan berkenaan berpandukan bahan rujukan, dalam bentuk esei.
  4. Guru memantau dan menjadi fasilitator.
  5. Rangka jawapan yang telah disemak oleh guru akan ditaip dalam bentuk esei.Guru menyemak jawapan sekali lagi dan membuat penambahbaikan.
  6. Selepas itu, setiap kumpulan akan emelkan contoh jawapan kepada guru.Guru membuat tapisan sekali lagi, seterusnya akan emelkan jawapan berkenaan kepada setiap pelajar.
  7. Ini bermaksud, dalam tempoh satu minggu, setiap pelajar akan mendapat 11 esei yang dihasilkan secara bersama.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. kegigihan
Konsep/Istilah  
  1. Masyarakat industri
  2. Masyarakat agraria
  3. Masyarakat maritim.
  4. feudalisme
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar menaip jawapan esei dalam kumpulan masing-masing .Esei yang dihasilkan memuaskan dan lengkap seperti yang diharapkan.Sebahagian kumpulan telah menghantar emel esei berkenaan.

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh14/9/12  (Jumaat)
Kelas4S1
TajukBab 9:Perkembangan di Eropah
  • Penjelajahan dan penerokaan
Objektif
  1. Menyenaraikan kuasa-kuasa Barat yang terlibat dalam penjelajahan.
  2. Menjelaskan sebab-sebab penjelajahan kuasa-kuasa Barat.
  3. Mengklasifikasi kesan-kesan penjelajahan kuasa-kuasa Barat ke atas masyarakat setempat dari segi politik, ekonomi dan sosial.
Kaedah/Aktiviti
  1.  Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis. 
  2. Mengklasifikasi.
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Kegigihan dan keberanian bangsa.
  2. Menyokong dan melibatkan diri dalam usaha mendaulatkan negara.
Konsep/Istilah  
  1. Penjelajahan dan penerokaan.
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 222-226.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sebab-sebab penjelajahan kuasa-kuasa Barat dan kesan-kesannya.

Mata pelajaranSejarah 2
Tarikh14/9/12  (Jumaat)
Kelas6AK1.
TajukPerbincangan Soalan/Jawapan peperiksaan Percubaan STPM.
ObjektifMenganalisis fakta penting bagi setiap topik.
Kaedah/Aktiviti
  1. Perbincangan berpandukan soalan percubaan STPM yang baru lepas.
  2. Perbincangan contoh jawapan
  3. Mencatat nota
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. Amalan Suttee
  2. Amalan Thuggee
  3. Adat dan undang-undang.
Sumber rujukan/


Fokus soalan
Soalan percubaan STPM yang baru lepas di peringkat sekolah
RefleksiPelajar membuat catatan contoh jawapan lengkap soalan berkenaan.

No comments:

Post a Comment