Pages

Friday, April 24, 2015

Minggu 17 (20-24/4/15)

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
21/4/15(Isnin)
Kelas
4K2
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembangannya di Mekah.
  •  Keperibadian dan Kerasulan Nabi Muhammad s.a.w.
  •  Penyebaran Islam di Mekah.
Objektif
  1. Menyatakan sifat-sifat peribadi Nabi Muhammad s.a.w. sebelum dilantik menjadi Rasul.
  2. Menjelaskan isi kandungan wahyu pertama yang menyeru manusia supaya membaca,iaitu asas kejayaan sesebuah masyarakat.
  3. Menyatakan peringkat-peringkat penyebaran Islam di Mekah.
  4. Menyenaraikan pengikut ajaran Islam tahap awal.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Amanah
  2. Bijaksana
Konsep/Istilah
  1. Bertahannuth(mengasingkan diri untuk beribadat)
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 105-109.
Refleksi
Pelajar dapat menyenaraikan sifat-sifat peribadi Nabi Muhammad s.a.w. Pelajar juga dapat menyatakan peringkat-peringkat penyebaran Islam di Mekah dan menyenaraikan pengikut ajaran Islam tahap awal.

Tarikh  
21/4/15(Selasa)                                                                                                                      
Kelas   
6AK4  
Catatan
Mengawasi kelas peperiksaan: 
Tarikh
22/4/15(Rabu)                                                                                                                        
Kelas
6AK4
Catatan
Mengawasi kelas peperiksaan: Muet/Writing 

Tarikh  
23/4/15(Khamis)                                                                                                                    
Kelas
6AK4
Catatan
Mengawasi kelas peperiksaan: Muet/Listening

Mata  pelajaran
Sejarah 
Tarikh
23/4/15(Khamis)
Kelas
4K2
Tajuk
Bab 4: Kemunculan Tamadun Islam dan Perkembagannya di Mekah.
  • Reaksi masyarakat Arab  terhadap penyebaran Islam di Mekah(penerimaan dan penentangan terhadap Islam).
  • Nabi Muhammad s.a.w. menyelesaikan masalah.
Objektif
  1. Menyatakan reaksi masyarakat Arab di Mekah terhadap penyebaran Islam.
  2. Membahagikan masyarakat Arab kepada dua kumpulan iaitu golongan yang menerima dan menentang Islam.
  3. Menjelaskan cara-cara yang dilakukan oleh Nabi Muhammad s.a.w.dalam mengatasi ancaman Arab Quraisy.
Kaedah/Aktiviti
  1. Penerangan oleh guru.
  2. mencatat nota
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. Tabah menghadapi dugaan
Konsep/Istilah
  1. bermusyawarrah
  2. dakwah Islamiah
Sumber     rujukan
Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 110-113
Refleksi
P&P  berjalan lancar. Pelajar dapat menyatakan  reaksi masyarakat Arab di Mekah terhadap penyebaran Islam serta cara-cara masyarakat Arab di Mekah menentang penyebaran Islam.Pelajar juga dapat menyatakan beberapa contoh tindakan Nabi Muhammad s.a.w. dalam menghadapi tentangan hebat masyarakat Arab di Mekah terhadap penyebaran Islam.Tamat bab 4.

Mata  pelajaran
Sejarah
Tarikh
24/4/15(Jumaat)
Kelas
6AK4
Tajuk
SEJARAH KERTAS 2:TAMADUN ISLAM
TEMA 2:Pembangunan dan Penerokaan.
  • Perkembangan intelektual:Perkembangan ilmu
Objektif
  1. Menghuraikan perkembangan ilmu naqli dan aqli pada zaman pemerintahan Khalifah Abbasiyah (abad ke-11-13M)dan Khalifah Umayyah di Andalusia (abad ke-11-13M) . 
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. Menghargai ilmu pelajaran
  2. kepentingan ilmu dalam kehidupan.
Konsep/Istilah
  1. naqli dan aqli
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 2,Oxford Fajar.  
  3. Sukatan  Pelajaran Sejarah STPM,Majlis Peperiksaan Malaysia.
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan perkembangan ilmu naqli dan aqli pada zaman pemerintahan Khalifah  Abbasiyah (abad ke-11-13M)dan Khalifah Umayyah di Andalusia (abad  ke-11-13M) . 


No comments:

Post a Comment