Pages

Thursday, July 25, 2013

Minggu 30( 22-26/7/13)

Mata   pelajaranSejarah 
Tarikh22/7/13 (Isnin)
Kelas6AK1/2
TajukBAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
Mula Tema 1: Masyarakat. 
  • Institusi pemerintahan
  • :Raja
Objektif
  1. Memerihalkan konsep dan peranan raja di Vietnam dan Thailand (Abad ke-19)
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Dinanti Chakri
  2. Dinasti Nguyen
  3. bun rami
Sumber    rujukan
  1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
  2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
  3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
  4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
  5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
RefleksiPelajar dapat  menjelaskan konsep dan peranan raja di Vietnam dan Thailand (Abad ke-19) dan membuat perbandingan ringkas antara keduanya.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh22/7/13 (Isnin)
Kelas6RK1
TajukTema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Kemajuan pendidikan : Perancis dan Jerman (abad ke-18-19)
Objektif
  1. Menghuraikan proses perubahan pendidikan daripada sistem pendidikan tradisional kepada pendidikan moden.
    Kaedah/Aktiviti
    1. Kuliah.
    2. Sumbang saran/sesi soal-jawab
    Kbkk
    1. Menganalisis
    Nilai/Unsur    patriotisme
    1. kerjasama
    Konsep/Istilah
    1. Universiti Penny
    2. Golongan Pietisme
    Sumber rujukan
    1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
    2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
    3.  Pietisme 
    4. Volksschule 
    5. Realschule
    6. Jules Ferry
    7. Abitur
    RefleksiPelajar dapat menjelaskan proses perubahan pendidikan daripada sistem pendidikan tradisional kepada pendidikan moden di kedua-dua negara.

    Mata   pelajaranSejarah 
    Tarikh23/7/13(Selasa)
    Kelas6AK1/2
    TajukBAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
    Tema 1: Masyarakat. 
    • Institusi pemerintahan
    • :Pembesar
    Objektif
    1. Memerihalkan konsep, hierarki dan peranan pembesar di Vietnam dan Thailand (Abad ke-19)
    Kaedah/Aktiviti
    1. kuliah
    2. sumbang  saran
    Kbkk
    1. menganalisis
    Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
    Konsep/Istilah
    1. Quan
    2. golongan Mandarin
    3. krom
    4. khunnang
    Sumber    rujukan
    1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
    2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
    3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
    4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
    5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
    RefleksiPelajar dapat  menjelaskan konsep, hierarki dan peranan pembesar. di Vietnam dan Thailand (Abad ke-19) dan membuat perbandingan ringkas antara keduanya.


    Mata  pelajaranSejarah
    Tarikh23/7/13(Selasa)
    Kelas 4S3
    CatatanUjian Bulanan 2

    Mata  pelajaranSejarah
    Tarikh23/7/13  (Selasa)
    Kelas6RK5
    TajukMula Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
    • Reaksi masyarakat China terhadap perluasan kuasa Barat.
    Objektif
    1. Menganalisis reaksi masyarakat tempatan di China terhadap peluasan kuasa Barat contohnya melalui peristiwa Perang Candu I dan II, dan Pemberontakan Boxer.
    2. Menjelaskan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.
      Kaedah/Aktiviti
      1. Kuliah dan sumbang saran
      Kbkk
      1. Menganalisis
      Nilai/Unsur    patriotisme
      1. kerjasama
      2. sedia berkorban mempertahankan negara
      Konsep/Istilah
      1. Cohong
      2. Peristiwa kapal Lady Hughes
      3. Peristiwa kapal Lorcha Arrow.
      4. Protokol Boxer.
      Sumber rujukan
      1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
      2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
      3. Cohong  
      4. Kow tow
      5. Perang Candu
      6. Pemberontakan Boxer
      RefleksiPelajar dapat menjelaskan reaksi masyarakat tempatan di China terhadap peluasan kuasa Barat dan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.

      Mata   pelajaranSejarah 
      Tarikh24/7/13 (Rabu)
      Kelas6AK1/2
      TajukBAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
      Tema 1: Masyarakat. 
      • Sistem sosial.
      Objektif
      1. Menjelaskan konsep dan susun lapis masyarakat di Vietnam dan Indonesia (Abad ke-19)
      Kaedah/Aktiviti
      1. kuliah
      2. sumbang  saran
      Kbkk
      1. menganalisis
      Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
      Konsep/Istilah
      1. komun
      2. hierarki
      Sumber    rujukan
      1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
      2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
      3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
      4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
      5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
      RefleksiPelajar dapat  menjelaskan konsep dan susun lapis masyarakat di Vietnam dan Indonesia pada abad ke-19.

      Mata  pelajaranSejarah
      Tarikh24/7/13 (Rabu)
      Kelas6RK5
      TajukTema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
      • Reaksi masyarakat China  terhadap perluasan kuasa Barat(sambungan).
      Objektif
      1. Menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di China.
      Kaedah/Aktiviti
      1. Pembentangan oleh kumpulan Nor Hibah
      2. Sesi soal-jawab
      3. Rumusan oleh pembentang dan guru.
      Kbkk
      1. Menganalisis
      Nilai/Unsur    patriotisme
      1. kerjasama
      2. sedia menerima perubahan yang positif.
      Konsep/Istilah
      1. transformasi 
      2. Gerakan Menguatkan Diri
      3. nepotisme
      Sumber rujukan
      1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
      2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
      RefleksiPelajar dapat menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di China  kesan daripada penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.

      Mata  pelajaranSejarah 
      Tarikh25/7/13  (Khamis)
      Kelas4S3
      TajukBab 9:Perkembangan di Eropah
      • Revolusi Pertanian dan Revolusi Perindustrian (Perkembangan bidang Pertanian dan perindustrian )
      Objektif
      1. Menghuraikan faktor yang mencetuskan Revolusi Pertanian dan Perindustrian .
      2. Mengklasifikasikan Kesan Revolusi Pertanian dan Perindustrian.
      Kaedah/Aktiviti
      1.  Kuliah dan sumbang saran
      Kbkk
      1. Menganalisis. 
      2. Mengklasifikasi.
      Nilai/Unsur    patriotisme
      1. Kreatif dan inovatif untuk pembangunan negara.
      2. Menyokong dan melibatkan diri dalam usaha mendaulatkan negara. 
      3. Berusaha menghasilkan produk berkualiti.
      Konsep/Istilah  
      1. Revolusi Perindustrian.
      Sumber rujukan
      1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 226-236.
      RefleksiPelajar dapat menjelaskan sebab-sebab penjelajahan kuasa-kuasa Barat dan kesan-kesannya.

      Mata   pelajaranSejarah 
      Tarikh25/7/13  (Khamis)
      Kelas6AK1/2
      TajukBAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
      Tema 1: Masyarakat. 
      • Sistem ekonomi.
      Objektif
      1. Menjelaskan menjelaskan ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi komersial di Vietnam dan Indonesia (Abad ke-19).
      Kaedah/Aktiviti
      1. kuliah
      2. sumbang  saran
      Kbkk
      1. menganalisis
      Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
      Konsep/Istilah
      1. dwiekonomi
      Sumber    rujukan
      1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
      2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
      3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
      4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
      5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
      RefleksiPelajar dapat  menjelaskanciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi komersial di Vietnam dan Indonesia pada abad ke-19.

      Mata  pelajaranSejarah
      Tarikh25/7/13 (Khamis)
      Kelas6RK5
      TajukTema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
      • Reaksi masyarakat India terhadap perluasan kuasa Barat.
      Objektif
      1. Menganalisis reaksi masyarakat tempatan di India terhadap peluasan kuasa Barat contohnya melalui peristiwa Dahagi India 1857.
      2. Menjelaskan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.
        Kaedah/Aktiviti
        1. Kuliah dan sumbang saran
        Kbkk
        1. Menganalisis
        Nilai/Unsur    patriotisme
        1. kerjasama
        2. sedia berkorban mempertahankan negara
          Konsep/Istilah
          1. sepoi
          2. dahagi
          3. dowri
          4. suttee
          5. thugee
          Sumber rujukan
          1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
          2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
          RefleksiPelajar dapat menjelaskan reaksi masyarakat tempatan di India terhadap peluasan kuasa Barat dan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.

          Mata  pelajaranSejarah
          Tarikh26/7/13 (Jumaat)
          Kelas6RK5
          TajukTema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
          • Reaksi masyarakat  India terhadap perluasan kuasa Barat(sambungan).
          Objektif
          1. Menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di  India.
          Kaedah/Aktiviti
          1. Kuliah
          2. sumbang saran
          Kbkk
          1. Menganalisis
          Nilai/Unsur    patriotisme
          1. kerjasama
          2. sedia menerima perubahan yang positif.
          Konsep/Istilah
          1. jajman
          2. jajmani
          3. kamin
          Sumber rujukan
          1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
          2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
          RefleksiPelajar dapat menjelaskan transformasi sosial, ekonomi, dan kemunculan intelektual tempatan di  India kesan daripada penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.

          Mata   pelajaranSejarah 
          Tarikh26/7/13 (Jumaat)
          Kelas6AK1/2
          TajukBAHAGIAN B: SEJARAH ASIA TENGGARA
          Tema 2: Transformasi Masyarakat. 
          • Peluasan kuasa asing.
          Objektif
          1. Membincangkan faktor dan cara peluasan kuasa asing di  Indonesia dan Myanmar (Abad ke-19).
          Kaedah/Aktiviti
          1. kuliah
          2. sumbang  saran
          Kbkk
          1. menganalisis
          Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
          Konsep/Istilah
          1. Pelarian orang Arakan.
          2. Perjanjian Yandabo.
          Sumber    rujukan
          1. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Fajar Bakti.
          2. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana.
          3. Sejarah Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Ace Ahead.
          4. Teks Pra U Sejarah STPM,Longman.
          5. Sejarah Asia Tenggara,Penggal 3,Pelangi
          RefleksiPelajar dapat  menjelaskan faktor dan cara peluasan kuasa asing di  Indonesia dan Myanmar  pada abad ke-19.

          No comments:

          Post a Comment