Pages

Thursday, September 27, 2012

Minggu 39(24-28/9/12)


Mata  pelajaranSejarah 2
Tarikh24/9/12  (Isnin)
Kelas6AK4/5
TajukUlangkaji .
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / Asia.
Kaedah/Aktiviti
  1. Setiap pelajar berada dalam kumpulan untuk menyalin contoh soalan dan jawapan berdasarkan soalan terpilih.Soalan bagi setiap kumpulan adalah berbeza.Mereka akan menukarkan buku/skrip  untuk disalin dengan kumpulan lain apabila buku/skrip yang digunakan habis disalin soalan berkenaan.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur      patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. Revolusi China dan Thai.
Sumber  rujukan
  1. Q&A Sejarah STPM,Longman,2009
  2. Strategi menjawab Sejarah 2, Fajar Bakti 2001
  3. Kertas peperiksaan STPM sebenar,Oxford Fajar.
  4. Topikal A Sejarah STPM,Eastview
  5. Score in STPM Oxford Fajar
  6. Kertas Model STPM, Federal.
  7. Kertas/skrip soalan dan skema jawapan Percubaan STPM tahun-tahun lepas dari Seluruh Malaysia.
RefleksiUlangkaji berjalan lancar. Pelajar membuat catatan lengkap contoh jawapan berkaitan.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh24/9/12  (Isnin)
Kelas6RK1
TajukUlangkaji
  • Tema 3
Objektif
  1. Menjelaskan setiap fakta penting dalam bentuk esei.
Kaedah/Aktiviti
  1. Seramai 34 pelajar dibahagikan kepada 11 kumpulan bermaksud purata 3 pelajar bagi setiap kumpulan.
  2. Setiap kumpulan diberi soalan berbeza(mengikut cabutan undi),beserta contoh rujukan.
  3. Setiap kumpulan membuat perbincangan bagi menjawab soalan berkenaan berpandukan bahan rujukan, dalam bentuk esei.
  4. Guru memantau dan menjadi fasilitator.
  5. Rangka jawapan yang telah disemak oleh guru akan ditaip dalam bentuk esei.Guru menyemak jawapan sekali lagi dan membuat penambahbaikan.
  6. Selepas itu, setiap kumpulan akan emelkan contoh jawapan kepada guru.Guru membuat tapisan sekali lagi, seterusnya akan emelkan jawapan berkenaan kepada setiap pelajar.
  7. Ini bermaksud, dalam tempoh satu minggu, setiap pelajar akan mendapat 11 esei yang dihasilkan secara bersama.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. kegigihan
Konsep/Istilah  
  1. gerakan intelektual
  2. ekonomi kapitalisme
  3. ekonomi feudalisme
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar bekerjasama dalam kumpulan masing-masing bagi mencari rangka jawapan.

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh24/9/12  (Isnin)
Kelas4S1
TajukBab 9:Perkembangan di Eropah
  • Imperialisme Barat di Asia Tenggara
Objektif
  1. Menyatakan maksud imperialisme.
  2. Menjelaskan dengan contoh faktor imperialisme Barat ke atas Asia.
  3. Mengklasifikasikan kesan-kesan imperialisme Barat ke atas Asia. 
Kaedah/Aktiviti
  1.  Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis. 
  2. Mengklasifikasi.
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Bersedia mempertahankan kedaulatan negara
  2. Menghargai sumber kekayaan hasil bumi negara.
Konsep/Istilah  
  1. Imperialisme
  2. Imperialis
  3. Penjajahan
  4. Kolonial
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 237-240.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan dengan contoh faktor imperialisme Barat ke atas Asia dan kesan-kesannya.Tamat bab 9.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh25/9/12  (Selasa)
Kelas6RK1
TajukUlangkaji
  • Tema 3
Objektif
  1. Menjelaskan setiap fakta penting dalam bentuk esei.
Kaedah/Aktiviti
  1. Seramai 34 pelajar dibahagikan kepada 11 kumpulan bermaksud purata 3 pelajar bagi setiap kumpulan.
  2. Setiap kumpulan diberi soalan berbeza(mengikut cabutan undi),beserta contoh rujukan.
  3. Setiap kumpulan membuat perbincangan bagi menjawab soalan berkenaan berpandukan bahan rujukan, dalam bentuk esei.
  4. Guru memantau dan menjadi fasilitator.
  5. Rangka jawapan yang telah disemak oleh guru akan ditaip dalam bentuk esei.Guru menyemak jawapan sekali lagi dan membuat penambahbaikan.
  6. Selepas itu, setiap kumpulan akan emelkan contoh jawapan kepada guru.Guru membuat tapisan sekali lagi, seterusnya akan emelkan jawapan berkenaan kepada setiap pelajar.
  7. Ini bermaksud, dalam tempoh satu minggu, setiap pelajar akan mendapat 11 esei yang dihasilkan secara bersama.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. kegigihan
Konsep/Istilah  
  1. gerakan intelektual
  2. ekonomi kapitalisme
  3. ekonomi feudalisme
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar menaip jawapan esei dalam kumpulan masing-masing .Esei yang dihasilkan memuaskan dan lengkap seperti yang diharapkan.

Mata  pelajaranSejarah 2
Tarikh26/9/12  (Rabu)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji .
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / Asia.
Kaedah/Aktiviti
  1. Setiap pelajar berada dalam kumpulan untuk menyalin contoh soalan dan jawapan berdasarkan soalan terpilih.Soalan bagi setiap kumpulan adalah berbeza.Mereka akan menukarkan buku/skrip  untuk disalin dengan kumpulan lain apabila buku/skrip yang digunakan habis disalin soalan berkenaan.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur      patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. Dahagi 
  2. Pongyi
Sumber  rujukan
  1. Q&A Sejarah STPM,Longman,2009
  2. Strategi menjawab Sejarah 2, Fajar Bakti 2001
  3. Kertas peperiksaan STPM sebenar,Oxford Fajar.
  4. Topikal A Sejarah STPM,Eastview
  5. Score in STPM Oxford Fajar
  6. Kertas Model STPM, Federal.
  7. Kertas/skrip soalan dan skema jawapan Percubaan STPM tahun-tahun lepas dari Seluruh Malaysia.
RefleksiUlangkaji berjalan lancar. Pelajar membuat catatan lengkap contoh jawapan berkaitan.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh26/9/12  (Rabu)
Kelas6RK1
TajukUlangkaji
  • Tema 3
Objektif
  1. Menjelaskan setiap fakta penting dalam bentuk esei.
Kaedah/Aktiviti
  1. Seramai 34 pelajar dibahagikan kepada 11 kumpulan bermaksud purata 3 pelajar bagi setiap kumpulan.
  2. Setiap kumpulan diberi soalan berbeza(mengikut cabutan undi),beserta contoh rujukan.
  3. Setiap kumpulan membuat perbincangan bagi menjawab soalan berkenaan berpandukan bahan rujukan, dalam bentuk esei.
  4. Guru memantau dan menjadi fasilitator.
  5. Rangka jawapan yang telah disemak oleh guru akan ditaip dalam bentuk esei.Guru menyemak jawapan sekali lagi dan membuat penambahbaikan.
  6. Selepas itu, setiap kumpulan akan emelkan contoh jawapan kepada guru.Guru membuat tapisan sekali lagi, seterusnya akan emelkan jawapan berkenaan kepada setiap pelajar.
  7. Ini bermaksud, dalam tempoh satu minggu, setiap pelajar akan mendapat 11 esei yang dihasilkan secara bersama.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. kegigihan
Konsep/Istilah  
  1. gerakan intelektual
  2. ekonomi kapitalisme
  3. ekonomi feudalisme
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar menyambung aktiviti menaip jawapan esei dalam kumpulan masing-masing .Esei yang dihasilkan memuaskan dan lengkap seperti yang diharapkan.

Mata  pelajaranSejarah 2
Tarikh27/9/12  (Khamis)
Kelas6AK4/5
TajukUlangkaji .
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / Asia.
Kaedah/Aktiviti
  1. Setiap pelajar berada dalam kumpulan untuk menyalin contoh soalan dan jawapan berdasarkan soalan terpilih.Soalan bagi setiap kumpulan adalah berbeza.Mereka akan menukarkan buku/skrip  untuk disalin dengan kumpulan lain apabila buku/skrip yang digunakan habis disalin soalan berkenaan.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur      patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. Dahagi 
  2. Pongyi
Sumber  rujukan
  1. Q&A Sejarah STPM,Longman,2009
  2. Strategi menjawab Sejarah 2, Fajar Bakti 2001
  3. Kertas peperiksaan STPM sebenar,Oxford Fajar.
  4. Topikal A Sejarah STPM,Eastview
  5. Score in STPM Oxford Fajar
  6. Kertas Model STPM, Federal.
  7. Kertas/skrip soalan dan skema jawapan Percubaan STPM tahun-tahun lepas dari Seluruh Malaysia.
RefleksiUlangkaji berjalan lancar. Pelajar membuat catatan lengkap contoh jawapan berkaitan.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh27/9/12  (Khamis)
Kelas6RK1
TajukUlangkaji
  • Tema 2
Objektif
  1. Menjelaskan setiap fakta penting dalam bentuk esei.
Kaedah/Aktiviti
  1. Seramai 34 pelajar dibahagikan kepada 11 kumpulan bermaksud purata 3 pelajar bagi setiap kumpulan.
  2. Setiap kumpulan diberi soalan berbeza(mengikut cabutan undi),beserta contoh rujukan.
  3. Setiap kumpulan membuat perbincangan bagi menjawab soalan berkenaan berpandukan bahan rujukan, dalam bentuk esei.
  4. Guru memantau dan menjadi fasilitator.
  5. Rangka jawapan yang telah disemak oleh guru akan ditaip dalam bentuk esei.Guru menyemak jawapan sekali lagi dan membuat penambahbaikan.
  6. Selepas itu, setiap kumpulan akan emelkan contoh jawapan kepada guru.Guru membuat tapisan sekali lagi, seterusnya akan emelkan jawapan berkenaan kepada setiap pelajar.
  7. Ini bermaksud, dalam tempoh satu minggu, setiap pelajar akan mendapat 11 esei yang dihasilkan secara bersama.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. kegigihan
Konsep/Istilah  
  1. gerakan intelektual
  2. ekonomi kapitalisme
  3. ekonomi feudalisme
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar menaip jawapan esei dalam kumpulan masing-masing .Esei yang dihasilkan memuaskan dan lengkap seperti yang diharapkan.Sebahagian kumpulan telah menghantar emel esei berkenaan.

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh28/9/12  (Jumaat)
Kelas4S1
TajukMula Bab 10:Dasar British dan kesannya terhadap ekonomi negara.
  • Ekonomi tradisional: Ciri-ciri
  • Ekonomi dagangan:Sistem pertanian komersil dan Industri perlombongan 
Objektif
  1. Menyatakan maksud ekonomi tradisional dan ekonomi dagangan.
  2. Membandingkan ciri-ciri ekonomi tradisional dengan ekonomi dagangan.
  3. Menjelaskan dasar British terhadap perusahaan getah dan industri perlombongan
Kaedah/Aktiviti
  1.  Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis. 
  2. Mengklasifikasi.
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Kreatif dan inovatif untuk pembangunan negara.
  2. Menyokong dan melibatkan diri dalam usaha mendaulatkan negara. 
  3. Sentiasa meningkatkan kualiti hasil kerja
Konsep/Istilah  
  1. Sara diri
  2. Komersil
  3. Dwi-ekonomi
  4. Sistem kangcu
  5. Sistem kontrak
  6. Sistem Kangani
  7. Tiket kredit
  8. Kongsi gelap
  9. Sin Kheh
  10. Imigran
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 243-252.
RefleksiPelajar dapat membandingkan ciri-ciri ekonomi tradisional dengan ekonomi dagangan dan mengaitkannya dengan dasar British.

Mata  pelajaranSejarah 2
Tarikh28/9/12  (Jumaat)
Kelas6AK1
TajukUlangkaji .
ObjektifMenganalisis tajuk-tajuk penting Sejarah Malaysia / Asia.
Kaedah/Aktiviti
  1. Setiap pelajar berada dalam kumpulan untuk menyalin contoh soalan dan jawapan berdasarkan soalan terpilih.Soalan bagi setiap kumpulan adalah berbeza.Mereka akan menukarkan buku/skrip  untuk disalin dengan kumpulan lain apabila buku/skrip yang digunakan habis disalin soalan berkenaan.
Kbkkmenganalisis
Nilai/Unsur      patriotismeKerajinan
Konsep/Istilah
  1. Protokol Boxer
Sumber  rujukan
  1. Q&A Sejarah STPM,Longman,2009
  2. Strategi menjawab Sejarah 2, Fajar Bakti 2001
  3. Kertas peperiksaan STPM sebenar,Oxford Fajar.
  4. Topikal A Sejarah STPM,Eastview
  5. Score in STPM Oxford Fajar
  6. Kertas Model STPM, Federal.
  7. Kertas/skrip soalan dan skema jawapan Percubaan STPM tahun-tahun lepas dari Seluruh Malaysia.
RefleksiUlangkaji berjalan lancar. Pelajar membuat catatan lengkap contoh jawapan berkaitan.

No comments:

Post a Comment