Pages

Friday, July 19, 2013

Minggu 29(15-19/7/13)

Mata   pelajaranSejarah 
Tarikh15/7/13  (Isnin)
Kelas6AK1/2
TajukMula Tema 4: Pengisian Kemerdekaan.
  • Sistem pemerintahan Malaysia pada abad ke-20
  • : (i) Persekutuan
  • : (ii) Raja Berperlembagaan
  • : (iii) Demokrasi Berparlimen
Objektif
  1. Menghuraikan bentuk pemerintahan Malaysia.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Persekutuan
  2. Raja Berperlembagaan
  3. Demokrasi Berparlimen
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
RefleksiPelajar dapat menghuraikan sistem pemerintahan Malaysia pada abad ke-20,tambahan pula mereka juga mempelajari topik ini dalam subjek Pengajian Am.


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh15/7/13  (Isnin)
Kelas6RK5
TajukTema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Perkembangan ekonomi :Perdagangan dan perniagaan di  Belanda (abad ke-16-18)
Objektif
  1. Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang perdagangan dan perniagaan di Belanda pada abad ke-16-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Perang Salib
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang perdagangan dan perniagaan di  Belanda pada abad ke-16-18.



Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh16/7/13  (Selasa)
Kelas6RK5
TajukTema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Perkembangan ekonomi :Pertanian di Belanda dan England (abad ke-17-18)
Objektif
  1. Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Pertanian di Belanda dan England pada abad ke-17-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Peristiwa Black Death
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Pertanian di Belanda dan England pada abad ke-17-18.


Mata   pelajaranSejarah 
Tarikh16/7/13  (Selasa)
Kelas6AK1/2
TajukTema 4: Pengisian Kemerdekaan.
  • Pembinaan negara bangsa Malaysia pada abad ke-20.
  • : Pembangunan sosial
  • (i) Bahasa Kebangsaan
  • (ii) Dasar Pendidikan Kebangsaan
  • (iii) Dasar Kebudayaan Kebangsaan
  • (iv) Rukun Negara
Objektif
  1. Menjelaskan usaha-usaha ke arah pembangunan sosial.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Peristiwa 13 Mei 1969
  2. Pentadbiran Mageran
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
RefleksiPelajar dapat menjelaskan usaha-usaha ke arah pembangunan sosial pada abad ke-20.


Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh16/7/13 (Selasa)
Kelas4S3
TajukBab 9:Perkembangan di Eropah
  • Zaman Renaissance(1350-1600) 
  • Gerakan Reformation.
Objektif
  1. Menjelaskan pengertian dan ciri-ciri Zaman Renaissance.
  2. Menjelaskan pengertian dan ciri-ciri Zaman Reformation.
  3. Menjelaskan kesan-kesan zaman Reformation
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Cynthia.
  2. Sesi soal-jawab
  3. Rumusan oleh pembentang dan guru.
Kbkk
  1. Menganalisis  perubahan-perubahan yang berlaku dalam masyarakat Eropah selepas zaman gelap.
  2. Menghubungkait unsur-unsur Renaissance dan Reformation dengan perkembangan ilmu masa kini.
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Sedia menerima perubahan demi kemakmuran negara
Konsep/Istilah  
  1. Renaissance
  2. Inkuiri
  3. Humanisme
  4. Reformation
  5. Zaman Gelap
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 217-221.
RefleksiPelajar dapat menghuraikan pengertian dan ciri-ciri masyarakat Zaman Renaissance  dan Reformation serta membandingkannya dengan ciri-ciri masyarakat Eropah pada Zaman Gelap.


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh17/7/13  (Rabu)
Kelas6RK5
TajukTema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Perkembangan ekonomi :Perindustrian di Jerman dan Jepun (abad ke-19-20)
Objektif
  1. Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Perindustrian di Jerman dan Jepun pada abad ke-19-20.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Sistem Guild
  2. Industri-proto
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Perindustrian di Jerman dan Jepun pada abad ke-19-20.


Mata   pelajaranSejarah 
Tarikh17/7/13  (Rabu)
Kelas6AK1/2
TajukTema 4: Pengisian Kemerdekaan.
  • Pembangunan ekonomi pada abad ke-20.
  • :(i) Dasar Pembangunan Luar Bandar
  • :(ii) Dasar Ekonomi Baru (DEB)
  • :(iii) Dasar Pembangunan Nasional (DPN) iaitu Dasar Perindustrian Negara dan  Dasar Pertanian Negara
Objektif
  1. Menganalisis usaha-usaha ke arah pembangunan ekonomi.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Rancangan Pembangunan Negara Fasa 1 dan 2
  2. Dasar Ekonomi Baru.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
RefleksiPelajar dapat menjelaskan usaha-usaha ke arah pembangunan ekonomi negara pada abad ke-20.


Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh18/7/13  (Khamis)
Kelas4S3
TajukBab 9:Perkembangan di Eropah
  • Penjelajahan dan penerokaan
Objektif
  1. Menyenaraikan kuasa-kuasa Barat yang terlibat dalam penjelajahan.
  2. Menjelaskan sebab-sebab penjelajahan kuasa-kuasa Barat.
  3. Mengklasifikasi kesan-kesan penjelajahan kuasa-kuasa Barat ke atas masyarakat setempat dari segi politik, ekonomi dan sosial.
Kaedah/Aktiviti
  1.  Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis. 
  2. Mengklasifikasi.
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Kegigihan dan keberanian bangsa.
  2. Menyokong dan melibatkan diri dalam usaha mendaulatkan negara.
Konsep/Istilah  
  1. Penjelajahan dan penerokaan.
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 222-226.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sebab-sebab penjelajahan kuasa-kuasa Barat dan kesan-kesannya.


Mata   pelajaranSejarah 
Tarikh18/7/13  (Khamis)
Kelas6AK1/2
TajukTema 4: Pengisian Kemerdekaan.
  • Pembangunan ekonomi pada abad ke-20
  • Wawasan 2020.
Objektif
  1. Menilai sumbangan tokoh iaitu Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj ,Tun Abdul Razak bin Dato' Hussein, Tun Hussein bin Onn dan Tun Dr Mahathir bin Mohamad.
  2. Menerangkan cabaran dan hala tuju negara.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Dasar Pandang ke Timur.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
RefleksiPelajar dapat menghuraikan  sumbangan tokoh berkenaan dan menjelaskan 9 cabaran utama Wawasan 2020.


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh18/7/13 (Khamis)
Kelas6RK5
TajukTema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Perkembangan Intelektual :Perkembangan ilmu di England dan Perancis (abad ke-17-19)
Objektif
  1. Membincangkan proses perubahan pemikiran dan kemajuan ilmu pengetahuan kesan daripada Renaisans, Reformasi Protestan, Revolusi Sains, dan Gerakan Pencerahan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Renaisans
  2. Reformasi Protestan
  3. Revolusi Sains
  4. Gerakan Pencerahan(Enlightenment)
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan proses perubahan pemikiran dan kemajuan ilmu pengetahuan  kesan daripada Renaisans, Reformasi Protestan, Revolusi Sains, dan  Gerakan Pencerahan.


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh19/7/13 (Jumaat)
Kelas6RK5
TajukTema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sumbangan tokoh : England dan Perancis (abad ke-18-19)
Objektif
  1. Menilai idea dan sumbangan tokoh:
  • Charles Louis Montesquieu 
  •  Adam Smith 
  •  Jean Jacques Rousseau.

Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. harem
  2. Doktrin pengasingan kuasa
  3. meritokrasi
  4. Physiokrat
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Charles Louis Montesquieu 
  4.  Adam Smith 
  5.  Jean Jacques Rousseau
  6. Lettres Persanes
  7. Spirit of the Laws
  8. The Wealth of Nations
  9. The Theory of Moral Sentiments
  10. Enlightenment
  11. The Social Contract
RefleksiPelajar dapat menjelaskan idea dan sumbangan tokoh berkenaan dalam pelbagai bidang terutamanya, politik,ekonomi dan sosial.


Mata   pelajaranSejarah 
Tarikh19/7/13 (Jumaat)
Kelas6AK1/2
TajukTema 4: Pengisian Kemerdekaan.
  • Perhubungan luar Malaysia pada abad ke-20
  • :(i) Komanwel 
  • :(ii) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu 
  • :(iii) Association of South East Asian Nations 
  • :(iv) Pergerakan Negara Berkecuali (NAM)
  • : (v) Pertubuhan Persidangan Islam (OIC)
Objektif
  1. Mengenal pasti asas-asas dasar luar negara.
  2. Membincangkan penglibatan Malaysia dalam organisasi antarabangsa
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Asas-asas dasar luar
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
RefleksiPelajar dapat  menjelaskan asas-asas dasar luar dan penglibatan Malaysia dalam organisasi antarabangsa.Tamat bahagian A.

No comments:

Post a Comment