Pages

Thursday, April 2, 2015

Minggu 14 (30/3-3/4/15)

Mata      pelajaranSejarah
Tarikh30/3/15(Isnin)
Kelas4K2
Tajuk
Bab 2   : Peningkatan tamadun  (Yunani, Rom, India dan China)
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun dari segi sosial (Pendidikan dan Falsafah)
Objektif
  1. Menyatakan peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani dalam aspek Pendidikan dan falsafah serta membandingkannya antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Menghargai nilai ilmu pengetahuan
Konsep/Istilah
  1. Zaman Vedik
  2. peperiksaan awam China
  3. Stoisisme
  4. legalisme
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 53-57.
RefleksiPelajar dapat menyatakan setiap konsep berkenaan.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh31/3/15(Selasa)
Kelas6AK4
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Ekonomi:Institusi ekonomi.
Objektif
  1. Menganalisis peranan cukai kharaj dan pelaksanaannya pada zaman Khalifah  al-Rasyidin (abad ke-7-8M) dan Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
  2. kesyukuran.
  3. pengagihan harta negara secara adil dan berhemah.
Konsep/Istilah
  1. kharaj.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan  peranan cukai kharaj dan pelaksanaannya pada zaman Khalifah  al-Rasyidin (abad ke-7-8M) dan Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M).


Mata  pelajaranSejarah
Tarikh11/4/15(Rabu)
Kelas6AK4
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Ekonomi:Institusi ekonomi.
Objektif
  1. Menjelaskan konsep/definisi jizyah.
  2. Menyenaraikan syarat-syarat jizyah dan kadarnya.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
  2. kesyukuran.
  3. pengagihan harta negara secara adil dan berhemah.
Konsep/Istilah
  1. jizyah.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan  konsep/definisi jizyah,syarat-syarat jizyah dan kadarnya. 

Mata      pelajaranSejarah
Tarikh2/4/15(Khamis)
Kelas4K2
Tajuk
Bab 2   : Peningkatan tamadun  (Yunani, Rom, India dan China)
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun dari segi sosial (Sains dan teknologi serta Seni bina)
Objektif
  1. Menyatakan peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani dalam aspek berkenaan serta membandingkannya antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Menghargai peninggalan sejarah 
Konsep/Istilah
  1. Acropolis
  2. Parthenon
  3. Aqueduct
Sumber     rujukanBuku Teks Tingkatan   Empat m/s 57-61.
RefleksiPelajar dapat menyatakan setiap konsep berkenaan.

Mata  pelajaranSejarah
Tarikh2/4/15(Khamis)
Kelas6AK4
TajukSEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Ekonomi:Institusi ekonomi.
Objektif
  1. Menganalisis peranan cukai  jizyah dan pelaksanaannya pada zaman Khalifah  al-Rasyidin (abad ke-7-8M)dan Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
  2. kesyukuran.
  3. pengagihan harta negara secara adil dan berhemah.
Konsep/Istilah
  1. kharaj.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
RefleksiPelajar dapat menjelaskan  peranan cukai kharaj dan pelaksanaannya pada zaman Khalifah  al-Rasyidin (abad ke-7-8M)dan Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M).

Tarikh3/4/15
CatatanCuti Umum:Good Friday

No comments:

Post a Comment