Pages

Friday, July 11, 2014

Minggu 28(7-11/7/14)

Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh7/7/14(Isnin)
Kelas6RK4
Tajuk
Tema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
  •  Negara bangsa
  • :Negara persekutuan di Amerika Syarikat abad ke-18-19
Objektif
  1. Menganalisis  konsep negara persekutuan di  Amerika Syarikat
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Negara kesatuan
  2. negara persekutuan
Sumber rujukan
  1. Negara persekutuan di Amerika Syarikat 
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  4. Amerika Syarikat-Wikipedia
RefleksiPelajar dapat menjelaskan  konsep negara kesatuan di Amerika Syarikat.


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh7/7/14(Isnin)
Kelas4K8
TajukBab 6: Pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.
  • Kerajaan Turki Othmaniyah.
Objektif
  1. Menyatakan latar belakang Kerajaan Turki Othmaniyah.
  2. Menyenaraikan  sumbangan Kerajaan Turki Othmaniyah dalam pelbagai aspek.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. kepentingan ilmu pengetahuan.
Konsep/Istilah
  1. Empayar
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 158-161.
RefleksiPelajar  dapat menyatakan  fakta berkaitan asal-usul terbentuknya Kerajaan Turki Othmaniyah serta sumbangannya dalam perkembangan Tamadun Islam.


Mata     pelajaranSejarah 
Tarikh8/7/14 (Selasa)
Kelas6AK5
TajukTema 2: Transformasi Masyarakat
  • Pengubahsuaian dalam pentadbiran, ekonomi, dan pendidikan pada abad ke-19-20
Objektif
  1. Menerangkan perubahan pentadbiran di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Negeri Selat
  2. Negeri Melayu Bersekutu
  3. Negeri Melayu Tidak  Bersekutu
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
RefleksiPelajar dapat menerangkan perubahan pentadbiran di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.


Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh8/7/14 (Selasa)
Kelas6RK4
TajukTema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
  •  Negara bangsa
  • Penyatuan negara bangsa di Itali pada abad ke-19.
Objektif
  1. Menjelaskan faktor-faktor yang menggerakkan usaha penyatuan negara bangsa  di Itali .
  2. menyusun proses penyatuan negara bangsa  di Itali .
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. negara bangsa
Sumber rujukan
  1. Penyatuan negara bangsa  Itali
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  4. Giuseppe Garibaldi
  5. Camillo Benso, Count of Cavour 
  6. Mazzini and Young Italy
RefleksiPelajar dapat menjelaskan  faktor-faktor yang menggerakkan usaha penyatuan negara bangsa  di Itali dan peranan tokoh berkaitan.


Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh9/7/14 (Rabu)
Kelas6RK4
TajukTema 2:Pemerintahan dan Pentadbiran
  •  Negara bangsa
  • Penyatuan negara bangsa di Jerman pada abad ke-19.
Objektif
  1. Menjelaskan faktor-faktor yang menggerakkan usaha penyatuan negara bangsa  di Jerman .
  2. Menyusun proses penyatuan negara bangsa  di Jerman .
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. negara bangsa
Sumber rujukan
  1. Penyatuan negara bangsa  Jerman 
  2. Otto Eduard Von Bismark
  3. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  4. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar. 
  5. Zollverein
  6. Carbonari
  7. Perang Prussia-Austria
RefleksiPelajar dapat menjelaskan faktor-faktor yang menggerakkan usaha penyatuan negara bangsa  di Jerman dan peranan tokoh berkaitan.

Mata     pelajaranSejarah 
Tarikh9/7/14 (Rabu)
Kelas6AK5
TajukTema 2: Transformasi Masyarakat
  • Pengubahsuaian dalam pentadbiran, ekonomi, dan pendidikan  pada abad ke-19-20
Objektif
  1. Menghuraikan perubahan perkembangan ekonomi di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. mekantilisme
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
RefleksiPelajar dapat menghuraikan perubahan perkembangan ekonomi di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.


Mata     pelajaranSejarah 
Tarikh10/7/14(Khamis)
Kelas6AK5
TajukTema 2: Transformasi Masyarakat
  • Pengubahsuaian dalam pentadbiran, ekonomi, dan pendidikan  pada abad ke-19-20
Objektif
  1. Menjelaskan perubahan sistem pendidikan di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. vernakular
  2. dasar pecah dan perintah.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.   
RefleksiPelajar dapat menjelaskan perubahan sistem pendidikan di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.


Mata    pelajaranSejarah
Tarikh10/7/14(Khamis)
Kelas4K8
TajukBab 6: Pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.
  • Faktor penyebaran Islam di Eropah
Objektif
  1. Menyatakan faktor-faktor penyebaran Islam di Eropah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. kepimpinan melalui teladan
  2. Islam diterima bukan kerana paksaan
Konsep/Istilah
  1. Jenissari
  2. Semangat Ghazi
Sumber  rujukan
  1. Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 162-163.
  2. Jenissari
  3. Semangat Ghazi
RefleksiPelajar  dapat menyatakan faktor-faktor penyebaran Islam di Eropah.


Mata     pelajaranSejarah 
Tarikh11/7/14 (Jumaat)
Kelas6AK5
TajukTema 2: Transformasi Masyarakat
  • Masyarakat pelbagai kaum  pada abad ke-19-20
Objektif
  1. Menghuraikan perkembangan masyarakat pelbagai kaum di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotismekerjasama
Konsep/Istilah
  1. Sistem Tiket Kredit
  2. Sistem Kangchu
  3. Sistem Kangani
  4. Sistem  Kontrak
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.  
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
RefleksiPelajar dapat menjelaskan perkembangan masyarakat pelbagai kaum di Negeri-negeri Melayu, Sabah, dan Sarawak.


Mata  pelajaranSejarah 
Tarikh11/7/14 (Jumaat)
Kelas6RK4
TajukMula Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sistem ekonomi :Feudalisme di Jepun (abad ke-16)
Objektif
  1. Menjelaskan konsep sistem ekonomi Feudalisme dan kapitalisme.
  2. Menghuraikan sistem ekonomi Feudalisme di Jepun  pada abad ke-16.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. usaha gigih asas kejayaan
Konsep/Istilah
  1. Feudalisme dan kapitalisme
  2. Mekantilisme
  3. Sekularisme
  4. Humanisme
  5. Institusi manor
  6. Ekonomi.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2.  Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Ekonomi Feudalisme di Jepun 
RefleksiPelajar dapat menjelaskan sistem ekonomi Feudalisme di Jepun pada abad ke-16.

Mata      pelajaranSejarah
Tarikh11/7/14 (Jumaat)
Kelas4K8
TajukBab 6: Pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.
  • Pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun lain di dunia.
Objektif
  1. Menyatakan faktor-faktor pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun lain di dunia dan kesan-kesannya.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. berfikiran terbuka
  2. sedia menerima pendapat
Konsep/Istilah
  1. Mozarab
  2. golongan Mudejar
Sumber   rujukan
  1. Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 164-169.
  2. Mozarab
  3. golongan Mudejar
RefleksiPelajar  dapat menyatakan faktor-faktor pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun lain di dunia dan kesan-kesannya.
Tamat Bab 6.

No comments:

Post a Comment