Pages

Monday, July 13, 2015

Minggu 29(13-17/7/15)

Mata  pelajaran
Sejarah   
Tarikh
13/7/15(Isnin)
Kelas
6RK5
Tajuk
Tema 3:Kemajuan dan Pembangunan
  • Kemajuan pendidikan : Perancis dan Jerman (abad ke-18-19)
Objektif
  1. Menghuraikan proses perubahan pendidikan daripada sistem pendidikan tradisional kepada pendidikan moden.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah.
  2. Sumbang saran/sesi soal-jawab
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Universiti Penny
  2. Golongan Pietisme
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3.  Pietisme 
  4. Volksschule 
  5. Realschule
  6. Jules Ferry
  7. Abitur
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan proses perubahan pendidikan daripada sistem pendidikan tradisional kepada pendidikan moden di kedua-dua negara.


Mata      pelajaran Sejarah
Tarikh 13/7/15(Isnin)
Kelas 4K2
Tajuk Bab 6: Pembentukan kerajaan Islam dan sumbangannya.
  • Pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun lain di dunia.
Objektif
  1. Menyatakan faktor-faktor pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun lain di dunia dan kesan-kesannya.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah
  2. sumbang saran
Kbkk
  1. menyatakan pendapat.
Nilai/Unsur      patriotisme
  1. berfikiran terbuka
  2. sedia menerima pendapat
Konsep/Istilah
  1. Mozarab
  2. golongan Mudejar
Sumber   rujukan
  1. Buku Teks Tingkatan   Empat m/s 164-169.
  2. Mozarab
  3. golongan Mudejar
Refleksi Pelajar  dapat menyatakan faktor-faktor pertembungan Tamadun Islam dengan Tamadun lain di dunia dan kesan-kesannya.
Tamat Bab 6.


Mata  pelajaran
Sejarah
Tarikh
14/7/15 (Selasa)
Kelas
6RK5
Tajuk
Mula Tema 4:Nasionalisme dan Pembentukan Negara Bangsa
  • Reaksi masyarakat China terhadap perluasan kuasa Barat.
Objektif
  1. Menganalisis reaksi masyarakat tempatan di China terhadap peluasan kuasa Barat contohnya melalui peristiwa Perang Candu I dan II, dan Pemberontakan Boxer.
  2. Menjelaskan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.
Kaedah/Aktiviti
  1. Kuliah dan sumbang saran
Kbkk
  1. Menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
  1. kerjasama
  2. sedia berkorban mempertahankan negara
Konsep/Istilah
  1. Cohong
  2. Peristiwa kapal Lady Hughes
  3. Peristiwa kapal Lorcha Arrow.
  4. Protokol Boxer.
Sumber rujukan
  1. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Pelangi.
  2. Teks Sejarah STPM Penggal 1,Oxford Fajar.
  3. Cohong  
  4. Kow tow
  5. Perang Candu
  6. Pemberontakan Boxer
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan reaksi masyarakat tempatan di China terhadap peluasan kuasa Barat dan kesan penjajahan Barat terhadap negara berkenaan dalam pelbagai aspek.


Mata   pelajaran
Sejarah  
Tarikh
14/7/15 (Selasa)
Kelas
6AK4
Tajuk
Tema 4: Pengisian Kemerdekaan.
  • Pembangunan ekonomi pada abad ke-20.
  • :(i) Dasar Pembangunan Luar Bandar
  • :(ii) Dasar Ekonomi Baru (DEB)
  • :(iii) Dasar Pembangunan Nasional (DPN) iaitu Dasar Perindustrian Negara dan  Dasar Pertanian Negara
Objektif
  1. Menganalisis usaha-usaha ke arah pembangunan ekonomi.
Kaedah/Aktiviti
  1. kuliah
  2. sumbang  saran
Kbkk
  1. menganalisis
Nilai/Unsur    patriotisme
kerjasama
Konsep/Istilah
  1. Rancangan Pembangunan Negara Fasa 1 dan 2
  2. Dasar Ekonomi Baru.
Sumber    rujukan
  1. Malaysia Umum: Wikipedia
  2. Sejarah Malaysia
  3. Sejarah Malaysia,Asia Tenggara,Asia Selatan dan Asia Timur,Pustaka Sarjana. 
  4. Ace Ahead,Teks STPM Sejarah Malaysia,Oxford Fajar. 
  5. Teks Sejarah STPM Penggal 3, Pelangi.  
Refleksi
Pelajar dapat menjelaskan usaha-usaha ke arah pembangunan ekonomi negara pada abad ke-20.

Tarikh             15/7/15 (Rabu)
CatatanCuti Berganti sempena Hari Raya Aidil Fitri.

Tarikh             16/7/15 (Khamis)
CatatanCuti Peristiwa sempena Hari Raya Aidil Fitri.

Tarikh             17/7/15 (Jumaat)
CatatanCuti Umum sempena Hari Raya Aidil Fitri.

No comments:

Post a Comment