Pages

Thursday, July 11, 2013

Minggu 28(8-12/7/13)

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh8/7/13  (Isnin)
Kelas6RK5
TajukMula Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Feudalisme di Jepun dan China (abad ke-16)
Objektif
  1. Menjelaskan konsep sistem ekonomi Feudalisme dan kapitalisme.
  2. Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme di Jepun dan China pada abad ke-16.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. usaha gigih asas kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Feudalisme dan kapitalisme
  2. Mekantilisme
  3. Sekularisme
  4. Humanisme
  5. Institusi manor
  6. Ekonomi.
Sumber rujukan
  1.  Ekonomi Feudalisme di Jepun 
  2.  Ekonomi Feudalisme di  China .
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  4.  Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi Feudalisme di Jepun dan China pada abad ke-16.


Mata   pelajaranSejarah 
Tarikh8/7/13  (Isnin)
Kelas6AK1/2
TajukTema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan  pada abad ke-20
: Perjuangan secara berperlembagaan 1946-1960.
Objektif
  1. Menilai penentangan orang Melayu terhadap Malayan Union.
  2. Menjelaskan Gerakan Anti-Penyerahan di Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Gerakan Anti-Penyerahan.
  2.  Malayan Union.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
RefleksiPelajar dapat menjelaskan penentangan orang Melayu terhadap Malayan Union dan Gerakan Anti-Penyerahan di Sarawak  pada abad ke-20.


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh9/7/13 (Selasa)
Kelas6RK5
TajukMula Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Feudalisme di Jerman dan Perancis (abad ke-16-18)
Objektif
  1. Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme  di Jerman dan Perancis pada abad ke-16-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Bundschuh
  2. Perang 30 Tahun
  3. Golongan borjouis
  4. Metayers
  5. Serf
  6. Manor
  7. Golongan Physiocratic
  8. Journeyman.
  9. Guild.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi Feudalisme  di Jerman dan Perancis pada abad ke-16-18.


Mata   pelajaranSejarah 
Tarikh9/7/13 (Selasa)
Kelas6AK1/2
TajukTema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan  pada abad ke-20
: Perjuangan secara berperlembagaan 1946-1960.
Objektif
  1. Membincangkan pembentukan Persekutuan Tanah Melayu 1948.
  2. Menggalurkan perkembangan perlembagaan di Sabah dan Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Perlembagaan 1941.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
RefleksiPelajar dapat menjelaskan pembentukan Persekutuan Tanah Melayu 1948 dan menggalurkan perkembangan perlembagaan di Sabah dan Sarawak pada abad ke-20.


Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh9/7/13 (Selasa)
Kelas4S3
TajukBab 8: Pembaharuan dan pengaruh  Islam di Malaysia sebelum    kedatangan Barat
  • Aspek Ekonomi
Objektif
  1. Menghuraikan pengaruh Islam dalam sistem mata wang, percukaian dan perdagangan.
  2. Menjelaskan dengan contoh pengaruh Islam dalam aspek ekonomi.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pembentangan oleh kumpulan Shimawati
  2. Sumbang saran/sesi soal-jawab
  3. Rumusan oleh pembentang dan guru.
Kbkk
  1. Mengklasifikasi pengaruh Islam dalam aspek sosiobudaya
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Bekerjasama memakmurkan negara
Konsep/Istilah
  1. Laksamana
  2. Syahbandar
  3. Riba   
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 208-211.
RefleksiPelajar dapat menghuraikan pengaruh Islam dalam pelbagai aspek ekonomi.Pembentangan jelas dan memuaskan.Tamat Bab 8.


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh10/7/13 (Rabu)
Kelas6RK5
TajukMula Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Kapitalisme di England  (abad ke-18-19)
Objektif
  1. Menghuraikan sistem ekonomi kapitalisme di England pada abad ke-16-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. Golongan Puritan
  2. Sistem Puddling
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi kapitalisme di England pada abad ke-16-18.


Mata   pelajaranSejarah 
Tarikh10/7/13 (Rabu)
Kelas6AK1/2
TajukTema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan  pada abad ke-20
: Perjuangan secara berperlembagaan 1946-1960.
Objektif
  1. Menghuraikan langkah-langkah mengatasi ancaman Parti Komunis Malaya.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Parti Komunis Malaya.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
RefleksiPelajar dapat menjelaskan langkah-langkah mengatasi ancaman Parti Komunis Malaya pada abad ke-20.


Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh11/7/13 (Khamis)
Kelas4S3
TajukMula Bab 9:Perkembangan di Eropah
  • Perubahan masyarakat dan budaya Eropah  Zaman Gelap
Objektif
  1. Menjelaskan pengertian dan ciri-ciri masyarakat Eropah pada Zaman Gelap.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. Menganalisis  keadaan masyarakat Eropah pada Zaman Gelap.
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Sedia menerima perubahan demi kemakmuran negara
Konsep/Istilah  
  1. Feudal
  2. Zaman Gelap.
  3. Baron 
  4. Viking
  5. Magyar.
Sumber rujukan
  1. Buku Teks Sejarah Ting.4 m/s 214-216.
RefleksiPelajar dapat menghuraikan pengertian dan ciri-ciri masyarakat Eropah pada Zaman Gelap.


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh11/7/13 (Khamis)
Kelas6RK5
TajukMula Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Kapitalisme di  Amerika Syarikat (abad ke-18-19)
Objektif
  1. Menghuraikan sistem ekonomi  kapitalisme di Amerika Syarikat pada abad ke-16-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Perkhidmatan mail order house
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi kapitalisme di Amerika Syarikat pada abad ke-16-18.


Mata   pelajaranSejarah 
Tarikh11/7/13 (Khamis)
Kelas6AK1/2
TajukTema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan  pada abad ke-20
: Kemerdekaan.
Objektif
  1. Menganalisis langkah-langkah mencapai kemerdekaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Parti Komunis Malaya.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
RefleksiPelajar dapat menjelaskanmenganalisis langkah-langkah mencapai kemerdekaan pada abad ke-20.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh12/7/13 (Jumaat)
Kelas6RK5
TajukTema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Perkembangan ekonomi :Perdagangan dan perniagaan di Portugal  (abad ke-16-18)
Objektif
  1. Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang perdagangan dan perniagaan di Portugal  pada abad ke-16-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Perang Salib
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang perdagangan dan perniagaan di Portugal pada abad ke-16-18.


Mata   pelajaranSejarah 
Tarikh12/7/13 (Jumaat)
Kelas6AK1/2
TajukTema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan  pada abad ke-20
: Kemerdekaan.
Objektif
  1. Membincangkan faktor-faktor pembentukan Malaysia.
  2. Membincangkan reaksi dalam dan luar negara terhadap pembentukan Malaysia.
  3. Membincangkan isi-isi Perjanjian Malaysia 1963.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Parti Komunis Malaya.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
RefleksiPelajar dapat menjelaskan faktor-faktor pembentukan Malaysia,menganalisis reaksi dalam dan luar negara terhadap pembentukan Malaysia serta isi-isi penting Perjanjian Malaysia 1963.

No comments:

Post a Comment