Pages

Thursday, July 3, 2014

Minggu 27(30/6-4/7/14)

Mata      pelajaranSejarah
Tarikh30/6/14  (Isnin)
Kelas4K8
TajukBab 6: Pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.
  •        Kerajaan Bani Umaiyyah.
Objektif
  1. Menyatakan latar belakang Kerajaan Bani Umaiyyah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. kerjasama
  2. Adil
  3. berani kerana benar.
Konsep/Istilah
  1. majlis syura.
  2. zimmi
  3. kharaj
  4. zakat
  5. jizyah
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s  150-151.
RefleksiPelajar  dapat menyatakan contoh- contoh sumbangan Kerajaan Bani Umaiyyah.


Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh30/6/14  (Isnin)
Kelas6RK4
TajukTema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
  • Institusi pemerintahan
  • : Sistem Pembesar di Rusia abad ke-16-20
Objektif
  1. Menjelaskan maksud/konsep sistem pembesar.
  2. menghuraikan dan membandingkan peranan pembesar dalam pemerintahan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Taat setia kepada raja dan negara.
Konsep/Istilah
  1. Duma
  2. Zemskii Sabor
  3. Prikazi
  4. Zemstvo
  5. Komun
Sumber rujukan
  1.  Sistem Pembesar di Rusia
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
RefleksiPelajar dapat menyatakan kedudukan dan peranan pembesar dalam sistem pemerintahan di Rusia dan membandingkannya dengan Sistem Pembesar di China.


Mata     pelajaranSejarah 
Tarikh1/7/14(Selasa)
Kelas6AK5
TajukTema 1: Masyarakat 
  • Sistem ekonomi pada abad ke-19
Objektif
  1. Menerangkan ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi komersial.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. ekonomi tradisional
  2. ekonomi komersial
  3. Kiwi
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
RefleksiPelajar dapat menyatakan ciri-ciri ekonomi tradisional dan ekonomi komersial di negeri-negeri Melayu pada abad ke-19.


Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh1/7/14(Selasa)
Kelas6RK4
Tajuk
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
  •  Negara bangsa
  • :Raja mutlak dan raja berperlembagaan di England abad ke-16-18. 
Objektif
  1. Menjelaskan konsep Raja mutlak dan raja berperlembagaan 
  2. membincangkan dan membandingkan sistem pemerintahan beraja mutlak dengan raja berperlembagaan  di England. 
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Taat setia kepada raja dan negara.
Konsep/Istilah
  1. House of Lords
  2. House of Commons
Sumber rujukan
  1. Raja mutlak dan raja berperlembagaan di England.  
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Dinasti Tudor dan Dinasti Stuart
  4. House of Lords
  5. House of Commons
  6. English Revolution
  7. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
RefleksiPelajar dapat menyatakan dan membandingkan sistem pemerintahan beraja mutlak dengan raja berperlembagaan  di England.


Mata     pelajaranSejarah 
Tarikh2/7/14(Rabu)
Kelas6AK5
TajukTema 2: Transformasi Masyarakat
  • Peluasan kuasa asing pada abad ke-19-20
Objektif
  1. Membincangkan faktor dan cara peluasan kuasa asing di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. mekantilisme
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
RefleksiPelajar dapat menghuraikan faktor dan cara peluasan kuasa asing di negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.


Mata  pelajaranSejarah  2
Tarikh2/7/14(Rabu)
Kelas6RK4
Tajuk
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
  •  Negara bangsa
  • :Raja mutlak dan raja berperlembagaan di  Perancis pada abad ke-16-18.
Objektif
  1. membincangkan dan membandingkan sistem pemerintahan beraja mutlak dengan raja berperlembagaan  di Perancis
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Taat setia kepada raja dan negara.
Konsep/Istilah
  1. intendant
  2. Estet Pertama,Kedua dan Ketiga
  3. cahiers
Sumber rujukan
  1. Raja mutlak dan raja berperlembagaan di  Perancis
  2. Revolusi Perancis. 
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
RefleksiPelajar dapat menyatakan dan membandingkan sistem pemerintahan beraja mutlak dengan raja berperlembagaan  Perancis dan membandingkannya dengan sistem pemerintahan di England.



Mata      pelajaranSejarah
Tarikh3/7/14 (Khamis)
Kelas4K8
TajukBab 6: Pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.
  •        Kerajaan Bani Umaiyyah.
Objektif
  1. Menyenaraikan  sumbangan Kerajaan Bani Umaiyyah dalam pelbagai aspek.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. kerjasama
  2. Adil
  3. berani kerana benar.
Konsep/Istilah
  1. majlis syura.
  2. zimmi
  3. kharaj
  4. zakat
  5. jizyah
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s  151-154.
RefleksiPelajar  dapat menyatakan contoh- contoh sumbangan Kerajaan Bani Umaiyyah.


Mata     pelajaranSejarah 
Tarikh3/7/14 (Khamis)
Kelas6AK5
TajukTema 2: Transformasi Masyarakat
  • Penentangan terhadap kuasa asing pada abad ke-19-20
Objektif
  1. Menilai sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di Negeri-negeri Melayu.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. xenophobia
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
RefleksiPelajar dapat menghuraikan faktor dan cara peluasan kuasa asing di negeri-negeri Melayu.


Mata     pelajaranSejarah 
Tarikh4/7/14(Jumaat)
Kelas6AK5
TajukTema 2: Transformasi Masyarakat
  • Peluasan kuasa asing pada abad ke-19-20
Objektif
  1. Menilai sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di  Sabah, dan Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. adat masyarakat Iban
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
RefleksiPelajar dapat menghuraikan sebab-sebab penentangan masyarakat tempatan terhadap kuasa asing di  Sabah, dan Sarawak.

Mata   pelajaranSejarah
Tarikh4/7/14(Jumaat)
Kelas4K8
TajukBab 6: Pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.
  •      Kerajaan Bani Abbasiyah.
Objektif
  1. Menyatakan latar belakang Kerajaan Bani Abbasiyah.
  2. Menyenaraikan  sumbangan Kerajaan Bani Abbasiyah dalam pelbagai aspek.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. kepentingan ilmu pengetahuan.
Konsep/Istilah
  1. Baitulhikmah
  2. Syiah
  3. Khawarij
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s  155-158.
RefleksiPelajar  dapat menyatakan asal-usul terbentuknya Kerajaan Bani Abbasiyah  serta contoh sumbangan Kerajaan Bani Abbasiyah yang utama.



Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh4/7/14(Jumaat)
Kelas6RK4
TajukTema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
  •  Negara bangsa
  • :Negara kesatuan dan negara persekutuan 
  • :Negara kesatuan  di Perancis abad ke-18-19
Objektif
  1. Menjelaskan  konsep negara kesatuan dan negara persekutuan secara umum.
  2. Menganalisis  konsep negara kesatuan  di Perancis
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Negara kesatuan
  2. negara persekutuan
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  3. Negara kesatuan
  4. Negara persekutuan
  5. Negara kesatuan  di Perancis
  6. Perancis-wikipedia 
RefleksiPelajar dapat menjelaskan  konsep negara kesatuan dan negara persekutuan secara umum serta mengaitkannya dengan negara kesatuan di Perancis.

No comments:

Post a Comment