Pages

Friday, April 10, 2015

Minggu 15 (6-10/4/15)

Mata      pelajaran Sejarah
Tarikh 6/4/15(Isnin)
Kelas 4K2
Tajuk
Bab 2   : Peningkatan tamadun  (Yunani, Rom, India dan China)
  • Aspek-aspek peningkatan tamadun dari segi sosial (Bahasa dan kesusasteraan, serta sistem sosial)
Objektif
  1. Menyatakan peningkatan tamadun di India, China, Rom dan Yunani dalam aspek Bahasa dan kesusasteraan, serta sistem sosial serta membandingkannya antara satu sama lain
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Menghargai peninggalan sejarah 
Konsep/Istilah
  1. epik
  2. cerita inkarnasi
Sumber     rujukan Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 61-63.
Refleksi Pelajar dapat menyatakan setiap konsep berkenaan.

Mata  pelajaran Sejarah
Tarikh 7/4/15(Selasa)
Kelas 6AK4
Tajuk SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Ekonomi:Institusi ekonomi.
Objektif
  1. Menjelaskan konsep/definisi zakat.
  2. Menyenaraikan golongan yang berhak menerima zakat.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
  2. kesyukuran.
  3. pengagihan harta negara secara adil dan berhemah.
Konsep/Istilah
  1. zakat.
  2. fakir.
  3. miskin
  4. muallaf
  5. fisabilillah
  6. ibnu sabil.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia. 
Refleksi Pelajar dapat menjelaskan  konsep/definisi zakat dan  golongan yang berhak menerimanya.

Mata  pelajaran
Sejarah
Tarikh
8/4/15( Rabu)
Kelas
6AK4
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Ekonomi:Institusi ekonomi.
Objektif
  1. Menganalisis peranan zakat dan pelaksanaannya pada zaman Khalifah  al-Rasyidin (abad ke-7-8M) dan Khalifah Abbasiyah (abad ke-9-11M).
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama.
  2. kesyukuran.
  3. pengagihan harta negara secara adil dan berhemah.
Konsep/Istilah
  1. zakat.
  2. mazhab.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan peranan zakat dan pelaksanaannya pada zaman  Khalifah al-Rasyidin (abad ke-7-8M) dan Khalifah Abbasiyah (abad  ke-9-11M).
 
Mata  pelajaran
Sejarah
Tarikh
9/4/15(Khamis)
Kelas
6AK4
Tajuk
SEJARAH KERTAS 4:PBS
  • Pemantauan hasil kerja/esei pelajar.
Objektif
  1. Membuat penambahbaikan terhadap hasil kerja pelajar.
  2. Memastikan setiap pelajar ada fail back up bagi setiap hasil kerja mereka.
Kaedah/Aktiviti
  1. Pelajar membawa lap top masing-masing dan menunjukkan hasil kerja untuk disemak bersama rakan dan guru bagi memastikan esei yang akan dicetak adalah tepat mengikut format yang betul .
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Kerjasama
  2. Kerajinan
Konsep/Istilah
  1. Nota akhir.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
100% pelajar  telah berjaya menyiapkan esei lengkap.
Bagaimanapun,sebilangan mereka tidak mengikut format yang betul. 4 pelajar tidak cukup syarat minima bilangan patah perkataan manakala 2 pelajar terlebih patah perkataan  iaitu tidak memenuhi format 2500-3000 patah perkataan. Esei telah dihantar kepada guru untuk disemak sepintas lalu terlebih dahulu.Pelajar yang tidak memenuhi kriteria berkenaan, eseinya dikembalikan untuk ditambahbaik.

Mata  pelajaran
Sejarah
Tarikh
9/4/15(Khamis)
Kelas
4K2
Tajuk
Bab 2  : Peningkatan tamadun  (Yunani, Rom, India dan China)
  • Sumbangan tamadun.
  • Kemunculan agama dan ajaran utama dunia.
Objektif
  1. Menyatakan sumbangan setiap  tamadun serta membandingkannya antara satu sama lain.
  2. Menghuraikan prinsip-prinsip utama setiap agama dan ajaran dunia.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Kepatuhan kepada Tuhan
Konsep/Istilah
  1. Sistem demokrasi dan republik.
  2. Akidah
  3. Syariah
  4. Hukum karma
  5. Moksya
Pagan
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 63-68.
Refleksi
80% Pelajar dapat menyenaraikan sumbangan setiap  tamadun dalam pelbagai aspek serta membandingkannya antara satu sama lain. Pelajar  juga dapat  menjelaskan perbandingan prinsip-prinsip utama setiap agama dan ajaran dunia. Tamat Bab 2.

Tarikh
10/4/15(Jumaat)
Kelas
6AK4
Tajuk
SEJARAH KERTAS 4:PBS
  • Pembentangan
Objektif
  1. Menjelaskan dapatan hasil kajian.
  2. Menilai keaslian hasil kajian
Kaedah/Aktiviti
  1.  Pelajar membuat pembentangan menggunakan slide power point
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Kerjasama
  2. Kerajinan
Konsep/Istilah
  1. Nota akhir.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
Pelajar yang membentang  dapat menjawab soalan pelajar lain dengan sederhana.Hanya segelintir yang dapat menjawab dan menghurai dengan baik. Gaya pembentangan lebih kepada membaca,mungkin mereka  gugup dan kurang membuat persediaan sebelum pembentangan.

No comments:

Post a Comment