Pages

Sunday, February 9, 2014

Minggu 6 (3-7/2/14)


Tarikh             3/2/14 (Isnin)
CatatanCuti berganti sempena Tahun Baru Cina

Tarikh             4/2/14 (Selasa)
CatatanCuti berganti sempena Tahun Baru Cina

 
Mata  pelajaranSejarah
Tarikh5/2/14(Rabu)
Kelas6AK5
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Sumbangan khalifah/ tokoh:Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M), dan Abbasiyah (abad ke-8-9M).
Objektif
  1. Menilai sumbangan khalifah Umayyah iaitu Khalifah Umar Abdul Aziz dan Abbasiyah iaitu Khalifah Harun al-Rasyid.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Ain-Zubaidah
  2. Baitul Hikmah
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sumbangan khalifah Umayyah iaitu Khalifah Umar Abdul Aziz dan Abbasiyah iaitu Khalifah Harun al-Rasyid.



Mata      pelajaranSejarah
Tarikh6/2/14(Khamis)
Kelas4K8
Tajuk

Bab 2   : Peningkatan tamadun  (Yunani, Rom, India dan China)
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun(pemerintahan dan pentadbiran)
Objektif
  1. Menyatakan aspek-aspek peningkatan tamadun di Rom dan Yunani dalam aspek pemerintahan dan pentadbiran,dan membandingkannya antara satu sama lain.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Demokrasi
  2. Republik
  3. Tirani
  4. Aristokrasi
  5. Birokrasi
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 42-43
RefleksiPelajar dapat  menjelaskan aspek-aspek peningkatan tamadun di  Rom dan Yunani dalam aspek pemerintahan dan pentadbiran serta membandingbeza antara sistem demokrasi Yunani dengan sistem demokrasi Malaysia hari ini.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh6/2/14(Khamis)
Kelas6AK5
TajukKERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
  • Penyelidikan Bahan :
  1. Mengenal pasti bahan
  2. Mencari dan mengumpul bahan
  3. Menyaring bahan 
Objektif
  1. Menyenaraikan sumber yang sesuai dan berkaitan dengan tajuk.
  2. Mengumpul sumber yang sesuai dan berkaitan dengan tajuk yang dipilih daripada sumber internet, arkib, temu bual, dan perpustakaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. sumber primer dan sekunder.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
  4. Manual PBS,Majlis Peperiksaan Malaysia(Manual Calon).
RefleksiKebanyakan pelajar berjaya menyenarai dan mengumpulkan sumber yang sesuai dan berkaitan dengan tajuk yang dipilih daripada sumber internet, arkib, temu bual, dan perpustakaan.


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh7/2/14(Jumaat)
Kelas6AK5
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Bentuk pemerintahan:Pemerintahan pusat dan wilayah.
Objektif
  1. Menganalisis struktur pemerintahan dan pentadbiran pusat dan wilayah pada zaman Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7) dan Khalifah Uthmaniyah (abad ke-16-17).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Sumber Ijmak  
  2. Ijtihad
  3. Janissari
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan struktur pemerintahan dan pentadbiran pusat dan wilayah pada zaman  Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7) dan Khalifah Uthmaniyah (abad  ke-16-17).

Mata      pelajaranSejarah
Tarikh7/2/14(Jumaat)
Kelas4K8
Tajuk
Bab 2   : Peningkatan tamadun  (Yunani, Rom, India dan China)
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun(pemerintahan dan pentadbiran)
Objektif
  1. Menyatakan aspek-aspek peningkatan tamadun di India dan China dalam aspek pemerintahan dan pentadbiran,dan membandingkannya antara satu sama lain.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Perang Kalinga
  2. Oligarki
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 44-45
RefleksiPelajar dapat  menjelaskan aspek-aspek peningkatan tamadun di India dan China dalam aspek pemerintahan dan pentadbiran serta membandingbeza antara sistem tersebut dengan sistem demokrasi Malaysia hari ini.

No comments:

Post a Comment