Pages

Friday, February 14, 2014

Minggu 7(10-14/2/14)

Mata      pelajaranSejarah
Tarikh10/2/14 (Isnin)
Kelas4K8
Tajuk
Bab 2   : Peningkatan tamadun  (Yunani, Rom, India dan China)
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun(Perundangan)
Objektif
  1. Menyatakan peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani dalam aspek perundangan serta membandingkannya antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Patuh kepada undang-undang
Konsep/Istilah
  1. Kitab Dharma Sastra
  2. Undang-undang Justinian
  3. Hukum Kanun 12
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 46-47
RefleksiPelajar dapat menyatakan setiap konsep berkenaan.


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh11/2/14(Selasa)
Kelas6AK5
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Bentuk pemerintahan:Pemerintahan pusat dan wilayah.
Objektif
  1. Menjelaskan sistem pemerintahan raja/sultan dan amir pada zaman pemerintahan kerajaan Andalusia (abad ke-13) dan India (abad ke-16-17M)
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Amir
  2. Khutub Khanah Akhbar
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan  sistem pemerintahan raja/sultan dan amir pada zaman pemerintahan kerajaan Andalusia (abad ke-13) dan India (abad ke-16-17M).


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh12/2/14(Rabu)
Kelas6AK5
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Pertahanan dan pembukaan wilayah:Jihad.
Objektif
  1. Menjelaskan pengertian jihad pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7M).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Jihad
  2. Berleybey
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan  pengertian jihad pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7M).


Mata      pelajaranSejarah
Tarikh13/2/14(Khamis)
Kelas4K8
Tajuk
Bab 2   : Peningkatan tamadun  (Yunani, Rom, India dan China)
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun (Peluasan kuasa)
Objektif
  1. Menyatakan peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani dalam aspek  peluasan kuasa serta membandingkannya antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Patuh kepada undang-undang
Konsep/Istilah
  1. Kebudayaan Hellenistik
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 48-49
RefleksiPelajar dapat menyatakan setiap konsep berkenaan.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh13/2/14(Khamis)
Kelas6AK5
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Pertahanan dan pembukaan wilayah:Peperangan.
Objektif
  1. Menghuraikan etika dan strategi peperangan pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7M).  
  2. Menjelaskan peristiwa Perang Badar,Uhud dan Khandak sebagai contoh.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Khandak/Al-Ahzab
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menghuraikan  etika dan strategi peperangan
pada zaman Nabi Muhammad SAW dan Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7M) dengan menjelaskan peristiwa Perang Badar,Uhud dan Khandak sebagai contoh. 

Mata      pelajaranSejarah
Tarikh14/2/14(Jumaat)
Kelas4K8
Tajuk
Bab 2   : Peningkatan tamadun  (Yunani, Rom, India dan China)
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun (Ekonomi )
Objektif
  1. Menyatakan peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani dalam aspek   ekonomi serta membandingkannya antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Patuh kepada undang-undang
Konsep/Istilah
  1. Zaman Graeco-Roman
  2. Jalan Sutera Darat
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 50-53
RefleksiPelajar dapat menyatakan setiap konsep berkenaan.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh14/2/14(Jumaat)
Kelas6AK5
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 1:Masyarakat, Pemerintahan, Pertahanan, dan Perhubungan Luar: 
  • Pertahanan dan pembukaan wilayah:Kepemimpinan.
Objektif
  1. Menilai kepemimpinan dan sumbangan tokoh Mesir (abad ke-12) iaitu Salehuddin al-Ayyubi dan Khalifah Uthmaniyah (abad ke-15) iaitu Sultan Muhammad al-Fatih.  
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. keberanian
Konsep/Istilah
  1. Dinasti Ayyubiyah.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menghuraikan  kepemimpinan dan sumbangan tokoh Mesir (abad ke-12) iaitu Salehuddin al-Ayyubi dan Khalifah Uthmaniyah (abad ke-15) iaitu Sultan Muhammad al-Fatih. 

No comments:

Post a Comment