Pages

Thursday, July 17, 2014

Minggu 29(14-18/7/14)


Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh14/7/14  (Isnin)
Kelas6RK4
TajukTema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Feudalisme di  China (abad ke-16)
Objektif
  1. Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme di China pada abad ke-16.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. usaha gigih asas kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Feudalisme dan kapitalisme
  2. Mekantilisme
  3. Sekularisme
  4. Humanisme
  5. Institusi manor
  6. Ekonomi.
Sumber rujukan
  1. Ekonomi Feudalisme di  China .
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3.  Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi Feudalisme di  China pada abad ke-16.



Mata      pelajaranSejarah
Tarikh14/7/14  (Isnin)
Kelas4K8
TajukBab 7: Islam di  Asia Tenggara
  • Kedatangan Islam ke Asia Tenggara.
Objektif
  1. Menyatakan teori dan bukti kedatangan Islam ke Asia Tenggara 
  2. Melakarkan arah kedatangan Islam ke Asia Tenggara
  3. Menghuraikan  teori dan bukti kedatangan Islam ke Asia Tenggara
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. sumbang saran
  3. Membahaskan teori kedatangan Islam di Asia Tenggara
  4. Mengklasifikasi bukti-bukti kedatangan Islam di Asia Tenggara
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Taat kepada tuhan
  2. Kepercayaan kepada tuhan
  3. Kesediaan menerima perubahan
  4. Bijaksana dan berhemah dalam tindakan
Konsep/Istilah
  1. Asimilasi
  2. Mubaligh
  3. Inskripsi
  4. Sufi
Sumber     rujukan
  1. Buku Teks Tingkatan  Empat m/s 173-178.
RefleksiPelajar  dapat membahaskan teori-teori kedatangan Islam di Asia Tenggara beserta bukti-bukti yang tersendiri.

Mata     pelajaranSejarah 
Tarikh15/7/14 (Selasa)
Kelas6AK5
TajukTema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Gerakan nasionalisme pada abad ke-20
: Faktor kemunculan
Objektif
  1. Membincangkan faktor-faktor kemunculan nasionalisme dalam pelbagai aspek.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. pengaruh agama Islam
  2. peranan bahasa dan kesusasteraan
  3. pengaruh kewartawanan
  4. peranan pendidikan
  5. peranan golongan intelektual
  6. pengaruh luar
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
RefleksiPelajar dapat menjelaskan faktor-faktor kemunculan nasionalisme dalam pelbagai aspek.


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh15/7/14 (Selasa)
Kelas6RK4
TajukTema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Feudalisme di Jerman  (abad ke-16-18)
Objektif
  1. Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme  di Jerman  pada abad ke-16-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Bundschuh
  2. Perang 30 Tahun
  3. Golongan borjouis
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi Feudalisme  di Jerman  pada abad ke-16-18.



Mata  pelajaranSejarah
Tarikh16/7/14(Rabu)
Kelas6RK4
TajukTema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Feudalisme di  Perancis (abad ke-16-18)
Objektif
  1. Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme  di Perancis pada abad ke-16-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Metayers
  2. Serf
  3. Manor
  4. Golongan Physiocratic
  5. Journeyman.
  6. Guild.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi Feudalisme  di Perancis pada abad ke-16-18.



Mata     pelajaranSejarah 
Tarikh16/7/14(Rabu)
Kelas6AK5
TajukTema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Gerakan nasionalisme pada abad ke-20
 : Gerakan, persatuan, kelab, dan kesatuan yang berkaitan dengan agama, ekonomi, sosial, dan politik
Objektif
  1. Membincangkan sebab penubuhan dan matlamat gerakan, persatuan, kelab, dan kesatuan yang mendukung gerakan nasionalisme.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Gerakan Islah/ Islamiah
  2. Persatuan dan kelab Negeri-negeri Melayu
  3. Kesatuan Melayu Muda.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sebab penubuhan dan matlamat gerakan, persatuan, kelab, dan kesatuan yang mendukung gerakan nasionalisme.

Mata      pelajaranSejarah
Tarikh17/7/13 (Khamis)
Kelas4K8
TajukBab 7: Islam di  Asia Tenggara
  •  Penyebaran Islam di Asia Tenggara
Objektif
  1. Menghuraikan cara penyebaran dan penerimaan  Islam di Asia Tenggara    
  2. Merasionalkan keistimewaan Islam yang menarik minat masyarakat Asia Tenggara untuk memeluk Islam.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Kesediaan menerima perubahan
  2. Bijaksana dan berhemah dalam tindakan
Konsep/Istilah
  1. Mubaligh
  2. Sufi
  3. Ulamak
Sumber     rujukan
  1. Buku Teks Tingkatan  Empat m/s 179-185
RefleksiPelajar  dapat menjelaskan keistimewaan Islam yang menarik minat masyarakat Asia Tenggara untuk memeluk Islam dengan memberikan contoh-contoh yang rasional.



Mata     pelajaranSejarah 
Tarikh17/7/13 (Khamis)
Kelas6AK5
TajukTema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan  pada abad ke-20
: Pendudukan Jepun 1941-1945
Objektif
  1. Menghuraikan dasar dan kesan pendudukan Jepun ke atas gerakan mencapai kemerdekaan.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Dasar Niponisasi.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
RefleksiPelajar dapat menjelaskan dasar dan kesan pendudukan Jepun ke atas gerakan mencapai kemerdekaan pada abad ke-20.

Mata      pelajaranSejarah
Tarikh18/7/14 (Jumaat)
Kelas4K8
TajukBab 7: Islam di  Asia Tenggara
  • Pengaruh Islam di Asia Tenggara
Objektif
  1. Menyatakan pengaruh Islam dalam masyarakat di Asia Tenggara
  2. Menyenaraikan kerajaan-kerajaan Islam di Asia Tenggara
  3. Menghuraikan pengaruh Islam dalam bidang pentadbiran dan pemerintahan serta sistem pendidikan dalam kerajaan Asia Tenggara
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Tabah menghadapi cabaran untuk mencapai kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Mufti
  2. Wali
  3. Pesantren
  4. Pondok
Sumber     rujukan
  1. Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 185-188.
RefleksiPelajar  dapat menjelaskan pengaruh Islam dalam pelbagai aspek pada zaman perkembangan Islam di Asia Tenggara.



Mata   pelajaranSejarah 
Tarikh18/7/14 (Jumaat)
Kelas6AK5
TajukTema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan  pada abad ke-20
: Perjuangan secara berperlembagaan 1946-1960.
Objektif
  1. Menilai penentangan orang Melayu terhadap Malayan Union.
  2. Menjelaskan Gerakan Anti-Penyerahan di Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Gerakan Anti-Penyerahan.
  2.  Malayan Union.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi. 
RefleksiPelajar dapat menjelaskan penentangan orang Melayu terhadap Malayan Union dan Gerakan Anti-Penyerahan di Sarawak  pada abad ke-20.


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh18/7/14 (Jumaat)
Kelas6RK4
TajukTema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Kapitalisme di England  (abad ke-18-19)
Objektif
  1. Menghuraikan sistem ekonomi kapitalisme di England pada abad ke-16-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Berfikiran terbuka
Konsep/Istilah
  1. Golongan Puritan
  2. Sistem Puddling
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi kapitalisme di England pada abad ke-16-18.

No comments:

Post a Comment