Pages

Sunday, February 23, 2014

Minggu 8(17-22/2/14)


Mata      pelajaranSejarah
Tarikh17/2/14(Isnin)
Kelas4S3
Tajuk
Bab 2   : Peningkatan tamadun  (Yunani, Rom, India dan China)
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun dari segi sosial (Pendidikan)
Objektif
  1. Menyatakan peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani dalam aspek Pendidikan serta membandingkannya antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Menghargai nilai ilmu pengetahuan
Konsep/Istilah
  1. Zaman Vedik
  2. peperiksaan awam China
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 53-55.
RefleksiPelajar dapat menyatakan setiap konsep berkenaan.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh18/2/14(Selasa)
Kelas6AK5
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Pertahanan dan pembukaan wilayah:Kepemimpinan.
Objektif
  1. Menilai kepemimpinan dan sumbangan tokoh Mesir (abad ke-12) iaitu Salehuddin al-Ayyubi dan Khalifah Uthmaniyah (abad ke-15) iaitu Sultan Muhammad al-Fatih.  
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. keberanian
Konsep/Istilah
  1. Dinasti Ayyubiyah.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menghuraikan  kepemimpinan dan sumbangan tokoh Mesir (abad ke-12) iaitu Salehuddin al-Ayyubi dan Khalifah Uthmaniyah (abad ke-15) iaitu Sultan Muhammad al-Fatih. 

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh19/2/14(Rabu)
Kelas6AK5
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Perhubungan luar:Diplomatik.
Objektif
  1. Membincangkan bentuk perhubungan  luar  dari segi hubungan diplomatik pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. Kerajaan Byzantine
  2. Perjanjian Hudaibiyah
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menghuraikan  bentuk perhubungan  luar  dari segi hubungan diplomatik pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7).

Mata      pelajaranSejarah
Tarikh20/2/14(Khamis)
Kelas4K8
Tajuk
Bab 2   : Peningkatan tamadun  (Yunani, Rom, India dan China)
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun dari segi sosial (Falsafah)
Objektif
  1. Menyatakan peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani dalam aspek falsafah serta membandingkannya antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Menghargai nilai ilmu pengetahuan
Konsep/Istilah
  1. Zaman Vedik
  2. peperiksaan awam China
  3. Stoisisme
  4. legalisme
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 55-57.
RefleksiPelajar dapat menyatakan setiap konsep berkenaan.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh20/2/14(Khamis)
Kelas6AK5
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Perhubungan luar:Naungan.
Objektif
  1. Membincangkan bentuk perhubungan  luar dari segi hubungan naungan melalui pembayaran Jizyah pada zaman Khalifah al-Rasyidin dan Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M)
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. Jizyah
  2. naungan
  3. Zimmi
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menghuraikan  bentuk perhubungan  luar dari segi hubungan naungan melalui pembayaran Jizyah pada zaman Khalifah al-Rasyidin dan Khalifah Umayyah (abad ke-7-8M).

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh21/2/14(Jumaat)
Kelas6AK5
TajukKERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
  • Penulisan Hasil Penyelidikan :
  1. Menghasilkan esei.
Objektif
  1. Menghasilkan esei mengikut format yang betul.
Kaedah/Aktiviti
  1. Menghasilkan esei mengikut format yang betul dengan dibantu oleh guru, berdasarkan sumber-sumber yang telah diperoleh oleh pelajar.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Pendahuluan esei
  2. Badan esei/ isi 
  3. Kesimpulan
  4. Dokumentasi spt nota akhir, bibliografi, gambar, peta dsbnya    (bahan lampiran)
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan langkah-langkah menghasilkan esei mengikut format yang betul dengan menunjukkan hasil kerja mereka.Sebahagian pelajar telah berjaya menghasilkan pengenalan esei mengikut format berkenaan dan akan menyambung tugasan menyiapkan esei di rumah.

Mata      pelajaranSejarah
Tarikh21/2/14(Jumaat)
Kelas4K8
Tajuk
Bab 2   : Peningkatan tamadun  (Yunani, Rom, India dan China)
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun dari segi sosial (Sains dan teknologi)
Objektif
  1. Menyatakan peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani dalam aspek sains dan teknologi serta membandingkannya antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Menghargai nilai ilmu pengetahuan
Konsep/Istilah
  1. Zaman Vedik
  2. peperiksaan awam China
  3. Stoisisme
  4. legalisme
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 57-58.
RefleksiPelajar dapat menyatakan setiap konsep berkenaan.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh22/2/14(Sabtu ganti-Jadual Selasa)
Kelas6AK5
TajukKERJA KURSUS(SEJARAH KERTAS 4):
  • Penulisan Hasil Penyelidikan :
  1. Menghasilkan esei(sambungan).
Objektif
  1. Menghasilkan esei mengikut format yang betul.
Kaedah/Aktiviti
  1. Menghasilkan esei mengikut format yang betul dengan dibantu oleh guru, berdasarkan sumber-sumber yang telah diperoleh oleh pelajar.
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Pendahuluan esei
  2. Badan esei/ isi 
  3. Kesimpulan
  4. Dokumentasi spt nota akhir, bibliografi, gambar, peta dsbnya    (bahan lampiran)
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiSebahagian pelajar telah berjaya menghasilkan beberapa perenggan isi esei mengikut format berkenaan .Walaubagaimanapun,banyak kesalahan tatabahasa dan susunan atau kesesuaian isi yang diperbetulkan oleh guru.

No comments:

Post a Comment