Pages

Friday, July 5, 2013

Minggu 27(1-5/7/13)


Mata  pelajaranSejarah  2
Tarikh1/7/13  (Isnin)
Kelas6RK5
Tajuk
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
  •  Negara bangsa
  • :Raja mutlak dan raja berperlembagaan di  Perancis pada abad ke-16-18.
Objektif
  1. membincangkan dan membandingkan sistem pemerintahan beraja mutlak dengan raja berperlembagaan  di Perancis
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Taat setia kepada raja dan negara.
Konsep/Istilah
  1. intendant
  2. Estet Pertama,Kedua dan Ketiga
  3. cahiers
Sumber rujukan
  1. Raja mutlak dan raja berperlembagaan di  Perancis
  2. Revolusi Perancis. 
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
RefleksiPelajar dapat menyatakan dan membandingkan sistem pemerintahan beraja mutlak dengan raja berperlembagaan  Perancis dan membandingkannya dengan sistem pemerintahan di England.


Mata     pelajaranSejarah 
Tarikh1/7/13  (Isnin)
Kelas6AK1/2
TajukTema 2: Transformasi Masyarakat
  • Pengubahsuaian dalam pentadbiran, ekonomi, dan pendidikan  pada abad ke-19-20
Objektif
  1. Menjelaskan perubahan sistem pendidikan di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. vernakular
  2. dasar pecah dan perintah.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
RefleksiPelajar dapat menjelaskan perubahan sistem pendidikan di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh2/7/13 (Selasa)
Kelas6RK5
TajukTema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
  •  Negara bangsa
  • :Negara kesatuan dan negara persekutuan 
  • :Negara kesatuan  di Perancis abad ke-18-19
Objektif
  1. Menjelaskan  konsep negara kesatuan dan negara persekutuan secara umum.
  2. Menganalisis  konsep negara kesatuan  di Perancis
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Negara kesatuan
  2. negara persekutuan
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Negara kesatuan
  4. Negara persekutuan
  5. Negara kesatuan  di Perancis
  6. Perancis-wikipedia 
RefleksiPelajar dapat menjelaskan  konsep negara kesatuan dan negara persekutuan secara umum serta mengaitkannya dengan negara kesatuan di Perancis.


Mata     pelajaranSejarah 
Tarikh2/7/13 (Selasa)
Kelas6AK1/2
TajukTema 2: Transformasi Masyarakat
  • Masyarakat pelbagai kaum  pada abad ke-19-20
Objektif
  1. Menghuraikan perkembangan masyarakat pelbagai kaum di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Sistem Tiket Kredit
  2. Sistem Kangchu
  3. Sistem Kangani
  4. Sistem  Kontrak
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
RefleksiPelajar dapat menjelaskan perkembangan masyarakat pelbagai kaum di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.


Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh2/7/13 (Selasa)
Kelas4S3
TajukBab 8: Pembaharuan dan pengaruh  Islam di Malaysia sebelum    kedatangan Barat
  • Perundangan
Objektif
  1. Menjelaskan dengan contoh pengaruh Islam dalam Undang-undang tidak bertulis dan Undang-undang bertulis
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
  2. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Mematuhi peraturan dan undang-undang
Konsep/Istilah
  1. Adat Temenggung dan Adat Perpatih
  2. Syariah
  3. Kanun
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 198-200.
RefleksiPelajar dapat menghuraikan pengaruh Islam dalam sistem  perundangan.Mereka juga dapat membuat perbandingan ciri-ciri Adat Temenggung dan Adat Perpatih.


Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh3/7/13  (Rabu)
Kelas6RK5
Tajuk
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
  •  Negara bangsa
  • :Negara persekutuan di Amerika Syarikat abad ke-18-19
Objektif
  1. Menganalisis  konsep negara persekutuan di  Amerika Syarikat
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Negara kesatuan
  2. negara persekutuan
Sumber rujukan
  1. Negara persekutuan di Amerika Syarikat 
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  4. Amerika Syarikat-Wikipedia
RefleksiPelajar dapat menjelaskan  konsep negara kesatuan di Amerika Syarikat.


Mata     pelajaranSejarah 
Tarikh3/7/13  (Rabu)
Kelas6AK1/2
TajukTema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Gerakan nasionalisme pada abad ke-20
: Faktor kemunculan
    Objektif
    1. Membincangkan faktor-faktor kemunculan nasionalisme dalam pelbagai aspek.
    Kaedah/Aktiviti
    1. kuliah
    2. sumbang  saran
    Kbkk
    1. menganalisis
    Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
    Konsep/Istilah
    1. pengaruh agama Islam
    2. peranan bahasa dan kesusasteraan
    3. pengaruh kewartawanan
    4. peranan pendidikan
    5. peranan golongan intelektual
    6. pengaruh luar
    Sumber    rujukan
    1. Malaysia Umum: Wikipedia
    2. Sejarah Malaysia
    3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
    4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
    RefleksiPelajar dapat menjelaskan faktor-faktor kemunculan nasionalisme dalam pelbagai aspek.

    Mata  pelajaranSejarah 
    Tarikh4/7/13 (Khamis)
    Kelas6RK5
    Tajuk
    Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
    •  Negara bangsa
    • Penyatuan negara bangsa di Itali pada abad ke-19.
    Objektif
    1. Menjelaskan faktor-faktor yang menggerakkan usaha penyatuan negara bangsa  di Itali .
    2. menyusun proses penyatuan negara bangsa  di Itali .
    Kaedah/Aktiviti
    1. Kuliah dan sumbang saran
    Kbkk
    1. Menganalisis
    Nilai/Unsur    patriotisme
    1. kerjasama
    Konsep/Istilah
    1. negara bangsa
    Sumber rujukan
    1. Penyatuan negara bangsa  Itali
    2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
    3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
    4. Giuseppe Garibaldi
    5. Camillo Benso, Count of Cavour 
    6. Mazzini and Young Italy
    RefleksiPelajar dapat menjelaskan  faktor-faktor yang menggerakkan usaha penyatuan negara bangsa  di Itali dan peranan tokoh berkaitan.


    Mata  pelajaranSejarah 
    Tarikh4/7/13 (Khamis)
    Kelas4S3
    TajukBab 8: Pembaharuan dan pengaruh  Islam di Malaysia sebelum    kedatangan Barat
    • Aspek Sosiobudaya
    Objektif
    1. Menghuraikan pengaruh Islam dalam sistem pendidikan, kesenian, bahasa dan kesusasteraan serta gaya hidup.
    2. Menjelaskan dengan contoh penerusan sistem pendidikan agama Islam sehingga  masa kini
    Kaedah/Aktiviti
    1. Kuliah dan sumbang saran
    Kbkk
    1. Mengklasifikasi pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya
    Nilai/Unsur    patriotisme
    1. Menghargai sistem pendidikan negara
    2. Memanfaatkan penggunaan tulisan jawi.
    Konsep/Istilah
    1. Madrasah
    2. Sekolah pondok   
    Sumber rujukan
    1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 200-208.
    RefleksiPelajar dapat menghuraikan pengaruh Islam dalam pelbagai aspek sosial


    Mata     pelajaranSejarah 
    Tarikh4/7/13 (Khamis)
    Kelas6AK1/2
    TajukTema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
    • Gerakan nasionalisme pada abad ke-20
     : Gerakan, persatuan, kelab, dan kesatuan yang berkaitan dengan agama, ekonomi, sosial, dan politik
    Objektif
    1. Membincangkan sebab penubuhan dan matlamat gerakan, persatuan, kelab, dan kesatuan yang mendukung gerakan nasionalisme.
    Kaedah/Aktiviti
    1. kuliah
    2. sumbang  saran
    Kbkk
    1. menganalisis
    Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
    Konsep/Istilah
    1. Gerakan Islah/ Islamiah
    2. Persatuan dan kelab Negeri-negeri Melayu
    3. Kesatuan Melayu Muda.
    Sumber    rujukan
    1. Malaysia Umum: Wikipedia
    2. Sejarah Malaysia
    3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
    4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
    RefleksiPelajar dapat menjelaskan sebab penubuhan dan matlamat gerakan, persatuan, kelab, dan kesatuan yang mendukung gerakan nasionalisme.


    Mata  pelajaranSejarah 
    Tarikh5/7/13  (Jumaat)
    Kelas6RK5
    TajukTema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
    •  Negara bangsa
    • Penyatuan negara bangsa di Jerman pada abad ke-19.
    Objektif
    1. Menjelaskan faktor-faktor yang menggerakkan usaha penyatuan negara bangsa  di Jerman .
    2. Menyusun proses penyatuan negara bangsa  di Jerman .
    Kaedah/Aktiviti
    1. Kuliah dan sumbang saran
    Kbkk
    1. Menganalisis
    Nilai/Unsur    patriotisme
    1. kerjasama
    Konsep/Istilah
    1. negara bangsa
    Sumber rujukan
    1. Penyatuan negara bangsa  Jerman 
    2. Otto Eduard Von Bismark
    3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
    4. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
    5. Zollverein
    6. Carbonari
    7. Perang Prussia-Austria
    RefleksiPelajar dapat menjelaskan faktor-faktor yang menggerakkan usaha penyatuan negara bangsa  di Jerman dan peranan tokoh berkaitan.


    Mata     pelajaranSejarah 
    Tarikh5/7/13  (Jumaat)
    Kelas6AK1/2
    TajukTema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
    • Perjuangan mencapai kemerdekaan  pada abad ke-20
    : Pendudukan Jepun 1941-1945
      Objektif
      1. Menghuraikan dasar dan kesan pendudukan Jepun ke atas gerakan mencapai kemerdekaan.
      Kaedah/Aktiviti
      1. kuliah
      2. sumbang  saran
      Kbkk
      1. menganalisis
      Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
      Konsep/Istilah
      1. Dasar Niponisasi.
      Sumber    rujukan
      1. Malaysia Umum: Wikipedia
      2. Sejarah Malaysia
      3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
      4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
      RefleksiPelajar dapat menjelaskan dasar dan kesan pendudukan Jepun ke atas gerakan mencapai kemerdekaan pada abad ke-20.

      No comments:

      Post a Comment