Pages

Friday, July 10, 2015

Minggu 28(6-10/7/15)

Mata  pelajaran Sejarah  
Tarikh 6/7/15 (Isnin)
Kelas 6RK5
Tajuk Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Perkembangan ekonomi :Pertanian di Belanda dan England (abad ke-17-18)
Objektif
  1. Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Pertanian di Belanda dan England pada abad ke-17-18.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Peristiwa Black Death
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi Pelajar dapat menjelaskan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Pertanian di Belanda dan England pada abad ke-17-18.

Mata  pelajaran Sejarah
Tarikh 6/7/15 (Isnin)
Kelas 4K2
Tajuk Bab 6: Pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.
  • Kerajaan Turki Othmaniyah.
Objektif
  1. Menyatakan latar belakang Kerajaan Turki Othmaniyah.
  2. Menyenaraikan  sumbangan Kerajaan Turki Othmaniyah dalam pelbagai aspek.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran.
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. kepentingan ilmu pengetahuan.
Konsep/Istilah
  1. Empayar
Sumber     rujukan Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 158-161.
Refleksi Pelajar  dapat menyatakan  fakta berkaitan asal-usul terbentuknya Kerajaan Turki Othmaniyah serta sumbangannya dalam perkembangan Tamadun Islam.

Mata   pelajaran Sejarah  
Tarikh 7/7/15 (Selasa)
Kelas 6AK4
Tajuk Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan  pada abad ke-20
: Perjuangan secara berperlembagaan 1946-1960.
Objektif
  1. Membincangkan pembentukan Persekutuan Tanah Melayu 1948.
  2. Menggalurkan perkembangan perlembagaan di Sabah dan Sarawak.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Perlembagaan 1941.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
Refleksi Pelajar dapat menjelaskan pembentukan Persekutuan Tanah Melayu 1948 dan menggalurkan perkembangan perlembagaan di Sabah dan Sarawak pada abad ke-20.

Mata  pelajaran
Sejarah
Tarikh
7/7/15 (Selasa)
Kelas
6RK5
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Perkembangan ekonomi :Perindustrian di Jerman (abad ke-19-20)
Objektif
  1. Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Perindustrian di Jerman  pada abad ke-19-20.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Sistem Guild
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Perindustrian di Jerman  pada abad ke-19-20.

Mata   pelajaran Sejarah 
Tarikh 8/7/15 (Rabu)
Kelas 6AK4
Tajuk Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan  pada abad ke-20
: Perjuangan secara berperlembagaan 1946-1960.
Objektif
  1. Menghuraikan langkah-langkah mengatasi ancaman Parti Komunis Malaya.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Parti Komunis Malaya.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
Refleksi Pelajar dapat menjelaskan langkah-langkah mengatasi ancaman Parti Komunis Malaya pada abad ke-20.

Mata  pelajaran
Sejarah
Tarikh
8/7/15 (Rabu)
Kelas
6RK4
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Perkembangan ekonomi :Perindustrian di Jepun (abad ke-19-20)
Objektif
  1. Membincangkan perubahan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Perindustrian di  Jepun pada abad ke-19-20.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Industri-proto
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan orientasi kegiatan dan kemajuan dalam bidang Perindustrian di Jepun pada abad ke-19-20.

Mata  pelajaran
Sejarah
Tarikh
9/7/15 (Khamis)
Kelas
6RK5
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Perkembangan Intelektual :Perkembangan ilmu di England dan Perancis (abad ke-17-19)
Objektif
  1. Membincangkan proses perubahan pemikiran dan kemajuan ilmu pengetahuan kesan daripada Renaisans, Reformasi Protestan, Revolusi Sains, dan Gerakan Pencerahan.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Renaisans
  2. Reformasi Protestan
  3. Revolusi Sains
  4. Gerakan Pencerahan(Enlightenment)
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan proses perubahan pemikiran dan kemajuan ilmu pengetahuan  kesan daripada Renaisans, Reformasi Protestan, Revolusi Sains, dan  Gerakan Pencerahan.

Mata    pelajaran Sejarah
Tarikh 9/7/15 (Khamis)
Kelas 4K2
Tajuk Bab 6: Pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.
  • Faktor penyebaran Islam di Eropah
Objektif
  1. Menyatakan faktor-faktor penyebaran Islam di Eropah.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. kepimpinan melalui teladan
  2. Islam diterima bukan kerana paksaan
Konsep/Istilah
  1. Jenissari
  2. Semangat Ghazi
Sumber  rujukan
  1. Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 162-163.
  2. Jenissari
  3. Semangat Ghazi
Refleksi Pelajar  dapat menyatakan faktor-faktor penyebaran Islam di Eropah.

Mata  pelajaran Sejarah 
Tarikh 9/7/15 (Khamis)
Kelas 6AK5
Tajuk Tema 3: Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa.
  • Perjuangan mencapai kemerdekaan  pada abad ke-20
: Kemerdekaan.
Objektif
  1. Membincangkan faktor-faktor pembentukan Malaysia.
  2. Membincangkan reaksi dalam dan luar negara terhadap pembentukan Malaysia.
  3. Membincangkan isi-isi Perjanjian Malaysia 1963.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Parti Komunis Malaya.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
Refleksi Pelajar dapat menjelaskan faktor-faktor pembentukan Malaysia,menganalisis reaksi dalam dan luar negara terhadap pembentukan Malaysia serta isi-isi penting Perjanjian Malaysia 1963.

Mata  pelajaran Sejarah 
Tarikh 10/7/15 (Jumaat)
Kelas 6AK4
Tajuk Mula Tema 4: Pengisian Kemerdekaan.
  • Sistem pemerintahan Malaysia pada abad ke-20
  • : (i) Persekutuan
  • : (ii) Raja Berperlembagaan
  • : (iii) Demokrasi Berparlimen
Objektif
  1. Menghuraikan bentuk pemerintahan Malaysia.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Persekutuan
  2. Raja Berperlembagaan
  3. Demokrasi Berparlimen
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar.
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
Refleksi Pelajar dapat menghuraikan sistem pemerintahan Malaysia pada abad ke-20,tambahan pula mereka juga mempelajari topik ini dalam subjek Pengajian Am.

Mata  pelajaran
Sejarah
Tarikh
10/7/15 (Jumaat)
Kelas
6RK4
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Sumbangan tokoh : England dan Perancis (abad ke-18-19)
Objektif
  1. Menilai idea dan sumbangan tokoh:
  • Charles Louis Montesquieu 
  •  Adam Smith 
  •  Jean Jacques Rousseau.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. harem
  2. Doktrin pengasingan kuasa
  3. meritokrasi
  4. Physiokrat
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Charles Louis Montesquieu 
  4.  Adam Smith 
  5.  Jean Jacques Rousseau
  6. Lettres Persanes
  7. Spirit of the Laws
  8. The Wealth of Nations
  9. The Theory of Moral Sentiments
  10. Enlightenment
  11. The Social Contract
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan idea dan sumbangan tokoh berkenaan dalam pelbagai bidang terutamanya, politik,ekonomi dan sosial.


No comments:

Post a Comment